O’zbekistonning Osiyo va Tinch okeani havzasi mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari
![Reja:
1. O’zbekistonning Osiyo mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari.
2. O’zbekistonning Tinch okeani havzasi mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari .
3. Hozirgi kunda O’zbekistonning hamkorlik dasturida Osiyo va Tinch okeani
havzasi mamlakatlariga berilgan e’tibor.
4.Xulosa.
5.Foydalanilgan adabiyotlar.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_1.png)
![Markaziy Osiyo davlatlari bilan doʻstona hamkorlik –
Oʻzbekiston tashqi siyosiy faoliyatining ustuvor
yoʻnalishi.
Soʻnggi yillarda Oʻzbekiston ichki siyosatida kuzatilayotgan keng
qamrovli islohotlar, ochiqlik va yangilanishlar mamlakatning tashqi
siyosatida ham yaqqol namoyon boʻlmoqda.
Oʻzbekiston xalqaro munosabatlarning teng huquqli subyekti sifatida,
mintaqa va global darajada faol tashqi siyosatni yoʻlga qoʻyib, xorijiy
hamkorlar bilan oʻzaro manfaatli munosabatlarni rivojlantirmoqda.
Bunday izchil, aniq va konstruktiv tashqi siyosatni xalqaro ekspertlar va
kuzatuvchilar ham eʼtirof etmoqda.
Jahon boʻylab tarqalgan koronavirus infeksiyasi va global darajadagi
inqirozli xavf-xatarlar davrida ham mamlakatda ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorlik taʼminlanib, mintaqa davlatlari va jahon hamjamiyati bilan
hamkorlik aloqalarini davom ettirishga alohida eʼtibor qaratildi.
Maʼlumki, Oʻzbekiston tashqi siyosiy faoliyatining asosiy vazifalaridan
biri – oʻz hududi atrofida tinchlik, barqarorlik va xavfsizlik muhitini
shakllantirish hisoblanadi. Shu nuqtayi nazardan, Prezident Shavkat
Mirziyoyev qoʻshnilarimiz – Markaziy Osiyo davlatlari bilan doʻstona,
yaqin qoʻshnichilik va oʻzaro manfaatli aloqalarni rivojlantirish va
mustahkamlashni asosiy ustuvor tashqi siyosiy yoʻnalish sifatida
belgilab berdi.
2020-yil – “Ilm, maʼrifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”
Davlat dasturi doirasida Oʻzbekiston ochiq va pragmatik tashqi siyosiy
faoliyatini, jumladan, Markaziy Osiyo yoʻnalishida ham izchil davom
ettirdi.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_2.png)
![Xususan, Markaziy Osiyo mintaqasidagi mamlakatlar bilan barcha
sohalarda oʻzaro doʻstlik, yaxshi qoʻshnichilik va strategik sheriklik
ruhidagi munosabatlarni sifat va mazmun jihatidan yangi bosqichga olib
chiqish borasida 2020-yil davomida tashqi siyosiy va iqtisodiy faoliyat
boʻyicha davlat idoralari tomonidan 23 ta oliy darajada va 12 ta yuqori
darajada tashrif va turli tadbirlar amalga oshirildi.
Bu jarayonda “xalq diplomatiyasi” amalda juda faol boʻlgani kuzatildi.
Xususan, xalq vakillari – olimlar va rassomlar, madaniyat va din
arboblari, ishbilarmonlar va yoshlar, turizm va sport tashkilotlari,
jamoat birlashmalari va nodavlat tashkilotlar ishtirokida 90 dan ortiq
turli uchrashuv, anjuman, videokonfrensiya va boshqa shu kabi
tadbirlar oʻtkazildi.
Qayd etish joizki, soʻnggi yillarda Prezident Shavkat Mirziyoyev
tashabbuslari qoʻshni davlatlar rahbarlari tomonidan qoʻllab-
quvvatlanishi natijasida Markaziy Osiyoda siyosiy muloqot va oʻzaro
ishonch mustahkamlandi. Davlat rahbarlarining Maslahatlashuv
uchrashuvlari yoʻlga qoʻyildi.
Natijada mintaqadagi ikki va koʻp tomonlama hamkorlik darajasi yangi
bosqichga koʻtarildi. Xususan, 2017-2019-yillar davomida Markaziy
Osiyo mamlakatlari bilan savdo aylanmasi yillik oʻrtacha 50 foizdan
koʻproqqa oʻsib, 5,2 milliard dollarga yetgan. 2020-yil natijalariga koʻra
esa, global pandemiya sharoitiga qaramay, Oʻzbekistonning Markaziy
Osiyo davlatlari bilan savdo aylanmasining umumiy hajmi 5 milliard
dollarni tashkil etdi.
Jumladan, Oʻzbekistonning umumiy tashqi savdo aylanmasida Markaziy
Osiyo davlatlarining ulushi 2019-yildagi 12,4 foizdan, 2020-yilda 13,6
foizga oshgan. Oʻzbekistonning mintaqadagi umumiy tashqi savdo
aylanmasida esa Qozogʻistonning ulushi 61 foiz, Qirgʻiziston – 18,2 foiz,
Turkmaniston – 10,6 foiz va Tojikistonning ulushi 10,2 foizni tashkil etdi.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_3.png)
![Markaziy Osiyo mamlakatlari oʻrtasida savdo-iqtisodiy
munosabatlarning mana shunday yaxshilanishi, umuman aytganda,
mintaqaning investitsiyaviy jozibadorligini oshirishga yordam berdi.
Xususan, 2017-2020-yillar oraligʻida Oʻzbekiston va mintaqa
mamlakatlari oʻrtasida 300 dan ortiq shartnoma, shuningdek, qariyb 75
milliard dollarga teng shartnoma va bitimlar imzolangan.
Shuningdek, 2017-2020-yillar davomida Oʻzbekistonning Markaziy
Osiyo mamlakatlariga nisbatan ochiq, konstruktiv, puxta oʻylangan va
pragmatik siyosati natijasida suvdan foydalanish, Oʻzbekiston va qoʻshni
davlatlar oʻrtasidagi davlat chegaralarini delimitatsiya va demarkatsiya
qilish, transport kommunikatsiyalaridan foydalanish, davlat
chegaralarini kesib oʻtish kabi murakkab va chalkash muammolarga
yechim topildi.
Agar besh yil oldin Oʻzbekiston – Qirgʻiziston davlat chegarasini kuniga
200-300 kishi kesib oʻtgan boʻlsa, global pandemiya taʼsirida joriy
qilingan cheklovlarga qadar bu koʻrsatkich kuniga 30 ming kishiga
yetgan. Oʻzbekiston – Tojikiston chegarasini esa kuniga 20 ming fuqaro
kesib oʻtgan.
Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlariga nisbatan olib
borayotgan ochiq va konstruktiv siyosati naqadar toʻgʻri ekanini global
pandemiya davrida mintaqa rahbarlarining oʻzaro yordam va
koronavirus tarqalishi oqibatlarini yumshatish boʻyicha amalga oshirgan
qoʻshma chora-tadbirlari ham isbotladi.
Global pandemiya xavfiga qaramay, Markaziy Osiyo davlatlari
rahbarlarining doimiy muloqoti taʼminlandi va mamlakatlar oʻrtasida
faol hamkorlik aloqalari davom ettirildi. Mintaqa davlatlari koronavirus
infeksiyasi tarqalishining dastlabki kunlaridanoq bir-birlariga ijtimoiy
yordam koʻrsatishni boshladilar. Oʻzbekiston Qozogʻiston, Qirgʻiziston
va Tojikistonga bir necha bor gumanitar yordam yubordi. Bunga
javoban Qirgʻiziston va Tojikiston singari qoʻshnilarimiz Sardoba suv](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_4.png)
![omborini tiklash uchun insonparvarlik yordamini koʻrsatdilar.
Shuningdek, 2020-yilning dekabr oyida Oʻzbekiston koʻmagi bilan
Qirgʻizistonda zarur tibbiy jihozlar va mebellar bilan toʻliq jihozlangan
200 oʻrinli yuqumli kasalliklar shifoxonasi foydalanishga topshirildi.
Bundan tashqari, pandemiya davrida koronavirusga qarshi kurashda
tibbiyot sohasida axborot va tajriba almashinuvi, oʻzaro gumanitar
yordam koʻrsatish, chegaralarda yuklarning uzluksiz harakatlanishini
yoʻlga qoʻyishga erishildi. Bu esa mintaqada dunyoning boshqa
davlatlariga nisbatan koronavirus bilan kasallanish va uning natijasidagi
oʻlim sonining kamligini taʼminlash imkonini berdi.
Qolaversa, joriy yil yanvar oyida Oʻzbekiston va Qozogʻiston
hukumatlari AQSH bilan hamkorlikda mintaqada iqtisodiy aloqalarni
kengaytirishga xizmat qiladigan loyihalarni qoʻllab-quvvatlash uchun
besh yil ichida kamida 1 milliard dollarga teng mablagʻlarni jalb etish
maqsadida “Markaziy Osiyo investitsiyaviy sherikligi” tashabbusini
yoʻlga qoʻydi. “C5+1” platformasi orqali amalga oshirilayotgan ushbu
tashabbus Markaziy Osiyo mamlakatlari iqtisodiyotini mustahkamlash
va oʻsishini taʼminlash, koʻp tomonlama aloqalarni chuqurlashtirishga
xizmat qiladi.
Jahon hamjamiyatida Markaziy Osiyoning ahamiyati va roli oshib
borayotganini mintaqa va yirik davlatlar oʻrtasida koʻp tomonlama
hamkorlikning turli formatlari tashkil qilinayotganida ham koʻrishimiz
mumkin.
Mavjud “Markaziy Osiyo – AQSH”, “Markaziy Osiyo – Yevropa ittifoqi”,
“Markaziy Osiyo – Koreya Respublikasi”, “Markaziy Osiyo – Yaponiya”
kabi muloqot formatlari qatoriga oxirgi yillarda “Markaziy Osiyo –
Hindiston”, “Markaziy Osiyo – Xitoy” va “Markaziy Osiyo – Rossiya
Federatsiyasi” singari yangi formatlar qoʻshildi. Mazkur holat,
birinchidan, mintaqadagi ijobiy oʻzgarishlar natijasida yuzaga kelgan
mutlaqo yangi muhit dunyoning yetakchi davlatlari tomonidan](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_5.png)
![Markaziy Osiyoga nisbatan eʼtiborning oshganini koʻrsatsa, ikkinchidan,
chet el davlatlari mintaqa mamlakatlari bilan nafaqat ikki tomonlama
hamkorlik doirasida, balki yagona mintaqaviy koʻp tomonlama
munosabatlarni rivojlantirishga ahamiyat qaratayotganidan dalolatdir.
Shu bilan birga, mintaqa hamda boshqa davlat va xalqaro institutlar
oʻrtasida yangi formatlarning tuzilishi bu, Markaziy Osiyoning geosiyosiy
va iqtisodiy ahamiyati oshib borishiga, shuningdek, mintaqaga xalqaro
munosabatlardagi yaxlit siyosiy-diplomatik subyekt sifatida qaralishiga
olib kelmoqda.
Markaziy Osiyo davlatlarining yaxlit siyosiy-diplomatik subyekt sifatidagi
oʻrni hamda oʻzaro hamjihatligi va birdamligi Qirgʻizistonda 2020-yil
oktyabr oyida yuz bergan norozilik namoyishlari va tartibsizliklarga
Oʻzbekiston, Qozogʻiston, Turkmaniston va Tojikiston Respublikalari
Prezidentlari qoʻshma bayonot bilan munosabat bildirganliklarida ham
kuzatildi.
Qoʻshma bayonotda qardosh Qirgʻizistonda sodir boʻlayotgan voqealar
jiddiy tashvish tugʻdirayotgani hamda Qirgʻizistonning barcha siyosiy
partiyalari va jamoatchilik doiralari tinchlik va osoyishtalikni taʼminlash,
konstitutsiya va milliy qonunchilikka soʻzsiz rioya qilish bilan yuzaga
kelgan muammolarni hal qilish uchun zarur boʻlgan saʼy-harakatlarni
amalga oshirishiga umid bildirildi.
Qayd etish joizki, Markaziy Osiyo davlatlarining barqarorligi va
hamjihatligi, birinchidan, xalq farovonligini, ikkinchidan, mintaqaning
investitsion jozibadorligini oshirib, xorijiy sherik davlatlar va investorlar
bilan hamkorlik uchun keng imkoniyatlar yaratishga xizmat qiladi.
Oʻzbekiston va mintaqa davlatlari oʻrtasida shakllangan va yana-da
mustahkamlanib borayotgan yangi muhit mazkur maqsadlarga
erishishga hamda oʻzaroro siyosiy, savdo-iqtisodiy, madaniy-gumanitar
hamkorlikni kuchaytirishga xizmat qiladi.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_6.png)
![Prezident Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasida
hamda 2021-yil “Yoshlarni qoʻllab-quvvatlash va aholi salomatligini
mustahkamlash yili” Davlat dasturida Markaziy Osiyo davlatlari bilan
yaqin qoʻshnichilik aloqalarini mustahkamlashga alohida ahamiyat
qaratilgan.
Xususan, joriy yil Davlat dasturida Markaziy Osiyo davlatlari bilan
munosabatlarni izchil davom ettirish chora-tadbirlar rejasida:
– Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan ikki tomonlama va
mintaqaviy aloqalarni sifat jihatidan yangi bosqichga olib chiqish
boʻyicha kompleks chora-tadbirlar dasturini ishlab chiqish;
– oliy va yuqori darajada oʻzaro tashriflarni tashkil etish;
– “Xalq diplomatiyasi” mexanizmlaridan samarali foydalanish;
– yaxshi qoʻshnichilik munosabatlarini mustahkamlash yoʻlidagi mavjud
toʻsiqlarni birgalikda hal etish;
– savdo iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish va tovar ayirboshlash
hajmining oʻsishi va hamkorlikni mustahkamlash uchun qulay sharoitlar
yaratish;
– mintaqaning tranzit va logistika salohiyatidan samarali foydalanish va
transport infratuzilmasi rivojlanishini taʼminlash;
– Markaziy Osiyo mamlakatlarining mintaqalari (shu jumladan, chegara
hududlari) oʻrtasidagi hamkorlikni faollashtirish koʻzda tutilgan.
Bundan tashqari, joriy yilda Oʻzbekiston Markaziy Osiyo davlatlari bilan
aloqalarini koʻp tomonlama hamkorlik mexanizmlari, jumladan,
Birlashgan Millatlar Tashkiloti (BMT), Mustaqil Davlatlar Hamdoʻstlgi
(MDH), Shanxay hamkorlik tashkiloti (SHHT), Turkiy tilli davlatlar
hamkorlik kengashi (TTDHK), Yevropada xavfsizlik va hamkorlik
tashkiloti (YEXHT) va boshqa tuzilmalar doirasida ham rivojlantirishni,
bunda nafaqat siyosiy-diplomatik munosabatlar, balki iqtisodiy](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_7.png)
![diplomatiya, parlamentlararo diplomatiya hamda xalq diplomatiyasini
kuchaytirish nazarda tutilmoqda.
Qolaversa, joriy yilda SHHTda Oʻzbekiston Respublikasining 2021-2022-
yillarda raisligini inobatga olib, mazkur yoʻnalishda ustuvor vazifalar va
asosiy tadbirlarini ishlab chiqish ham Davlat dasturida rejalashtirilgan.
SHHTga Rossiya, Xitoy, Pokiston va Hindiston qatori Markaziy Osiyo
davlatlaridan Oʻzbekiston, Tojikiston, Qozogʻiston va Qirgʻizistonning
aʼzo davlatlar ekanligi, ushbu xalqaro tashkilot doirasida hamkorlikni
jadallashtirish alohida ahamiyat kasb eʼtishini taʼkidlash mumkin.
Muxtasar aytganda, Oʻzbekistonning bugungi tashqi siyosati, xususan,
yaxshi qoʻshnichilik va pragmatik mintaqaviy siyosati davlatning xalqaro
nufuzini oshiribgina qolmay, Markaziy Osiyoning barqaror va ulkan
imkoniyatlarga ega hamkorlik makoniga aylanishiga xizmat qilmoqda.
Osiyo-Tinch okeani hududi mamlakatlari, xususan Koreya Respublikasi
va Yaponiya bilan hamkorlik O‘zbekiston tashqi siyosatining muhim
yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qoladi. O‘zbekiston ushbu davlatlar bilan
investitsiya, savdo-sotiq, yuqori texnologiyalar, madaniy-gumanitar
sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni davom ettiradi.
O‘zbekiston Janubiy-Sharqiy Osiyodagi mamlakatlar – Malayziya,
Indoneziya, Singapur, Vetnam kabi davlatlar bilan hamkorligini
rivojlantiradi.
O‘zbekiston Janubiy Osiyo mamlakatlari, xususan Hindiston va Pokiston
bilan savdo-sotiq, transport-kommunikatsiya, turizm kabi sohalarda har
taraflama va o‘zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishni qo‘llab
quvvatlaydi.
O‘zbekiston musulmon dunyosi davlatlari bilan o‘zaro manfaatli
aloqalarni iqtisodiyot, transport kommunikatsiyasi, moliya, investitsiya
va sayyohlik sohalarida, shu jumladan Islom hamkorlik tashkiloti va](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_8.png)
![Islom taraqqiyot banki doirasida faol rivojlantirish va
mustahkamlashdan manfaatdor.
O‘zbekiston BMT ishida faol ishtirok etishni davom ettiradi, hamda uni
xalqaro tinchlik va xavfsizlikni ta’minlashga, tezkor globallashuv
jarayonida davlatlarning barqaror rivojlanishida ko‘maklashishga mas’ul
bo‘lgan yagona universal tashkilot sifatida ko‘radi.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_9.png)
![Osiyo-Tinch okeani hududi mamlakatlari, xususan Koreya Respublikasi
va Yaponiya bilan hamkorlik O‘zbekiston tashqi siyosatining muhim
yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qoladi. O‘zbekiston ushbu davlatlar bilan
investitsiya, savdo-sotiq, yuqori texnologiyalar, madaniy-gumanitar
sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni davom ettiradi.
O‘zbekiston Janubiy-Sharqiy Osiyodagi mamlakatlar – Malayziya,
Indoneziya, Singapur, Vetnam kabi davlatlar bilan hamkorligini
rivojlantiradi.
O‘zbekiston Janubiy Osiyo mamlakatlari, xususan Hindiston va Pokiston
bilan savdo-sotiq, transport-kommunikatsiya, turizm kabi sohalarda har
taraflama va o‘zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishni qo‘llab
quvvatlaydi.
O‘zbekiston musulmon dunyosi davlatlari bilan o‘zaro manfaatli
aloqalarni iqtisodiyot, transport kommunikatsiyasi, moliya, investitsiya
va sayyohlik sohalarida, shu jumladan Islom hamkorlik tashkiloti va
Islom taraqqiyot banki doirasida faol rivojlantirish va mustahkamlashdan
manfaatdor.
O‘zbekiston BMT ishida faol ishtirok etishni davom ettiradi, hamda uni
xalqaro tinchlik va xavfsizlikni ta’minlashga, tezkor globallashuv
jarayonida davlatlarning barqaror rivojlanishida ko‘maklashishga mas’ul
bo‘lgan yagona universal tashkilot sifatida ko‘radi.
Singapur
O‘zbekiston mustaqillikka erishganidan keyin Osiyo-Tinch okeani
mintaqasidagi rivojlanayotgan mamlakatlar, jumladan, Singapur
Respublikasi bilan do‘stona aloqalarga kirishdi. Singapur mamlakatimiz
mustaqilligini 1992-yilda tan olgan, 1997-yil 8-apreldan diplomatik
aloqalar o‘rnatilgan. 2017-yilga kelib O‘zbekiston va Singapur
o‘rtasidagi diplomatik va iqtisodiy aloqalar rivoji yangi bosqichga
ko‘tarildi. Buning mantiqiy davomi sifatida shu yilning 10-yanvar kuni
Singapurda "O‘zbekiston va Singapur: o‘zaro manfaatli sheriklik](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_10.png)
![istiqbollari" mavzuida davra suhbati bo‘lib o‘tganligini ta’kidlab o‘tishimiz
mumkin. Tadbirda Singapur va O‘zbekiston munosabatlarining joriy
holati, aloqalarni yanada rivojlantirish istiqbollari va manfaatli hamkorlik
yo‘nalishlari muhokama etildi. O‘rnatilgan ishonchli munosabatlar tufayli
barcha yo‘nalishdagi o‘zaro munosabatlar dinamikasi barqaror o‘sib
borayotganligini ko‘rishimiz mumkin. Bugungi kunda Singapur Janubiy-
sharqiy Osiyo mintaqasining har jihatdan eng rivojlangan mamlakati
hisoblanadi. Shu bilan birga, dunyoning eng yirik moliya markazlaridan
biri ham hisoblanadi. Singapur tomoni ikki mamlakat o‘rtasidagi iqtisodiy
aloqalarni kengaytirish istiqbollariga ham alohida e’tibor qaratilmoqda.
“Yashil” energetika, keng tarqalgan innovatsiyalar, iqtisodiyot
tarmoqlarini raqamlashtirish va energiya tejaydigan texnologiyalar kabi
sohalardagi hamkorlikka katta qiziqish bildirmoqda. O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning shu yil 17-yanvar kuni
amalga oshirilgan Singapurga davlat tashrifidan ko‘zlangan maqsad ham
mazkur mamlakat bilan aloqalarni yangi bosqichga ko‘tarishga
qaratilgandir. Va aytish joizki, ushbu tarixiy tashrif chog‘ida muhim
amaliy natijalarga erishildi. Davlatimiz rahbari tashrif chog‘ida ushbu
mamlakat Prezidenti Halima Yaqub va Bosh vazir Li Syan Lun bilan
muzokaralar o‘tkazdi. Muzokaralar jarayonida tomonlar mamlakatlarimiz
o‘rtasidagi munosabatlarni yanada chuqurlashtirish istiqbollari, ijtimoiy-
siyosiy hayotni demokratlashtirish borasidagi islohotlar yuzasidan fikr
almashildi. Ta’lim sohasida faol hamkorlik qilinayotgani mamnuniyat
bilan qayd etildi. Toshkentda Singapur menejmentni rivojlantirish
instituti hamda Singapur texnologiyalar, menejment va
kommunikatsiyalar akademiyasi muvaffaqiyatli faoliyat yuritmoqda.
Tashrif chog‘ida delegatsiyalar rahbarlari huzurida ikki mamlakat
hukumatlari, vazirlik va idoralari darajasida O‘zbekiston – Singapur
hamkorligini yanada kengaytirishga qaratilgan 8 ta hujjat almashildi.
Xususan, ta’lim, transport, sog‘liqni saqlash, kadrlar, shu jumladan,
davlat xizmatchilarini tayyorlash sohalarida hamkorlik to‘g‘risida bitimlar](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_11.png)
![imzolandi. Shuningdek, savdo-iqtisodiy sheriklik va ikki mamlakat
prokuraturalari o‘rtasidagi hamkorlik bo‘yicha kelishuvlarga erishildi.
O‘zbekiston Prezidenti kunning ikkinchi yarmida Singapur ishbilarmon
doiralari bilan uchrashuv o‘tkazdi. Tadbirda Singapur mehnat vaziri –
savdo va sanoat ikkinchi vaziri Leng Si Tang, Singapur biznes
federatsiyasi raisi Ming Yan Lim, ushbu davlatning Indorama, Meinhardt
group, CPG Corporation, Changi Airports, Singapur menejmentni
rivojlantirish instituti, TMC Academy, Virtus Health kabi 15 ta yirik
kompaniyalar rahbarlari ishtirok etdi. Mazkur uchrashuv konstruktiv
amaliy natijalar ruhida tashkil etildi. Muzokaralar yakunida O‘zbekiston –
Singapur biznes forumi natijalari mamnuniyat bilan qayd etildi. Zero,
unig doirasida umumiy qiymati qariyb 5 milliard dollarlik investitsiya,
savdo va moliyaviy kelishuvlarga erishildi. Xulosa o‘rnida aytganda, ikki
davlat rahbarlarining mazkur uchrashuvi O‘zbekistonning tashqi dunyo
bilan muloqotidagi yana bir ulkan yutuq hisoblanadi. Va mazkur tashrif
o‘zbek diplomatiyasining Janubiy Osiyo mintaqasiga yangi istiqbolli
yo‘nalish sifatida qarayotganligini anglatadi.
Malayziya
Malayziya O’zbekiston mustaqilligini 1992-yil 1-yanvar kuni tan olgan.
Ikki mamlakat oʻrtasida diplomatik aloqalar 1992-yil 21-fevralda
o’rnatilgan.
Ikki tomonlama doʻstona va oʻzaro manfaatli hamkorlik munosabatlarini
rivojlantirishda tamal toshi Oʻzbekiston Respublikasi Birinchi
Prezidentining 1992-
yilgi va Malayziya Bosh vaziri Moxatxir Moxammadning 1993-yilgi
rasmiy
tashriflari chogida qoʻyildi. 2003-yil esa Oʻzbekistonga Malayziya qiroli
Tuanku Sayyod Sirajuddin Jamalullayl tashrif buyurdi. 2005-yil 2-4-
oktabr kunlari O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom
Karimov davlat tashrifi bilan](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_12.png)
![Malayziyada bo’ldi. Ushbu tashrif natijasida axborot texnologiyalari,
elektrotexnika sanoati, maishiy elektronika, mebel va toʻqimachilik
mahsulotlari ishlab chiqarish sohalarida qoʻshma korxonalar tashkil
etishni oʻz ichiga olgan umumiy qiymati 400 million dollardan ortiq
boʻlgan savdo va sarmoyaviy shartnomalar imzolandi. Ikki tomonlama
munosabatlarning shartnomaviy-huquqiy asosini imzolangan 16 ta
hujjat tashkil etadi. Malayziya O’zbekistonning Janubiy-Sharqiy
Osiyodagi muhim savdo- iqtisodiy sheriklaridan biridir. 2007-yilda
oʻzaro tovar ayirboshlash hajmi 33,3 million dollarga yetgan boʻlsa,
2008- yilning 9 oyida bu koʻrsatkich butun 2007-
yildagi koʻrsatkichdan oshib, 36,4 million dollardan ortiqni tashkil etdi.
Malayziya davlat neft kompaniyasi Petronas 2005-yildan buyon Orol
dengizining O’zbekiston qismidagi neft va gaz konlarini o’zlashtirish
bo’yicha konsorsiumda ishtirok etib keladi. “Petronas” O’zbekiston
janubidagi loyihalarda ham ishtirok etadi.
Toshkent va Kuala-Lumpur geografik olisda joylashganiga qaramay,
davlatlararo munosabatlarga yangi sur’at bag’ishlashi mumkin bo’lgan
hamkorlikning siyosiy, iqtisodiy va madaniy-gumanitar yo’nalishini
kengaytirish uchun yangi imkoniyatlarni faol izlamoqda.
Parlamentlararo aloqalar jadal rivojlanmoqda. 2019-2020-yillarda ikki
davlat parlamentariylari o’rtasida qator uchrashuvlar bo’lib o’tdi. Ikki
mamlakat parlamentlari o’rtasidagi munosabatlarni mustahkamlash va
rag’batlantirish harakatlarni muvofiqlashtirish, qonun ijodkorligi
sohasida tajriba almashishga xizmat qilmoqda. “O’zbekiston –
Malayziya” parlamentlararo do’stlik guruhi samarali faoliyat
yuritmoqda.
O’zaro hamkorlikning asosiy elementlaridan biri bo’lgan hamkorlikning
iqtisodiy tarkibiy qismi ham kengaymoqda. Ikki mamlakat o’rtasidagi
savdo ayirboshlash barqaror o’sish tendentsiyasini ko’rsatishda davom
etmoqda. 2020-yilda oʻzaro tovar ayirboshlash hajmi 75,76 million
dollardan oshdi, jumladan, Oʻzbekistondan eksport qilingan mahsulotlar
hajmi 11,7 million dollarni tashkil etdi. Oʻzbekistonda Malayziya](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_13.png)
![sarmoyasi ishtirokidagi 31 ta korxona faoliyat koʻrsatmoqda, ulardan 21
tasi 100 foizlik Malayziya kapitali.
Toshkent va Kuala-Lumpur uchun eng muhimi tabiiy gaz qazib olish va
qayta ishlash, elektrotexnika, kimyo, mebel va to’qimachilik
mahsulotlari ishlab chiqarish, turizm va konsalting xizmatlarini
ko’rsatish kabi qator qo’shma hamkorlik loyihalarida hamkorlikni
mustahkamlashdir.
Hududlarni rivojlantirish boʻyicha hamkorlik yoʻlga qoʻyilgan boʻlib, bu
Malayziya subʼyektlari va Oʻzbekiston maʼmuriy-hududiy birliklari
oʻrtasidagi
oʻzaro hamkorlikni rivojlantirish uchun yaxshi imkoniyatlar yaratmoqda.
2018-yilda mazkur viloyat hokimi boshchiligidagi Xorazm viloyati
delegatsiyasi Malayziyada bo’ldi. Natijada 250 million dollardan ortiq
miqdorda Malayziya sarmoyasini jalb qilish imkoniyati yaratildi.
Shu tariqa, so’nggi yillarda Toshkent va Kuala-Lumpur o’rtasida ikki
tomonlama munosabatlarda tub o’zgarishlarni amalga oshirish imkonini
beruvchi juda qulay sharoitlar yaratilgan bo’lib, bu munosabatlarni
yanada yuqori bosqichga olib chiqishda muhim platformaga aylanadi.
Yaponiya
Yaponiya O’zbekistonning muhim va ishonchli hamkorlaridan
biri hisoblanadi. Mamlakatlarimiz o’rtasidagi aloqalar 2002-
yilda imzolangan Do’stlik, strategik sheriklik va hamkorlik
to’g’risidagi qo’shma bayonot doirasida rivojlanib bormoqda.
Oliy darajadagi samarali siyosiy muloqot o’zaro hamkorlikning
muvafaqqiyatli taraqqiyoti uchun zamin yaratadi. Prezident
Islom Karimovning 2011-yil fevral oyida Yaponiyaga qilgan](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_14.png)
![rasmiy tashrifi o’zbek-yapon munosabatlariga katta turtki
bergani holda yangi amaliy mazmun bilan boyitdi. Tashrif
yakunida savdo-iqtisodiy, sarmoyaviy, moliyaviy-texnikaviy va
boshqa sohalarni qamrab oluvchi hujjatlar to’plami imzolandi.
Bugungi kunda ikki tomonlama munosabatlarning
shartnomaviy-huquqiy asosini 140 dan ziyod hujjatlar tashkil
qiladi.
Xalqaro tashkilotlar va institutlar doirasida ham konstruktiv
hamkorlik yo’lga qo’yilgan. O’zbekiston BMT Xavfsizlik
kengashi doimiy a’zoligiga Yaponiya nomzodini izchil qo’llab-
quvvatlab kelmoqda. O’z navbatida, rasmiy Tokio Toshkentning
xalqaro tashabbuslarini ma’qullamoqda.
Shunigdek, tomonlar “Markaziy Osiyo Q Yaponiya” muloqot
mexanizmi doirasida ko’p tomonlama aloqalarni faol
rivojlantirayapti. Hozirgi kunga qadar besh marotaba mazkur
muloqot doirasida a’zo mamlakatlar tashqi ishlar vazirlarining
yig’ilishi o’tkazildi.
Ikki davlat parlamentlari o’rtasidagi aloqalar izchil rivojlanib
borayotir. Kunchiqar mamlakat qonunchilik idorasida
O’zbekiston bilan do’stlik Yaponiya parlamenti ligasi va
“Yaponiya demokratik partiyasi - O’zbekiston” do’stlik ligalari
tashkil etilgan. O’z navbatida, O’zbekiston parlamenti tarkibida
“O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi - Yaponiya Parlamenti”
parlamentlararo guruhi faoliyat yuritib kelmoqda.
2002-yildan buyon ikki davlat tashqi siyosiy idoralari o’rtasida
muntazam ravishda siyosiy maslahatlashuvlar o’tkazib](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_15.png)
![kelinmoqda. Mazkur tadbirning 15-raundi joriy yil fevral oyida
Toshkentda bo’lib o’tdi.
Yaponiya mamlakatimizning muhim savdo hamkorlaridan biri
hisoblanadi. 2014-yilda o’zaro tovar aylanmasi qariyb 190
million AQSh dollarini tashkil qildi. Biroq mazkur ko’rsatkichlar
ikki davlat o’rtasidagi mavjud salohiyatni to’la aks ettirmaydi.
Bugun Yaponiya O’zbekiston iqtisodiyotiga eng yirik sarmoya
kiritadigan mamlakatlardan biri sanaladi. Neft-gaz sanoati,
transport sektori, telekommunikatsiya, sog’liqni saqlash, ta’lim,
qishloq xo’jaligi va boshqa sohalardagi ustuvor loyihalar ijrosi
uchun ajratilgan jami moliyaviy mablag’lar miqdori 3,4 milliard
AQSh dollaridan oshadi.
Yaponiya Xalqaro hamkorlik agentligi (JICA) va Yaponiya Tashqi
savdoni rivojlantirish tashkiloti (JETRO) o’zlarining mintaqaviy
vakolaxonalari orqali ishbilarmon va jamoatchilik doiralari
o’rtasida aloqalarni yo’lga qo’yish hamda beg’araz va texnik
yordam dasturlarini amalga oshirishga ko’maklashmoqda.
2009-yil 24-sentabrda kuchga kirgan “Sarmoyalarni
liberallashtirish, o’zaro himoya qilish va rag’batlantirish
to’g’risida”gi hukumatlararo bitim Yaponiya kompaniyalarining
O’zbekistonga qiziqishini yanada kuchaytirish barobarida
o’zbekistonlik sheriklar bilan uzoq muddatli istiqbolga
mo’ljallangan mustahkam aloqalar o’rnatishga xizmat qilmoqda.
Mazkur jarayonda 1994-yilda tuzilgan iqtisodiy hamkorlik
bo’yicha O’zbekiston-Yaponiya va Yaponiya-O’zbekiston
qo’mitalari muhim ahamiyat kasb etadi. Joriy yilning yanvar](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_16.png)
![oyida Tokio shahrida o’tkazilgan mazkur tuzilmalarning XII
qo’shma yig’ilishi yakuniga ko’ra, umumiy qiymati 3,8 milliard
AQSh dollariga teng bo’lgan sarmoyaviy, kredit bitimlari va
texnik ko’mak loyihalari to’plami imzolandi.
O’zbek va yapon xalqlari o’rtasidagi do’stona aloqalarni
mustahkamlashga qaratilgan tadbirlar dasturi yildan yilga
kengaymoqda. O’zbekistonda doimiy ravishda yapon filmlari
namoyishi, badiiy ko’rgazmalar, konsert va spektakllar,
yaponiyalik san’at arboblarining mahorat darslari o’tkazib
kelinmoqda. O’tgan yilning o’zida Toshkent shahrida
“Zamonaviy yapon filmlari kunlari” va o’zbek san’at
ixlosmandlarida katta qiziqish uyg’otgan yapon milliy
qo’g’irchoqlar va o’yma naqshlari ko’rgazmasi o’tkazildi
2001-yilda ming tup sakura ko’chati o’tqazilgan Yapon bog’i,
2002-yilda mashxur rassom Ikuo Xirayama ko’magida tashkil
qilingan “Madaniyat karvonsaroyi” O’zbekiston-Yaponiya ilmiy-
ijodiy markazi Toshkentdagi eng ommaviy joylardan biriga
aylandi.
Shuningdek, Yaponiyaning yirik shahar va viloyatlarida doimiy
ravishda O’zbekiston madaniyati, san’ati va sayyohlik salohiyati
taqdimotlari o’tkaziladi. Tokio va Nagoya shaharlarida bo’lib
o’tgan “Yaponiyada O’zbekiston kunlari” madaniy tadbiri bu
boradagi navbatdagi eng yorqin voqyealardan biri bo’ldi.
1999-yilda ta’sis etilgan “O’zbekiston-Yaponiya” do’stlik
jamiyati madaniyatlararo muloqotning muvafaqqiyatli
rivojlanishiga sezilarli darajada zamin yaratmoqda. Ikki davlat](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_17.png)
![o’rtasidagi yaqin aloqalarning rivojlanishiga katta hissa
qo’shayotgan “Yaponiya-O’zbekiston” do’stlik uyushmasi va
“Fukushima-O’zbekiston” madaniy-iqtisodiy hamkorlik
uyushmasi mazkur tashkilotning asosiy hamkorlaridan biri
hisoblanadi.
Fan va ta’lim sohasida ham izchil almashinuv amalga
oshirilmoqda. Xususan, respublikamizda samarali qo’shma
arxeologik tadqiqotlarning olib borilishi ilmiy va akademik
doiralar vakillari o’rtasidagi hamkorlikning yorqin
namunalaridan biridir. Mamlakatimizning janubiy hududlarida
qadimiy buddaviylik davri yodgoliklarining topilishida “Do’stlik”
ordeni sohibi mashxur arxeolog K.Katoning hissasini e’tirof
etish lozim.
Iqtisodiyot, menejment, yurisprudensiya,
telekommunikatsiyalar, sog’liqni saqlash, biznes, qishloq
xo’jaligi, sayyohlik, bank-moliya sektori, transport va boshqa
sohalarda faoliyat yuritayotgan ikki mingdan ziyod o’zbek
mutaxassislari “JICA” tashkiloti loyihasi bo’yicha Yaponiyada
malaka oshirib qaytdilar.
Yaponiya hukumat granti doirasida har yili 15 nafar
o’zbekistonlik talaba mazkur mamlakatning nufuzli oliy o’quv
yurtlarida ta’lim oladi. 1999-2014-yillar davomida 293 kishi
mazkur dastur bo’yicha oliy ma’lumotga ega bo’ldi.
Biznes-treninglar, yapon tili kurslari va boshqa madaniy
tadbirlar o’tkazib kelayotgan O’zbek-yapon markazi kadrlar
tayyorlash jarayoniga muhim hissa qo’shmoqda.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_18.png)
![Mazkur mamlakatda ulug’ shoir va mutafakkir Alisher Navoiy
asarlarini sevib o’qilishi Yaponiya tomonidan xalqimiz tarixi va
madaniyatiga bo’lgan hurmat va e’tiborning yana bir
namunasidir. 2004-yilda Soka univeristetida mazkur mumtoz
adabiyot namoyandasi va davlat arbobi haykali o’rnatildi.
O’zbekistonda ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarni muvafaqqiyatli
amalga oshirish, mintaqada tinchlik va barqarorlikni ta’minlash,
shuningdek, madaniyat va ta’lim sohasini rivojlantirish, dunyo
mamlakatlari bilan do’stona aloqalarni o’rnatishda qo’shgan
ulkan hissasining e’tirofi sifatida 2002-yilda O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti Islom Karimov Yaponiyaning Vaseda va
Soka universitetlari “Faxriy doktor”lik darajasi bilan taqdirlandi.
Shu asnoda o’tgan yillar mobaynida O’zbekiston va Yaponiya
o’rtasidagi ko’pqirrali sermahsul hamkorlikni yanada
rivojlantirish uchun mustahkam poydevor yaratildi.
Yaponiya Bosh vaziri Shindzo Abening mamlakatimizga rasmiy
tashrifi va oliy darajadagi o’zbek-yapon muzokaralari ikki davlat
o’rtasidagi munosabatlarda muhim voqea bo’lishi bilan birga ikki
tomonlama manfaatli hamkorlikning mavjud salohiyatiga yangi
sur’at berishi shubhasiz.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_19.png)
![Xulosa
O’zbekiston 1991-yilda mustaqillikga erishganidan so’ng
Markaziy osiyo va Okeaniya mamlakatlari bilan dastlabki
aloqalar o’rnatilgan.MDH parchalanganidan so’ng
O’zbekiston Markaziy osiyo mintaqasida geosiyosiy
jihatdan kata rol uynab
boshladi.Qozog’iston,Qirg’iziston,Tojikiston,
Turkmaniston,Afg’oniston kabi davlatlarning har qanday
aloqalari O’zbekiston orqali amalga oshirilib kelinmoqda.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_20.png)
![Bularning barchasi respublikaning jahon iqtisodiyotiga
integratsiyalashuvi,diet el investitsiyalarini jalb
qilish,O’zbekistonni davlatlar o’rtasida o’zaro foydali
hamkorlikning,tovarlar va capital tranzitining o’ziga xos
mintaqaviy markaziga aylantiradi.
Foydalanilgan adabiyotlar.
1.Ўзбекистон Республикасининг янада
ривожлантириш бўйича Харакатлар стратегияси
тўғрисида»ги . Ўзбекистон Республикаси қонун
хужжатлар тўплами.2017 йил 6 сон 70 модда.
2. Абиркулов К . Иктисодий география. -Т., 2004](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_21.png)
![3.Abdullaev O. Mintaqalar va mamlakatlar
iqtisodiyoti .Toshkent :Yangi asr avlodi” 2009.282 b
4.Бушуева Л. Все страны мира.Универсальный
справочник.Рипол классик.2009 г.
5.Bahritdinov B.A., Zokirova G.A., Abdiraximova S.E. Jahon
ijtimoiy-iqtisodiy geografiyasi. O`quv qo`llanma. T.: 2008
yil .
Test to’plami
Test yopiq
1. Siyosiy geografiyadan geosiyosat asoslari fanini farqi nimada?
2. Geosiyosat otasi deb qaysi mutafakkirni aytishadi?
3. Mumtoz geosiyosiy aktorlani aytib o’ting?](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_22.png)
![4. Geosiyosat asoslari fan sifatida qachon paydo bo’ldi?
5. Inson geosiyosiy aktor bo’lishi mumkinmi?
6. Zamonaviy geosiyosiy aktorlarga nimalar kiradi?
7. Geosiyosatning fan sifatida shakllanish tarixini aytib bering?
8. Boshqa fanlar tizimida geosiyosatning o’rni qanday?
9. Geosiyosatning ob'ekti va predmeti nima?
10. Geosiyosatning asosiy qonunlari qanday?
11. "Geosiyosiy davrlar" tushunchasining mohiyatini kengaytiring?
12. Geosiyosatning asosiy kategoriyalari qanday?
13. Geosiyosiy fanning usullarini sanab bering?
14. Geosiyosatning asosiy funktsiyalarining mohiyatini ko’rsating?
15. Geosiyosatning klassik rivojlanish davri qachon va qanday nazariy asarlar
bilan boshlangan?
16. Nega aynan 80-yillar davri. XIX asr. - 40-lar. XX asr geosiyosatning klassik
davri deb nomlanganmi?
17. Qaysi o‗zgarishlar klassik geosiyosat davri nihoyasiga yetdi?
18. Germaniya geosiyosat maktabining asosiy vakillarini ayting.
19. Klassik rivojlanish davrida qanday yo‗nalishlar ustunlik qildi?
20. Germaniya geosiyosatining xarakterli xususiyatlarini sanab bering.
21. Klassik davr italiyalik geosiyosat maktabiga nimalar xosdir?
22. Buyuk Britaniya va Amerika geosiyosat maktablari yuqoridagilardan nimasi
bilan farq qildi?
23. Britaniya maktabining asosiy yo‗nalishlari qanday?
24. Amerika geosiyosati maktabi va inglizlarning farqlari nimada?
25. Fransuz geosiyosati maktabi qanday siyosiy va geografik sharoitlarda
Test ochiq
1. ―Geosiyosat fan sifatida qachon shakllangan?‖
a) XIX asr oxirlari – XX asr boshlarida;
b) XX asr boshlarida;
c) XX oxirida;
d) XVIII asr oxirlari – XIX asr boshlarida.
2. ―Geosiyosat atamasining ma‘nosi nima?
‖
a) yunon tilida ―geo – ―yer va ―politicos – ―davlatni boshqarish san‘ati;
‖ ‖ ‖
b) fransuz tilida ―geo – ―yer va politicos – ―davlatni boshqarish ;
‖ ‖ ‖ ‖
c) ingliz tilida ―geo – ―yer va ―polite – ajoyib;
‖ ‖ ‖
d) rus tilida ―geo – ―yer va ―politika – ―boshqarish .
‖ ‖ ‖ ‖
3. ―Politische Geographie (Siyosiy geografiya) asarining muallifi kim?
‖
a) Fridrix Ratsel;
b) Rudolf Chellen;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
4. ―Geosiyosat atamasi kim tomonidan fanga kiritilgan?
‖
a) Rudolf Chellen;
b) Fridrix Ratsel;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
5. Davlat hayotning bir shakli sifatida (―Der Staat als Lebensform ) asarining
‖ ‖
muallifi kim?
a) Rudolf Chellen;
b) Fridrix Ratsel;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_23.png)
![6. geosiyosatning siyosat+tarix+geografiya2 ushbu formula muallifi kim?
a) N. Starikov;
b) Y. Tixonrovov;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
7. ―Geosiyosat fanining obyekti bu …‖
a) jahon siyosati, yagona tizim sifatidagi dunyoning geosiyosiy tuzilishi va
xalqaro dunyoviy tartibot;
b) jahon siyosati;
c) geosiyosiy omillar;
d) geosiyosiy munosabatlar.
8. ―Geosiyosat fanining predmeti bu …
‖
a)xalqaro va mintaqaviy muammolarni hal etish, geosiyosiy subyektlarning
o‗zaro munosabatlari, ijtimoiy-siyosiy jarayonlar;
b) jahon siyosati, yagona tizim sifatidagi dunyoning geosiyosiy tuzilishi va
xalqaro dunyoviy tartibot;
c) xalqaro va mintaqaviy muammolarni hal etish;
d) jahon siyosati.
9. Geosiyosatning asosiy aktorlari nimalar?
a) barcha javoblar to‗g‗ri;
b) klassik siyosiy aktorlar;
c) yangi geosiyosiy aktorlar;
d) hududiy aktorlar.
10. Klassik siyosiy aktorlar nimalar?
a) davlat, armiya, diniy tashkilotlar;
b) siyosiy partiyalar, elektoral geografiya, nodavlat tashkilotlar, iqtisodiy
aktorlar, xalqaro moliyaviy institutlar, xalqaro mafiya, OAV, qurolli guruhlar.
c) inson;
d) barcha javoblar to‗g‗ri.
11. Yangi geosiyosiy aktorlar nimalar?
a) siyosiy partiyalar, elektoral geografiya, nodavlat tashkilotlar, iqtisodiy
aktorlar, xalqaro moliyaviy institutlar, xalqaro mafiya, OAV, qurolli guruhlar;
b) davlat, armiya, diniy tashkilotlar;
c) inson;
d) barcha javoblar to‗g‗ri.
12. Tellurokratiya … bu –
a) quruqlidagi kuch;00:02
b) dengizdagi kuch;
c) kosmosdagi kuch;
d) davlatning kuchi
13. R. Chellenning fikricha davlatning qudratini belgilovchi omilllar
nimalar?
a) barcha javoblar to‗g‗ri;
b) ekosiyosiy, kratossiyosiy;
c) demossiyosiy, sotsiosiyosiy;
d) geosiyosiy.
14. R. Chellenning fikricha davlatni qudratini belgilovchi jihatlari
nechta?
a) 5 ta;
b) 3 ta:](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_24.png)
![c) 4 ta;
d) 6 ta.
15. Demosiyosat – bu …
a) davlatlarda istiqomat qiluvchi xalqlarni, ularning turmush tarzini tadqiq
qilish;
b) davlatning ijtimoiy jihatlarini o‗rganish;
c) davlatlarning hokimiyat va boshqaruv shakllarini va ularning davlatdagi
huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy omillar bilan munosabati muammolarini o‗rganish;
d) davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish.
16. Sotsiosiyosat – bu …
a) davlatning ijtimoiy jihatlarini o‗rganish;
b) davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish;
c) davlatlarning hokimiyat va boshqaruv shakllarini va ularning davlatdagi
huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy omillar bilan munosabati muammolarini o‗rganish;
d) davlatlarda istiqomat qiluvchi xalqlarni, ularning turmush tarzini tadqiq
qilish.
17. Kratosiyosat – bu …
a) davlatlarning hokimiyat va boshqaruv shakllarini va ularning davlatdagi
huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy omillar bilan munosabati muammolarini o‗rganish;
b) davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish;
c) davlatlarda istiqomat qiluvchi xalqlarni, ularning turmush tarzini tadqiq
qilish;
d) davlatni iqtisodiy kuch markazi sifatida o‗rganish.
18. ―Davlatning qudrati=Tabiiy-geografik omillar+ho‗jalik+xalq+boshqaruv
shakli ushbu formula kimga tegishli?‖
a) R. Chellen;
b) F. Ratsel;
c) Mishel Fushe;
d) Iv Lakost.
19. Birinchi jahon urushi qachon tugagan?
a) 1918-yil 11-noyabrda Germaniyaning Antantaga taslim bo‗lishi bilan
b) 1918-yil 18-yanvarda Fransiya poytaxti Parij shahriga 27 davlat
delegatsiyasi to‗planishi bilan
c) 1918 yil martda Sovet Rossiyasining urushdan chiqishi bilan
d) 1918 yil yozida ―To‗rtlar ittifoqi ning mag‗lubiyati bilan
‖
20. 1-jahon urushidan so‗ng Osiyo va Tinch okean havzasidagi
munosabatlarini tartibga solish maqsadida qachon va Vashington shahrida nechta
davlat ishtirokida konferensiya o‗tkazildi?
a) 1921-1922-yillarda, 9 ta
b) 1919-1920-yillarda, 27 ta1921
c) 1919-1920-yillarda, 27 ta
d)1921-1922-yillarda, 5 ta
21. 1-jahon urushidan so‗ng Osiyo va Tinch okean havzasidagi
munosabatlarini tartibga solish maqsadida qaerda konferensiya o‗tkazildi?
A) Vashington shahrida
B) London shahrida
C) Parij shahrida
D) Rim shahrida
22. 1-jahon urushidan so‗ng Osiyo va Tinch okean havzasidagi
munosabatlarini tartibga solish maqsadida nechta shartnoma imzolangan?
a) 3 ta
b) 5 ta](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_25.png)
![c) 4 ta
d) 9 ta
23. Versal shartnomasiga ko‗ra, Fransiya qaerlarni o‗ziga qaytarib oldi?
a) Saar viloyatini Elzas va Lotaringiyani
b) Saar viloyatini
c) Reyn daryosining chap sohilini
d) Togo va Kamerunni
24. Talassokratiya – bu …
a) dengizdagi kuch;
b) quruqlikda kuch;
c) davlatning kuchi;
d) kosmosdagi kuch;
25. Endemik maydon – bu …
a) uzoq vaqtlardan beri ma‗lum bir davlat tomonidan, ma‗lum bir milliy guruh
tomonidan nazorat qilib kelinayotgan borliq bo‗lib, o‗sha borliqning aynan shu
jamoaga tegishli ekanligini boshqa qo‗shnilar tomonidan tan olinishini nazarda
tutadi;
b) bunday maydonda ma‗lum bir milliy jamoa istiqomat qilsada, davlatning u
yerda nazorat qilish funksiyasi rasmiy xarakterda bo‗lib, yashayotgan odamlar
turmush tarzi chegaradosh davlatga yaqinroq bo‗ladi;
c) turli milliy jamoalarning yashashidan qat‗iy nazar, ikki yoki undan k o‗proq
davlatlar da‗vogar bo‗lgan geosiyosiy borliq;
d) geostrategik mintaqaning bir qismi.](/data/documents/f20f9159-8f73-4783-a0e1-b032c1f2b6cf/page_26.png)
Reja: 1. O’zbekistonning Osiyo mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari. 2. O’zbekistonning Tinch okeani havzasi mamlakatlari bilan hamkorlik aloqalari . 3. Hozirgi kunda O’zbekistonning hamkorlik dasturida Osiyo va Tinch okeani havzasi mamlakatlariga berilgan e’tibor. 4.Xulosa. 5.Foydalanilgan adabiyotlar.
Markaziy Osiyo davlatlari bilan doʻstona hamkorlik – Oʻzbekiston tashqi siyosiy faoliyatining ustuvor yoʻnalishi. Soʻnggi yillarda Oʻzbekiston ichki siyosatida kuzatilayotgan keng qamrovli islohotlar, ochiqlik va yangilanishlar mamlakatning tashqi siyosatida ham yaqqol namoyon boʻlmoqda. Oʻzbekiston xalqaro munosabatlarning teng huquqli subyekti sifatida, mintaqa va global darajada faol tashqi siyosatni yoʻlga qoʻyib, xorijiy hamkorlar bilan oʻzaro manfaatli munosabatlarni rivojlantirmoqda. Bunday izchil, aniq va konstruktiv tashqi siyosatni xalqaro ekspertlar va kuzatuvchilar ham eʼtirof etmoqda. Jahon boʻylab tarqalgan koronavirus infeksiyasi va global darajadagi inqirozli xavf-xatarlar davrida ham mamlakatda ijtimoiy-iqtisodiy barqarorlik taʼminlanib, mintaqa davlatlari va jahon hamjamiyati bilan hamkorlik aloqalarini davom ettirishga alohida eʼtibor qaratildi. Maʼlumki, Oʻzbekiston tashqi siyosiy faoliyatining asosiy vazifalaridan biri – oʻz hududi atrofida tinchlik, barqarorlik va xavfsizlik muhitini shakllantirish hisoblanadi. Shu nuqtayi nazardan, Prezident Shavkat Mirziyoyev qoʻshnilarimiz – Markaziy Osiyo davlatlari bilan doʻstona, yaqin qoʻshnichilik va oʻzaro manfaatli aloqalarni rivojlantirish va mustahkamlashni asosiy ustuvor tashqi siyosiy yoʻnalish sifatida belgilab berdi. 2020-yil – “Ilm, maʼrifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili” Davlat dasturi doirasida Oʻzbekiston ochiq va pragmatik tashqi siyosiy faoliyatini, jumladan, Markaziy Osiyo yoʻnalishida ham izchil davom ettirdi.
Xususan, Markaziy Osiyo mintaqasidagi mamlakatlar bilan barcha sohalarda oʻzaro doʻstlik, yaxshi qoʻshnichilik va strategik sheriklik ruhidagi munosabatlarni sifat va mazmun jihatidan yangi bosqichga olib chiqish borasida 2020-yil davomida tashqi siyosiy va iqtisodiy faoliyat boʻyicha davlat idoralari tomonidan 23 ta oliy darajada va 12 ta yuqori darajada tashrif va turli tadbirlar amalga oshirildi. Bu jarayonda “xalq diplomatiyasi” amalda juda faol boʻlgani kuzatildi. Xususan, xalq vakillari – olimlar va rassomlar, madaniyat va din arboblari, ishbilarmonlar va yoshlar, turizm va sport tashkilotlari, jamoat birlashmalari va nodavlat tashkilotlar ishtirokida 90 dan ortiq turli uchrashuv, anjuman, videokonfrensiya va boshqa shu kabi tadbirlar oʻtkazildi. Qayd etish joizki, soʻnggi yillarda Prezident Shavkat Mirziyoyev tashabbuslari qoʻshni davlatlar rahbarlari tomonidan qoʻllab- quvvatlanishi natijasida Markaziy Osiyoda siyosiy muloqot va oʻzaro ishonch mustahkamlandi. Davlat rahbarlarining Maslahatlashuv uchrashuvlari yoʻlga qoʻyildi. Natijada mintaqadagi ikki va koʻp tomonlama hamkorlik darajasi yangi bosqichga koʻtarildi. Xususan, 2017-2019-yillar davomida Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan savdo aylanmasi yillik oʻrtacha 50 foizdan koʻproqqa oʻsib, 5,2 milliard dollarga yetgan. 2020-yil natijalariga koʻra esa, global pandemiya sharoitiga qaramay, Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilan savdo aylanmasining umumiy hajmi 5 milliard dollarni tashkil etdi. Jumladan, Oʻzbekistonning umumiy tashqi savdo aylanmasida Markaziy Osiyo davlatlarining ulushi 2019-yildagi 12,4 foizdan, 2020-yilda 13,6 foizga oshgan. Oʻzbekistonning mintaqadagi umumiy tashqi savdo aylanmasida esa Qozogʻistonning ulushi 61 foiz, Qirgʻiziston – 18,2 foiz, Turkmaniston – 10,6 foiz va Tojikistonning ulushi 10,2 foizni tashkil etdi.
Markaziy Osiyo mamlakatlari oʻrtasida savdo-iqtisodiy munosabatlarning mana shunday yaxshilanishi, umuman aytganda, mintaqaning investitsiyaviy jozibadorligini oshirishga yordam berdi. Xususan, 2017-2020-yillar oraligʻida Oʻzbekiston va mintaqa mamlakatlari oʻrtasida 300 dan ortiq shartnoma, shuningdek, qariyb 75 milliard dollarga teng shartnoma va bitimlar imzolangan. Shuningdek, 2017-2020-yillar davomida Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlariga nisbatan ochiq, konstruktiv, puxta oʻylangan va pragmatik siyosati natijasida suvdan foydalanish, Oʻzbekiston va qoʻshni davlatlar oʻrtasidagi davlat chegaralarini delimitatsiya va demarkatsiya qilish, transport kommunikatsiyalaridan foydalanish, davlat chegaralarini kesib oʻtish kabi murakkab va chalkash muammolarga yechim topildi. Agar besh yil oldin Oʻzbekiston – Qirgʻiziston davlat chegarasini kuniga 200-300 kishi kesib oʻtgan boʻlsa, global pandemiya taʼsirida joriy qilingan cheklovlarga qadar bu koʻrsatkich kuniga 30 ming kishiga yetgan. Oʻzbekiston – Tojikiston chegarasini esa kuniga 20 ming fuqaro kesib oʻtgan. Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo mamlakatlariga nisbatan olib borayotgan ochiq va konstruktiv siyosati naqadar toʻgʻri ekanini global pandemiya davrida mintaqa rahbarlarining oʻzaro yordam va koronavirus tarqalishi oqibatlarini yumshatish boʻyicha amalga oshirgan qoʻshma chora-tadbirlari ham isbotladi. Global pandemiya xavfiga qaramay, Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlarining doimiy muloqoti taʼminlandi va mamlakatlar oʻrtasida faol hamkorlik aloqalari davom ettirildi. Mintaqa davlatlari koronavirus infeksiyasi tarqalishining dastlabki kunlaridanoq bir-birlariga ijtimoiy yordam koʻrsatishni boshladilar. Oʻzbekiston Qozogʻiston, Qirgʻiziston va Tojikistonga bir necha bor gumanitar yordam yubordi. Bunga javoban Qirgʻiziston va Tojikiston singari qoʻshnilarimiz Sardoba suv
omborini tiklash uchun insonparvarlik yordamini koʻrsatdilar. Shuningdek, 2020-yilning dekabr oyida Oʻzbekiston koʻmagi bilan Qirgʻizistonda zarur tibbiy jihozlar va mebellar bilan toʻliq jihozlangan 200 oʻrinli yuqumli kasalliklar shifoxonasi foydalanishga topshirildi. Bundan tashqari, pandemiya davrida koronavirusga qarshi kurashda tibbiyot sohasida axborot va tajriba almashinuvi, oʻzaro gumanitar yordam koʻrsatish, chegaralarda yuklarning uzluksiz harakatlanishini yoʻlga qoʻyishga erishildi. Bu esa mintaqada dunyoning boshqa davlatlariga nisbatan koronavirus bilan kasallanish va uning natijasidagi oʻlim sonining kamligini taʼminlash imkonini berdi. Qolaversa, joriy yil yanvar oyida Oʻzbekiston va Qozogʻiston hukumatlari AQSH bilan hamkorlikda mintaqada iqtisodiy aloqalarni kengaytirishga xizmat qiladigan loyihalarni qoʻllab-quvvatlash uchun besh yil ichida kamida 1 milliard dollarga teng mablagʻlarni jalb etish maqsadida “Markaziy Osiyo investitsiyaviy sherikligi” tashabbusini yoʻlga qoʻydi. “C5+1” platformasi orqali amalga oshirilayotgan ushbu tashabbus Markaziy Osiyo mamlakatlari iqtisodiyotini mustahkamlash va oʻsishini taʼminlash, koʻp tomonlama aloqalarni chuqurlashtirishga xizmat qiladi. Jahon hamjamiyatida Markaziy Osiyoning ahamiyati va roli oshib borayotganini mintaqa va yirik davlatlar oʻrtasida koʻp tomonlama hamkorlikning turli formatlari tashkil qilinayotganida ham koʻrishimiz mumkin. Mavjud “Markaziy Osiyo – AQSH”, “Markaziy Osiyo – Yevropa ittifoqi”, “Markaziy Osiyo – Koreya Respublikasi”, “Markaziy Osiyo – Yaponiya” kabi muloqot formatlari qatoriga oxirgi yillarda “Markaziy Osiyo – Hindiston”, “Markaziy Osiyo – Xitoy” va “Markaziy Osiyo – Rossiya Federatsiyasi” singari yangi formatlar qoʻshildi. Mazkur holat, birinchidan, mintaqadagi ijobiy oʻzgarishlar natijasida yuzaga kelgan mutlaqo yangi muhit dunyoning yetakchi davlatlari tomonidan