Milliy qadriyatlar asosida talaba yoshlarning mafkuraviy immunitetini shakllantirish
Milliy qadriyatlar asosida talaba yoshlarning mafkuraviy immunitetini shakllantirish MUNDARIJA Kirish ..........................................................................................3 1-BOB. MILLIY QADRIYATLAR ASOSIDA TALABALARNING MAFKURAVIY IMMUNITETINI SHAKLLANTIRISH NAZARIY MASALALARI. 1.1. Talaba yoshlarning mafkuraviy immunitetini shakllantirishni nazariy asoslari…………………………………………………………………………. 6 1.2. Mafkuraviy immunitet tushunchasining mazmun-mohiyati…………………. 14 1.3. Talabalarning mafkuraviy immunitetini shakllantirishda siyosiy-huquqiy yetuklik va g'oyaviy kurashchanlik............................................................................. 19 2-BOB. TALABA YOSHLARDA MILLIY G‘OYA VA MAFKURAVIY IMMUNITETNI SHAKLLANTIRISHDA PSIXOLOGIK PEDAGOGIK YONDASHUVLAR. 2.1 Yoshlarda mafkuraviy immunitetni shakllantirihda ta'lim-tarbiyaning o'rni.... 27 2.2 Yoshlarda mafkuraviy immunitetni shakllantirishning zamonaviy usullari………………………………………………………………………………. 38 Xulosa ........................................................................................................................47 Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati.........................................................................49 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi . Mamlakatimiz mustaqillikga erishgandan so'ng, ajdodlarimiz tomonidan yaratilgan milliy qadriyatlarni tiklash, unutilgan an`analarini keng ommalashtirish va ularni chuqur o'rganish uchun zarur sharoitlar yaratildi. Zero, O'zbekiston xalqining qadimgi urf-odat, an`ana va marosimlarga alohida e'tibor berishi ma'naviy tiklanish jarayoni jadal kechayotgan hozirgi kunning mahim dolzarb muammolardan biridir. Chunki, talabalarni yangicha ruhda tarbiyalash, ularning ongiga milliy mustaqillik g'oyalarni chuqurroq singdirish, ajdodlarimiz yaratgan qadriyatlar mohiyatini keng targ'ib qilishda, an`ana va marosimlar mohiyatini anglash, ularni, ayniqsa talabalarga chuqurroq tushuntirish, milliy istiqlol mafkurasini yoshlar orasiga yoyishning ta'sirchan vositalaridan biri xisoblanadi. Ma'lumki, milliy qadriyatlar azaldan inson ma'naviyatining tarkibiy qismi sifatida odamzodning yuksak ideallarini o'zida mujassam etgan. «Ayniqsa, ko'p asrlar mobaynida xalqimiz qalbidan chuqur joy olib, hayot ma'nosini anglash, milliy madaniyatimiz va turmush tarzimizni, dinimizni, urf-odat va an'analarimizni bezavol saqlashda muqaddas qadriyatlarimiz qudratli omil bo'lib kelganligini alohida ta'kidlash joiz». Milliy qadriyatlarni tiklash asosida talabalarning mafkuraviy immunitetini shakllantirish, ularni o'rganish va targ'ib qilish, yoshlar ma'naviy madaniyati rivojiga qanday yo'llar bilan ta'sir etishni tadqiq etish bugungi kunning muhim vazifalardan biridir. Mavzuning o'rganilish darajasining qiyosiy tahlili. Yoshlar ma'naviyati masalasi jamiyat taraqqiyotining ilk davrlaridan boshlab, insoniyat oldida turgan muhim yo'nalishlardan bo'lgan. Zero, qadimgi dunyo faylasuflaridan tortib, hozirgi davr tadqiqotchilarigacha umuman insoniyat tarbiyasi, xususan, yoshlar kamoloti haqida tadqiqotlar o'tkazib, bu masalaga salmoqli hissa qo'shib kelmoqdalar. Qadimgi xitoy mutafakkuri Konfutsiy, yunon faylasuflari Demokrit, Platon, Gerodot, Aristotel va boshqalar shaxs kamoloti jamiyat taraqqiyoti uchun muhim masala deb qaraganlar. Jumladan, Aristotel nuqtai nazariga ko'ra jamiyat taraqqiyoti uchun ijtimoiy-iqtisodiy 2
o'zgarishlar qanchalik ahamiyatli bo'lsa, fuqarolarning tarbiyasi ham undan kam emas. Markaziy Osiyolik allomalar Ibn Sino, A.R.Beruniy, A.N.Forobiy, Marg'iloniy, Imom Buxoriy, Abu Abdurahmon Nasoiy, Hakim Termiziy, Ahmad Yassaviy, Pahlavon Mahmud, A.Navoiy, XX asr boshlarida Munavvar Qori Abdurashidxon o'g'li, M.Behbudiy, A.Fitrat, A.Avloniy, S.Ayniy va boshqa ma'naviyat va ma'rifat sohiblari yoshlar ongiga ma'rifat, madaniyat, milliy urf-odat, milliylik xususiyatlarini singdirishga harakat qilganlar. Bitiruv loyihaviy ishning maqsadi . Talabalarning ma'naviy madaniyatini shakllantirishda milliy va umuminsoniy qadriyatlarning o'rnini, mafkuraviy immunitetlarini shakllantirish va rivojlantirish masalalarini ijtimoiy pedagogik xususyatlari. Bitiruv loyihaviy ishning vazifalari: - Milliy qadriyatlar tushunchasi va uning inson kamolotidagi g'oyaviy, tarbiyaviy ahamiyati tahlil etish; - Talabalarning ma'naviy madaniyatning shakllanishiga ma'naviy-madaniy merosning o'rnini ilmiy asoslash; - Ma'naviy madaniyatning shakllanishida milliy urf-odatlar va qadriyatlarning o'rni aniqlash; - Shaxs ma'naviy madaniyatini shakllantirishda milliy va milliy qadriyatlarning uyg'unligi ko'rsatish; - Talabalarda milliy va ma'naviy qadriyatlar asosida mafkuraviy immunitetini kuchaytirish xususiyatlari. Bitiruv loyihaviy ishning ob'ekti : Talabalarning ma'naviy madaniyatini, qadriyatlarni shakllantirish, mafkuraviy immunitetini kuchaytirish, ijtimoiy, ma'naviy, g'oyaviy-mafkuraviy jihatdan tahlil qilish Bitiruv loyihaviy ishning predmeti : milliy va umuminsoniy qadriyatlarning talabalar ma'naviy madaniyatiga ta'sirining umumiy va o'ziga xos xususiyatlarini aniqlashdan iboratdir. 3
Bitiruv loyihaviy ishda ko'tarilgan masalalarni yoritishda ilmiy bilishning ob'ektivlik, vorisiylik, tarixiylik va mantiqiylik, qiyosiy va tizimli tahlil kabi metodlariga tayanildi. Shuningdek, birinchi prezident Islom Karimovning muammoga oid fikrlari, nazariy xulosalari, mamlakatimiz olimlarining monografiyalari materiallari, ma'naviy madaniyatga aloqador ilmiy tadqiqotlar nazariy asos sifatida xizmat qildi. Bitiruv loyihaviy ishning yangiligi: -Talabalar ma'naviy madaniyati shakllanishining ijtimoiy-tarixiy, falsafiy, milliy va axloqiy ildizlari ilmiy asoslanganligi; -“shaxs ma'naviyati”, “milliy va umum insoniy qadriyatlar”, “islomiy qadriyatlar” haqidagi fikr va qarashlar o'rganilib, qiyosiy tahlil qilindi; -Talabalarning qadriyatlar bo'yicha olgan bilimlarini rivojlantirish asosida mafkuraviy immunitetini shakllantirishi yoritilgan, -milliy mentallitetimiz asosida talabalar ma'naviy madaniyatini shakllantirishda manfaat, ehtiyoj hamda islomiy qadriyatlarning o'zaro ta'siri asoslab berilgan. Tadqiqot ishining tarkibiy tuzilishi: kirish, ikki bob, beshta paragraf , xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 4
1-BOB. MILLIY QADRIYATLAR ASOSIDA TALABALARNING MAFKURAVIY IMMUNITETINI SHAKLLANTIRISH NAZARIY MASALALARI 1.1. Talaba yoshlarning mafkuraviy immunitetini shakllantirishni nazariy asoslari. Mamlakatimiz mustaqillikka erishganidan so'ng fuqarolarni yangi yo'ldan boshlab borish, ularning qarashlari va orzu-umidlarini, maqsadlarini bir yo'nalishga burib, kuchlarni uyg'unlashtirish uchun yagona g'oyaviy qurol zarur edi. Shu bilan birga istiqlolning dastlabki yillarida uzoq davr hukmronlik qilgan kommunistik mafkuradan voz kechish, undan xalos bo'lish lozim edi. Istiqlolning dastlabki kunlaridanoq Yurtboshimiz xalqimiz ongiga mustaqillik g'oyalarini singdirish, fuqarolarda yangicha tafakkur va dunyoqarashni singdirishga alohida e'tibor bera boshladi. 1992 yil 2 iyulda O'zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining X-sessiyasida I.Karimov shunday degan edi: “Bugungi kunda xalqni yakdil qiladigan ishlar va g'oyalar oz emas. Ularning ichida eng ulug'i, eng olijanobi- O'zbekiston Respublikasining mustaqilligini ta'minlash. Ana shu maqsad, ana shu g'oya atrofida birlashsak, aslo xor bo'lmaymiz” . 90-yillarning boshlarida mamlakatda vujudga kelgan iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy qiyinchiliklar ma'lum muddat xalqimiz ruhiyatiga salbiy ta'sir qildi. Mamlakatimiz siyosiy rahbariyati oldida bir tomondan o'sha qiyinchiliklarni bartaraf etish, boshqa tomondan kishilar ruhiyatini ko'tarish, mavjud bo'htonlarni yo'qotish vazifasi turardi. 1993 yilning 23 aprelida I.Karimov bir guruh adiblar bilan uchrashdi. 1993 yil 6 mayda Oliy Kengashning XII – sessiyasida esa mafkurasiz, aniq yo'nalishga ega bo'lgan g'oyalarsiz taraqqiyot bo'lmasligi alohida ta'kidlandi va istiqlol, milliy istiqlol mafkurasini yaratish vazifasi qo'yildi. Xo'sh mafkurasizlik nimaga olib keladi: 5