logo

Somoniylar davlatida huquqiy munosabatlar

Yuklangan vaqt:

19.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

24.2890625 KB
Mavzu :  Somoniylar davlatida 
huquqiy munosabatlar
Reja:
I. Kirish.
II. Asosiy qism.
1.Somoniylar davlatining huquqiy tizimi
2.Samoniylar davlatida islom dinining 
ravnaqi
3.Somoniylar davlatida pul siyosati
III. Xulosa.
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
I.KIRISH. 
Yurtimiz  tarixida  ajralmas sahifa sifatida 
e'tirof etiladigan Somoniylar davri shunisi  bilan ajralib turadiki, bu davrda o‘lkada 
tinchlik siyosati hukmron bo‘lgan va ilm-fan,
madaniyat gullab yashnagan. Ushbu davrda 
o‘lkamizdan mashhur mutafakkir olim Ibn 
Sino, islom ilmlarida katta shuhrat qozongan
ilohiyotchi olim Abu Mansur Moturidiy kabi 
o‘nlab allomalar yashab ijod qilgan. 
Shuningdek, ushbu davrda o‘lkamizda 
islomiy ilmlar taraqqiy etgan va ko‘plab ilm 
markazlari, jumladan “Dor al-juzjoniya”, 
“Dor al-iyodiya”, “Buxoro fiqh maktabi” 
kabi maktablar faoliyat olib borgan. Ushbu 
davr yana shunisi bilan ajralib turadiki, bu 
davrda o‘lkada millatlararo o‘zaro totuvlik, 
e'tiqodiy xurlik va diniy bag‘rikenglik 
barqaror bo‘lgan. Mazkur bitiruv malakaviy
ishida qariyb bir yarim asr davomida 
Movarounnahrda mustahkam imperiya 
sifatida hukmronlik qilgan somoniylar 
davridagi shu barqarorlik tarixi haqida 
ma'lumot berishni maqsad qildik.
I.A.Karimov.Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q.  T.”Sharq”.1998.
II.Asosiy qism
1)Somoniylar davlatining 
huquqiy tizimi
Ulkan va qudratli Somoniylar davlati o'ziga 
xos huquqiy tizimga ega bo'lgan. U o'zidan 
oldingi, jumladan, islomga qadar mavjud 
bo'lgan huquqiy normalar va institutlarni 
qabul qilib olgan. Jumladan, «Avesto»ning 
Ico'pgina qonun va qoidalarini ham 
Somoniylar davlatida harakatda bo'lganligini
ko'rish mumkin. Shuningdek, bu davrda 
Sosoniylar qonunnomasi, Bobil Talmudi va 
Ishoboxta qonunnomasi normalari ham 
harakat qilgan. Bu huquqiy yodgorliklar 
zardushtiylik, iudaizm va xristianlik diniy 
jamoalariga tegishli edi. Mazkur diniy 
jamoalar o'z huquqiy tizim-laridan  foydalanganlar va yurisdiksiya sohasida 
mustaqil bo'lganlar.
Biroq, Somoniylar davlatida islom davlat 
dini sifatida tan olinib, islom huquqi huquqiy
tizimda hukmron mavqeni egallagan.
Shunday qilib, Somoniylar davlati huquqiy 
tizimining shakllanishi va rivojlanishida 
quyidagilar manba bo'lib xizmat qilgan: 
Markaziy Osiyoning islomga qadar huquqiy 
normalari va institutlari; Somoniy 
tomonidan bosib olingan turli mintaqalarda 
mavjud bo'lgan huquqiy normalar va 
institutlar; Markaziy Osiyo xalqlarining 
hamda ushbu imperiyaga ko'chib kelib 
o'rnashgan boshqa xalqlarning o'zaro 
odatlari va an'analari; mazkur xalqlarning 
bir-biridan juda farq qiluvchi diniy 
normalari; yuqoridagi xalqlar va 
davlatlarning siyosiy an'analari; islom 
huquqi; Somoniylar davlati hukmdorlarining
ulamolar, shuningdek mahalliy hokimlar, 
raislar va boshqa ma'muriy-huquqiy  birliklarning mansabdor shaxslari bilan 
birgalikdagi huquq ijodkorlik faoliyati; sud-
boshqaruv amaliyoti va boshqalar.
Yuqorida aytib o'tilganidek, islom huquqi 
Somoniylar davlati huquqiy tizimida 
hukmron bo'lganligi uchun fuqarolik huquqi,
jinoyat huquqi va sud ishlarini yuritilishi, 
umuman olganda shariatga asoslangan edi.
Shariat bo'yicha fuqarolik huquqi 
munosabatlari (muomalot) batafsil tartibga 
solinadi. Fuqarolik huquqiy 
munosabatlarining subyekti jismoniy 
shaxslar bo'lishi mumkin. Shariat yuridik 
shaxslarning huquqiy holatini alohida tarzda 
ko'rib chiqmaydi. Jismoniy shaxslar 
tomonidan qilingan fuqarolik-huquqiy 
harakat qonuniy (halol) va yo'l qo'yilgan 
(joiz) yoki qonunsiz, yoi qo'yilmagan (harom)
bo'lishi mumkin. Harakat, shuning dek, 
shariat nuqtayi nazaridan maqtovga loyiq 
(mustahib) va tanbehli (makruh), majburiy  va majburiy bo'lmagan kabi turlarga 
bo'linadi.
Jismoniy shaxslarning layoqatligiga jinsi, 
tabaqasi, mulkiy ahvoli, ayniqsa e'tiqodi 
ta'sir etadi. To'liq darajadagi huquq 
layoqatiga va muomala layoqatiga mulkdor 
musulmon erkak kishilar, hukmron tabaqa 
vakillari ega bo'lgan. Huquqiy layoqat 
tug'ilishdan boshlab, meros masalalarida esa 
tug'ilmasdan ham avval vujudga kelgan va 
o'lim bilan yoki bedarak yo'qolish bilan 
tugagan. Yosh bolalar, 15 yoshga to'lmagan 
voyaga yetmaganlar, shuningdek, ruhiy 
kasallar va aqli zaiflar muomala layoqatiga 
ega emas deb hisoblangan.
Fuqarolik huquqining obyektini ashyolar, 
mulkiy, shuningdek, mulkiy xarakterga ega 
bo'lmagan shaxsiy huquq (masalan, ismga 
ega bo'lish huquqi) tashkil etgan. Ashyolar 
harakatda va harakatsiz (ko'chmas), 
almashtiriladigan va almashtirilmaydigan, 
nasliy va nasliy bo'lmagan, bo'linadigan va  bo'linmaydigan, iste'molga yo'l qo'yilgan va 
iste'raolga yo'l qo'yilmaydigan, muomaladan 
olingan va muomaladan olinmagan bo'lishi 
mumkin.
Somoniylar davlatida sud ishlari shariat 
qonun-qoidaiariga asoslangan edi. Sud 
ishlari qozilik devoni tomonidan 
boshqarilgan. Sud jarayoni qozikalon, 
qozilar, mufti, raislar tarafidan amalga 
oshirilgan. Viloyat qozilari qozikalonga 
bo'ysungan. Og'ir jinoyat qilganlar o'limga 
yoki uzoq muddat qamoq jazosiga mahkum 
etilgan. Viloyatlarda og'ir jinoyat sodir 
etganlar qozikalon va amir hukmiga havola 
etilgan. Oiim jazosini ibrat uchun Buxoro 
Registonida, ko'pchilik oldida ijro etishgan. 
O'g'irlik qilganlar muhtasib va uning 
mirshablari tomonidan ushlanib, aholi 
to'plangan yoki bozor joylarda qo'li chopib 
tashlangan. Yengilroq gunoh qilganlarga tan 
jazosi (kaltak, darra) berilgan yoki jarima 
solingan. Somoniylar davlatida islomdagi huquqiy 
munosabatlarni mahalliy xalq urf-odatlariga 
moslashtirishga yordam beruvchi asarlar 
yaratilgan. Ulardan qozilik mahkamalari 
yordamchi qo'llanma tarzida foydalanganlar.
Masalan, faqih Abulays Nasr ibn 
Muhammad ibn Ahmad Samarqandiy (vafoti
985-yil)ning «Xazinatul-fiqh» 
(«Musulmonchilik qonun-qoidalari 
xazinasi») asarini ko'rsatish mumkin. Xusrav
I Anushirvon hukmronligi davrida 
mamlakatda bir qator islohotlar o‘tkazdi.
Negmatov N. N., Gosudarstvo Samanidov (Maverannaxr i Xorasan v IX —X
vv.), Dushanbe, 1977; 
Karayev O., Istoriya Karaxanidskogo
kaganata X — nachalo XIII vv., Frunze, 1983. 2.Samoniylar   davlatida   islom
dinining ravnaqi
Somoniylar   davlati,   xususan,
Movarounnahrning   ravnaqida   Islom   dini
ruhoniylarining   hissasi   katta   bo ldi.   Shuʻ
boisdan   ularning   obro yi   oshib,   poytaxt	
ʻ
Buxoro   Sharqda   Islom   dinining   eng   nufuzli
markazlaridan   biriga   aylandi.   Shaharlarda
ko plab   ibodatxonalar,   shu   jumladan,   jome	
ʻ
masjid,   xonaqoh   va   namozgohlar   bino
qilindi.   Shu   davrda   Buxoro   shahrida   O rta	
ʻ
Osiyodagi   ilk   ilmgoh   —   madrasa   bunyod
etiladi.   Buxoroning   bu   qadimiy   madrasasi   X
asrda bino qilingan. U Farjak madrasasi deb
yuritilgan.   Mamlakat   ma naviy   hayotida	
ʼ
„ustod“   deb   atalgan   din   va   ilm   peshvolari
rahnamolik   qilardi.   Keyinchalik   bu   nom
„shayx   ul-islom“   nomi   bilan   yanada   ulug 'landi.   Ustoddan   keyin   xatiblar   turardi.
Somoniylar   masjid,   madrasa   va   xonaqohlar
qurish uchun maxsus joylar va ularning sarf-
u   xarajatlari   uchun   katta-katta   mulklar
ajratib   berganlar.   Islom   dini   ravnaqi,
shubhasiz,   O rta   Osiyo   aholisining   mustaqilʻ
xalq   bo lib   shakllanishida   muhim   ahamiyat	
ʻ
kasb etdi.
Asli   Xorazm   va   So‘g‘d   tilida   so zlashgan	
ʻ
Farg‘ona, Samarqand va Buxoro somoniylar
davrida til jihatidan forsiylasha boshladi[6].
Samarqand   va   davlatning   boshqa
shaharlarida   ishlab   chiqarilgan   sopol
buyumlarga   yozuvlar   bitilgan   arab   tili
somoniylar   uchun   katta   ahamiyatga   ega
edi[7].
Somoniylar   davlati   aholisining   ayrim
guruhlari   turkiyzabon   edi.   Xorazmlik
etnograf   olim   Beruniy   (973-1048)   o‘z asarlarida   Xorazmning   turkiy   aholisi
qo‘llagan   turkiy   oylar   va   turkiy   dorivor
o‘tlarning   nomlarini   ko‘rsatadi[8].   Beruniy
o zining   1000-yillarda   Xorazmda   yozganʻ
„Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar“
asarida yillarning turkiy nomlarini hayvoniy
davrga ko ra bergan bo lib, ular Xorazmning	
ʻ ʻ
turkiy   aholisi   ishlatgan:   sichqon,   ot,   barlar,
jerboa,   lui,   ilon,   yunt,   kuy,   pichin,   tagigu,
Tunguz.   Beruniyning   „Hindiston“   asarida
Toshkent   vohasining   turkiy   nomi
mustahkamlangan.   Beruniyning   yozishicha,
Shosh   shahri   nomi   turkiy   tildan   kelib
chiqqan   bo‘lib,   unda   Tosh-kand,   ya ni   tosh	
ʼ
shahar deb ataladi[9].
O zbekiston milliy ensiklopediyasi. Toshkent. O zMU nashriyoti-2000-2001	
‟ ‟
Google.uz
3)Somoniylar   davlatida   pul
siyosati Somoniylar   tomonidan   mis,   kumush   va   oltin
tangalar chiqarilgan. Markaziy hokimiyat va
mahalliy   hukmdorlar   o rtasidagiʻ
munosabatlarning   har   xilligi   tanga   zarb
etilishida,   mis   tangalardagi   nomlarning
joylashishi   va   bu   hukmdorlarning
unvonlarida   sezilarli   darajada   namoyon
bo lgan[10].	
ʻ
Somoniy tangalari ichida tadqiqotchilar to‘rt
toifani qayd etadilar: I) o‘z nomi bilan tanga
chiqarmagan   hukmdorlar;   2)   mahalliy
mulkdor   sulola   boshlig‘i   nomidan   fuls
chiqargan,   tangaga   uning   nomini   ham
yozgan;   3)   egasi   o‘z   nomidan   tangalar
chiqargan,   lekin   u   sulola   boshlig‘i   nomini
sharaf bilan, hukmdor sifatida tilga olgan; 4)
egasi   o z   nomidan   mis   tangalar   chiqargan,	
ʻ
sulola   boshlig i   nomini   umuman   tilga	
ʻ
olmagan.
Mis   tangalarda   Somoniylar   amirining   nomi
va   ko pincha   o lkaning   o ziga   xos   hukmdori	
ʻ ʻ ʻ nomi   yozilgan.   947—948-yillarda   va   954—
955-yillarda   Somoniylar   amiri   nomi   va
Nasrobod   hukmdori   Turk   Molik   ibn
Shukurtegin[11]   nomi   tilga   olingan.   947-
yildan   boshlab   Nasrobodning   mahalliy
hukmdori   turk   amiri   Malik   somoniylarning
oliy   amir   va   „mo minlar   hukmdoriningʻ
homiysi“   unvonlari   bilan   tangalar
chiqargan[12].   Keyinchalik   Axsiket-
Farg onada   965—977-yillarda   mahalliy	
ʻ
hukmdor   o z   nomidan   tangalar   chiqargan,	
ʻ
lekin   u   somoniylar   sulolasi   boshlig i   nomini	
ʻ
hurmat bilan tilga olgan.
Somoniylarga   vassali   bo lgan   turkiy	
ʻ
Simdjuridlar   sulolasi   vakillari   Kuhiston   va
Xurosonda ham o z tangalarini chiqarishgan.	
ʻ
Abu Bakr ibn Jafar Narshaxiy. Buxoro Tarixi T. “Kamalak” 1995
III.Xulosa. Mashhur   tarixchi   olim   Ibn   al-Asir:
“Somoniylar davlati yer yuzida keng yoyilib,
ko‘p   joylarni   egallagan   hamda   siyrat   va
adolat   jihatidan   eng   yaxshi   davlatlardan
edi”, deb e'tirof etgan11.
Yana   bir   ensiklopedik   olim   Ibn   Hallikon
somoniylar   davlati   amirlarini   shunday
sifatlagan:   “Somoniylar   podshohlari
Movarounnahr   va   Xuroson   sultonlarining
siyrat   jihatidan   eng   yaxshilari   edi.   Ulardan
kim podshohlikka o‘tirsa, “sultonlar sultoni”,
deb   atalar   va   shu   nom   bilangina   tanilar   edi.
Bu   nom   unga   go‘yo   belgi   bo‘lib   qolar   edi.
Odatda   ular   adolatli,   zakovatli   va   ilmli
kishilar bo‘lganlar”.
Ibn   al-Asir   somoniylar   davlatining
sultonlaridan   Ahmad   ibn   Asadni   shunday
tariflagan:   “Ahmad   ibn   Asad   tama
qilmaydigan, hamma yaxshi ko‘radigan kishi
bo‘lib,   uning   odamlari   pora   olmas   edi”.
Ushbu   sultonning   o‘g‘li   Ismoil   haqida   ham
shunday   fikrlarni   bildirgan:   “Ismoil   oqil, adolatli,   xalqiga   yaxshi   munosabatda
bo‘ladigan, yumshoq odam edi”13.
Somoniylar   podshohlari   ilmga   va   uning
ahliga   katta   e'tibor   bergan   edilar.   Buning
tasdig‘i   o‘laroq   o‘lkada   ko‘plab   umumiy   va
xos   kutubxonalar   barpo   etilgan   edi.   Ibn   al-
Asir  somoniylar  podshohi   Ismoil   ibn  Ahmad
ibn   Asad(   Amir   Abu   Ibrohim   Ismoil   ibn
Ahmad   ibn   Asad   ibn   Somon   fozil,   olim,
mohir   chavandoz,   shijoatli,   ulamolarni
hurmat   qiladigan   podshoh   bo‘lgan.
Muhammad   ibn   Nasrdan   uning   barcha
kitoblarini   tinglagan.   Undan   Ibn   Xuzayma
va boshqalar dars olgan. U 908 yili Buxoroda
vafot   etgan)ni   shunday   tariflagan:   “Ismoil
yaxshi   inson   bo‘lib,   ilm   va   din   ahlini   yaxshi
ko‘rar va ularni hurmat qilar edi”14.
Manbalarda   Ismoilning   o‘zi   haqida   shunday
rivoyat qilinadi: “Samarqandda yashayotgan
edim.   Bir   kuni   zulm   bilan   olingan   narsalar
xususida   o‘ylanib   o‘tirgan   edim.   Shunda,
Abu Abdulloh Muhammad ibn Nasr al-Faqih ash-Shofiiy kirib qoldi. Men u zotning ilmi va
dinini ulug‘lab darhol o‘rnimdan turdim”15.
O‘z   davrida   somoniy   sulton   huzurida   ilmiy
munozaralar   tashkil   qilinar   va   sultonning
o‘zi   turib   biron   bir   masalani   so‘rar   edi.
So‘ng   hozir   bo‘lgan   ulamolar   bunga   javob
berar   edilar.   Sultonlikdagi   har   bir   jome
masjidda   kutubxona   mavjud   bo‘lib,   eng
kattasi   Marv   shahrida   joylashgan   edi.
Mazkur   kutubxona   turli   lug‘atlardagi   nafis
kitoblarni   qamrab   olgan.   Shuningdek,
sultonning maxsus kutubxonasi ham bo‘lgan.
Somoniylar   davrida   Movarounnahr   o‘lkasi
hadis,   fiqh,   lug‘at   va   boshqa   islomiy   ilmlar
bo‘yicha   yetuk   olimlarni   yetishtirib
chiqargan.   Ular   o‘zlarining   jiddu   jahdlari,
ilm   yo‘lidagi   qiyinchiliklarga   sabr   qilishlari
bilan   katta   matonat   ko‘rsatganlar.   Ular   har
qancha   uzoq   bo‘lmasin,   olis   shaharlarga
borib,   mashaqqat   bilan   ilm   olgan   edilar.
Bunday   olimlardan   mashhur   muhaddis Muhammad   ibn   Hibbon   va   “Al-Ishrof”
kitobining muallifi Abu Bakr ibn
Muhammad   ibn   al-Munzir   va   “At-Tahzib”
kitobining   muallifi   al-Azhariy   kabi
ulamolarni misol keltirish mumkin16.
Shuningdek,   somoniylar   davrida
Movarounnahr   va   Xuroson   o‘lkalarida   turli
islomiy   aqidaviy   oqimlar   bilan   bir   qatorda
g‘ayriislomiy   oqimlarni   ham   uchratish
mumkin edi. IV.Foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxati.
I.A.Karimov.Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q.
 T.”Sharq”.1998.
Bosvort K. E., Musulmanskiye dinastii,
M., 1971; 
Negmatov N. N., Gosudarstvo Samanidov (Maverannaxr i Xorasan v IX —X vv.), Dushanbe, 1977; 
Karayev O., Istoriya Karaxanidskogo
kaganata X — nachalo XIII vv., Frunze, 1983.
A.Muhammadjonov. O’zbekiston tarixi.Toshkent.”A.Qodiriy”.2003 .
A.Muhammadjonov.O’zbekiston tarixi. T.”Sharq”.2009
B.Ahmedov.O’zbekiston tarixidan manbaalar.Toshkent.”O’qituvchi”.1991.
Azamat Ziyo.O’zbekiston davlatchiligi tarixi.Toshkent.”Sharq”.2003 yil.
Nizomulmulk. “Siyosatnoma”. Toshkent. “Adolat”-1997
E.V Rtvelatze, A.X Saidov, Abdullayev. Qadimgi O zbekiston sivilizatsiyasi:‟
Davlatchilik va huquq tarixidan lavxalar. Toshkent. “Adolat”- 2001
. O zbekiston milliy ensiklopediyasi. Toshkent. O zMU nashriyoti-2000-2001	
‟ ‟
A.Sagdullayev O  Mavlonov. O zbekistonda davlat boshqaruv tarixi. Toshkent. Akademiya-2006	
‟ ‟
O zbekiston Tarixi ( qisqacha ma lumotnoma). Toshkent. Sharq- 2000	
‟ ‟
Abu Bakr ibn Jafar Narshaxiy. Buxoro Tarixi T. “Kamalak” 1995
Internet manbalar:
Aim.uz
Google.uz
Wikipediya.uz
Moodle.pharmi.uz

Mavzu : Somoniylar davlatida huquqiy munosabatlar Reja: I. Kirish. II. Asosiy qism. 1.Somoniylar davlatining huquqiy tizimi 2.Samoniylar davlatida islom dinining ravnaqi 3.Somoniylar davlatida pul siyosati III. Xulosa. IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. I.KIRISH. Yurtimiz tarixida ajralmas sahifa sifatida e'tirof etiladigan Somoniylar davri shunisi

bilan ajralib turadiki, bu davrda o‘lkada tinchlik siyosati hukmron bo‘lgan va ilm-fan, madaniyat gullab yashnagan. Ushbu davrda o‘lkamizdan mashhur mutafakkir olim Ibn Sino, islom ilmlarida katta shuhrat qozongan ilohiyotchi olim Abu Mansur Moturidiy kabi o‘nlab allomalar yashab ijod qilgan. Shuningdek, ushbu davrda o‘lkamizda islomiy ilmlar taraqqiy etgan va ko‘plab ilm markazlari, jumladan “Dor al-juzjoniya”, “Dor al-iyodiya”, “Buxoro fiqh maktabi” kabi maktablar faoliyat olib borgan. Ushbu davr yana shunisi bilan ajralib turadiki, bu davrda o‘lkada millatlararo o‘zaro totuvlik, e'tiqodiy xurlik va diniy bag‘rikenglik barqaror bo‘lgan. Mazkur bitiruv malakaviy ishida qariyb bir yarim asr davomida Movarounnahrda mustahkam imperiya sifatida hukmronlik qilgan somoniylar davridagi shu barqarorlik tarixi haqida ma'lumot berishni maqsad qildik. I.A.Karimov.Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q.

T.”Sharq”.1998. II.Asosiy qism 1)Somoniylar davlatining huquqiy tizimi Ulkan va qudratli Somoniylar davlati o'ziga xos huquqiy tizimga ega bo'lgan. U o'zidan oldingi, jumladan, islomga qadar mavjud bo'lgan huquqiy normalar va institutlarni qabul qilib olgan. Jumladan, «Avesto»ning Ico'pgina qonun va qoidalarini ham Somoniylar davlatida harakatda bo'lganligini ko'rish mumkin. Shuningdek, bu davrda Sosoniylar qonunnomasi, Bobil Talmudi va Ishoboxta qonunnomasi normalari ham harakat qilgan. Bu huquqiy yodgorliklar zardushtiylik, iudaizm va xristianlik diniy jamoalariga tegishli edi. Mazkur diniy jamoalar o'z huquqiy tizim-laridan

foydalanganlar va yurisdiksiya sohasida mustaqil bo'lganlar. Biroq, Somoniylar davlatida islom davlat dini sifatida tan olinib, islom huquqi huquqiy tizimda hukmron mavqeni egallagan. Shunday qilib, Somoniylar davlati huquqiy tizimining shakllanishi va rivojlanishida quyidagilar manba bo'lib xizmat qilgan: Markaziy Osiyoning islomga qadar huquqiy normalari va institutlari; Somoniy tomonidan bosib olingan turli mintaqalarda mavjud bo'lgan huquqiy normalar va institutlar; Markaziy Osiyo xalqlarining hamda ushbu imperiyaga ko'chib kelib o'rnashgan boshqa xalqlarning o'zaro odatlari va an'analari; mazkur xalqlarning bir-biridan juda farq qiluvchi diniy normalari; yuqoridagi xalqlar va davlatlarning siyosiy an'analari; islom huquqi; Somoniylar davlati hukmdorlarining ulamolar, shuningdek mahalliy hokimlar, raislar va boshqa ma'muriy-huquqiy

birliklarning mansabdor shaxslari bilan birgalikdagi huquq ijodkorlik faoliyati; sud- boshqaruv amaliyoti va boshqalar. Yuqorida aytib o'tilganidek, islom huquqi Somoniylar davlati huquqiy tizimida hukmron bo'lganligi uchun fuqarolik huquqi, jinoyat huquqi va sud ishlarini yuritilishi, umuman olganda shariatga asoslangan edi. Shariat bo'yicha fuqarolik huquqi munosabatlari (muomalot) batafsil tartibga solinadi. Fuqarolik huquqiy munosabatlarining subyekti jismoniy shaxslar bo'lishi mumkin. Shariat yuridik shaxslarning huquqiy holatini alohida tarzda ko'rib chiqmaydi. Jismoniy shaxslar tomonidan qilingan fuqarolik-huquqiy harakat qonuniy (halol) va yo'l qo'yilgan (joiz) yoki qonunsiz, yoi qo'yilmagan (harom) bo'lishi mumkin. Harakat, shuning dek, shariat nuqtayi nazaridan maqtovga loyiq (mustahib) va tanbehli (makruh), majburiy