“Turizm sohasi loyihalariga investitsiyalar jalb qilishda marketing tamoyillaridan foydalanish” (Samarqand viloyat Turizm va madaniy meros bosh boshqarmasi misolida
“Turizm sohasi loyihalariga investitsiyalar jalb qilishda marketing tamoyillaridan foydalanish” (Samarqand viloyat Turizm va madaniy meros bosh boshqarmasi misolida) Kirish......................................................................................... 3 I BOB Turizm soxasiga investitsiyalar jalb qilishda marketing vositalaridan foydalanishning nazariy asoslari 8 1.1-§. Hududiy turizm bozorida integratsiyalashgan marketing konsepsiyasini amalga oshirish......................... 8 1.2-§. Turizmni istiqbolli rivojlantirishda investisiyalarning roli, mazmuni va ahamiyati ........................................... 23 II BOB O‘zbekiston turizm xizmatlar bozorining tahlili bo‘yicha marketing tadqiqotlari............................................ 37 2.1-§. O‘zbekiston turizm xizmatlar bozorining rivojlanish holati 37 2.2-§. Samarqand turizm xizmatlar bozorining rivojlanish holati tahlili 48 III BOB Turizm sohasiga jalb etilayotgan investisiyalarni samarali yo‘naltirishga oid muammolar va echimlar 58 3.1-§. Samarqand viloyatida uzoq muddatli istiqbolda turizm sohasini rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari 58 3.2-§. Turizm soxasi loyixalariga investisiyalar jalb kilishda klasterli yondashuvdan foydalanish yo‘nalishlari 75 Xulosa va takliflar......................................................................... 79 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati............................................. 82 1
Kirish Hozirgi kunda turizm shunday o‘ziga xos xususiyatga egaki, u bir necha tarmoqlarni harakatga keltiradi hamda tabiiy resurslar sarflarini keskin kamaytiradi. Chunki, u shbu sohada yuqori sarmoyaviy multiplikativ samara mavjud: har bir birlik investisiya iqtisodiyotning boshqa sohalarida 4 birlik daromad keltiradi. Bandlikda ham xuddi shunday samara mavjud, turizmda yaratilgan 1ta ish o‘rni boshqa sohalarda 4 ta yangi ish o‘rinlarini yaratishga olib keladi. 1 O‘zbekistonda ham turizm sohasining YAIM tarkibidagi ulushini keskin oshirish, uni milliy i qtisodiyotning ustun rivojlangan yetakchi tarmoqlaridan biriga aylantirish zarurligi e’tirof etildi. O‘zbekiston Prezidenti Sh.M.Mirziyo ye v 2018-yilning 28-dekabrida Oliy Majlisga Murojaatnomasida “Turizmni rivojlantirish sohaga invyestisiyalarni jalb etish, kadrlar salohiyatini oshirish bo‘yicha kompleks choralar ko‘rishimiz zarurligini, respublikamizda turizm ko‘pincha qadimiy shaharlarimiz, tarixiy- madaniy yodgorliklar doirasida cheklanib qolganini” alohida ta’kidlagan 2 . Shu jihatdan olib qaralganda mamlakatimizda turizmning ulkan salohiyatini ro‘yobga chi q arish muammolarini amaliy jihatdan tadqiq etish, ayniqsa turizm sohasidagi loyihalarga investisiyalarni jalb qilishda marketing vositalaridan samarali foydalanishga qaratilgan ilmiy izlanishlarni olib borish bugungi kunning dolzarb vazifasi hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 2-dekabrdagi PF-4861- sonli “O‘zbekiston Respublikasining turizm sohasini jadal rivojlantirishni ta’minlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi va 2017-yil 7-fevraldagi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida” gi PF-4947-sonli Farmoni , 2017-yil 16-avgustdagi “2018-2019-yillarda turizm sohasini rivojlantirish bo‘yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi 1 Моисеева Н.К. Стратегия управления туристической фирмой./Учебник. М.: Финанси и статистика, 2007. – С. 110-114. Электронный документ. Режим доступа: business . gov . kz › ru / files / download . php ?…109592 2 O ‘ zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi . // « Xalq so ‘ zi » gazetasi , 2018- yil 29- dekabr . 2
PQ-3217-sonli Qarorida, “O‘zbekiston Respublikasida turizmni jadal rivojlantirishga oid chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-5611-sonli Qarori bilan tasdiqlangan “2019-2025-yillarda turizm sohasini rivojlantirish Konsepsiyasi” hamda 2019-yil 18-iyulda qabul qilingan “Turizm to‘g‘risida”gi Qonun hamda mazkur faoliyatga tegishli boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda ushbu tadqiqot muayyan darajada hizmat qiladi. Ushbu dissertasiya tadqiqoti natijalari O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 2-dekabrdagi PF-4861-sonli “O‘zbekiston Respublikasining turizm sohasini jadal rivojlantirishni ta’minlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni, 2017-yil 7-fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar Strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-4947-sonli Farmoni, 2017-yil 16-avgustdagi PQ-3217-sonli “2018-2019-yillarda turizm sohasini rivojlantirish bo‘yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi Qarorida, O‘zbekiston Respublikasining “2019-2025-yillarda turizm sohasini rivojlantirish Konsepsiyasi” hamda 2019-yil 18-iyulda qabul qilingan “Turizm to‘g‘risida”gi Qonunda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda muayyan darajada xizmat qiladi. Muammoning o‘rganilganlik darajasi. Turizmni rivojlantirishning nazariy va umumiqtisodiy muammolarini V.Azar, A.Aleksandrova, V.Kvartalnov, N.Zayseva, D.Ismayev, M.Birjakov, V.Senin va boshqalar o‘z asarlarida tahlil qilishgan 3 . O‘zbekistonda turizmni rivojlantirishning nazariy-uslubiy masalalari N.Tuxliyev, T.Abdullayeva, A.Taksanov, M.Po‘latov, M.Pardayev, R.Atabayev, I.Tuxliyev, M.Muxammedov, M.Alimova, Z.Adilova, M.Aliyeva, D.Aslanova, 3 Азар В.И. Экономика и организация туризма.-М.: Аспект-Пресс, 2003. - 49 с.; Александрова С.Ю. Международный туризм: Учеб. Пособие для вузов. М., 200 - 470 с..; Кварталнов В.А. Туризм: учебник.-М.: Финансы и статистика, 2002.-320 с.; Зайсева Н.А. Менеджмент в сотсиално-културном сервисе и туризме. Учебник для студентов высших учебных заведений.-М.: Издателский сентр «Академия», 2003.-224с.; Исмаев Д.К. Основы стратегии и планирования маркетинга в иностранном туризме. М.: 1994- 459 с.; Биржаков М.Б. Введение в туризм.-М-СПб.: Невский фонд, 2005.-387 с.; Волков Ю.Ф. Гостиничный и туристский бизнес. Изд.2-е.- Ростов н/Д.: Феникс, 2009.-637 с.; Сенин В.С. Организатсия международного туризма.-М.: «Финансы и статистика» 2004,-379 с. 3
O.Hamidov, B.To‘rayev, D.Usmanova B.Safarov, Z.Usmanova, Z.Muxamedova kabi iqtisodchi olimlarning asarlarida tadqiq etilgan 4 . Tadqiqot usullari. Magistrlik dissertasiyasi ishida kuzatish, qiyoslash(taqqoslash), ilmiy abstraksiyalash, analiz va sintez, induksiya va deduksiya, monografik kuzatuv kabi metodlardan foydalanildi. Tadqiqotning maqsadi va vazifalari . Turizm sohasidagi mavjud salohiyatni inobatga olgan holda marketing strategiyalarni qo‘llash orqali turizm sohasiga investisiyalarni faol jalb etish va ulardan samarali foydalanish magistrlik dissertasiyasining maqsadini ifodalaydi. Yuqoridagi maqsaddan kelib chiqib quyidagi vazifalarni yechish ko‘zda tutilgan. - Turizm sohasida marketingning konseptual asoslarini o‘rganib chiqish; Turizmni istiqbolli rivojlantirishda investisiyalardan samarali foydalanishning nazariy asoslarini tadqiq etish; - Samarqand viloyatidagi turizm xizmatlar bozorini holatini o‘rganib chiqish. - Turizm sohasining investision jozibadorligini oshirish va investisiyalarni jalb qilish usullarini aniqlash. - Turizm sohasini rivojlantirishda turizm klasterlarining o‘rnini tadqiq qilish. 4 Tuxliev N., Abdullaeva T. Menedjment i organizatsiya biznesa v turizme Uzbekistana. –T.: Gos. Nauch. Izd-vo “O’zbekiston milliy ensiklopediyasi”, 2006. – 386 b.; Tuxliev N., Abdullaeva T. Uslugi, texnologii i produkt ы v turizme.-T.: Gos. Nauch. Izd-vo “O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi”, 2009 – 624 s.; Taksanov A. Ekonomika bolshogo turizma. T.: «O’zbekiston milliy ensiklopediyasi», 2001.- 208 s.; Pardaev M.Q., Atabaev R., Pardaev B.R. Turizmni rivojlantirish imkoniyatlari. - T.: “Fan va texnologiya”. 2007.- 32 b.; Tuxliev I.S., Qudratov G‘.H., Pardaev M.Q. Turizmni rejalashtirish. Darslik. – T.: Iqtisod-moliya, 2010. - 264 b.; Muxammedov M.M., Maxmudov S.X.. Minta q a tarixiy-madaniy turistik ob’ektlar salohiyatini baholashga innovatsion yondashuv. Urgench, 2020.- 265 b..; Po‘latov M.E., Mirzaev Q.J.,.Sultonov Sh.A, Shavqiev E. Global iqtisodiy rivojlanish (turizm iqtisodiyoti). O‘quv qullanma.T.:Fan va texnalogiya, 2018. – 296 bet.; Alimova M. Hududiy turizm bozorining rivojlanish xususiyatlari va tendensiyalari. Doktorlik dissertatsiyasi avtoreferati. Samarqand: SamISI, 2017 yil.-96 b. Adilova Z.D., Sodiqov T.V. Halqaro turizm biznesi. O‘quv qo‘llanma, -Toshkent, TDIU, 2009 y.- 156 b.; Alieva M.T,Tariqulov Turizm iqtisodi. O‘quv qo‘llanma.-TDIU, 2012 y.-144b.; Hamidov O.H. O‘zbekistonning ekoturistik salohiyati. Monografiya. Toshkent, «FAN».2010.-120 b.; Turaev B.X. Teoretika – metodologicheskie osnov ы razvitiya turizma. T.: izd. «Fan», 2008. – 166 s.; Safarov B.Sh. Milliy turizm xizmatlar bozorini innovatsion rivojlantirishning metodologik asoslari // Monografiya. - Toshkent: Fan va texnologiya, 2016. - 184 b.; 4
Tadqiqotning ilmiy yangiligi q u yidagilardan iborat: - turistik korxonalarda investisiya loyihalari samaradorligini oshirishda marketing vositalaridan foydalanilgan; - turizm sohasidagi xo‘jalik sub’yektlari marketing faoliyatini rag‘batlantirish va turizm xizmatlari sohasida investision jarayonlarni faollashtirish maqsadida takliflar ishlab chiqilgan; - hududda turizm xizmatlari ko‘rsatish sohasini rivojlantirish bo‘yicha marketing dasturini ishlab chiqish bo‘yicha uslubiy tavsiyalar taklif etilgan. Tadqiqot natijalarining ishonchliligi . Tadqiqotda foydalanilgan ma’lumotlar rasmiy manbalardan, ishonchli internet saytlaridan va yurtimizdagi mashhur iqtisodchi olimlarning turizm va investisiyaga oid ma’lumotlaridan foydalanildi. Shu bilan birgalikda O‘zbekiston Respublikasi Turizm va madaniyat meros vazirligi va tegishli vazirlik va idoralar ma’lumotlari tahlillariga asoslanganligi bilan izohlanadi. Tadqiqot natijalarining nazariy va amaliy ahamiyati . Tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati shundan iboratki, tadqiqot natijasida ishlab chiqarilgan nazariy va amaliy tavsiyalar iqtisodiyot, undagi tarkibiy o‘zgarishlar va turizmning iqtisodiyot tarmoqlaridagi o‘rnini o‘zgarishiga xizmat qiladi. Turizm sohasidagi mavjud muammolarni bartaraf etishda yordam beradi. Dissertasiya ishining tuzilishi. Dissertasiya ishi kirish, uch bobdan, xulosa va takliflar, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. Magistrlik dissertasiyasining I bobida “Turizm xizmatlar va innovasion loyihalar sohasida--marketingning nazariy asosolari” turizmda marketingning konsepsiyasi, turizmni istiqbolli rivojlantirishda investisiyalarning roli, mazmuni va ahamiyati tadqiq etilgan. Magistrlik dissertasiyasining II bobi “ O‘zbekiston turizm xizmatlar bozorining tahlili va marketing tadqiqotlari” deb nomlangan bo‘lib, unda O‘zbekiston hududlarida turizm xizmatlar bozorini rivojlantirish xususiyatlari, Samarqand viloyatining ijtimoiy – iqtisodiy rivojlanishi holati va unda Samarqand 5