Axborot texnologiyalarini joriy qilishda turistik xizmatlar bozorini takomillashtirish
Axborot texnologiyalarini joriy qilishda turistik xizmatlar bozorini takomillashtirish MUNDARIJA KIRISH 1-BOB. HUDUDLARDA TURISTIK XIZMATLAR BOZORINI RIVOJLANTIRIS H NING NAZARIY VA METODOLOGIK ASOSLARI 1.1. Turizm xizmat bozorini rivojlantirishda «turizm» va « turizmda a xborot texnologiyalari» tushunchalarining mohiyati 1.2. Turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda axborot texnologiyalarini joriy qilishning ilmiy asoslari 1.3. Turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda axborot texnologiyalarini joriy qilishning metodologik asoslari 1-bob bo’yicha xulosa 2.BOB . TURISTIK XIZMATLAR BOZORIDA AXBOROT TEXNOLOGIYALARINI JORIY QILISH TASHKILIY JARAYONLARINI SHAKLLANTIRISH HOLATI 2.1. Turizm xizmatlar bozorida axborot texnologiyalarini joriy qilishning davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash mexanizmi 2.2. Turizm xizmatlar bozorini tashqi va ichki muhitlarining SWOT – tahlili 2.3. Turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda axborot texnologiyalarini joriy qilish da marketing strategiyasini ishlab chiqish 2-bob bo’yicha xulosa 3.BOB. AXBOROT TEXNOLOGIYALARINI JORIY QILISH SHAROITIDA TURIZM XIZMATLAR BOZORINI TAKOMILLASHTIRISH YO’LLARI 3.1. Turizm sohasida axborot texnologiyalarining o’rni 3.2. Turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda « Atlanta Air » turistik firmasida operatorlik xizmatlarini avtomatlashtirish 3.3. « Atlanta Air » turistik firmasida axborot texnologiyalarini joriy qilishning mexanizmi 3-bob bo’yicha xulosa XULOSA VA TAKLIFLAR FOYDALANILGAN ADABIY O TLAR R O’ YXATI
ILOVALAR KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Jahon iqtisodiy taraqqiyotining hozirgi bosqichida turizm eng tez sur'atlar bilan rivojlanayotgan soha hisoblanib, istiqbolli tarmoqlaridan biriga aylanib bormoqda. Bugungi kunda “jahon yalpi ichki mahsulotidagi soha ulushi 10 foizni, jahon xo'jaligi yalpi investitsiyalaridagi ulushi 7 foizni, jahon xo'jaligi xizmatlar eksportining esa 29 foizi turizm sohasining hissasiga to'g'ri keladi”. Turizmni rivojlantirishning asosiy omillaridan biri sifatida yangi ish o'rinlarini yaratishda namoyon bo'lmoqda. Alohida ta'kidlash kerakki, jahon miqyosida koronavirus pandemiyasi tarqalishi iqtisodiyot tarmoqlari kabi turizm sohasi rivojiga ham katta salbiy ta'sir ko'rsatdi. Bu o'z navbatida sohani an'anaviy rivojlantirish modelidan innovatsion modeliga o'tish jarayonlarini jadallashtirish zaruratini shartlamoqda. Shu jihatdan bugungi kunda jahonda sohani an'anaviy va innovatsion rivojlantirish masalalariga katta e'tibor berilmoqda. Jahon xo'jaligida turizmni tez sur'atlar bilan rivojlantirish, uning ijtimoiy- iqtisodiy muammolarni bartaraf etishdagi rolini keskin oshirish maqsadida ilmiy tadqiqotlar keng miqyosda olib borilmoqda. Amalga oshirilayotgan ilmiy izlanishlar tarkibida sohaga investitsion resurslarni faol jalb etish, makro va mikrodarajada ulardan foydalanish samaradorligini oshirish, innovatsion investitsiyalarni rag'batlantirish va ularni tarmoq yuksalishining yetakchi omiliga aylantirish, innovatsion faoliyatni faollashtirishning iqtisodiy dastaklarini takomillashtirish kabi yo'nalishlardagi tadqiqotlar ustuvor darajada bajarilmoqda. Yangi O'zbekistonni barpo etish jarayonida turizmni rivojlantirishga katta e'tibor qaratilmoqda. Ayniqsa, keng qo'lamli islohotlar doirasida turizmni innovatsion rivojlantirish strategiyasini amalga oshirishda investitsiyalarni tez sur'atlar bilan rivojlantirish va ushbu sohani milliy iqtisodiyotning ustun rivojlangan istiqbolli tarmoqlaridan biriga aylantirish alohida muhim ahamiyat kasb etadi. “Turizmni iqtisodiyotning strategik tarmog'iga aylantirish biz uchun ustuvor vazifa bo'lib qoladi” . Bu borada sohaga jalb etiladigan investitsion 2
resurslardan samarali foydalanish, sohani an'anaviy rivojlantirish modelidan innovatsion modeliga o'tish, “turizmda investitsiya” tushunchasi mazmun- mohiyatini investitsion faoliyatiga bevosita ta'sir etuvchi omillarni e'tiborga olgan holda takomillashtirish va amaliy jihatlari bo'yicha muammolarni ilmiy jihatdan hal etish, mintaqaviy innovatsion markazlarni tashkil etishning uslubiy asoslarini takomillashtirish, sohada venchurli moliyalashtirish va rag'batlantirish bo'yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqish yuzasidan tadqiqotlarni yanada kengaytirish maqsadgamuvofiq. Muammoning o'rganilganlik darajasi. Turizmni innovatsion rivojlantirish, turizm xizmatlar sohasi va uning ayrim turlarini nazariy va amaliy jihatlari keyingi yillarda keng ko'lamda tadqiq qilinmoqda. Uning muhim jihatlari mamlakatimiz va xorijlik olimlar hamda mutaxassis tadqiqotchilar tomonidan faol o'rganilmoqda. Xorijlik olimlardan T.Kuk, V.Xunziker, N.Leyperlar turizm sohasiga oid muammolarni tadqiq etishga va uni rivojlantirishning nazariy-metodologik asoslarini takomillashtirishga katta hissa qo'shgan. Rossiyalik olimlar ham turizmga oid hamda uni rivojlantirish muammolari bo'yicha keng ko'lamli ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirib, uning nazariyasini boyitish va zamonaviy amaliyotini shakllantirishga munosib hissa qo'shgan. Bu borada I.V.Zorin, V.A.Kvartalьnov, A.S.Kuskov, I.T.Balabanov, A.I.Balabanov, G.A.Karpova, L.V.Xoreva, Yu.S.Putrik, M.B.Birjakovlarning ilmiy ishlari e'tiborga molik. Vatandosh iqtisodchi olimlarimizdan Q.X.Abduraxmonov, M.Q.Pardayev, N.T.Tuxliyev, M.E.Po'latov, J.R.Zaynalov, Q.J.Mirzayev, I.S.Tuxliyev, O.X.Xamidov, B.N.Navro'z-zoda, A.A.Eshtayev, M.R.Boltaboyev, B.Sh.Safarov, M.T.Alimova, Ye.V.Golыsheva va boshqa olimlarning tadqiqotlari va ilmiy asarlarida turizmga oid muhim masalalar tadqiq etilgan. O'zbekiston va xorijiy olimlar turizmni rivojlantirishda investitsiyalar bilan bog'liq muammolar doirasida uning turli jihatlari bilan shug'ullanganlar. Bular jumlasiga L.Dj.Gitman, M.D.Djonk, V.S.Bogolyubov, V.P.Orlovskaya, S.A.Bыstrov, 3
Yu.F.Volkov, M.G.Vorontsova, L.S.Tarasevich, S.A.Sevastьyanova, A.D.Chudnovskiy, Ye.I.Kopacheva, V.S.Senin, I.I.Ergashev, D.G'.G'ozibekov, N.E.Ibadullayev kabi olim va mutaxassislarni kiritish mumkin. Innovatsion faoliyatni amalga oshirish, investitsiyalar samarador-ligini baholashning fundamental masalalariga xorijlik iqtisodchi olimlardan Y.A.Shumpeter, Dj.Keyns, A.M.Xьyalager, M.Yu.Porter, Dj.B.Klark, K.R.Makkonell, V.P.Barancheyev, L.N.Ogoleva, A.P.Dudь, Dj.B.Klark, K.R.Makkonell, V.P.Barancheyev, L.N.Ogoleva, A.P.Dudь, Yu.I.Abulьyan, R.T.Raxmonov kabi olimlar sezilarli natijalarga erishgan. Shuningdek, mazkur muammolar vatandosh iqtisodchi olimlarimiz S.S.G'ulomov, M.M.Muxammedov, A.V.Vaxobov, D.X.Aslanova, R.X.Ergashevlarning tadqiqot ishlarida atroflicha yoritib berilgan. Mamlakatimizda mavjud ulkan turistik salohiyatdan unumli foydalanish, turizmni rivojlantirish, uning ijtimoiy-iqtisodiy samaradorligini oshirishga doir ilmiy tadqiqot ishlari amalga oshirilgan bo'lishiga qaramasdan, ularda turizmni innovatsion rivojlantirish asosida sohaga jalb etilgan investitsion resurslar iqtisodiy samaradorligini oshirish masalalari yetarlicha o'z aksini topmagan. Tadqiqot ob'ekti. Tadqiqot ob'ekti bo'lib, Samarqand viloyatidagi turizm xizmatlar bozori, shu jumladan “Atlanta eyr” turistik firmasi hisoblanadi. Tadqiqotning predmetini turizm sohasi rivojlantirishda axborot texnologiyalarni joriy etish jarayonida yuzaga keladigan iqtisodiy munosabatlar tashkil qiladi. Tadqiqotning maqsad va vazifalari. Tadqiqotning maqsadi axborot texnologiyalarni joriy qilishda turistik bozorini takomillashtirishga doir ilmiy va amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat. Bu maqsadga erishish uchun dissertatsiya ishida quyidagi vazifalar bajarilishi maqsad qilib olingan: «turizm» va «turizmda axborot texnologiyalari» tushunchalarining mohiyatini aniqlash; turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda axborot texnologiyalarini joriy qilishning ilmiy asoslarinini o'rganish; turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda axborot texnologiyalarini joriy qilishning metodologik asoslarini o'rganish; turizm xizmatlar bozorida axborot texnologiyalarini joriy qilishning davlat tomonidan 4
qo'llab-quvvatlash mexanizmi ishlab chiqish; turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda axborot texnologiyalarini joriy qilishda marketing strategiyasini ishlab chiqish; turizm xizmatlar bozorini rivojlantirishda “Atlanta eyr” turistik firmasida operatorlik xizmatlarini avtomatlashtirish yo'llarini ishlab chiqishdan iboratdir. Tadqiqot uslubiyati va uslublari. Tadqiqot davomida abstrakt-mantiqiy fikrlash, sabab va oqibat uslublaridan, qiyoslash, guruhlash, tizimli yondashuv kabi iqtisodiy tahlil va statistikaning usullaridan foydalanildi. Tadqiqotning nazariy-uslubiy asosi. Dissertatsiya ishida mamlakatimiz Prezidentining farmonlari, qarorlari va asarlari, O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari, O'zbekiston Respublikasi iqtisodiyot va moliya vazirligi, O'zbekiston Respublikasi Davlat statistika agentlikining me'yoriy va xuquqiy hujjatlari, shuningdek, mamlakatimiz va xorijiy iqtisodchi olimlarning mavzu doirasidagi ilmiy ishlari, tavsiyalari va ularda qo'llanilgan metodologik tamoyillar asos qilib olindi. Tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati uning natijalaridan axborot texnologiyalarini joriy qilishda Samarqand viloyatida turistik xizmatlar bozorini rivojlantirishda yo'naltirilgan aniq tavsiyalarni yaratishning nazariy va metodik asoslari belgilanganligida ko'rinadi. Bu tavsiyalar turistik korxonalar xo'jalik faoliyati amaliyotiga ularning ish faoliyati samaradorligini oshirish va shu asosda turistlar talabini to'liq qondirish sharoitini tug'diruvchi boshqaruv tizimini joriy qilish imkoniyatini yaratadi. Tadqiqot natijalaridan oliy ta'lim tizimida turizm va xizmatlar sohalari uchun iqtisodchilar, menejerlar, marketologlar, turoperatorlarni tayyorlashda foydalanish mumkin. Tadqiqotning ilmiy yangiligi. Dissertatsiya ishida axborot texnologiyalarini joriy qilishda turistik xizmatlar bozorini rivojlantirishning metodologik asoslarini yaratish va unga to'siq bo'layotgan muammolarni bartaraf etish borasida quyidagilar ishlab chiqildi: “turizm” va «turizmda axborot texnologiyalari» tushunchalarining mohiyati aniqlangan; 5