logo

O’zbekistonning Osiyo va Tinch okeani havzasi mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

45.3837890625 KB
Reja:
1. O’zbekistonning  Osiyo mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari.
2. O’zbekistonning    Tinch okeani havzasi mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari .
3. Hozirgi   kunda   O’zbekistonning   hamkorlik   dasturida   Osiyo   va   Tinch   okeani
havzasi mamlakatlariga berilgan e’tibor.
4.Xulosa.
5.Foydalanilgan adabiyotlar. Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   doʻstona   hamkorlik   –
Oʻzbekiston   tashqi   siyosiy   faoliyatining   ustuvor
yoʻnalishi.
Soʻnggi   yillarda   Oʻzbekiston   ichki   siyosatida   kuzatilayotgan   keng
qamrovli   islohotlar,   ochiqlik   va   yangilanishlar   mamlakatning   tashqi
siyosatida ham yaqqol namoyon boʻlmoqda.
Oʻzbekiston   xalqaro   munosabatlarning   teng   huquqli   subyekti   sifatida,
mintaqa   va   global   darajada   faol   tashqi   siyosatni   yoʻlga   qoʻyib,   xorijiy
hamkorlar   bilan   oʻzaro   manfaatli   munosabatlarni   rivojlantirmoqda.
Bunday izchil, aniq va konstruktiv tashqi siyosatni xalqaro ekspertlar va
kuzatuvchilar ham eʼtirof etmoqda.
Jahon   boʻylab   tarqalgan   koronavirus   infeksiyasi   va   global   darajadagi
inqirozli   xavf-xatarlar   davrida   ham   mamlakatda   ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorlik   taʼminlanib,   mintaqa   davlatlari   va   jahon   hamjamiyati   bilan
hamkorlik aloqalarini davom ettirishga alohida eʼtibor qaratildi.
Maʼlumki,   Oʻzbekiston   tashqi   siyosiy   faoliyatining   asosiy   vazifalaridan
biri   –   oʻz   hududi   atrofida   tinchlik,   barqarorlik   va   xavfsizlik   muhitini
shakllantirish   hisoblanadi.   Shu   nuqtayi   nazardan,   Prezident   Shavkat
Mirziyoyev   qoʻshnilarimiz   –   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   doʻstona,
yaqin   qoʻshnichilik   va   oʻzaro   manfaatli   aloqalarni   rivojlantirish   va
mustahkamlashni   asosiy   ustuvor   tashqi   siyosiy   yoʻnalish   sifatida
belgilab berdi.
2020-yil   –   “Ilm,   maʼrifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili”
Davlat   dasturi   doirasida   Oʻzbekiston   ochiq   va   pragmatik   tashqi   siyosiy
faoliyatini,   jumladan,   Markaziy   Osiyo   yoʻnalishida   ham   izchil   davom
ettirdi. Xususan,   Markaziy   Osiyo   mintaqasidagi   mamlakatlar   bilan   barcha
sohalarda   oʻzaro   doʻstlik,   yaxshi   qoʻshnichilik   va   strategik   sheriklik
ruhidagi munosabatlarni sifat va mazmun jihatidan yangi bosqichga olib
chiqish   borasida   2020-yil   davomida   tashqi   siyosiy   va   iqtisodiy   faoliyat
boʻyicha davlat idoralari tomonidan 23 ta oliy darajada va 12 ta yuqori
darajada tashrif va turli tadbirlar amalga oshirildi.
Bu   jarayonda   “xalq   diplomatiyasi”   amalda   juda   faol   boʻlgani   kuzatildi.
Xususan,   xalq   vakillari   –   olimlar   va   rassomlar,   madaniyat   va   din
arboblari,   ishbilarmonlar   va   yoshlar,   turizm   va   sport   tashkilotlari,
jamoat   birlashmalari   va   nodavlat   tashkilotlar   ishtirokida   90   dan   ortiq
turli   uchrashuv,   anjuman,   videokonfrensiya   va   boshqa   shu   kabi
tadbirlar oʻtkazildi.
Qayd   etish   joizki,   soʻnggi   yillarda   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev
tashabbuslari   qoʻshni   davlatlar   rahbarlari   tomonidan   qoʻllab-
quvvatlanishi   natijasida   Markaziy   Osiyoda   siyosiy   muloqot   va   oʻzaro
ishonch   mustahkamlandi.   Davlat   rahbarlarining   Maslahatlashuv
uchrashuvlari yoʻlga qoʻyildi.
Natijada  mintaqadagi  ikki   va   koʻp tomonlama  hamkorlik  darajasi  yangi
bosqichga   koʻtarildi.   Xususan,   2017-2019-yillar   davomida   Markaziy
Osiyo   mamlakatlari   bilan   savdo   aylanmasi   yillik   oʻrtacha   50   foizdan
koʻproqqa oʻsib, 5,2 milliard dollarga yetgan. 2020-yil natijalariga koʻra
esa,   global   pandemiya   sharoitiga   qaramay,   Oʻzbekistonning   Markaziy
Osiyo   davlatlari   bilan   savdo   aylanmasining   umumiy   hajmi   5   milliard
dollarni tashkil etdi.
Jumladan, Oʻzbekistonning umumiy tashqi savdo aylanmasida Markaziy
Osiyo   davlatlarining   ulushi   2019-yildagi   12,4   foizdan,   2020-yilda   13,6
foizga   oshgan.   Oʻzbekistonning   mintaqadagi   umumiy   tashqi   savdo
aylanmasida esa Qozogʻistonning ulushi 61 foiz, Qirgʻiziston – 18,2 foiz,
Turkmaniston – 10,6 foiz va Tojikistonning ulushi 10,2 foizni tashkil etdi. Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   oʻrtasida   savdo-iqtisodiy
munosabatlarning   mana   shunday   yaxshilanishi,   umuman   aytganda,
mintaqaning   investitsiyaviy   jozibadorligini   oshirishga   yordam   berdi.
Xususan,   2017-2020-yillar   oraligʻida   Oʻzbekiston   va   mintaqa
mamlakatlari oʻrtasida 300 dan ortiq shartnoma, shuningdek, qariyb 75
milliard dollarga teng shartnoma va bitimlar imzolangan.
Shuningdek,   2017-2020-yillar   davomida   Oʻzbekistonning   Markaziy
Osiyo   mamlakatlariga   nisbatan   ochiq,   konstruktiv,   puxta   oʻylangan   va
pragmatik siyosati natijasida suvdan foydalanish, Oʻzbekiston va qoʻshni
davlatlar   oʻrtasidagi   davlat   chegaralarini   delimitatsiya   va   demarkatsiya
qilish,   transport   kommunikatsiyalaridan   foydalanish,   davlat
chegaralarini   kesib   oʻtish   kabi   murakkab   va   chalkash   muammolarga
yechim topildi.
Agar besh yil oldin Oʻzbekiston – Qirgʻiziston davlat chegarasini kuniga
200-300   kishi   kesib   oʻtgan   boʻlsa,   global   pandemiya   taʼsirida   joriy
qilingan   cheklovlarga   qadar   bu   koʻrsatkich   kuniga   30   ming   kishiga
yetgan. Oʻzbekiston – Tojikiston chegarasini esa kuniga 20 ming fuqaro
kesib oʻtgan.
Oʻzbekistonning   Markaziy   Osiyo   mamlakatlariga   nisbatan   olib
borayotgan ochiq  va   konstruktiv siyosati naqadar  toʻgʻri  ekanini  global
pandemiya   davrida   mintaqa   rahbarlarining   oʻzaro   yordam   va
koronavirus tarqalishi oqibatlarini yumshatish boʻyicha amalga oshirgan
qoʻshma chora-tadbirlari ham isbotladi.
Global   pandemiya   xavfiga   qaramay,   Markaziy   Osiyo   davlatlari
rahbarlarining   doimiy   muloqoti   taʼminlandi   va   mamlakatlar   oʻrtasida
faol hamkorlik aloqalari davom ettirildi. Mintaqa davlatlari koronavirus
infeksiyasi   tarqalishining   dastlabki   kunlaridanoq   bir-birlariga   ijtimoiy
yordam   koʻrsatishni   boshladilar.   Oʻzbekiston   Qozogʻiston,   Qirgʻiziston
va   Tojikistonga   bir   necha   bor   gumanitar   yordam   yubordi.   Bunga
javoban   Qirgʻiziston   va   Tojikiston   singari   qoʻshnilarimiz   Sardoba   suv omborini   tiklash   uchun   insonparvarlik   yordamini   koʻrsatdilar.
Shuningdek,   2020-yilning   dekabr   oyida   Oʻzbekiston   koʻmagi   bilan
Qirgʻizistonda   zarur   tibbiy   jihozlar   va   mebellar   bilan   toʻliq   jihozlangan
200 oʻrinli yuqumli kasalliklar shifoxonasi foydalanishga topshirildi.
Bundan   tashqari,   pandemiya   davrida   koronavirusga   qarshi   kurashda
tibbiyot   sohasida   axborot   va   tajriba   almashinuvi,   oʻzaro   gumanitar
yordam   koʻrsatish,   chegaralarda   yuklarning   uzluksiz   harakatlanishini
yoʻlga   qoʻyishga   erishildi.   Bu   esa   mintaqada   dunyoning   boshqa
davlatlariga nisbatan koronavirus bilan kasallanish va uning natijasidagi
oʻlim sonining kamligini taʼminlash imkonini berdi.
Qolaversa,   joriy   yil   yanvar   oyida   Oʻzbekiston   va   Qozogʻiston
hukumatlari   AQSH   bilan   hamkorlikda   mintaqada   iqtisodiy   aloqalarni
kengaytirishga   xizmat   qiladigan   loyihalarni   qoʻllab-quvvatlash   uchun
besh   yil   ichida   kamida   1   milliard   dollarga   teng   mablagʻlarni   jalb   etish
maqsadida   “Markaziy   Osiyo   investitsiyaviy   sherikligi”   tashabbusini
yoʻlga   qoʻydi.   “C5+1”   platformasi   orqali   amalga   oshirilayotgan   ushbu
tashabbus   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   iqtisodiyotini   mustahkamlash
va   oʻsishini   taʼminlash,   koʻp   tomonlama   aloqalarni   chuqurlashtirishga
xizmat qiladi.
Jahon   hamjamiyatida   Markaziy   Osiyoning   ahamiyati   va   roli   oshib
borayotganini   mintaqa   va   yirik   davlatlar   oʻrtasida   koʻp   tomonlama
hamkorlikning   turli   formatlari   tashkil   qilinayotganida   ham   koʻrishimiz
mumkin.
Mavjud “Markaziy Osiyo – AQSH”, “Markaziy Osiyo – Yevropa ittifoqi”,
“Markaziy   Osiyo   –   Koreya   Respublikasi”,   “Markaziy   Osiyo   –   Yaponiya”
kabi   muloqot   formatlari   qatoriga   oxirgi   yillarda   “Markaziy   Osiyo   –
Hindiston”,   “Markaziy   Osiyo   –   Xitoy”   va   “Markaziy   Osiyo   –   Rossiya
Federatsiyasi”   singari   yangi   formatlar   qoʻshildi.   Mazkur   holat,
birinchidan,   mintaqadagi   ijobiy   oʻzgarishlar   natijasida   yuzaga   kelgan
mutlaqo   yangi   muhit   dunyoning   yetakchi   davlatlari   tomonidan Markaziy Osiyoga nisbatan eʼtiborning oshganini koʻrsatsa, ikkinchidan,
chet   el   davlatlari   mintaqa   mamlakatlari   bilan   nafaqat   ikki   tomonlama
hamkorlik   doirasida,   balki   yagona   mintaqaviy   koʻp   tomonlama
munosabatlarni rivojlantirishga ahamiyat qaratayotganidan dalolatdir.
Shu   bilan   birga,   mintaqa   hamda   boshqa   davlat   va   xalqaro   institutlar
oʻrtasida yangi formatlarning tuzilishi bu, Markaziy Osiyoning geosiyosiy
va   iqtisodiy   ahamiyati   oshib   borishiga,   shuningdek,   mintaqaga   xalqaro
munosabatlardagi   yaxlit   siyosiy-diplomatik   subyekt   sifatida   qaralishiga
olib kelmoqda.
Markaziy Osiyo davlatlarining yaxlit siyosiy-diplomatik subyekt sifatidagi
oʻrni   hamda   oʻzaro   hamjihatligi   va   birdamligi   Qirgʻizistonda   2020-yil
oktyabr   oyida   yuz   bergan   norozilik   namoyishlari   va   tartibsizliklarga
Oʻzbekiston,   Qozogʻiston,   Turkmaniston   va   Tojikiston   Respublikalari
Prezidentlari   qoʻshma   bayonot   bilan   munosabat   bildirganliklarida   ham
kuzatildi.
Qoʻshma bayonotda  qardosh Qirgʻizistonda  sodir boʻlayotgan voqealar
jiddiy   tashvish   tugʻdirayotgani   hamda   Qirgʻizistonning   barcha   siyosiy
partiyalari va jamoatchilik doiralari tinchlik va osoyishtalikni taʼminlash,
konstitutsiya   va   milliy   qonunchilikka   soʻzsiz   rioya   qilish   bilan   yuzaga
kelgan   muammolarni   hal   qilish   uchun   zarur   boʻlgan   saʼy-harakatlarni
amalga oshirishiga umid bildirildi.
Qayd   etish   joizki,   Markaziy   Osiyo   davlatlarining   barqarorligi   va
hamjihatligi,   birinchidan,   xalq   farovonligini,   ikkinchidan,   mintaqaning
investitsion jozibadorligini oshirib, xorijiy sherik davlatlar va investorlar
bilan   hamkorlik   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratishga   xizmat   qiladi.
Oʻzbekiston   va   mintaqa   davlatlari   oʻrtasida   shakllangan   va   yana-da
mustahkamlanib   borayotgan   yangi   muhit   mazkur   maqsadlarga
erishishga   hamda   oʻzaroro  siyosiy,  savdo-iqtisodiy,  madaniy-gumanitar
hamkorlikni kuchaytirishga xizmat qiladi. Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida
hamda   2021-yil   “Yoshlarni   qoʻllab-quvvatlash   va   aholi   salomatligini
mustahkamlash   yili”   Davlat   dasturida   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan
yaqin   qoʻshnichilik   aloqalarini   mustahkamlashga   alohida   ahamiyat
qaratilgan.
Xususan,   joriy   yil   Davlat   dasturida   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan
munosabatlarni izchil davom ettirish chora-tadbirlar rejasida:
– Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan ikki tomonlama va
mintaqaviy   aloqalarni   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga   olib   chiqish
boʻyicha kompleks chora-tadbirlar dasturini ishlab chiqish;
– oliy va yuqori darajada oʻzaro tashriflarni tashkil etish;
– “Xalq diplomatiyasi” mexanizmlaridan samarali foydalanish;
– yaxshi qoʻshnichilik munosabatlarini mustahkamlash yoʻlidagi mavjud
toʻsiqlarni birgalikda hal etish;
–   savdo   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish   va   tovar   ayirboshlash
hajmining oʻsishi va hamkorlikni mustahkamlash uchun qulay sharoitlar
yaratish;
– mintaqaning tranzit va logistika salohiyatidan samarali foydalanish va
transport infratuzilmasi rivojlanishini taʼminlash;
– Markaziy Osiyo mamlakatlarining mintaqalari (shu jumladan, chegara
hududlari) oʻrtasidagi hamkorlikni faollashtirish koʻzda tutilgan.
Bundan tashqari, joriy yilda Oʻzbekiston Markaziy Osiyo davlatlari bilan
aloqalarini   koʻp   tomonlama   hamkorlik   mexanizmlari,   jumladan,
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   (BMT),   Mustaqil   Davlatlar   Hamdoʻstlgi
(MDH),   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti   (SHHT),   Turkiy   tilli   davlatlar
hamkorlik   kengashi   (TTDHK),   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik
tashkiloti   (YEXHT)   va   boshqa   tuzilmalar   doirasida   ham   rivojlantirishni,
bunda   nafaqat   siyosiy-diplomatik   munosabatlar,   balki   iqtisodiy diplomatiya,   parlamentlararo   diplomatiya   hamda   xalq   diplomatiyasini
kuchaytirish nazarda tutilmoqda.
Qolaversa, joriy yilda SHHTda Oʻzbekiston Respublikasining 2021-2022-
yillarda raisligini inobatga olib, mazkur yoʻnalishda ustuvor  vazifalar va
asosiy   tadbirlarini   ishlab   chiqish   ham   Davlat   dasturida   rejalashtirilgan.
SHHTga   Rossiya,   Xitoy,   Pokiston   va   Hindiston   qatori   Markaziy   Osiyo
davlatlaridan   Oʻzbekiston,   Tojikiston,   Qozogʻiston   va   Qirgʻizistonning
aʼzo   davlatlar   ekanligi,   ushbu   xalqaro   tashkilot   doirasida   hamkorlikni
jadallashtirish alohida ahamiyat kasb eʼtishini taʼkidlash mumkin.
Muxtasar   aytganda,   Oʻzbekistonning   bugungi   tashqi   siyosati,   xususan,
yaxshi qoʻshnichilik va pragmatik mintaqaviy siyosati davlatning xalqaro
nufuzini   oshiribgina   qolmay,   Markaziy   Osiyoning   barqaror   va   ulkan
imkoniyatlarga ega hamkorlik makoniga aylanishiga xizmat qilmoqda.
Osiyo-Tinch   okeani   hududi   mamlakatlari,   xususan   Koreya   Respublikasi
va   Yaponiya   bilan   hamkorlik   O‘zbekiston   tashqi   siyosatining   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qoladi.   O‘zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan
investitsiya,   savdo-sotiq,   yuqori   texnologiyalar,   madaniy-gumanitar
sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni davom ettiradi.
O‘zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –   Malayziya,
Indoneziya,   Singapur,   Vetnam   kabi   davlatlar   bilan   hamkorligini
rivojlantiradi.
O‘zbekiston Janubiy Osiyo mamlakatlari, xususan Hindiston va Pokiston
bilan savdo-sotiq, transport-kommunikatsiya, turizm kabi sohalarda har
taraflama   va   o‘zaro   manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirishni   qo‘llab
quvvatlaydi.
O‘zbekiston   musulmon   dunyosi   davlatlari   bilan   o‘zaro   manfaatli
aloqalarni   iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya
va   sayyohlik   sohalarida,   shu   jumladan   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va Islom   taraqqiyot   banki   doirasida   faol   rivojlantirish   va
mustahkamlashdan manfaatdor.
O‘zbekiston BMT ishida faol ishtirok etishni davom ettiradi, hamda uni
xalqaro   tinchlik   va   xavfsizlikni   ta’minlashga,   tezkor   globallashuv
jarayonida davlatlarning barqaror rivojlanishida ko‘maklashishga mas’ul
bo‘lgan yagona universal tashkilot sifatida ko‘radi. Osiyo-Tinch   okeani   hududi   mamlakatlari,   xususan   Koreya   Respublikasi
va   Yaponiya   bilan   hamkorlik   O‘zbekiston   tashqi   siyosatining   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qoladi.   O‘zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan
investitsiya,   savdo-sotiq,   yuqori   texnologiyalar,   madaniy-gumanitar
sohalaridagi   keng   qamrovli   hamkorlikni   davom   ettiradi.
O‘zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –   Malayziya,
Indoneziya,   Singapur,   Vetnam   kabi   davlatlar   bilan   hamkorligini
rivojlantiradi.
O‘zbekiston Janubiy Osiyo mamlakatlari, xususan Hindiston va Pokiston
bilan savdo-sotiq, transport-kommunikatsiya, turizm kabi sohalarda har
taraflama   va   o‘zaro   manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirishni   qo‘llab
quvvatlaydi.
O‘zbekiston   musulmon   dunyosi   davlatlari   bilan   o‘zaro   manfaatli
aloqalarni   iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya
va   sayyohlik   sohalarida,   shu   jumladan   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va
Islom taraqqiyot banki doirasida faol rivojlantirish va mustahkamlashdan
manfaatdor.
O‘zbekiston   BMT   ishida   faol   ishtirok   etishni   davom   ettiradi,   hamda   uni
xalqaro   tinchlik   va   xavfsizlikni   ta’minlashga,   tezkor   globallashuv
jarayonida   davlatlarning   barqaror   rivojlanishida   ko‘maklashishga   mas’ul
bo‘lgan yagona universal tashkilot sifatida ko‘radi.
Singapur
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   keyin   Osiyo-Tinch   okeani
mintaqasidagi   rivojlanayotgan   mamlakatlar,   jumladan,   Singapur
Respublikasi   bilan   do‘stona   aloqalarga   kirishdi.   Singapur   mamlakatimiz
mustaqilligini   1992-yilda   tan   olgan,   1997-yil   8-apreldan   diplomatik
aloqalar   o‘rnatilgan.   2017-yilga   kelib   O‘zbekiston   va   Singapur
o‘rtasidagi   diplomatik   va   iqtisodiy   aloqalar   rivoji   yangi   bosqichga
ko‘tarildi.   Buning   mantiqiy   davomi   sifatida   shu   yilning   10-yanvar   kuni
Singapurda   "O‘zbekiston   va   Singapur:   o‘zaro   manfaatli   sheriklik istiqbollari" mavzuida davra suhbati bo‘lib o‘tganligini ta’kidlab o‘tishimiz
mumkin.   Tadbirda   Singapur   va   O‘zbekiston   munosabatlarining   joriy
holati, aloqalarni yanada rivojlantirish istiqbollari va manfaatli hamkorlik
yo‘nalishlari muhokama etildi. O‘rnatilgan ishonchli munosabatlar tufayli
barcha   yo‘nalishdagi   o‘zaro   munosabatlar   dinamikasi   barqaror   o‘sib
borayotganligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Bugungi   kunda   Singapur   Janubiy-
sharqiy   Osiyo   mintaqasining   har   jihatdan   eng   rivojlangan   mamlakati
hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   dunyoning   eng   yirik   moliya   markazlaridan
biri ham hisoblanadi. Singapur tomoni ikki mamlakat o‘rtasidagi iqtisodiy
aloqalarni   kengaytirish   istiqbollariga   ham   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.
“Yashil”   energetika,   keng   tarqalgan   innovatsiyalar,   iqtisodiyot
tarmoqlarini   raqamlashtirish   va   energiya   tejaydigan   texnologiyalar   kabi
sohalardagi   hamkorlikka   katta   qiziqish   bildirmoqda.   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   shu   yil   17-yanvar   kuni
amalga oshirilgan Singapurga davlat tashrifidan ko‘zlangan maqsad ham
mazkur   mamlakat   bilan   aloqalarni   yangi   bosqichga   ko‘tarishga
qaratilgandir.   Va   aytish   joizki,   ushbu   tarixiy   tashrif   chog‘ida   muhim
amaliy   natijalarga   erishildi.     Davlatimiz   rahbari   tashrif   chog‘ida   ushbu
mamlakat   Prezidenti   Halima   Yaqub   va   Bosh   vazir   Li   Syan   Lun   bilan
muzokaralar o‘tkazdi. Muzokaralar jarayonida tomonlar mamlakatlarimiz
o‘rtasidagi munosabatlarni yanada chuqurlashtirish istiqbollari, ijtimoiy-
siyosiy   hayotni   demokratlashtirish   borasidagi   islohotlar   yuzasidan   fikr
almashildi.   Ta’lim   sohasida   faol   hamkorlik   qilinayotgani   mamnuniyat
bilan   qayd   etildi.   Toshkentda   Singapur   menejmentni   rivojlantirish
instituti   hamda   Singapur   texnologiyalar,   menejment   va
kommunikatsiyalar   akademiyasi   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritmoqda.  
Tashrif   chog‘ida   delegatsiyalar   rahbarlari   huzurida   ikki   mamlakat
hukumatlari,   vazirlik   va   idoralari   darajasida   O‘zbekiston   –   Singapur
hamkorligini   yanada   kengaytirishga   qaratilgan   8   ta   hujjat   almashildi.
Xususan,   ta’lim,   transport,   sog‘liqni   saqlash,   kadrlar,   shu   jumladan,
davlat xizmatchilarini tayyorlash sohalarida hamkorlik to‘g‘risida bitimlar imzolandi.   Shuningdek,   savdo-iqtisodiy   sheriklik   va   ikki   mamlakat
prokuraturalari   o‘rtasidagi   hamkorlik   bo‘yicha   kelishuvlarga   erishildi.
O‘zbekiston   Prezidenti   kunning   ikkinchi   yarmida   Singapur   ishbilarmon
doiralari   bilan   uchrashuv   o‘tkazdi.   Tadbirda   Singapur   mehnat   vaziri   –
savdo   va   sanoat   ikkinchi   vaziri   Leng   Si   Tang,   Singapur   biznes
federatsiyasi raisi Ming Yan Lim, ushbu davlatning Indorama, Meinhardt
group,   CPG   Corporation,   Changi   Airports,   Singapur   menejmentni
rivojlantirish   instituti,   TMC   Academy,   Virtus   Health   kabi   15   ta   yirik
kompaniyalar   rahbarlari   ishtirok   etdi.   Mazkur   uchrashuv   konstruktiv
amaliy natijalar ruhida tashkil etildi. Muzokaralar yakunida O‘zbekiston –
Singapur   biznes   forumi   natijalari   mamnuniyat   bilan   qayd   etildi.   Zero,
unig   doirasida   umumiy   qiymati   qariyb   5   milliard   dollarlik   investitsiya,
savdo   va   moliyaviy   kelishuvlarga   erishildi.   Xulosa   o‘rnida   aytganda,   ikki
davlat   rahbarlarining   mazkur   uchrashuvi   O‘zbekistonning   tashqi   dunyo
bilan   muloqotidagi   yana   bir   ulkan   yutuq   hisoblanadi.   Va   mazkur   tashrif
o‘zbek   diplomatiyasining   Janubiy   Osiyo   mintaqasiga   yangi   istiqbolli
yo‘nalish sifatida qarayotganligini anglatadi.
Malayziya
 Malayziya O’zbekiston mustaqilligini 1992-yil 1-yanvar kuni tan olgan. 
Ikki mamlakat oʻrtasida diplomatik aloqalar 1992-yil 21-fevralda 
o’rnatilgan.
Ikki tomonlama doʻstona va oʻzaro manfaatli hamkorlik munosabatlarini
rivojlantirishda tamal toshi Oʻzbekiston Respublikasi Birinchi 
Prezidentining 1992-
yilgi va Malayziya Bosh vaziri Moxatxir Moxammadning 1993-yilgi 
rasmiy
tashriflari chogida qoʻyildi. 2003-yil esa Oʻzbekistonga Malayziya qiroli 
Tuanku Sayyod Sirajuddin Jamalullayl tashrif buyurdi. 2005-yil 2-4-
oktabr kunlari O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom 
Karimov davlat tashrifi bilan Malayziyada bo’ldi. Ushbu tashrif natijasida axborot texnologiyalari, 
elektrotexnika sanoati, maishiy elektronika, mebel va toʻqimachilik 
mahsulotlari ishlab chiqarish sohalarida qoʻshma korxonalar tashkil 
etishni oʻz ichiga olgan umumiy qiymati 400 million dollardan ortiq 
boʻlgan savdo va sarmoyaviy shartnomalar imzolandi. Ikki tomonlama 
munosabatlarning shartnomaviy-huquqiy asosini imzolangan 16 ta 
hujjat tashkil etadi. Malayziya O’zbekistonning Janubiy-Sharqiy 
Osiyodagi muhim savdo- iqtisodiy sheriklaridan biridir. 2007-yilda 
oʻzaro tovar ayirboshlash hajmi 33,3 million dollarga yetgan boʻlsa, 
2008- yilning 9 oyida bu koʻrsatkich butun 2007-
yildagi koʻrsatkichdan oshib, 36,4 million dollardan ortiqni tashkil etdi. 
Malayziya davlat neft kompaniyasi Petronas 2005-yildan buyon Orol 
dengizining O’zbekiston qismidagi neft va gaz konlarini o’zlashtirish 
bo’yicha konsorsiumda ishtirok etib keladi. “Petronas” O’zbekiston 
janubidagi loyihalarda ham ishtirok etadi.
Toshkent va Kuala-Lumpur geografik olisda joylashganiga qaramay, 
davlatlararo munosabatlarga yangi sur’at bag’ishlashi mumkin bo’lgan 
hamkorlikning siyosiy, iqtisodiy va madaniy-gumanitar yo’nalishini 
kengaytirish uchun yangi imkoniyatlarni faol izlamoqda.
Parlamentlararo aloqalar jadal rivojlanmoqda. 2019-2020-yillarda ikki 
davlat parlamentariylari o’rtasida qator uchrashuvlar bo’lib o’tdi. Ikki 
mamlakat parlamentlari o’rtasidagi munosabatlarni mustahkamlash va 
rag’batlantirish harakatlarni muvofiqlashtirish, qonun ijodkorligi 
sohasida tajriba almashishga xizmat qilmoqda. “O’zbekiston – 
Malayziya” parlamentlararo do’stlik guruhi samarali faoliyat 
yuritmoqda.
O’zaro hamkorlikning asosiy elementlaridan biri bo’lgan hamkorlikning 
iqtisodiy tarkibiy qismi ham kengaymoqda. Ikki mamlakat o’rtasidagi 
savdo ayirboshlash barqaror o’sish tendentsiyasini ko’rsatishda davom 
etmoqda. 2020-yilda oʻzaro tovar ayirboshlash hajmi 75,76 million 
dollardan oshdi, jumladan, Oʻzbekistondan eksport qilingan mahsulotlar
hajmi 11,7 million dollarni tashkil etdi. Oʻzbekistonda Malayziya  sarmoyasi ishtirokidagi 31 ta korxona faoliyat koʻrsatmoqda, ulardan 21
tasi 100 foizlik Malayziya kapitali.
Toshkent va Kuala-Lumpur uchun eng muhimi tabiiy gaz qazib olish va 
qayta ishlash, elektrotexnika, kimyo, mebel va to’qimachilik 
mahsulotlari ishlab chiqarish, turizm va konsalting xizmatlarini 
ko’rsatish kabi qator qo’shma hamkorlik loyihalarida hamkorlikni 
mustahkamlashdir.
Hududlarni rivojlantirish boʻyicha hamkorlik yoʻlga qoʻyilgan boʻlib, bu 
Malayziya subʼyektlari va Oʻzbekiston maʼmuriy-hududiy birliklari 
oʻrtasidagi
oʻzaro hamkorlikni rivojlantirish uchun yaxshi imkoniyatlar yaratmoqda.
2018-yilda mazkur viloyat hokimi boshchiligidagi Xorazm viloyati 
delegatsiyasi Malayziyada bo’ldi. Natijada 250 million dollardan ortiq 
miqdorda Malayziya sarmoyasini jalb qilish imkoniyati yaratildi.
Shu tariqa, so’nggi yillarda Toshkent va Kuala-Lumpur o’rtasida ikki 
tomonlama munosabatlarda tub o’zgarishlarni amalga oshirish imkonini
beruvchi juda qulay sharoitlar yaratilgan bo’lib, bu munosabatlarni 
yanada yuqori bosqichga olib chiqishda muhim platformaga aylanadi.
Yaponiya
Yaponiya O’zbekistonning muhim va ishonchli hamkorlaridan 
biri hisoblanadi. Mamlakatlarimiz o’rtasidagi aloqalar 2002-
yilda imzolangan Do’stlik, strategik sheriklik va hamkorlik 
to’g’risidagi qo’shma bayonot doirasida rivojlanib bormoqda.
Oliy darajadagi samarali siyosiy muloqot o’zaro hamkorlikning 
muvafaqqiyatli taraqqiyoti uchun zamin yaratadi. Prezident 
Islom Karimovning 2011-yil fevral oyida Yaponiyaga qilgan  rasmiy tashrifi o’zbek-yapon munosabatlariga katta turtki 
bergani holda yangi amaliy mazmun bilan boyitdi. Tashrif 
yakunida savdo-iqtisodiy, sarmoyaviy, moliyaviy-texnikaviy va 
boshqa sohalarni qamrab oluvchi hujjatlar to’plami imzolandi. 
Bugungi kunda ikki tomonlama munosabatlarning 
shartnomaviy-huquqiy asosini 140 dan ziyod hujjatlar tashkil 
qiladi.
Xalqaro tashkilotlar va institutlar doirasida ham konstruktiv 
hamkorlik yo’lga qo’yilgan. O’zbekiston BMT Xavfsizlik 
kengashi doimiy a’zoligiga Yaponiya nomzodini izchil qo’llab-
quvvatlab kelmoqda. O’z navbatida, rasmiy Tokio Toshkentning 
xalqaro tashabbuslarini ma’qullamoqda.
Shunigdek, tomonlar “Markaziy Osiyo Q Yaponiya” muloqot 
mexanizmi doirasida ko’p tomonlama aloqalarni faol 
rivojlantirayapti. Hozirgi kunga qadar besh marotaba mazkur 
muloqot doirasida a’zo mamlakatlar tashqi ishlar vazirlarining 
yig’ilishi o’tkazildi.
Ikki davlat parlamentlari o’rtasidagi aloqalar izchil rivojlanib 
borayotir. Kunchiqar mamlakat qonunchilik idorasida 
O’zbekiston bilan do’stlik Yaponiya parlamenti ligasi va 
“Yaponiya demokratik partiyasi - O’zbekiston” do’stlik ligalari 
tashkil etilgan. O’z navbatida, O’zbekiston parlamenti tarkibida 
“O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi - Yaponiya Parlamenti” 
parlamentlararo guruhi faoliyat yuritib kelmoqda.
2002-yildan buyon ikki davlat tashqi siyosiy idoralari o’rtasida 
muntazam ravishda siyosiy maslahatlashuvlar o’tkazib  kelinmoqda. Mazkur tadbirning 15-raundi joriy yil fevral oyida 
Toshkentda bo’lib o’tdi.
Yaponiya mamlakatimizning muhim savdo hamkorlaridan biri 
hisoblanadi. 2014-yilda o’zaro tovar aylanmasi qariyb 190 
million AQSh dollarini tashkil qildi. Biroq mazkur ko’rsatkichlar 
ikki davlat o’rtasidagi mavjud salohiyatni to’la aks ettirmaydi.
Bugun Yaponiya O’zbekiston iqtisodiyotiga eng yirik sarmoya 
kiritadigan mamlakatlardan biri sanaladi. Neft-gaz sanoati, 
transport sektori, telekommunikatsiya, sog’liqni saqlash, ta’lim, 
qishloq xo’jaligi va boshqa sohalardagi ustuvor loyihalar ijrosi 
uchun ajratilgan jami moliyaviy mablag’lar miqdori 3,4 milliard 
AQSh dollaridan oshadi.
Yaponiya Xalqaro hamkorlik agentligi (JICA) va Yaponiya Tashqi
savdoni rivojlantirish tashkiloti (JETRO) o’zlarining mintaqaviy 
vakolaxonalari orqali ishbilarmon va jamoatchilik doiralari 
o’rtasida aloqalarni yo’lga qo’yish hamda beg’araz va texnik 
yordam dasturlarini amalga oshirishga ko’maklashmoqda.
2009-yil 24-sentabrda kuchga kirgan “Sarmoyalarni 
liberallashtirish, o’zaro himoya qilish va rag’batlantirish 
to’g’risida”gi hukumatlararo bitim Yaponiya kompaniyalarining 
O’zbekistonga qiziqishini yanada kuchaytirish barobarida 
o’zbekistonlik sheriklar bilan uzoq muddatli istiqbolga 
mo’ljallangan mustahkam aloqalar o’rnatishga xizmat qilmoqda.
Mazkur jarayonda 1994-yilda tuzilgan iqtisodiy hamkorlik 
bo’yicha O’zbekiston-Yaponiya va Yaponiya-O’zbekiston 
qo’mitalari muhim ahamiyat kasb etadi. Joriy yilning yanvar  oyida Tokio shahrida o’tkazilgan mazkur tuzilmalarning XII 
qo’shma yig’ilishi yakuniga ko’ra, umumiy qiymati 3,8 milliard 
AQSh dollariga teng bo’lgan sarmoyaviy, kredit bitimlari va 
texnik ko’mak loyihalari to’plami imzolandi.
O’zbek va yapon xalqlari o’rtasidagi do’stona aloqalarni 
mustahkamlashga qaratilgan tadbirlar dasturi yildan yilga 
kengaymoqda. O’zbekistonda doimiy ravishda yapon filmlari 
namoyishi, badiiy ko’rgazmalar, konsert va spektakllar, 
yaponiyalik san’at arboblarining mahorat darslari o’tkazib 
kelinmoqda. O’tgan yilning o’zida Toshkent shahrida 
“Zamonaviy yapon filmlari kunlari” va o’zbek san’at 
ixlosmandlarida katta qiziqish uyg’otgan yapon milliy 
qo’g’irchoqlar va o’yma naqshlari ko’rgazmasi o’tkazildi
2001-yilda ming tup sakura ko’chati o’tqazilgan Yapon bog’i, 
2002-yilda mashxur rassom Ikuo Xirayama ko’magida tashkil 
qilingan “Madaniyat karvonsaroyi” O’zbekiston-Yaponiya ilmiy-
ijodiy markazi Toshkentdagi eng ommaviy joylardan biriga 
aylandi.
Shuningdek, Yaponiyaning yirik shahar va viloyatlarida doimiy 
ravishda O’zbekiston madaniyati, san’ati va sayyohlik salohiyati 
taqdimotlari o’tkaziladi. Tokio va Nagoya shaharlarida bo’lib 
o’tgan “Yaponiyada O’zbekiston kunlari” madaniy tadbiri bu 
boradagi navbatdagi eng yorqin voqyealardan biri bo’ldi.
1999-yilda ta’sis etilgan “O’zbekiston-Yaponiya” do’stlik 
jamiyati madaniyatlararo muloqotning muvafaqqiyatli 
rivojlanishiga sezilarli darajada zamin yaratmoqda. Ikki davlat  o’rtasidagi yaqin aloqalarning rivojlanishiga katta hissa 
qo’shayotgan “Yaponiya-O’zbekiston” do’stlik uyushmasi va 
“Fukushima-O’zbekiston” madaniy-iqtisodiy hamkorlik 
uyushmasi mazkur tashkilotning asosiy hamkorlaridan biri 
hisoblanadi.
Fan va ta’lim sohasida ham izchil almashinuv amalga 
oshirilmoqda. Xususan, respublikamizda samarali qo’shma 
arxeologik tadqiqotlarning olib borilishi ilmiy va akademik 
doiralar vakillari o’rtasidagi hamkorlikning yorqin 
namunalaridan biridir. Mamlakatimizning janubiy hududlarida 
qadimiy buddaviylik davri yodgoliklarining topilishida “Do’stlik” 
ordeni sohibi mashxur arxeolog K.Katoning hissasini e’tirof 
etish lozim.
Iqtisodiyot, menejment, yurisprudensiya, 
telekommunikatsiyalar, sog’liqni saqlash, biznes, qishloq 
xo’jaligi, sayyohlik, bank-moliya sektori, transport va boshqa 
sohalarda faoliyat yuritayotgan ikki mingdan ziyod o’zbek 
mutaxassislari “JICA” tashkiloti loyihasi bo’yicha Yaponiyada 
malaka oshirib qaytdilar.
Yaponiya hukumat granti doirasida har yili 15 nafar 
o’zbekistonlik talaba mazkur mamlakatning nufuzli oliy o’quv 
yurtlarida ta’lim oladi. 1999-2014-yillar davomida 293 kishi 
mazkur dastur bo’yicha oliy ma’lumotga ega bo’ldi.
Biznes-treninglar, yapon tili kurslari va boshqa madaniy 
tadbirlar o’tkazib kelayotgan O’zbek-yapon markazi kadrlar 
tayyorlash jarayoniga muhim hissa qo’shmoqda. Mazkur mamlakatda ulug’ shoir va mutafakkir Alisher Navoiy 
asarlarini sevib o’qilishi Yaponiya tomonidan xalqimiz tarixi va 
madaniyatiga bo’lgan hurmat va e’tiborning yana bir 
namunasidir. 2004-yilda Soka univeristetida mazkur mumtoz 
adabiyot namoyandasi va davlat arbobi haykali o’rnatildi.
O’zbekistonda ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarni muvafaqqiyatli 
amalga oshirish, mintaqada tinchlik va barqarorlikni ta’minlash, 
shuningdek, madaniyat va ta’lim sohasini rivojlantirish, dunyo 
mamlakatlari bilan do’stona aloqalarni o’rnatishda qo’shgan 
ulkan hissasining e’tirofi sifatida 2002-yilda O’zbekiston 
Respublikasi Prezidenti Islom Karimov Yaponiyaning Vaseda va
Soka universitetlari “Faxriy doktor”lik darajasi bilan taqdirlandi.
Shu asnoda o’tgan yillar mobaynida O’zbekiston va Yaponiya 
o’rtasidagi ko’pqirrali sermahsul hamkorlikni yanada 
rivojlantirish uchun mustahkam poydevor yaratildi.
Yaponiya Bosh vaziri Shindzo Abening mamlakatimizga rasmiy 
tashrifi va oliy darajadagi o’zbek-yapon muzokaralari ikki davlat
o’rtasidagi munosabatlarda muhim voqea bo’lishi bilan birga ikki
tomonlama manfaatli hamkorlikning mavjud salohiyatiga yangi 
sur’at berishi shubhasiz. Xulosa
O’zbekiston 1991-yilda mustaqillikga erishganidan so’ng 
Markaziy osiyo va Okeaniya mamlakatlari bilan dastlabki 
aloqalar o’rnatilgan.MDH parchalanganidan so’ng 
O’zbekiston Markaziy osiyo mintaqasida geosiyosiy 
jihatdan kata rol uynab 
boshladi.Qozog’iston,Qirg’iziston,Tojikiston,       
Turkmaniston,Afg’oniston kabi davlatlarning har qanday 
aloqalari O’zbekiston orqali amalga oshirilib kelinmoqda.     Bularning barchasi respublikaning jahon iqtisodiyotiga 
integratsiyalashuvi,diet el investitsiyalarini jalb 
qilish,O’zbekistonni davlatlar o’rtasida o’zaro foydali 
hamkorlikning,tovarlar va capital tranzitining o’ziga xos 
mintaqaviy markaziga aylantiradi.
Foydalanilgan adabiyotlar.
 1.Ўзбекистон Республикасининг янада 
ривожлантириш бўйича Харакатлар стратегияси 
тўғрисида»ги . Ўзбекистон Республикаси қонун 
хужжатлар тўплами.2017 йил 6 сон 70 модда. 
2. Абиркулов К . Иктисодий география. -Т., 2004  3.Abdullaev O. Mintaqalar va mamlakatlar 
iqtisodiyoti .Toshkent :Yangi asr avlodi” 2009.282 b 
4.Бушуева Л. Все страны мира.Универсальный 
справочник.Рипол классик.2009 г. 
5.Bahritdinov B.A., Zokirova G.A., Abdiraximova S.E. Jahon
ijtimoiy-iqtisodiy geografiyasi. O`quv qo`llanma. T.: 2008 
yil .
Test to’plami
Test yopiq
1.    Siyosiy geografiyadan geosiyosat asoslari fanini farqi nimada?
2.    Geosiyosat otasi deb qaysi mutafakkirni aytishadi?
3.    Mumtoz geosiyosiy aktorlani aytib o’ting? 4.    Geosiyosat asoslari fan sifatida qachon paydo bo’ldi?
5.    Inson geosiyosiy aktor bo’lishi mumkinmi?
6.    Zamonaviy geosiyosiy aktorlarga nimalar kiradi?
7.    Geosiyosatning fan sifatida shakllanish tarixini aytib bering?
8.    Boshqa fanlar tizimida geosiyosatning o’rni qanday?
9.    Geosiyosatning ob'ekti va predmeti nima?
10.    Geosiyosatning asosiy qonunlari qanday?
11.    "Geosiyosiy davrlar" tushunchasining mohiyatini kengaytiring?
12. Geosiyosatning asosiy kategoriyalari qanday?
13.    Geosiyosiy fanning usullarini sanab bering?
14.    Geosiyosatning asosiy funktsiyalarining mohiyatini ko’rsating?
15.    Geosiyosatning    klassik    rivojlanish    davri    qachon    va    qanday    nazariy    asarlar
bilan boshlangan?
16.    Nega aynan 80-yillar davri. XIX asr. - 40-lar. XX asr geosiyosatning klassik
davri deb nomlanganmi?
17.    Qaysi o‗zgarishlar klassik geosiyosat davri nihoyasiga yetdi?
18.    Germaniya geosiyosat maktabining asosiy vakillarini ayting.
19.    Klassik rivojlanish davrida qanday yo‗nalishlar ustunlik qildi?
20.    Germaniya geosiyosatining xarakterli xususiyatlarini sanab bering.
21.    Klassik davr italiyalik geosiyosat maktabiga nimalar xosdir?
22.    Buyuk Britaniya va Amerika geosiyosat maktablari yuqoridagilardan nimasi
bilan farq qildi?
23.    Britaniya maktabining asosiy yo‗nalishlari qanday?
24.    Amerika geosiyosati maktabi va inglizlarning farqlari nimada?
25.    Fransuz    geosiyosati    maktabi    qanday    siyosiy    va    geografik    sharoitlarda
                                                                                                  Test ochiq
1. ―Geosiyosat  fan sifatida qachon shakllangan?‖
a) XIX asr oxirlari – XX asr boshlarida;
b) XX asr boshlarida;
c) XX oxirida;
d) XVIII asr oxirlari – XIX asr boshlarida.
2. ―Geosiyosat  atamasining ma‘nosi nima?
‖
a) yunon tilida ―geo  – ―yer  va ―politicos  – ―davlatni boshqarish san‘ati;	
‖ ‖ ‖
b) fransuz tilida ―geo  – ―yer  va politicos  – ―davlatni boshqarish ;
‖ ‖ ‖ ‖
c) ingliz tilida ―geo  – ―yer  va ―polite  – ajoyib;
‖ ‖ ‖
d) rus tilida ―geo  – ―yer  va ―politika  – ―boshqarish .	
‖ ‖ ‖ ‖
3. ―Politische Geographie  (Siyosiy geografiya) asarining muallifi kim?	
‖
a) Fridrix Ratsel;
b) Rudolf Chellen;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
4. ―Geosiyosat  atamasi kim tomonidan fanga kiritilgan?	
‖
a)    Rudolf Chellen;
b)    Fridrix Ratsel;
c)    Mishel Fushe;
d)    Iv Lakost.
5. Davlat hayotning bir shakli sifatida  (―Der Staat als Lebensform ) asarining	
‖ ‖
muallifi kim?
a)    Rudolf Chellen;
b)    Fridrix Ratsel;
c)    Mishel Fushe;
d)    Iv Lakost. 6. geosiyosatning siyosat+tarix+geografiya2 ushbu formula muallifi kim?
a) N. Starikov;
b) Y. Tixonrovov;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
7. ―Geosiyosat  fanining obyekti bu …‖
a)    jahon    siyosati,    yagona    tizim    sifatidagi    dunyoning    geosiyosiy    tuzilishi    va
xalqaro dunyoviy tartibot;
b)    jahon siyosati;
c)    geosiyosiy omillar;
d)    geosiyosiy munosabatlar.
8. ―Geosiyosat  fanining predmeti bu …
‖
a)xalqaro    va    mintaqaviy    muammolarni    hal    etish,    geosiyosiy    subyektlarning
o‗zaro munosabatlari, ijtimoiy-siyosiy jarayonlar;
b)    jahon    siyosati,    yagona    tizim    sifatidagi    dunyoning    geosiyosiy    tuzilishi    va
xalqaro dunyoviy tartibot;
c) xalqaro va mintaqaviy muammolarni hal etish;
d) jahon siyosati.
9. Geosiyosatning asosiy aktorlari nimalar?
a)    barcha javoblar to‗g‗ri;
b)    klassik siyosiy aktorlar;
c)    yangi geosiyosiy aktorlar;
d)    hududiy aktorlar.
10.    Klassik siyosiy aktorlar nimalar?
a)    davlat, armiya, diniy tashkilotlar;
b)    siyosiy    partiyalar,    elektoral    geografiya,    nodavlat    tashkilotlar,    iqtisodiy
aktorlar, xalqaro moliyaviy institutlar, xalqaro mafiya, OAV, qurolli guruhlar.
c)    inson;
d)    barcha javoblar to‗g‗ri.
11. Yangi geosiyosiy aktorlar nimalar?
a)    siyosiy    partiyalar,    elektoral    geografiya,    nodavlat    tashkilotlar,    iqtisodiy
aktorlar, xalqaro moliyaviy institutlar, xalqaro mafiya, OAV, qurolli guruhlar;
b) davlat, armiya, diniy tashkilotlar;
c) inson;
d) barcha javoblar to‗g‗ri.
12.    Tellurokratiya … bu –
a) quruqlidagi kuch;00:02
b) dengizdagi kuch;
c) kosmosdagi kuch;
d) davlatning kuchi
13.    R.    Chellenning    fikricha    davlatning    qudratini    belgilovchi    omilllar
nimalar?
a)    barcha javoblar to‗g‗ri;
b)    ekosiyosiy, kratossiyosiy;
c)    demossiyosiy, sotsiosiyosiy;
d)    geosiyosiy.
14.     R.    Chellenning    fikricha    davlatni    qudratini    belgilovchi    jihatlari
nechta?
a)    5 ta;
b)    3 ta: c)    4 ta;
d)    6 ta.
15.    Demosiyosat – bu …
a)    davlatlarda    istiqomat    qiluvchi    xalqlarni,    ularning    turmush    tarzini    tadqiq
qilish;
b)    davlatning ijtimoiy jihatlarini o‗rganish;
c)    davlatlarning    hokimiyat    va    boshqaruv    shakllarini    va    ularning    davlatdagi
huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy omillar bilan munosabati muammolarini o‗rganish;
d)    davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish.
16.    Sotsiosiyosat – bu …
a)    davlatning ijtimoiy jihatlarini o‗rganish;
b)    davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish;
c)    davlatlarning    hokimiyat    va    boshqaruv    shakllarini    va    ularning    davlatdagi
huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy omillar bilan munosabati muammolarini o‗rganish;
d)    davlatlarda    istiqomat    qiluvchi    xalqlarni,    ularning    turmush    tarzini    tadqiq
qilish.
17.     Kratosiyosat – bu …
a)    davlatlarning    hokimiyat    va    boshqaruv    shakllarini    va    ularning    davlatdagi
huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy omillar bilan munosabati muammolarini o‗rganish;
b)    davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish;
c)    davlatlarda    istiqomat    qiluvchi    xalqlarni,    ularning    turmush    tarzini    tadqiq
qilish;
d)    davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish.
18.    ―Davlatning    qudrati=Tabiiy-geografik    omillar+ho‗jalik+xalq+boshqaruv
shakli  ushbu formula kimga tegishli?‖
a) R. Chellen;
b) F. Ratsel;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
19. Birinchi jahon urushi qachon tugagan?
a) 1918-yil 11-noyabrda Germaniyaning Antantaga taslim bo‗lishi bilan
b)    1918-yil    18-yanvarda    Fransiya    poytaxti    Parij    shahriga    27    davlat
delegatsiyasi to‗planishi bilan
c) 1918 yil martda Sovet Rossiyasining urushdan chiqishi bilan
d) 1918 yil yozida ―To‗rtlar ittifoqi ning mag‗lubiyati bilan	
‖
20.    1-jahon    urushidan    so‗ng    Osiyo    va    Tinch    okean    havzasidagi
munosabatlarini tartibga solish maqsadida qachon va Vashington shahrida nechta
davlat ishtirokida konferensiya o‗tkazildi?
a) 1921-1922-yillarda, 9 ta
b) 1919-1920-yillarda, 27 ta1921
c) 1919-1920-yillarda, 27 ta
d)1921-1922-yillarda, 5 ta
21.    1-jahon    urushidan    so‗ng     Osiyo    va    Tinch    okean    havzasidagi
munosabatlarini tartibga solish maqsadida qaerda konferensiya o‗tkazildi?
A) Vashington shahrida
B) London shahrida
C) Parij shahrida
D) Rim shahrida
22.    1-jahon    urushidan    so‗ng     Osiyo    va    Tinch    okean    havzasidagi
munosabatlarini tartibga solish maqsadida nechta shartnoma imzolangan?
a) 3 ta
b) 5 ta c) 4 ta
d) 9 ta
23. Versal shartnomasiga ko‗ra, Fransiya qaerlarni o‗ziga qaytarib oldi?
a) Saar viloyatini Elzas va Lotaringiyani
b) Saar viloyatini
c) Reyn daryosining chap sohilini
d) Togo va Kamerunni
24. Talassokratiya – bu …
a) dengizdagi kuch;
b) quruqlikda kuch;
c) davlatning kuchi;
d) kosmosdagi kuch;
25. Endemik maydon – bu …
a) uzoq vaqtlardan beri ma‗lum bir davlat tomonidan, ma‗lum bir milliy guruh
tomonidan    nazorat    qilib    kelinayotgan    borliq    bo‗lib,    o‗sha    borliqning    aynan    shu
jamoaga    tegishli    ekanligini    boshqa    qo‗shnilar    tomonidan    tan    olinishini    nazarda
tutadi;
b) bunday maydonda ma‗lum bir milliy jamoa istiqomat qilsada, davlatning u
yerda    nazorat    qilish    funksiyasi    rasmiy    xarakterda    bo‗lib,    yashayotgan    odamlar
turmush tarzi chegaradosh davlatga yaqinroq bo‗ladi;
c) turli milliy jamoalarning yashashidan qat‗iy nazar, ikki yoki undan k o‗proq
davlatlar da‗vogar bo‗lgan geosiyosiy borliq;
d) geostrategik mintaqaning bir qismi.

Reja: 1. O’zbekistonning Osiyo mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari. 2. O’zbekistonning Tinch okeani havzasi mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari . 3. Hozirgi kunda O’zbekistonning hamkorlik dasturida Osiyo va Tinch okeani havzasi mamlakatlariga berilgan e’tibor. 4.Xulosa. 5.Foydalanilgan adabiyotlar.

Markaziy Osiyo davlatlari bilan doʻstona hamkorlik – Oʻzbekiston tashqi siyosiy faoliyatining ustuvor yoʻnalishi. Soʻnggi yillarda Oʻzbekiston ichki siyosatida kuzatilayotgan keng qamrovli islohotlar, ochiqlik va yangilanishlar mamlakatning tashqi siyosatida ham yaqqol namoyon boʻlmoqda. Oʻzbekiston xalqaro munosabatlarning teng huquqli subyekti sifatida, mintaqa va global darajada faol tashqi siyosatni yoʻlga qoʻyib, xorijiy hamkorlar bilan oʻzaro manfaatli munosabatlarni rivojlantirmoqda. Bunday izchil, aniq va konstruktiv tashqi siyosatni xalqaro ekspertlar va kuzatuvchilar ham eʼtirof etmoqda. Jahon boʻylab tarqalgan koronavirus infeksiyasi va global darajadagi inqirozli xavf-xatarlar davrida ham mamlakatda ijtimoiy-iqtisodiy barqarorlik taʼminlanib, mintaqa davlatlari va jahon hamjamiyati bilan hamkorlik aloqalarini davom ettirishga alohida eʼtibor qaratildi. Maʼlumki, Oʻzbekiston tashqi siyosiy faoliyatining asosiy vazifalaridan biri – oʻz hududi atrofida tinchlik, barqarorlik va xavfsizlik muhitini shakllantirish hisoblanadi. Shu nuqtayi nazardan, Prezident Shavkat Mirziyoyev qoʻshnilarimiz – Markaziy Osiyo davlatlari bilan doʻstona, yaqin qoʻshnichilik va oʻzaro manfaatli aloqalarni rivojlantirish va mustahkamlashni asosiy ustuvor tashqi siyosiy yoʻnalish sifatida belgilab berdi. 2020-yil – “Ilm, maʼrifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili” Davlat dasturi doirasida Oʻzbekiston ochiq va pragmatik tashqi siyosiy faoliyatini, jumladan, Markaziy Osiyo yoʻnalishida ham izchil davom ettirdi.

Xususan, Markaziy Osiyo mintaqasidagi mamlakatlar bilan barcha sohalarda oʻzaro doʻstlik, yaxshi qoʻshnichilik va strategik sheriklik ruhidagi munosabatlarni sifat va mazmun jihatidan yangi bosqichga olib chiqish borasida 2020-yil davomida tashqi siyosiy va iqtisodiy faoliyat boʻyicha davlat idoralari tomonidan 23 ta oliy darajada va 12 ta yuqori darajada tashrif va turli tadbirlar amalga oshirildi. Bu jarayonda “xalq diplomatiyasi” amalda juda faol boʻlgani kuzatildi. Xususan, xalq vakillari – olimlar va rassomlar, madaniyat va din arboblari, ishbilarmonlar va yoshlar, turizm va sport tashkilotlari, jamoat birlashmalari va nodavlat tashkilotlar ishtirokida 90 dan ortiq turli uchrashuv, anjuman, videokonfrensiya va boshqa shu kabi tadbirlar oʻtkazildi. Qayd etish joizki, soʻnggi yillarda Prezident Shavkat Mirziyoyev tashabbuslari qoʻshni davlatlar rahbarlari tomonidan qoʻllab- quvvatlanishi natijasida Markaziy Osiyoda siyosiy muloqot va oʻzaro ishonch mustahkamlandi. Davlat rahbarlarining Maslahatlashuv uchrashuvlari yoʻlga qoʻyildi. Natijada mintaqadagi ikki va koʻp tomonlama hamkorlik darajasi yangi bosqichga koʻtarildi. Xususan, 2017-2019-yillar davomida Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan savdo aylanmasi yillik oʻrtacha 50 foizdan koʻproqqa oʻsib, 5,2 milliard dollarga yetgan. 2020-yil natijalariga koʻra esa, global pandemiya sharoitiga qaramay, Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilan savdo aylanmasining umumiy hajmi 5 milliard dollarni tashkil etdi. Jumladan, Oʻzbekistonning umumiy tashqi savdo aylanmasida Markaziy Osiyo davlatlarining ulushi 2019-yildagi 12,4 foizdan, 2020-yilda 13,6 foizga oshgan. Oʻzbekistonning mintaqadagi umumiy tashqi savdo aylanmasida esa Qozogʻistonning ulushi 61 foiz, Qirgʻiziston – 18,2 foiz, Turkmaniston – 10,6 foiz va Tojikistonning ulushi 10,2 foizni tashkil etdi.

Markaziy Osiyo mamlakatlari oʻrtasida savdo-iqtisodiy munosabatlarning mana shunday yaxshilanishi, umuman aytganda, mintaqaning investitsiyaviy jozibadorligini oshirishga yordam berdi. Xususan, 2017-2020-yillar oraligʻida Oʻzbekiston va mintaqa mamlakatlari oʻrtasida 300 dan ortiq shartnoma, shuningdek, qariyb 75 milliard dollarga teng shartnoma va bitimlar imzolangan. Shuningdek, 2017-2020-yillar davomida Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlariga nisbatan ochiq, konstruktiv, puxta oʻylangan va pragmatik siyosati natijasida suvdan foydalanish, Oʻzbekiston va qoʻshni davlatlar oʻrtasidagi davlat chegaralarini delimitatsiya va demarkatsiya qilish, transport kommunikatsiyalaridan foydalanish, davlat chegaralarini kesib oʻtish kabi murakkab va chalkash muammolarga yechim topildi. Agar besh yil oldin Oʻzbekiston – Qirgʻiziston davlat chegarasini kuniga 200-300 kishi kesib oʻtgan boʻlsa, global pandemiya taʼsirida joriy qilingan cheklovlarga qadar bu koʻrsatkich kuniga 30 ming kishiga yetgan. Oʻzbekiston – Tojikiston chegarasini esa kuniga 20 ming fuqaro kesib oʻtgan. Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlariga nisbatan olib borayotgan ochiq va konstruktiv siyosati naqadar toʻgʻri ekanini global pandemiya davrida mintaqa rahbarlarining oʻzaro yordam va koronavirus tarqalishi oqibatlarini yumshatish boʻyicha amalga oshirgan qoʻshma chora-tadbirlari ham isbotladi. Global pandemiya xavfiga qaramay, Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlarining doimiy muloqoti taʼminlandi va mamlakatlar oʻrtasida faol hamkorlik aloqalari davom ettirildi. Mintaqa davlatlari koronavirus infeksiyasi tarqalishining dastlabki kunlaridanoq bir-birlariga ijtimoiy yordam koʻrsatishni boshladilar. Oʻzbekiston Qozogʻiston, Qirgʻiziston va Tojikistonga bir necha bor gumanitar yordam yubordi. Bunga javoban Qirgʻiziston va Tojikiston singari qoʻshnilarimiz Sardoba suv

omborini tiklash uchun insonparvarlik yordamini koʻrsatdilar. Shuningdek, 2020-yilning dekabr oyida Oʻzbekiston koʻmagi bilan Qirgʻizistonda zarur tibbiy jihozlar va mebellar bilan toʻliq jihozlangan 200 oʻrinli yuqumli kasalliklar shifoxonasi foydalanishga topshirildi. Bundan tashqari, pandemiya davrida koronavirusga qarshi kurashda tibbiyot sohasida axborot va tajriba almashinuvi, oʻzaro gumanitar yordam koʻrsatish, chegaralarda yuklarning uzluksiz harakatlanishini yoʻlga qoʻyishga erishildi. Bu esa mintaqada dunyoning boshqa davlatlariga nisbatan koronavirus bilan kasallanish va uning natijasidagi oʻlim sonining kamligini taʼminlash imkonini berdi. Qolaversa, joriy yil yanvar oyida Oʻzbekiston va Qozogʻiston hukumatlari AQSH bilan hamkorlikda mintaqada iqtisodiy aloqalarni kengaytirishga xizmat qiladigan loyihalarni qoʻllab-quvvatlash uchun besh yil ichida kamida 1 milliard dollarga teng mablagʻlarni jalb etish maqsadida “Markaziy Osiyo investitsiyaviy sherikligi” tashabbusini yoʻlga qoʻydi. “C5+1” platformasi orqali amalga oshirilayotgan ushbu tashabbus Markaziy Osiyo mamlakatlari iqtisodiyotini mustahkamlash va oʻsishini taʼminlash, koʻp tomonlama aloqalarni chuqurlashtirishga xizmat qiladi. Jahon hamjamiyatida Markaziy Osiyoning ahamiyati va roli oshib borayotganini mintaqa va yirik davlatlar oʻrtasida koʻp tomonlama hamkorlikning turli formatlari tashkil qilinayotganida ham koʻrishimiz mumkin. Mavjud “Markaziy Osiyo – AQSH”, “Markaziy Osiyo – Yevropa ittifoqi”, “Markaziy Osiyo – Koreya Respublikasi”, “Markaziy Osiyo – Yaponiya” kabi muloqot formatlari qatoriga oxirgi yillarda “Markaziy Osiyo – Hindiston”, “Markaziy Osiyo – Xitoy” va “Markaziy Osiyo – Rossiya Federatsiyasi” singari yangi formatlar qoʻshildi. Mazkur holat, birinchidan, mintaqadagi ijobiy oʻzgarishlar natijasida yuzaga kelgan mutlaqo yangi muhit dunyoning yetakchi davlatlari tomonidan