XIII—XVI asrlarda Xindistonda diniy munosabatlar
XIII—XVI asrlarda Xindistonda diniy munosabatlar Reja: Kirish I.bob. XIII—XVI asrlarda Xindiston 1.1.Dehli sultonligi davrida feodal tuzumining o’ziga xos xususiyatlari 1.2.Janubiy Hindiston davlati — Baxmani va Vijayanagar 1.3.Shimoliy Hindistonning Bobir tomonidan bosib olinishi II.bob. Hindist onda diniy munosabat lar 2.1.Milliy dinlar 2.2.Ommaviy diniy marosimlari 2.3.Hindistonda turli dinlar Xulosa Foydalanilgan adabiyot
Kirish Hindistonda paydo bo'lgan birinchi musulmonlar dengiz orqali suzib yurgan arab savdogarlari edi. VII asr oxiridan boshlab Hindiston qirg'oqlariga joylashdilar. Ular va islom dinini qabul qilgan hindlar Malabar sohilidagi Mopla jamoasining asoschilariga aylanishdi . Keyin islom Hindistonning shimoli-g‘arbiy qismiga arab istilolari davrida kirib keldi. Hind vodiysi (hozirgi Pokiston ) aholisi IX-XI asrlarda to liq islom dininiʻ qabul qilgan. Hindiston yarim oroli va Gang vodiysi aholisi garchi arab savdogarlari orqali islom dini bilan tanishgan bo`lsalar-da, hali qabul qilishmagan. 1001 -yilgacha Mahmud G'aznaviy subkontinentga bostirib kirib, Somnathni ishg`ol qilgan va Panjobni egallashi [8] ga qadar islom ta'siri sezilarsiz edi. 1526-1858 - yillar oralig'ida turkiy, fors va mo'g'ul jangchilari Shimoliy Hindistonda hokimiyatni qo'lga kiritgandan so'ng, islomlashuvning yangi to'lqini boshlandi. Bu davrda hindu aholisining eng nochor qatlamlari ayniqsa faol ravishda islom dinini qabul qildilar va shu yo'l bilan shaxsning ijtimoiy erklarini cheklovchi qat'iy taqiqlar va kastalar (hindlarning tabaqalashuvi) tizimini yengib o'tishga umid qilishdi. Islom dini Gang daryosi deltasining (zamonaviy Bangladesh ) kambag'al dehqon aholisi tomonidan ommaviy ravishda qabul qilingan. Burjua elitasi va savdogarlar ham mintaqaning yangi elitasini tashkil etgan mahalliy musulmon amirlarning saroylariga yo`lni osonlashtirish uchun islom dinini qabul qilishga moyil edilar. Yevropaning Hindistonga bostirib kirishi XVIII asr oxiridan boshlab islom dinining tarqalishini cheklab qo ydi. Uning obro'si pasaydi, ta'siri so'na boshladi. ʻ Biroq, 1949-yilda mamlakat bo linganidan keyin ham mustaqil Hindistonning ʻ qator mintaqalarida musulmon jamoalari saqlanib qolgan. O'shandan beri ularning ulushi va soni demografik sabablarga ko'ra ortib bormoqda. Mamlakat musulmonlari savodxonlik darajasining pastligi bilan ajralib turadi. Siyosiy hokimiyatni inglizlarga, keyin esa hindularga boy berganidan keyin
musulmonlarning daromadlari keskin kamaydi. Ularning aksariyati infratuzilmasi eskirgan eng qadimiy shaharlarda (islom gettolarida) to'plangan. Mamlakatdagi musulmon ayollar hindularga qaraganda o rtacha 1 nafarga ko p farzand ko rishadiʻ ʻ ʻ (3,7 ga 2,7). Ta'lim olish imkoniyati cheklanganligi va iqtisodiyotdagi ishtirokining pastligi (ayniqsa, ayollar o'rtasida) tufayli ularning mamlakatdan migratsiya oqimi sezilarsiz. Shu sababli, 1991-2001-yillar oralig‘ida hindular soni 20,3 foizga, musulmonlar soni esa 29,6 foizga oshgan.
I.bob. XIII—XVI asrlarda Xindiston Dehli sultonligi. 1206 yilda G’azna sultonlaridan mustaqil bo’lib olgan Dehli sultonligiXIII va XIV asr davomida ancha katta davlat sifatida yashadi. Dehli sultonligi ayniqsa XIII asr oxiri va XIV asr boshla-rida kengaydi, bu vaqtda uning sostaviga Shimoliy Hindistondan tashqari, Markaziy Hindiston viloyatlari va Dekan yassi tog’ligidagi ko’pchilik davlatlar kirardi. Dekan 1306— 1310 yillarda sulton Oloviddin Xiljiy tomonidan bosib olindi. Nav-batdagi sultonlardan biriMuhammad Tug’laq (1325—1351) deyarli butun Hindistonni bo’ysundirib, hatto Eron bilan Xitoyni ham zabt etishni orzu qilgan edi. Ammo sultonlikning ken-gayishi mustahkam xarakterga ega emas edi. XIV asr o’rtalarida Dekan ajralib chiqdi, ko’p o’tmay Dehlidan shimoldagi ko’pgina viloyatlar, shu jumladan, Bengaliya ajralib ketdi. Dehli sul tonligi sostaviga kirgan ko’pchilik viloyatlar XIV asrning ik-kinchi yarmida mustaqil davlatga aylanib oldi. Sulton Dehli-ning o’zida uncha mustahkam hokimiyatga ega emasdi, chunki u yerda feodallarning turli guruhlari o’rtasida hokimiyat uchun uzluk siz kurash borardi. 1.1.Dehli sultonligi davrida feodal tuaumining uziga xos xususiyatlari XIII—XVI asrlarda Hindistonda feodal tuzumi o’ziga xos tarzda rivojlandi. Bir tomondan, Hindistonda musumon yer egaligi sistemasi qaror topib, shu tufayli butun yerlar davlat boshlig’i sultonninig mulkideb qaralardi. Kelgindi mu-sulmon feodallari sultonning harbiy xizmatchisi bo’lib, undan iqta vaqtincha va umrbod foydalanish uchun yer olardilar. Ular aholidan (dehqonlardan) renta undirib olish huquqiga ega edilar. Ikkinchi tomondan, mamlakatda mahalliy feodallar knyazlar (rojalar) saqlanib qolgan edi. Ular o’z viloyatlarini amalda mustaqil ravishda boshqarib, sultonga muayyan miqdorda boj to’lardilar. G’rta va mayda hind feodallari rojaputlar va boshqalar qisman meros bo’lib qolgan feodal mulkchiligi huquqi asosida, qisman harbiy xizmatni o’tab turgan paytda vaqtincha beriladigan in’om tariqasida yerga egalik qilardilar. Vaqt o’tishi bilan kelgindi iqtadorlar ham yerning merosxo’r egalariga aylanib bordilar, ammo bu jarayon XIV asrning
oxirigacha ham tugallanmadi. Yerlarning katta qismi har ikkala din mahalliy, hind dini (eski ibodatxona yer egaligi) hamda yangi, musulmon (vaqf yerlari) dinidagi ruhoniylarning qo’lida edi. Bu davrda Hindistondagi feodal tuzumining yana bir xusu-siyati — jamoachi dehqon xo’jaliklarining ilgarigidek ustun bo’lib qolganligidir. Mahalliy hind va kelgindi turk-musulmon feodallarining o’zlari odatda xo’jalik bilan shug’ullanmas, balki qaram dehqonlardan oziq-ovqat rentasi, qisman pul rentasini undirib olardilar. Barshchina ishlari mavjud bo’lgan joylarda asosan qullar va past tabaqa dehqonlar mehnatidan foydalanilardi. XIII—XIV asrlarda Hindiston feodal tuzumining xarakter; li xususiyati— shahar hayotining ancha intensiv rivojlanishidir". Qadimgi tarix davridayoq mavjud bo’lgan shaharlar qatoriga sultonlar va ularning nabiralari feodallarning re - zidensiyam sifatida vujudga kelgan ko’pgina yangi shaharlar qo’shildi. Dehli shahrining o’zi ana shunday feodal-poytaxt shah-ri uchun misol bo’la oladi. Bu yerda juda ko’plab saroy ahli va xizmatchilari, askarlar, amaldorlar va shu singarilardan tash-qari, ko’pgina hunarmandlar va savdogarlar yashab, ular sulton saroyi hamda poytaxtdagi boshqa feodallarning iqtisodyay ehtiyojlarini qondirardilar. Ana shu shahar rezidensiyalar yoki «shahar qarorgohlar»dan tashqari, Hindistonda XIII—XIV asrlarda Bengaliya qo’ltig’i bi lan Arab dengizi sohilida joylashgan hamda xalqaro savdo-sotiq bilan bog’langan ko’pgina dengizbo’yi shaharlari muvaffaqiyatli rivojlandi. Bular orasida, xususan, Malabar sohilida Goa va Kalikut, Kambay qo’ltig’i sohilida Kambay ajralib turardi. Shim oliy Hindistonda.karv on savdosi bilan bog’liq bir qancha Goxdarbish Shodyar orasida Agra, Panipa, Laxor, Multan eng muhimlaridir. Hind hunarmandlarining mahsuloti bo’lgan juda ko’plab buyumlar (avvalo yuqori sifatli hind gazlamalari), shuningdek, turli ziravorlar Yevropaga va Shimoliy Afrikaga muntazam yuborib turilardi. Hindistonga yilqi, qalayi, mis, oltin, kumush pullar va shu singarilar tashib keltirilardi.