SINTAKTIK TARKIBI QISQARGAN GAPLAR TADQIQI VA TA’LIMI
SINTAKTIK TARKIBI QISQARGAN GAPLAR TADQIQI VA TA’LIMI MUNDARIJA KIRISH .......................................................................................................................................................... 1 Prezident Shavkat Mirziyoyevning oʻzbek tiliga davlat tili maqomi berilganining oʻttiz yilligiga bagʻishlangan tantanali marosimdagi nutqi. 21.10.2019. .................................................................. 2 I BOB. GAP NAZARIYASI HAQIDA MULOHAZALAR ....................................................................................... 6 1.1.Gap sintaksisining asosiy predmeti sifatida ........................................................................................... 6 Prezident Shavkat Mirziyoyevning oʻzbek tiliga davlat tili maqomi berilganining oʻttiz yilligiga bagʻishlangan tantanali marosimdagi nutqi. 21.10.2019. .................................................................. 6 1.2.Gaplarni tasniflash masalasi ................................................................................................................ 10 Типы предложений по цели высказывания ....................................................................................... 14 Типы предложений по интонации ...................................................................................................... 14 1.3.O‘zbek tilida gapning turlari ................................................................................................................. 18 BOB BO‘YICHA XULOSA .............................................................................................................................. 28 II bob. O‘zbek tilida sintaktik tarkibi qisqargan gaplar ............................................................................... 29 2.1.Atov gapning o‘zbek va rus tili darslik va o‘quv qo‘llanmallarida o‘rganilishi ...................................... 29 2.2 So‘z- gap haqida mulohaza .................................................................................................................. 35 2.3.To‘liqsiz gap va uning turlariga qarashlar aks etgan ilmiy tadqiqotlar haqida ..................................... 40 BOB BO‘YICHA XULOSALAR ........................................................................................................................ 45 III. SINTAKTIK TARKIBI QISQARGAN GAPLARNI О‘QITISHDА ZАMОNАVIY MЕTОDLАRDАN FОYDАLАNISH ................................................................................................................................................................... 46 3.1.Zamonaviy dars va unga qo‘yiladigan talablar ..................................................................................... 46 3.2.Atov va so‘z-gaplarni o‘qitishga doir metodik tavsiyalar. ..................................................................... 51 3.2. To‘liqsiz gaplarni o‘qitishning samarali metodlari. .............................................................................. 64 BOB BO‘YICHA XULOSA .............................................................................................................................. 70 UMUMIY XULOSALAR ................................................................................................................................ 71 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................................................ 75 KIRISH Tadqiqot mavzusining dolzarbligi : Bugungi XXI asr – taraqqiyot yangi bir bosqichga ko‘tarilayotgan paytda ijtimoiy munosabatlarga faol kirisha oladigan, yuksak ma’naviyatga ega bo‘lgan va tasavvur dunyosi keng bo‘lgan barkamol
avlodga bo‘lgan talab har qachongidan ham yuqori. Mana shunday kadrlarni yetishtirishda tilshunoslikning ham o‘rni beqiyos. Asrlar davomida ilmning bir yo‘nalishi, sohasi sanalgan tilshunoslik o‘z qamrovi doirasida ko‘plab tadqiqotlarga ega bo‘lgan. Umuman olganda, til insonni hayvondan ajratib turuvchi asosiy vosita bo‘lib, kishilarning o‘y-xayollari, orzu-istaklari hamda kundalik ehtiyojlarini qondiradigan, bir-biri bilan muloqoqtga kirishishiga yordam beradigan mo‘jizaviy qurol sanaladi. Har bir millatning, har bir xalqning o‘z ona tili mavjudki, u kishi qalbiga ona allasi bilan singadi. Shu o‘rinda mamlakatimiz prezidenti Sh.Mirziyoyevning quyidagi fikrlarini keltirib o‘tish joiz: “ Kimda-kim o zbek tilining bor latofatini, jozibasi va ta sir kuchini, cheksiz imkoniyatlarini hisʻ ʼ qilmoqchi bo lsa, munis onalarimizning allalarini, ming yillik dostonlarimizni, ʻ o lmas maqomlarimizni eshitsin, baxshi va hofizlarimizning sehrli qo shiqlariga ʻ ʻ quloq tutsin. ” 1 Shu asosda o‘zbek tilshunosligida bugungi kunda yaratilayotgan har bir yangilik, tadqiqot va izlanishlar yuqoridagi talab asosida yaratilmoqda. Bilamizki, Til bir butun sistema bo‘lib, u sathlardan tashkil topgan. Shu sathlar orasida eng yuqorisi – bu sintaktik sath hisoblanadi. Sintaksisning muammolaridan biri gap tushunchasi bo‘lib, uning qoidasi adabiyotlarda turli shakllarda berilganligini ko‘rishimiz mumkin. Shunday ekan, mazkur dissertatsiya ishida o‘zbek va yevropa tilshunosligida gap ta’rifiga alohida to‘xtalib o‘tilgan, qiyoslangan va o‘zbek tilidagi gap qoidasini bitta qolipga keltirish masalasi o‘rtaga tashlangan. Gapni tasniflash masalasi va turlarini o‘rganish. Sintaktik tarkibi qisqargan gaplarni tadqiq etish va o‘qitishning samarali usullarini yaratish va tavsiyalarini ishlab chiqish dissertatsiya ishining dolzarbligini belgilaydi. Tadqiqotning metodologik asosi: o‘zaro aloqadorlikda va taraqqiyotda o‘rganishga asoslangan dialektik falsafadir. Ishda qiyoslash, chog‘ishtirish, tavsifiy metodlardan foydalanildi. 1 Prezident Shavkat Mirziyoyevning o zbek tiliga davlat tili maqomi berilganining o ttiz yilligiga ʻ ʻ bag ishlangan tantanali marosimdagi nutq ʻ i . 21.10.2019. 2
Tadqiqot ob y ekti: sintaktik tarkibi qisqargan gaplar namoyon bo‘lishining sinxron-diaxron shakllari, o‘ zbek tilidagi gap qoidalari va turlari, xususan, sintaktik tarkibi qisqargan gaplar: atov gap, so‘z gap, to‘liqsiz gaplar . Tadqiqot predmeti: sintaktik tarkibi qisqargan gaplarga doir tadqiqotlar va nazariyalarning mazmuni, shakl, vosita va metodlari. Tadqiqot ishining maqsadi: - Mavzuga doir o‘quv adabiyotlari bilan tanishib chiqish jarayonida yangidan-yangi ilmiy xulosalar chiqarish; - o‘quv jarayonida sintaktik tarkibi qisqargan gaplarni o‘qitishning samarali metodlarini yaratish va o‘qitish samaradorligini oshirish ; - tegishli mutaxassisliklar uchun sintaktrik tarkibi qisqargan gaplarning ilmiy metodologik asoslarini ishlab chiqish; - o lib borilgan izlanishlar yuzasidan taklif, metodik tavsiyalar va amaliy ko‘rsatmalar berish. Tadqiqotning vazifalari: - tilshunoslikda gap va uning muhim xususiyatlarini o‘rganish; - gap va uning turlari haqida ayrim chet tillari (inliz, rus, fransuz) hamda o‘zbek tili grammatikasida mavjud bo‘lgan qarashlarning tayanch nuqtalarini topish; - sintaktik tarkibi qisqargan gaplarning grammatik xususiyatlarini o‘rganish; - sintaktik tarkibi qisqargan gaplardan yuzaga keladigan mazmuniy munosabatlarni o‘rganish. Tadqiqotning ilmiy yangiligi : - “Sintaktik tarkibi qisqargan gaplar” atamasi V.Gak tomonidan tilshunoslikka olib kirilganligi hamda bu boradagi qarashlar tahlilga tortildi. - Gapning o‘ziga xos xususiyatlari, tarkibiy tuzilmasi, qoidalari chet tillari bilan o‘zaro qiyoslandi. - sintaktik tarkibi qisqargan gaplardan yuzaga keladigan mazmuniy munosabatlar asoslab berildi. 3
- Ta’limda sintaktik tarkibi qisqargan gaplar: atov gap, so‘z gap, to‘liqsiz gaplarni o‘qitishning o‘ziga xos, zamonaviy, samarali metodologik asoslari ishlab chiqildi. Tadqiqotning asosiy masalalari va farazlari: Tadqiqot ishida sintaktik tarkibi qisqargan gaplarga doir tadqiqotlar ko‘lamini yanada kengaytirish, bu borada samarali natijalarga erishih mumkin, agar: - o‘zbek tilshunosligida gapning qoidasi, qurilishi va mazmuni o‘rganilsa; - mazvuning jahon tilshunosligi bilan o‘zaro umumiy va xususiy jihatlari tahlilga tortilsa; - gapning umumiy, barcha uchun universal bo‘lgan qoidasining yaratilishi yuzasidan xulosalar berilsa; - sintaktiktik tarkibi qisqargan gaplarning o‘ziga xos xususiyatlari aniqlansa; - mazkur mavzuni o‘qitishda samaraga erishilgan metodlar, usullarga doir tajribalarni ta’lim jarayoniga olib kirilsa. Tadqiqot mavzusi bo yicha adabiyotlar sharhi (tahlili).ʻ Gap sintaksisning asosiy birligi ekanligi barcha grammatik adabiyotlarda qayd etiladi. Tilning sintaktik sathini Abdurauf Fitrat qarashlarida yangicha tus olgan bo‘lsa, keyinchalik bu ishni A.G‘ulomov, B.O‘rinboyev, G‘.Abdurahmonov, M.Asqarova, R.Sayfullayevalar o‘zlarining “ Hozirgi o‘zbek adabiy tili. Sintaksis” kitoblarida umumiy o‘rgangan, xususan, sintaktik tarkibi qisqargan atov gap, so‘z gaplarni B.O‘rinboyev o‘zining “Hozirgi o‘zbek adabiy tili” kitobida, N.Turniyozov o‘z tadqiqotlarida, M.B.Finkelshteynning “To‘liqsiz gaplarni o‘rganish tarixidan”, A.G‘ulomovning “To‘liqsiz gapning to‘liqligi”, S.Ravshanovaning “So‘z- gaplarning ba’zi xususiyatlari”, A.Mamatovning “Atov gap haqida”, H.Usmonovaning “To‘liqsiz gaplar haqida ba’zi mulohazalar” nomli maqolalarida ilmiy jihatdan asoslab o‘rganilganligini ko‘rishimiz mumkin. Tadqiqotda qo llanilgan metodikaning tavsifi. ʻ Mazkur tadqiqot ishida qiyoslash, chog‘ishtirish, tavsifiy metodlardan foydalanilgan. 4
Tadqiqotning nazariy ahamiyati: o‘zbek va chet tillarida gap va uning xususiyatlariga doir maxsus qoidalar, qoliplanishlar, guruhlarishlarning o‘ziga xosligi, gap, unga doir ilmiy-nazariy qarashlarning mushtarak va alohidalik kasb etganligi, o‘zbek tilshunosligida sintaktik tarkibi qisqargan gaplar, xususan, atov gap, so‘z gap, to‘liqsiz gaplarni o‘rganishning tarixiy va bugungi kundagi holati yuzasidan chiqarilgan xulosalar bilan izohlanadi. Tadqiqotning amaliy ahamiyati: Magistrlik dissertatsiyasida yoritilgan nazariy va amaliy masalalardan tilshunoslik, umumkasbiy, pedagogik, metodik fanlar bo‘yicha ma’ruzalar tayyorlash, uslubiy tavsiya va ishlanmalar yaratish, ilmiy tadqiqot ishlarini olib borish jarayonida samarali foydalanish mumkin. Dissertatsiyada ishlab chiqilgan tavsiyalar o‘quvchilarni ongli ravishda ilmiy izlanishlar olib borishlariga ham ko‘maklashadi. Dissertatsiyaning hajmi va tuzilishi. Ushbu magistrlik dissertatsiyasi tuzilish jihatdan kirish, 3 ta bob, 9 ta paragraf, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib, uning asosiy hajmi 82 betni tashkil qiladi. 5