logo

Undiruvni qarzdor yuridik shaxsning mol-mulkiga qaratishning xususiyatlari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

48.943359375 KB
   Undiruvni qarzdor yuridik shaxsning mol-mulkiga qaratishning
xususiyatlari
Reja: 
1. Undiruv qaratilishi mumkin bo'lmagan mol-mulk. 
2. Qarzdorning mol-mulkini xatlash. Qimmatli qog'ozlarni xatlash. 
3. Qurzdorning mol-mulkini baholash va saqlash.
4. Xatlangan mol-mulkni realizatsiya qilish. 1. UNDIRUV QARATILISHI MUMKIN BO'LMAGAN MOL-MULK
Undiruv   qarzdor   jismoniy   shaxsga   ijro   hujjatlari   bo'yicha   mulk   huquqi
asosida tegishli bo'lgan yoki uning umumiy mulkdagi ulushi bo`lgan yagona uyga
(kvartiraga),   agar   qarzdor   va   (yoki)   uning   oila   a'zolari   unda   doimiy   ravishda
yashayotgan   bo'lsa,   qaratilmaydi,   ijro   hujjatida   undiruvai   mazkur   uyga
(kvartiraga), qaratish nazarda tutilgan yoxud ushbu mol-mulk majburiyat bo'yicha
garov   narsasi   bo'lgan   hollar   bundan   mustasno.   Undiruv   boshqa   uylarga
(kvartiralarga)   ularda   qarzdor   va   (yoki)   uning   oila   a'zolari   yoxud   o'zga   shaxslar
doimiy ravishda yashab turgan-turmaganligidan qat'i nazar, qaratilishi mumkin.
Undiruv   sud   tomonidan   undiruvchi   yoki   davlat   ijrochisining   arizasiga   ko'ra
qarzdorning   yagona   uyiga   (kvartirasiga)   yoxud   uy   hududidagi   alohida   turgan
binoga   yoki   uyning   muayyan   qismiga,   agar   sud   uyni   (kvartirani),   shu   jumladan
unga tutash hududni "qismlarga bo'lish mumkin, qarzdor tasarrufida qolgan qismi
esa   qarzdor   va   uning   oila   a'zolari   normal   turmush   kechirishi   uchun   yetarli",   deb
topgan taqdirda qaratilishi mumkin.
Ro'yxati   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
belgilanadigan,   qarzdor   va   uning   oila   a'zolari   normal   turmush   kechirish;   uchun
zarur bo'lgan uy anjomlari va jihozlariga, kiyimlar hamda boshqa buyumlarga ijro
hujjatlari bo'yicha undiruv qaratilishi mumkin emas.
Investor   bilan   davlat   mulkini   boshqarish   bo'yicha   vakolatli   davlat   organi
o'rtasida   tuzilgan   investitsiya   shartnomasiga   muvofiq   investitsiya   majburiyatlari
sifatida kiritilayotgan mablag'lar va boshqa mol-mulk investitsiya davri mobaynida
qarzdorning ilgari  yuzaga kelgan qarzini  uzish hisobiga majburiy tartibda undirib
olinmaydi..
Bu   o'rinda   ta'kidlash   joizki,   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2009-yil   14-apreldagi   110-son   qarori   bilan   Qarzdor   va   uning
oilasining   normal   turmush   kechirishi   uchun   zarur   bo'lgan,   ijro   hujjatlari   bo'yicha
undiruv   qaratilishi   mumkin   bo'lmagan   uy   anjomlari   va   jihozlari,   kiyimlar   hamda
boshqa buyumlar ro'yxati tasdiqlangan bo'lib, mazkur ro'yxatga muvofiq qarzdor- jismoniy   shaxsga   mulk   huquqi   asosida   tegishli   bo'lgan   yoki   uning   umumiy
mulkdagi   ulushi   bo'lgan   mol-mulk   va   buyumlarining   quyidagi   turlariga   undiruv
qaratilishi mumkin emas.
1.   Asosiy   mashg'uloti   qishloq   xo'jaligi   hisoblangan   shaxslarning:   yagona
sigiriga.   sigiri   bo'lmaganda   yagona   g'unajiniga.   xo'jaliklarida   sigir   ham,   g'unajin
ham   bo'lmaganda   yagona   echkisiga.   qo'yi   yoki   cho'chqasiga,   shuningdek   uy
parrandasiga   (uy   tovug'i,   o'rdak.   g'oz,   kurka   va   sesarkaga);   qoramol   uchun   yangi
yem-xashak   yig'ib olinguniga  yoki  yaylovga  chiqarguniga qadar   (agar   qoramolga
undiruv qaratilmagan bo'lsa)  yem-xashakka navbatdagi  ekish uchun zarur  bo'lgan
urug'larga.
2. Qarzdor va uning qaramog'idagi shaxslar normal turmush kechirishi uchun
zarur bo'lgan quyidagi uy anjomlari, jihozlar, kiyimlarga: har bir shaxsga kiyimlar:
kuzgi yoki bahorgi palto yoki plash, bitta qishlik palto (yoki chopon, po'stin), bitta
qishlik kostyum (ayollar uchun ikkita qishlik ko'ylak), erkaklar uchun bitta yozlik
kostyum yoki chopon (ayollar uchun ikkita yozlik ko'ylak). har bir mavsum uchun
bittadan  bosh   kiyim   (bundan   tashqari,   ayollar   uchun   ikkita   yozlik  ro'mol   va  bitta
issiq   ro'mol   yoki   sholro'mol),   uzoq   muddat   foydalanilgan   va   qiymatga   ega
bo'lmagan   boshqa   kiyim-kechaklar   va   bosh   kiyimlarga;   -   foydalanilgan   oyoq
kiyimlari.   ichki   kiyimlar,   choyshablar,   oshxona   va   yemakxona   jihozlariga
(qimmatbaho   metallardan   tayyorlangan.   qimmatbaho   va   yarim   qimmatbaho
toshlardan yasalgan qadama naqshli buyumlar, shuningdek badiiy san'at qiymatiga
ega bo'lgan buyumlardan tashqari):
-   har   bir   shaxs   uchun  mebel:   bittadan   karavot   va   stul   yoki   kursi,   oila   uchun
hitta stol, bitta shkaf va bitta sandiqga:
- bolalarning barcha jihozlariga. 
3.   Nogiron   shaxslarda   foydalanishda   bo'lgan   reabilitatsiya   qilishning
nogironlarni texnik vositalari va protez-ortopediya buyumlariga. 
4. Qarzdorning asosiy mashg'uloti qishloq xo'jaligi bo'lsa, yangi hosilga qadar
qarzdor   va  uning   oilasi   uchun  zarur   bo'lgan   miqdorda  oziq-ovqat   mahsulotlariga, boshqa   hollarda   esa   -   qarzdor   oilasining   har   biri   uchun   eng   oylik   ish   haqi
miqdorida oziq-ovqatlarga kum oylik (pul mablag'lariga). 
5.   Qarzdor   va   uning   oilasi   ovqat   tayyorlashi   va   isitish   mavsumi   mobaynida
uy-joyini   isitishi   uchun   zarur   bo'lgan   yoqilg'iga   ijro   hujjatlari   bo'yicha   undiruv
qaratilishi mumkin emas.
2. QARZDORNING MOL-MULKINI XATLASH TARTIBI
QIMMATLI QOG'OZLARNI XATLASH
Qarzdorning mol-mulkini xatlash mol-mulkni ro'yxatga olishdan, uni tasarruf
qilish   man   etilganligini   e'lon   qilishdan,   zarur   hollarda   esa   mol-mulkdan
foydalanish   huquqini   cheklashdan,   uni   olib   qo'yish   yoki   saqlashga   topshirishdan
iborat.   Qarzdorning   mol-mulki   ijro   ishi   yuritishni   qo'zg'atish   to'g'risidagi   qaror
qarzdorga topshirilgan kundan e'tiboran bir oy muddatdan kechiktirmay xatlanadi.
Undiruvchining   arizasiga   yoki   o'z   tashabbusiga   ko'ra   davlat   ijrochisi   ijro   ishi
yuritishni   qo'zg'atish   to'g'risidagi   qarorni   chiqarish   (topshirish)   bilan   bir   vaqtda
qarzdorning   mol-mulkini   ro'yxatga   olib,   ularni   xatlashga   haqli   bo'lib,   bu   haqda
mazkur qarorda ko'rsatib o'tadi.
Davlat   ijrochisi   tomonidan   qaror   chiqarish   (topshirish)   bilan   bir   vaqtda
xatlash,   qoidaga   ko'ra   qarzdor   yoki   boshqa   shaxslar   mol-mulkini   yashirishi,
yo'qotishi,   boshqa   shaxsga   berishi   yoxud   mol-mulkning   iste'mol   xususiyatlari
tubdan   o'zgartirilishi   yoki   yo'qotilishi   mumkin   deb   taxmin   qilingan   hollarda
amalga   oshiriladi.   Cheklashning   turlari,   hajmi   va   muddatlarini   har   bir   muayyan
holda   mol-mulkning   xususiyatini,   uning   mulkdori   yoki   egasi   uchun   ahamiyatini
hisobga olib davlat ijrochisi belgilaydi.
Davlat   ijrochisiga   muayyan   ijro   ishi   yuritish   holatlaridan   kelib   chiqib.   mol-
mulkni   xatlash   bilan   bir   vaqtda   ushbu   mol-mulkni   yoki   uning   ayrim   ashyolarini
olib qo'yish huquqi berilgan. Davlat ijrochisi bu huquqdan odatda xatlangan mol-
mulkning   yo'q   bo'lib   ketishi   yoki   yaroqsiz   bo`lib   qolishi   ehtimoli   bor   hollarda foydalanadi.   Qonunga   ko'ra,   tez   buziladigan   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   boshqa
ashyolar olib qo'yiladi va darhol realizatsiya qilish uchun topshiriladi.
Qarzdorning mol-mulkini ro'yxatga olish paytida aniqlanib, xatlangan so'mlar
va  chet   el   valyutasidagi   pul   mablag'lari,   qimmatli   qog'ozlar.   qimmatbaho   toshlar,
oltin, kumush,  platina va platina guruhidagi  metallardan, qimmatbaho toshlardan,
marvariddan   yasalgan   zargarlik   buyumlari   va   boshqa   buyumlar,   shuningdek   ana
shunday   buyumlarning   rezgilari   va   alohida   qismlari   (bo'laklari)   olib   qo'yilishi
shart.   Ko'rsatilgan   qimmatliklar   dalolatnoma   tuzilgan   holda   olib   qo'yiladi   va
saqlash uchun Markaziy bankning tegishli muassasasiga topshiriladi.
Qarzdorning   mol-mulki   xolislar   ishtirokida.   qarzdor-jismoniy   shax
bo'lmaganda   voyaga   yetgan   oila   a'zolaridan   birining   ishtirokida,   agar   ula   ham
bo'lmasa, fuqarolarning o'zini o'zi boshqarish organi vakillari ishtirokida ro'yxatga
olinadi. Qarzdor - jismoniy shaxsning mol-mulkini xatlash uning vakolati tegishli
tarzda   rasmiylashtirilgan   vakili   (qonuniy   vakili   yoki   ishonchnoma   bilan
qatnashayotgan   vakili)   ishtirokida   ham   amalga   oshirilishi   mumkin.   Qarzdorning
mol-mulkini   xatlash   bo'yicha   harakatlar   mol-mulkni   ro'yxatga   olish   va   xatlash
to'g'risidagi   belgilangan   shaklda   tuziladigan   dalolatnoma   bilan   amalga   oshiriladi.
Mol-mulkni   ro'yxatga   olish   va   xatlash   dalolatnomasida   quyidagilar   ko'rsatilishi
lozim: 
- dalolatnomani tuzish vaqti va joyi:
-   dalolatnomani   tuzayotgan   davlat   ijrochisining   hamda   dalolatnoma   tuzish
chog'ida   ishtirok   etgan   shaxslarning   familiyasi,   ismi   va   otasining   ismi;   ijro
hujjatining rekvizitlari va mazmuni;
-   qarzdor   va   undiruvchining   nomlari:   -   dalolatnomaga   kiritilgan   har   bir
ashyoning nomi, o'ziga xos xususiyatlari (og'irligi, o'lchovi, eskirganlik darajasi va
h.k.). har bir ashyoning alohida bahosi va barcha mol-mulkning qiymati 
-ashyolarning   muhrlanganligi   (agar   u   amalga   oshirilgan   bo'lsa):   agar   mol-
mulkni   saqlash   qarzdorning  o'ziga   yuklatilmagan   bo'lsa,   mol-mulk  saqlash  uchun
berilgan shaxsning nomi va manzili;  -   qarzdor   va   boshqa   shaxslarga   davlat   ijrochisining   harakatlari   yuzasidan
shikoyat   qilish   tartibi   va   muddati,   shuningdek   qarzdor   yoki   mol   mulkni
saqlovchiga   saqlash   bo'yicha   majburiyatlari   va   saqlashga   berilgan   mol-mulkni
talon-toroj   qilish,   boshqa   shaxsga   berish   yoki   yashirganlik   uchun   javobgarlik
haqida tushuntirilgani to'g'risida belgi:
-   undiruvchi,   qarzdor   va   xatlashda   ishtirok   etgan   shaxslarning   e'tiroz   va
bayonotlari   hamda   ular   bo'yicha   davlat   ijrochisining   ko'rsatmalari.   Mol-mulkni
ro'yxatga   olish   va   xatlash   dalolatnomasida   qarzdorning   ro'yxatga   olingan   mol-
mulkning materiali, o'lchamlari. vazni, savdo  belgisi, ishlab chiqarilgan sanasi  va
raqami,   sotib   olingan   sanasi   va   uni   tavsiflovchi   boshqa   belgilar   qayd   qilinadi.
Davlat   ijrochisi   mol-mulkni   tasarruf   etish,   olib   qo'yish   yoki   undan   foydalanishni
cheklab kuygan bo'lsa,  mol-mulkni ro'yxatga olish va xatlash  dalolatnomasida bu
haqida   helgi   qo'yadi.   Qarzdorning   mol   mulkini   xatlash   vaqtida   davlat   ijrochisi
xatlangan   mol-mulk   pastroq   qiymatlisiga   almashtirilish   xavfi   bo'lganda   yoki
saqlovchiga mol-mulkdan foydalanish taqiqlanganda muhrlah qo'yishi mumkin.
Qarzdorga tegishli bo'lgan qimmatli qog'ozlarning xatlanishi qarzdorga ularni
tasarruf   etish,   sotish,   foydalanish,   shuningdek   bunday   qimmatli   qog'ozlarni
huquqlarni   hisobga   olish   uchun   boshqa   depozitariyga   topshirish   taqiqlanganligini
anglatadi.
Qimmatli   qog'ozlar   (obligatsiya.   veksel,   chek,   depozit   va   jamg'arma
sertifikatlari.   bankning   taqdim   qiluvchiga   pul   beriladigan   jamg'arma   daftarchasi,
konosament,   aksiya)   xatlanganda   davlat   ijrochisi   qaror   chiqaradi.   Davlat
ijrochisining   qimmatli   qog'ozlar   xatlanganligi   to'g'risidagi   qarorida   yoki
dalolatnomasida   xatlangan   qimmatli   qog'ozlarning   umumiy   soni,   ularning   turi   va
qimmatli   qog'ozlar   emitentlari   to'g'risidagi   ma'lumotlar,   qimmatli   qog'ozlar
chiqarilgan   sana.   ularni   identifikatsiya   qilish,   shuningdek   qimmatli   qog'ozlarning
qarzdorga   tegishliligini   aniqlash   imkonini   beruvchi   boshqa   ma'lumotlar
ko'rsatiladi. Qarzdorning mol-mulkini ro'yxatga olish paytida aniqlangan qimmatli
qog'ozlar olib qo'yiladi. Hujjatli   qimmatli   qog'ozlar   ularning   turgan   joyi   bo'yicha,   hujjatsiz   qimmatli
qog'ozlar   esa   ushbu   qog'ozlar   egasining   huquqlari   ro'yxatga   olingan   joy   bo'yicha
xatlanadi. Davlat ijrochisi qimmatli qog'ozlar xatlanganda qaror chiqaradi. Davlat
ijrochisi   hujjath   qimmatli   qog'ozlar   xatlanganligi   to'g'risida   xatlangan   qimmatli
qog'ozlarning xatlov dalolatnomasini ham tuzadi. Qimmatli qog'ozlar xatlanganligi
to'g'risidagi davlat ijrochisining qarorida yoki dalolatnomasida xatlangan qimmatli
qog'ozlarning   umumiy   soni,   ularning   turi   va   qimmatli   qog'ozlar   emitentlari
to'g'risidagi ma'lumotlar, qimmatli qog'ozlar chiqarilgan sana, ularni identifikatsiya
qilish,   shuningdek   qimmatli   qog'ozlarning   qaralorga   tegishliligini   aniqlash
imkonini beruvchi boshqa ma'lumotlar ko'rsatiladi.
Qarzdorga tegishli bo'lgan qimmatli qog'ozlarning xatlanishi qarzdorga ularni
tasarruf   etish,   shuningdek   bunday   qimmatli   qog'ozlarni   huquqlarni   hisobga   olish
uchun   boshqa   depozitariyga   topshirish   taqiqlanganligini   anglatadi.   O'zga   turdagi
cheklovlarni   belgilashda,   shu   jumladan   qarzdorning   qimmatli   qog'ozlarda
mustahkamlab  qo'yilgan  daromad  olish  huquqi  va  boshqa  huquqlarini  cheklashda
davlat   ijrochisi   belgilangan   cheklovlarni   qimmath  qog'ozlarni   xatlash   to'g'risidagi
qarorda sanab o'tishi shart.
3. QARZDORNING MOL-MULKINI BAHOLASH VA SAQLASH
Qarzdorning mol-mulkini baholash tartibi "Sud hujjatlari va boshqa organlar
hujjatlarini   ijro   etish   to'g'risida"gi   Qonumming   54-moddasi   ko`rsatilgan.   Davlat
grochisi   mol-mulkni   sotish   uchun   uning   dastlabki   narxim   belgilash   maqsadida
qarzdorning   ro'yxatga   olingan   mol-mulkin   baholash   to'g'risida   qaror   chiqaradi   va
bu   qarorga   asosan   jo   hujjatlariga   asosan   realizatsiya   qilinadigan   mol-mulkni
baholash   huquqiga   ega   bo'lgan   baholovchi   tashkilotni   jalb   etadi.   Baholovchi
sifatida   baholash   faoliyatini   amalga   oshirish   huquqini   beruvchi   litsenziyaga   ega
bo'lgan yuridik shaxs jalb etiladi. Ro'yxatga olingan mol-mulkni baholashni tashkil
etish   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   davlat   ijrochisi   tomonidan   bozor
qiymati bo'yicha amalga oshiriladi. Davlat ijrochisi alohida ko'char mol-mulkning shartnomaviy   narxini   faqat   alohida   olingan   mol-mulkning   qiymati   eng   kam   ish
haqining   yigirm   baravaridan,   mol-mulkning   jamni   qiymati   esa   eng   kam   ish
haqining   y   baravaridan   oshmagan   taqdirdagina.   baholovchi   tashkilotni   jalb
etmagan   holda   mustaqil   belgilashi   mumkin.   avtomototransport   vositalari   bundan
mustasno.
Garovga   qo'yilgan   mol-mulk   bilan   ta'minlangan   majburiyatlarni   ijro   etishda
undiruv   ushbu   mol-mulkka   qaratilgan   taqdirda   garovga   qo'yilgan   mol-mulkning
kimoshdi   savdosi   boshlanadigan   boshlang'ich   realizatsiya   qilish   narxi   sud   qarori
bilan belgilanadi.
Qimmatli   qog'ozlar,   valyuta   qimmatliklari.   qimmatbaho   metallar   va
qimmatbaho   toshlardan   yasalgan   zargarlik   buyumlari   va   boshqa   ro'zg'or
buyumlari,   nodir   buyumlar.   asl   tasviriy   san'at   hamda   haykaltaroshlik   asarlari
mutaxassislar, albatta. ishtirok etgan holda qonun hujjatlarida belgilangan tartibda
baholanishi,   keyin   tuch   ish   kuni   ichida)   mas'uliyatli   saqlash   uchun   bankka   yoki
qimmatli   qog'ozlar   markaziy   depozitariysiga   yoxud   investitsiya   vositachisiga
topshirilishi kerak. muayyan turdagi qimmatliklar muzeyga yoki ulaming saqlanish
sharoitlarini   ta'minlovchi   boshqa   ixtisoslashtirilgan   muassasaga   topshirilishi
lozimligi to'g'risida qonun hujjatlarida belgilangan hollar bundan mustasno.
Fond birjasining birja kotirovkasi varag'iga kiritilgan qimmatli qog'ozlarning
qiymati  tegishli   qimmatli  qog'ozlar   o'zida  birja  kotirovkasi  varag'iga  kiritilgan  va
qonun hujjatlariga muvofiq kotirovka qilinadigan fond birjasiga qimmatli qog'ozlar
kotirovkalariga doir so'rov berish orqali davlat ijrochisi tomonidan aniqlanadi.
Agar   davlat   ijrochisi   tomonidan   ro'yxatga   olingan   qimmatli   qog'ozlar   fond
birjasining birja kotirovkasi varag'iga kiritilmagan bo'lsa, davlat jrochisi  qimmatli
qog'ozlarni baholash uchun qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda baholovchi
tashkilotni jalb etadi.
Davlat   ijrochisi   tomonidan   mol-mulkni   yoki   mulkiy   huquqni   baholash
to'g'risidagi   hisobot   olingan   (chiqarilgan)   paytdan   e'tiboran   uchish   kunidan
kechiktirmay   uro   ishi   yuritishdagi   taraflarga   baholash   natijalari   haqida
bildirishnoma yuboriladi. Baholash   to'g'risidagi   hisobotda   ko'rsatilgan   baholash   obyektining   qiymati
xususida   ijro   ishi   yuritishdagi   taraflar   o'tkazilgan   baholash   to'g'risida   o'zlari
xabardor   qilingan   kundan   e'tiboran   o'n   kundan   kechiktirmay   sudda   nizolashishi
mumkin.
Davlat   ijrochilari   tomonidan   ijro   harakatlarini   amalga   oshirishda   xatlangan
mol-mulkni baholash tartibi  davlat  ijrochilari  tomonidan ijro harakatlarini  amalga
oshirishda xatlangan mol-mulkni baholash tartibi to'g'risidagi nizom' bilan tartibga
solinadi.   Davlat   ijrochisi   avtotransport   vositalari,   ko'chmas   mulk   va   fond
birjasining rasmiy listingiga kiritilmagan va markazlashtirilgan tartibda kodirovka
qilinmayotgan   qimmatli   qog'ozlarni   baholash   uchun   baholovchi   tashkilotni   jalb
qiladi.
Fond   birjasining   rasmiy   listingiga   kiritilgan   qimmatli   qog'ozlarning   qiymati
davlat ijrochisi tomonidan ushbu qimmatli qog'ozlar bo'yicha fond hirjasiga vezmu
so'rovnoma   yuborish   orqali   belgilanadi.   Garovga   qo'yilgan   mol-mulk   bilan
ta'minlangan   majburiyatlarni   ijro   etishda   undiruv   ushbu   mol-mulkka   qaratilgan
taqdirda,   garovga   qo'yilgan   mol-mulkning   kimoshdi   savdosi   boshlanadigan
boshlang'ich realizatsiya qilish narxi sud qarori bilan belgilanadi.
Davlat   ijrochisi   mol-mulkni   mustaqil   baholanganda   mol-mulkni   baholash
to'g'risida   qaror   chiqaradi.   Agar   mol-mulk   baholovchi   tashkilot   tomonidan
baholangan   hollarda   baholash   natijalarini   qabul   qilish   va   ijro   ishi   hujjatlariga
biriktirish to'g'risida qaror chiqaradi.
Mol-mulk   davlat   ijrochisi   tomonidan   mustaqil   baholanganda   mol   mulkning
alohida   olingan   shartnomaviy   narxi   uning   ichki   bozorda   talab   va   taklif
konyunkturasining mavjud ma'lumotlari asosida baholash kunida amal qilib turgan
narxining 70 foizidan kam bo'lmagan miqdorda belgilanadi.
Davlat ijrochisi mol-mulkning narxini aniqlashda bozordagi mavjud talab va
takliflar   to'g'risidagi   ochiq   ma'lumotlar   (bozor   ma'muriyatidan   olingan   ma'lumot,
internetdan olingan axborot va mutaxassis xulosasi)ga asoslanadi. Davlat   ijrochisi   tomonidan   mustaqil   baholanishi   mumkin   bo'lgan   mol-
mulkning   shartnomaviy   narxi   mol-mulk   xatlangandan   keyin   o'n   kundan
kechiktirmasdan belgilanishi lozim.
Mol-mulkni   baholash   to'g'risida   qaror   qabul   qilingandan   e'tiboran   mazkur
qarorning nusxasi uch ish kunidan kechiktirmasdan taraflarga yuboriladi.
Davlat   ijrochisi   tomonidan   mol-mulkni   yoki   mulkiy   huquqni   baholash
to'g'risidagi   hisobot   olingan   (chiqarilgan)   paytdan   e'tiboran   uch   ish   kunidan
kechiktirmay   ijro   ishini   yuritishdagi   taraflarga   baholash   natijalari   haqida   bildirgi
yuboriladi.
Baholash   to'g'risidagi   hisobotda   ko'rsatilgan   baholash   obyektining   qiymati
xususida   ijro   ishini   yuritishdagi   taraflar   o'tkazilgan   baholash   to'g'risida   o'zlari
xabardor   qilingan   kundan   e'tiboran   o'n   kundan   kechiktirmay   sudda   nizolashishi
mumkin. Ijro harakatlarini amalga oshirishda davlat ijrochisi tomonidan xatlangan
mol-mulkni   baholashni   amalga   oshiruvchi,   baholovchi   tashkilotlarni   tanlab   olish
tartibini Majburiy ijro byurosi belgilaydi.
Qarzdorning   mol-mulki   saqlash   uchun   qarzdorga   yoki   davlat   ijrochisi
tayinlagan boshqa shaxslarga (bundan buyon matnda saqlovchi deb yuritiladi) mol-
mulkni   xatlash   dalolatnomasiga   imzo   qo'ydirgan   holda   topshiriladi.   Davlat
ijrochisi xatlangan mol-mulkni saqlash uchun qaysi saqlovchiga topshirgan bo'lsa,
o'sha  saqlovchi  davlat  ijrochisining  yozma  ravishdagi   roziligisiz  bu  mol-mulkdan
foydalanishi   mumkin   emas.   Qimmatli   qog'ozlar   markaziy   depozitariysiga   yoki
investitsiya   vositachisiga   saqlash   uchun   topshirilgan   qimmatli   qog'ozlar   bo'yicha,
shuningdek   mol-mulkning   xossalariga   ko'ra   undan   foydalanish   uning   yo'q   bo'lib
ketishiga   yoki   qimmati   pasayishiga   olib   kelgan   taqdirda,   davlat   ijrochisi   bunday
rozilikni   berishga   haqli   emas.   Agar   mazkur   mol-mulkdan   foydalanish   uning
saqlanishini   ta'minlash   uchun   zarur   bo'lsa,   davlat   ijrochisining   roziligi   talab
etilmaydi.
Saqlovchi,   agar   qarzdor   uning   o'zi   yoki   uning   oila   a'zolari   (qarzdor   yuridik
shaxs   bo'lsa,   uning   xodimi)   bo'lmasa,   saqlaganligi   uchun   tegishli   haq   oladi.
Saylovchining mol-mulkni saqlash uchun qilgan zarur xarajatlari ham mazkur mol- mulkdan   foydalanish   orqali   amalda   olgan   foydasi   chegirih   tashlangan   holda
qoplanadi.
Xatlangan avtotransport vositasi auksion o'tkazilguniga qadar davlat ijrochisi
tomonidan belgilanadigan, uning asralishi uchun tegishli sharoitlar ta'minlanadigan
maxsus   ajratilgan   joylarda   (saqlash   joylarida.   omborlarda.   vakolatli   organlar   va
boshqa tashkilotlarning jarima maydonlarida saqlanadi.
Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini majburiy ijro etishda xatlangan
va   olib   qo'yilgan   mol-mulkni   saqlash   tartibi   hamda   shartlari   Vazirlar
Mahkamasining   2009-yil   8-maydagi   132-son   qarori   bilan   tasdiqlangan   "Sud
hujjatlari   va   boshqa   organ   hujjatlarini   majburiy   ijro   etishda   xatlangan   va   olib
qo'yilgan mol-mulkni saqlash  tartibi  hamda shartlari  to'g'risida"gi  nizomi' asosida
amalga oshiriladi. Ushbu nizom "Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro
etish   to'g'risida"gi   O'zbekiston   Respublikasi   Qonunining   55-moddasiga   muvofiq
sud   hujjatlari   va   boshqa   organlar   hujjatlarini   majburiy   ijro   etishda   xatlangan   va
olib qo'yilgan mol-mulkni saqlash tartibi hamda shartlarini belgilaydi.
Mol-mulkni   xatlash   mol-mulkni   ro'yxatga   olishdan,   uni   tasarruf   qilish   man
etilganligini e'lon qilishdan, zarur hollarda esa mol-mulkdan foydalanish huquqini
cheklashdan, uni olib qo'yish yoki saqlashga topshirishdan iboratdir. Cheklashning
turlari,   hajmi   va   muddatlarini   har   bir   muayyan   holda   mol-mulkning   xususiyatini,
uning   mulkdori   yoki   egasi   uchun   ahamiyatini   hisobga   olib,   davlat   ijrochisi
belgilaydi. Xatlash:
- undiruvchiga olib beriladigan yoki realizatsiya qilinadigan qarzdorning mol-
mulki saqlanishini ta'minlash maqsadida;
-javobgarga   tegishli   bo'lib,   uning   o'zida   yoki   boshka   shaxslarda   turgan   mol-
mulkni xatlash to'g'risidagi sud ajrimi ijro etilayotganda qo'llanadi. Xatlangan mol-
mulkni  olib qo'yib,  realizatsiya  qilish uchun  topshirish  davlat  ijrochisi  tomonidan
belgilangan   muddatda,   biroq   xatlangandan   keyin   kamida   uch   ish   kunidan   so'ng
amalga oshiriladi.
Davlat   ijrochisi   muayyan   ijro   ishini   yuritish   holatlaridan   kelib   chiqib   mol-
mulkni   xatlash   bilan   bir   vaqtda   ushbu   mol-mulkni   yoki   uning   ayrim   ashyolarini olib qo'yishga haqli. Qarzdorning xatlangan mol-mulkini tasarruf qilish yuzasidan
davlat   ijrochisining   ta'qiqini   buzish   yoki   undan   foydalanish   huquqining
cheklanganligiga rioya qilmaslik qonun hujjatlarida nazarda tutilgan javobgarlikka
sabab   bo ladi.   Xatlangan   va   olib   qo'yilgan   mol-mulk   sifatida   quyidagilarniʻ
saqlovchi belgilagan holda saqlash uchun topshirilishi mumkin:
- qarzdorni, undiruvchini, ularning vakillarini, qarzdor yoki undiruvchinining
voyaga   yetgan   oila   a'zolarini   (jismoniy   shaxs   bo'lgan   qarzdor   yoki   undiruvchi
uchun). yuridik shaxsning xodimini (yuridik shaxs bo'lgan qarzdor yoki undiruvchi
uchun);
-   fuqarolarning   o'zini   o'zi   boshqarish   organi   vakilini:   saqlash   uchun   maxsus
shart-sharoitlarni   talab   qiladigan   mol-mulkni   (avtotransport   vositasi.   dori-
darmonlar.   zargarlik   buyumlari   va   boshqalarni   xatlab   qo'yishda   mol-mulkni
mas'uliyatli   saqlashning   belgilangan   normalariga   muvofiq   maxsus   omborxona
binolari, asbob uskunalar va shart-sharoitlarga ega bo'lgan boshqa tashkilotlarning
vakilini:
-   O'zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi   huzuridagi   Majburiy   ijro
byurosi   (keyingi   o'rinlarda   Byuro   deb   ataladi)   organlarining   mol   mulkni
realizatsiya qilish bo'yicha xizmatlar ko'rsatish yuzasidan shartnomalar tuzilgan va
mol-mulkni saqlash uchun tegishli binolarga ega bo'lgan savdo tashkilotlarini.
Xatlangan mol-mulkni muayyan saqlovchiga saqlashga berish masalasi davlat
ijrochisi   tomonidan   har   bir   holatda   uni   ro'yxatga   olishda.   eng   avvalo,   mol-
mulkning saqlanishini ta'minlash uchun zarur shart sharoitlar mavjudligidan, mol-
mulkning   o'zlashtirilishiga.   rastrata   qilinishiga,   yashirilishiga.   nobud   qilinishiga,
unga   shikast   yetkazilishiga   yo'l   qo'ymaslikdan   yoki   boshqacha   tarzda   mol-
mulkning miqdor, sifat va qiynan tavsifining o'zgarishidan, shuningdek ushbu mol-
mulk   bilan   bog'liq   keyingi   ijro   xatti-harakatlarini   amalga   oshirishda   yetkazilishi
mumkin   bo lgan   har   xil   to'siqlarning   oldini   olishdan   kelib   chiqqan   holda   hal	
ʻ
qilinadi.
Qarzdoming   mol-mulki   saqlash   uchun   saqlovchiga   mol-mulkning   xatlash
dalolatnomasiga   imzo   qo'ydirilgan   holda   topshiriladi.   Avtotransport   vositasi xatlangan   taqdirda   davlat   ijrochisi   ushbu   mol   mulkdan   boshqa   shaxslarning
foydalanishini   va   boshqacha   tarzda   tegilishini   cheklashni   (muhrlab   qo'yishni)
ta'minlashi   shart.   Avtotransport   vositalari   davlat   ijrochisi   tomonidan
belgilanadigan   ularning   saqlanishi   uchun   tegishli   shart-sharoitlar   bilan
ta'minlanadigan (vakolatli organlar. DYHXX organlari va boshqa tashkilotlarning
to'xtash joylari, omborlari, jarima maydonchalari va hokazolar) maxsus  ajratilgan
joylarga qo'yiladi.
Davlat   rochisi   savdoga   qo'yilgan   avtomototransport   vositasini   saqlash   joyini
o'zgartirishga   va   ularning   saqlanishini   ta'minlash   uchun   Zarur   shart-sharoitlarga
ega   bo`lgan   ixtisoslashtirilgan   savdo   tashkilotlarida   avtotransport   vositalarini
saqlash joylari mavjud bo'lgan taqdirda uni unga saqlash uchun berishga haqlidir.
Bunday   vaziyatda   qabul   qilish-topshirish   dalolatnomasi   tuzilib,   davlat   ijrochisi,
mol-mulkning   saqlanishi   uchun   mas'ul   bo'lgan   shaxs,   shuningdek   mol-mulkning
saqlanishi uchun yangidan tayinlangan mas'ul shaxs tomonidan imzolanadi.
Qarzdorning  ko'chmas  mulkini  xatlashda   mol-mulk  qo'riqlashga   topshirilishi
mumkin.
Byuro   organlarida   qarzdorning   xatlangan   mol-mulkka   bo'lgan   huquqlari
mavjudligini   va   hajmini   tasdiqlovchi   hujjatlarning   txonalarda,   seyflarda   va   shu
kabilarda),   ularning   saqlanishi   ta'minlanadigan   shartlarda   saqlanishiga   yo'l
qo'yiladi.   Xatlangan   mol-mulk,   uning   egasi,   qarzdor   yoki   boshqa   shaxslarning
xohishidan   qat'i   nazar,   xatlangan   joyda   quyidagi   hollarda   mumkin:   qoldirilishi   -
davlat ijrochisida mol-mulk joyini o'zgartirish uning shikastlanishiga, qiymatining
kamayishiga   olib   kelishi   mumkin   bo'lgan   asoslar   mavjud   bo'lganda:   -   davlat
ijrochisida  yoki  saqlovchida  ushbu mol-mulkni  joyini  o`zgartirish imkoniyatining
obyektiv sabablari  mavjud bo'lmaganda.  Ushbu holatda  saqlovchi  xatlangan  mol-
mulkning   saqlanishini   ta'minlash   uchun   zarur   bo'lgan.   qonun   hujjatlariga   zid
bo'lmagan   har   qanday   xatti-harakatni   amalga   oshirishga   haqli.   Bunda   davlat
ijrochisi   mol-mulkni   xatlash   dalolatnomasida   xatlangan   mol-mulkning   egasiga.
qarzdorga   yoki   uchinchi   shaxsga   xatlangan   va   saqlash   uchun   saqlovchiga topshirilgan   mol-mulkdan   saqlovchining   to'sqinliksiz   foydalanishini   ta'minlash
majburiyatini yuklaydi.
Saqlovchi   mol-mulkning   saqlanishi   uchun   tegishli   shart-sharoitlarga   rioya
qilishi   va   ularni   ta'minlashi   shart,   mol-mulkni   o'zlashtirgan,   rastrata   qilgan,
yashirgan,   nobud   qilgan   yoki   unga   shikast   yetkazishga   yo'l   qo'ygan   taqdirda
javobgar   bo'ladi,   shu   jumladan   jinoiy   javobgar   bo'ladi.   bu   to'g'risida   mol-mulkni
saqlashga   qabul   qilib   olgan   shaxsning   imzosi   bilan   xatlash   to'g'risidagi
dalolatnomada   (qarorda)   yozuv   qayd   etiladi   yok   saqlovchidan   tegishli   tilxat
olinadi.
Saqlovchi,   shuningdek   mol-mulkka   nisbatan   ijro   xatti-harakatlarini   amalga
oshirish,   shu   jumladan   ko'zdan   kechirish,   tanishish,   baholash   yoki   olib   qo'yish
uchun davlat ijrochisining xatlangan mol-mulkdan foydalanishini ta'minlashi shart.
Qarzdorning mol-mulkini ro'yxatga olish paytida aniqlanib, xatlangan so'mlar
va  chet   el   valyutasidagi   pul   mablag'lari,   qimmatli   qog'ozlar.   qimmatbaho   toshlar.
oltin. kumush.  platina va platina guruhidagi  metallardan. qimmatbaho toshlardan.
marvariddan   yasalgan   zargarlik   buyumlari   va   boshqa   buyumlar,   shuningdek   ana
shunday   buyumlarning   rezgilari   va   alohida   qismlari   (bo'lakları)   olib   qo'yilishi
shart.
Olib qo'yilgan so'mdagi naqd pul mablag'lari keyingi ish kunidan kechikmay
Byuro organining depozit hisob raqamiga o'tkazish uchun bankka topshiriladi.
Qimmatli   qog'ozlar,   valyuta   qimmatliklari,   qimmatbaho   metallar   va
qimmatbaho   toshlardan   yasalgan   zargarlik   buyumlari   va   boshqa   ro'zg'or
buyumlari,   nodir   buyumlar,   asl   tasviriy   san'at   hamda   haykaltaroshlik   asarlari   uch
ish   kuni   mobaynida   mas'uliyatli   saqlash   uchun   bankka   yoki   Qimmatli   qog'ozlar
markaziy   depozitariysiga   yoki   investitsiya   vositachisiga   topshirilishi   kerak,
nwuayyan   turdagi   qimmatliklar   muzeyga   yoki   ularning   saqlanish   sharoitlarini
ta'minlovchi boshqa ixtisoslashtirilgan muassasaga topshirilishi lozimligi to'g'risida
qonun hujjatlarida belgilangan hollar bundan mustasno. Pochta   markalari,   shu   jumladan   kolleksiya   pochta   markalari   saqlash   uchun
pochta aloqa tashkilotlariga topshiriladi.
Tez   huziladigan,   shu   jumladan   saqlash   muddati   72   soatgachani   tashkil
qiladigan   oziq-ovqat   mahsulotlari,   shuningdek   yaroqlilik   muddati   bir   oy
mobaynida   tugaydigan   tovarlar   olib   qo'yilib,   iste'molga   (foydalanishga,   qayta
ishlashga)   yaroqliligini   aniqlash   uchun   o'tkazilgan   ekspertiza   xulosasi   olingan   va
baholangan   vaqtdan   boshlab   bir   sutka   davomida   realizatsiya   qilish   uchun
topshiriladi. Bunda tez buziladigan tovarlarni ekspertizadan o'tkazish va baholash
bir kun muddatda amalga oshiriladi.
Davlat   ijrochisi   tomonidan   ijro   xatti-harakatlarini   amalga   oshirishda
qarzdorda   qurol-yarog'lar,   o'q-dorilar,   narkotik   vositalar,   ularning   analoglari
psixotrop   moddalar   va   radioaktiv   materiallar   borligi   aniqlangan   taqdirda   davlat
ijrochisi   darhol   tegishli   huquqni   muhofaza   qilish   organi   vakilini   ushbu   holat
yuzasidan   qaror   qabul   qilish   uchun   chaqiradi   va   u   yetib   kelgunga   qadar   bunday
mol-mulkning qo'riqlanishini ta'minlaydi. Saylovchining javobgarligi:
-   mol-mulk   realizatsiya   qilingan   hollarda:   ko'chmas   mulk   va
avtomototransport   vositalari   realizatsiya   qilinganda-mol-mulkni   qabul   qilib
xaridorga topshirgandan keyin, 
- mol-mulk belgilangan tartibda egasiga qaytarilgan hollarda;
- qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollarda tugatiladi. 
Davlat   ijrochisi   mol-mulkni   saqlashga   topshirishda   mol-mulkni   tasarruf
etishni   taqiqlash   va   mazkur   mol-mulkdan   foydalanish   yuzasidan   muayyan
cheklashlarni belgilash yo'li bilan saqlashning maxsus rejimini belgilaydi.
Davlat   ijrochisi   xatlangan   mol-mulkni   saqlash   uchun   qaysi   saqlovchiga
topshirgan bo'lsa, o'sha saqlovchi davlat ijrochisining yozma ravishdagi roziligisiz
ushbu mol mulkdan foydalanishi mumkin emas. Bankka yoki Qimmatli qog'ozlar
markaziy depozitariysiga yoki investitsiya vositachisiga mas'uliyatli saqlash uchun
topshirilgan   mol-mulk   bo'yicha,   shuningdek   mol-mulkning   xossalariga   ko'ra,
undan   foydalanish   uning   yo'q   bo'lib   ketishiga   yoki   qimmati   pasayishiga   olib
kelgan   taqdirda,   davlat   ijrochisi   bunday   rozilikni   berishga   haqli   emas.   Agar mazkur mol-mulkdan foydalanish uning saqlanishini ta'minlash uchun zarur bo'lsa,
davlat   ijrochisining   roziligi   talab   etilmaydi.   Xatlangan   va   olib   qo'yilgan   mol-
mulkni   uni   buzilishiga   va   (yoki)   keyinchalik   sotib   bo'lmaydigan   ahvolga   olib
kelishi   mumkin   bo'lgan   holatda   saqlashga   qo'yish   taqiqlanadi.   Bu   holda   davlat
ijrochisi mol mulkni zarur holatda saqlash bo'yicha kechiktirib bo'lmaydigan chora
tadbirlar  ko'radi.  Davlat  ijrochisi  xatlangan  va   saqlashga  topshirilgan  mol-mulkni
lentalardan,   shu   jumladan   o'zi   yopishuvchi   lentalardan   foydalanib.   qulflarni
almashtirib   va   boshqa   usullar   bilan   multrlab   qo'yish   yo'li   bilan.   boshqa   shaxslar
tomonidan   foydalanishni   va   boshqacha   tarzda   u   bilan   munosabatda   bo'lishni
cheklab   qo'yilishini   ta'minlash   chora-tadbirlarini   ko'rishga   haqli.   Mol-mulkka
uning   xatlashda   turganligini   bildiruvchi   maxsus   ma'lumotlar,   shuningdek
farqlovchi belgilar qo'yilishiga yo'l qo'yiladi.
Zarur   hollarda   davlat   ijrochisi   xona   va   omborlarni,   shu   jumladan   ularga
xatlangan   mol-mulk   saqlash   uchun   joylashtirilganda   yoki   davlat   ijrochisi
tomonidan mazkur xonalar va omborlardan foydalanishni taqiqlash to'g'risida qaror
qabul   qilingan   hollarda   muhrlab   qo'yishga   haqli.   Xona   va   omborlarni   muhrlab
qo'yish   to'g'risida   yoki   ulardan   foydalanishni   taqiqlash   to'g'risida   qaror   qabul
qilishda   davlat   ijrochisi   qarzdorning   yoki   boshqa   shaxsning   ushbu   xonadagi
xatlanmagan boshqa mol-mulkdan foydalanish imkoniyatini hisobga oladi.
Davlat   ijrochisi   va   boshqa   shaxslar   xatlangan   mol-mulkka   saqlovchi
ishtirokida   yo'l   qo'yilishi   mumkin.   Xatlangan   mol-mulkka   nisbatan   ijro   xatti-
harakatlarini anualga oshirish paytida, shu jumladan mol-mulkni ko'zdan kechirish,
tanishish,   baholash   va   olib   qo'yish   vaqtida   saqlovchining   ishtirok   etishi   mumkin
bo'lmagan   taqdirda   mol-mulkka   va   xonani   ochishga   davlat   ijrochisining   va   ikki
nafar guvohning ishtirokida ruxsat  etiladi. bu haqda tegishli dalolatnoma tuziladi.
Saqlovchi, agar qarzdor uning o'zi yoki uning oila a'zolari (qarzdor yuridik shaxs
bo`lsa. - uning xodim) bo'lmasa, saqlaganligi uchun tegishli haq oladi.
4. XATLANGAN MOL-MULKNI REALIZATSIYA QILISH Xatlangan   mol-mulkni   realizatsiya   qilish   tartibi   "Sud   hujjatlari   va   boshqa
organlar hujjatlarini ijro etish to'g'risida"gi Qonunining 56-moddasida ko`rsatilgan.
Qarzdorning   xatlangan   mol-mulkini   realizatsiya   qilish,   agar   qonun   hujjatlarida
boshqacha   hol   nazarda   tutilgan   bo'lmasa,   xatlash   asoslari   va   mol-mulk   turlaridan
qat'i   nazar,   xatlangan   kundan   e'tiboran   ikki   oy   ichida   uni   sotish   orqali   amalga
oshiriladi. qonunga muvofiq muomaladan chiqarilgan mol-mulk bundan mustasno.
Qarzdorning mol-mulkini realizatsiya qilish shartnoma-vositachilik asoslarida
sotishga topshiriladigan mol-mulkni internet-do'konlar orqali sotish yoxud elektron
onlayn-auksionlarda   "E-IJRO   AUKSION"   yagona  elektron  savdo  maydonchasida
amalga oshiriladi.
Avtotransport   vositalarini.   ko'chmas   mulkni,   shu   jumladan   yer   uchastkasini,
qurilishi tugallanmagan obyektlarni, ko'chmas mulkni uzoq muddatli ijaraga olish
huquqlarini,   yer   uchastkasiga   nisbatan   mulkiy   huquqlarni,   intellektual   faoliyat
natijalariga   va   xususiy   alomatlarini   aks   ettiruvchi   vositalarga   bo'lgan   mulkiy
huquqlarni   realizatsiya   qilish   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   vakolatli
operator tomonidan elektron onlayn-auksionlarda amalga oshiriladi.
Mol-mulkni   shartnoma-vositachilik   asoslarida   realizatsiya   qiladigan   savdo
tashkilotlarini   tanlash   O'zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi   tomonidan
belgilangan tartibda o'tkaziladigan tanlov asosida amalga oshiriladi.
Agar   savdo  tashkilotlariga  realizatsiya   qilish  uchun  topshirilgan  mol  mulk  u
topshirilgan kundan e'tiboran o'ttiz kun ichida realizatsiya qilinmasa, mazkur mol-
mulk davlat ijrochisi tomonidan quyidagi tartibda arzonlashtirilishi kerak:
- davlat soliq xizmati organi va moliya organi vakillari ishtirokida mol-mulk
qiymatining 10 foizidan oshmagan miqdorda davlat daromadiga undirishni nazarda
tutuvchi ijro hujjatlari bo'yicha. mol-mulk qiymatining 10 foizi miqdorida boshqa
ijro   hujjatlari   bo'yicha   Mol-mulk   arzonlashtirilganda   davlat   ijrochisi   belgilangan
tartibda   dulolatnoma   tuzadi,   shundan   so'ng   arzonlashtirilgan   mol-mulk   savdo
tashkilotlariga   takroran   realizatsiya   qilish   uchun   topshiriladi.   Garovga   qo'yilgan
mol-mulk   bilan   ta'minlangan   qarzni   undirish   to'g'risidagi   ijro   hujjatlari   bo'yicha mazkur   mol-mulkni   realizatsiya   qilishda   mol-mulk   arzonlashtirilmaydi   va   u
birinchi baholangan narx bo'yicha savdo tashkiloti tomonidan takroran realizatsiya
qilishga topshiriladi.
Mol-mulk   takroriy   elektron   onlayn-auksionlarda   realizatsiya   qilinmaganligi
munosabati  bilan vakolatli  operator  tomonidan qaytarilgan  taqdirda yoki  takroran
realizatsiya qilish uchun savdo tashkilotlariga topshirilgan boshqa mol-mulk o'ttiz
kun mobaynida realizatsiya qilinmagan taqdirda, u mol-mulk narxining 10 foiziga
arzonlashtirilgan   narxda   undiruvchiga   taklif   qilinadi.   davlat   daromadiga   ijro
hujjatlari   bo'yicha   undirish   qaratilgan   mol-mulk   esa   ushbu   moddada   belgilangan
tartibda yuna arzonlashtirilishi va realizatsiya qilishga topshirilishi lozim. Garovga
qo'yilgan   mol-mulk   bilan   ta'minlangan   qarzni   undirish   to'g'risidagi   ijro   hujjatlari
bo'yicha ushbu mol-mulk realizatsiya qilinmagan taqdirda, davlat ijrochisi garovga
oluvchiga   mol-mulkni   takroriy   auksion   shaklidagi   kimoshdi   savdolaridagi   yoki
savdo   tashkilotlarining   takroriy   realizatsiya   qilishidagi   boshlang'ich   sotish
narxidan 10 foizga kamaytirilgan summada o'zida qoldirishni taklif qiladi.
Qimmatli   qog'ozlar   qimmatli   qog'ozlarning   birja   bozorlarida   va   uyushgan
birjadan tashqari bozorlarida realizatsiya qilinishi kerak. Ular davlat ijrochisi bilan
tuzilgan   shartnoma   asosida   faoliyat   yurituvchi   investitsiya   vositachisi   -   broker
tomonidan   kimoshdi   savdosiga   qo'yiladi.   Qimmatli   qog'ozlar   arzonlashtirilmaydi
va   ikki   oy   mobaynida   bir   necha   marta   kimoshdi   savdosiga   qo'yiladi.   Qimmatli
qog'ozlar   mazkur   muddatda   realizatsiya   qilinmagan   taqdirda,   davlat   ijrochisi
undiruvchiga   ushbu   qimmatli   qog'ozlarni   ularning   broker   tomonidan   kimoshdi
savdosiga   qo'yilgan   oxirgi   kimoshdi   savdosi   kunining   oxirgi   kimoshdi   savdosi
soatidagi o'rtacha narxida o'zida qoldirishni taklif etadi.
Davlat   ijrochisining   realizatsiya   qilinmagan   mol-mulkni   o'zida   qoldirish
haqidagi   ushbu   "Sud   hujjatlari   va   boshqa   organlar   hujjatlarini   ijro   etish
to'g'risida"gi   Qonun   56-moddasining   yettinchi   va   sakkizinchi   qismlarida   nazarda
tutilgan   taklifi   davlat   ijrochisi   tomonidan   tegishli   mol   mulk   realizatsiya
qilinmaganligi   to'g'risidagi   xabarnoma   olingan   kundan   e'tiboran   uch   ish   kunidan
kechiktirmay   undiruvchiga   yuborilishi   kerak.   Bir   navbatdagi   talablar   bo'yicha   bir nechta   undiruvchi   mavjud   bo'lgan   taqdirda,   takliflar   davlat   ijrochisi   tomonidan
O'zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi   huzuridagi   Majburiy   ijro   byurosi
organlariga   ijro   hujjatlarining   kelib   tushishi   navbatiga   kora   undiruvchilarga
yuboriladi.
Agar   mol-mulkning   davlat   ijrochisi   tomonidan   taklif   qilingan   bahosi   ijro
hujjati   bo'yicha   undiruvchiga   to'lanishi   lozim   bo'lgan   summadan   ortiq   bolsa,
undiruvchi realizatsiya qilinmagan mol-mulkni o'zida qoldirishga tegishli farqni bir
vaqtning o'zida O'zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Majburiy
ijro  byurosi  organining depozit   hisobvarag'iga  to'lagan  (o'tkazgan)  taqdirda  haqli,
bu   haqida   taklifda   ko'rsatib   o'tiladi.   Undiruvchi   realizatsiya   qilinmagan   mol-
mulkni   o'zida   qoldirish   to'g'risidagi   qarori   haqida   davlat   ijrochisini   taklifni   olgan
kundan e'tiboran besh kun ichida yozma shaklda xabardor qilishi shart.
Undiruvchi   mol-mulkni   o'zida   qoldirishdan   voz   kechgan   yoxud   bu   haqdagi
o'z   qarorini   belgilangan   muddatda   yozma   shaklda   taqdim   etmagan   taqdirda   mol-
mulk   ijro   xarajatlari,   shu   jumladan   mol-mulkni   olib   qo'yish,   baholash   va
realizatsiya   qilish   bo'yicha   qilingan   xarajatlar   undirilgan   holda   qarzdorga
qaytariladi. Undiruvchi garovga oluvchi realizatsiya qilinmagan garovga qo'yilgan
mol-mulkni   o'zida   qoldirishdan   voz   kechganda   yoxud   belgilangan   muddatda   o'z
qarorini   yozma   shaklda   taqdim   etmaganda,   ijro   ishi   yuritish   ijro   hujjatini
undiruvchiga   qaytarish   bilan   tamomlanadi,   realizatsiya   qilinmagan   boshqa   mol-
mulk bo'yicha ijro ishi yuritish esa qarzdorda undiruvga qaratilishi mumkin bo'lgan
o'zga   mol-mulk   mavjud   bolmasa.   ijro   hujjatini   undiruvchiga   qaytarish   bilan
tamomlanadi.
Olib qo'yilgan va realizatsiya qilinmagan mol-mulk qarzdor qarzini va davlat
ijrochisi mol-mulkni olib qo'yish, baholash va realizatsiya qilish bilan bog'liq holda
qilgan xarajatlarning o'rni to'liq qoplanganligini tasdiqlovchi  hujjatlarni undiruvni
amalga   oshirayotgan   davlat   ijrochisiga   taqdim   etgan   taqdirda   ham   qarzdorga
qaytariladi.
Realizatsiya   qilingan   mol-mulkni,   ya'ni   mol-mulkning   bahosi   to'liq   to
languniga   qadar   xaridorlarga   berib   yuborish,   shuningdek   to'lovni   kechiktirish (bo'lib-bo'lib to'lash) sharti bilan realizatsiya qilish savdo tashkilotlariga va davlat
ijrochilariga taqiqlanadi.
Davlat daromadiga o'tkaziladigan mol-mulkni realizatsiya qilish xususiyatlari,
shuningdek   ko'chmas   mulkni   uzoq   muddatga   ijaraga   olish   huquqlarini,
qarzdorning   yer   yer   uchastkalariga,   intellektual   faoliyat   natijalariga   va   xususiy
alomatlarini aks ettiruvchi vositalarga bolgan mulkiy huquqlarini realizatsiya qilish
tartibi   ushbu   qonun   talablari   hisobga   olingan   holda   O'zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
    A dabiyotlar
1.Tuxtasheva U.A. Ijro ishi yuritish: Darslik. 2-nashr Toshkent: TDYI, 2009.-308
h.
2.Yusupov   B.   Sud   hujjatlarini   bujurmaganlik   uchun   jinoiy   javobgarlik
muammolari: Monografiya - T.TDYI, 2011.-173 b.
3.M.Q.O'razaliyev Ijro ishi yuritish Darslik. - T TDYU nashriyoti 2019. - 239 bet
4.O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. - T., O'zbekiston. 2018. - 80 b.
5.O'zbekiston   Respublikasining   2001-yil   29-avgustdagi   "Sud   hujjatlari   va   boshqa
organlar   hujjatlarini   ijro  etish  to'g'risida"gi   №  258-II-sonli   Qonuni  //   O zbekistonʻ
Respublikasi Qonun hujjatlari to'plami. 2001.-Ne 21. 145-modda.
6.O'zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik-protsessual   kodeksi.   O'zbekiston
Respublikasining Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi.
7.O'zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksi   O'zbekiston
Respublikasining Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi. 
8.O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   protsessual   kodeksi.   O'zbekiston
Respublikasining Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi. 
9.O'zbekiston Respublikasi Ma'muriy javobgarlik to'g'risidagi kodeksi O'zbekiston
Respublikasining Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi 
10.O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Sud   hujjatlari   va   boshqa   organlar
hujjatlarini   ijro   etishda   mol-mulkni   realizatsiya   qilish   tartib-taomillarini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi   2017-yil   27-iyuldagi   PQ-3149-son qarori.   O'zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   to'plami.   2007.   No   45.   541-
modda.
11.   O'razaliyev   Murod   Qorayevich.   Ijro   ishi   yuritish.   Darslik.   T.:   TDYU
nashriyoti, 2019.-239 bet.

Undiruvni qarzdor yuridik shaxsning mol-mulkiga qaratishning xususiyatlari Reja: 1. Undiruv qaratilishi mumkin bo'lmagan mol-mulk. 2. Qarzdorning mol-mulkini xatlash. Qimmatli qog'ozlarni xatlash. 3. Qurzdorning mol-mulkini baholash va saqlash. 4. Xatlangan mol-mulkni realizatsiya qilish.

1. UNDIRUV QARATILISHI MUMKIN BO'LMAGAN MOL-MULK Undiruv qarzdor jismoniy shaxsga ijro hujjatlari bo'yicha mulk huquqi asosida tegishli bo'lgan yoki uning umumiy mulkdagi ulushi bo`lgan yagona uyga (kvartiraga), agar qarzdor va (yoki) uning oila a'zolari unda doimiy ravishda yashayotgan bo'lsa, qaratilmaydi, ijro hujjatida undiruvai mazkur uyga (kvartiraga), qaratish nazarda tutilgan yoxud ushbu mol-mulk majburiyat bo'yicha garov narsasi bo'lgan hollar bundan mustasno. Undiruv boshqa uylarga (kvartiralarga) ularda qarzdor va (yoki) uning oila a'zolari yoxud o'zga shaxslar doimiy ravishda yashab turgan-turmaganligidan qat'i nazar, qaratilishi mumkin. Undiruv sud tomonidan undiruvchi yoki davlat ijrochisining arizasiga ko'ra qarzdorning yagona uyiga (kvartirasiga) yoxud uy hududidagi alohida turgan binoga yoki uyning muayyan qismiga, agar sud uyni (kvartirani), shu jumladan unga tutash hududni "qismlarga bo'lish mumkin, qarzdor tasarrufida qolgan qismi esa qarzdor va uning oila a'zolari normal turmush kechirishi uchun yetarli", deb topgan taqdirda qaratilishi mumkin. Ro'yxati O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadigan, qarzdor va uning oila a'zolari normal turmush kechirish; uchun zarur bo'lgan uy anjomlari va jihozlariga, kiyimlar hamda boshqa buyumlarga ijro hujjatlari bo'yicha undiruv qaratilishi mumkin emas. Investor bilan davlat mulkini boshqarish bo'yicha vakolatli davlat organi o'rtasida tuzilgan investitsiya shartnomasiga muvofiq investitsiya majburiyatlari sifatida kiritilayotgan mablag'lar va boshqa mol-mulk investitsiya davri mobaynida qarzdorning ilgari yuzaga kelgan qarzini uzish hisobiga majburiy tartibda undirib olinmaydi.. Bu o'rinda ta'kidlash joizki, O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 14-apreldagi 110-son qarori bilan Qarzdor va uning oilasining normal turmush kechirishi uchun zarur bo'lgan, ijro hujjatlari bo'yicha undiruv qaratilishi mumkin bo'lmagan uy anjomlari va jihozlari, kiyimlar hamda boshqa buyumlar ro'yxati tasdiqlangan bo'lib, mazkur ro'yxatga muvofiq qarzdor-

jismoniy shaxsga mulk huquqi asosida tegishli bo'lgan yoki uning umumiy mulkdagi ulushi bo'lgan mol-mulk va buyumlarining quyidagi turlariga undiruv qaratilishi mumkin emas. 1. Asosiy mashg'uloti qishloq xo'jaligi hisoblangan shaxslarning: yagona sigiriga. sigiri bo'lmaganda yagona g'unajiniga. xo'jaliklarida sigir ham, g'unajin ham bo'lmaganda yagona echkisiga. qo'yi yoki cho'chqasiga, shuningdek uy parrandasiga (uy tovug'i, o'rdak. g'oz, kurka va sesarkaga); qoramol uchun yangi yem-xashak yig'ib olinguniga yoki yaylovga chiqarguniga qadar (agar qoramolga undiruv qaratilmagan bo'lsa) yem-xashakka navbatdagi ekish uchun zarur bo'lgan urug'larga. 2. Qarzdor va uning qaramog'idagi shaxslar normal turmush kechirishi uchun zarur bo'lgan quyidagi uy anjomlari, jihozlar, kiyimlarga: har bir shaxsga kiyimlar: kuzgi yoki bahorgi palto yoki plash, bitta qishlik palto (yoki chopon, po'stin), bitta qishlik kostyum (ayollar uchun ikkita qishlik ko'ylak), erkaklar uchun bitta yozlik kostyum yoki chopon (ayollar uchun ikkita yozlik ko'ylak). har bir mavsum uchun bittadan bosh kiyim (bundan tashqari, ayollar uchun ikkita yozlik ro'mol va bitta issiq ro'mol yoki sholro'mol), uzoq muddat foydalanilgan va qiymatga ega bo'lmagan boshqa kiyim-kechaklar va bosh kiyimlarga; - foydalanilgan oyoq kiyimlari. ichki kiyimlar, choyshablar, oshxona va yemakxona jihozlariga (qimmatbaho metallardan tayyorlangan. qimmatbaho va yarim qimmatbaho toshlardan yasalgan qadama naqshli buyumlar, shuningdek badiiy san'at qiymatiga ega bo'lgan buyumlardan tashqari): - har bir shaxs uchun mebel: bittadan karavot va stul yoki kursi, oila uchun hitta stol, bitta shkaf va bitta sandiqga: - bolalarning barcha jihozlariga. 3. Nogiron shaxslarda foydalanishda bo'lgan reabilitatsiya qilishning nogironlarni texnik vositalari va protez-ortopediya buyumlariga. 4. Qarzdorning asosiy mashg'uloti qishloq xo'jaligi bo'lsa, yangi hosilga qadar qarzdor va uning oilasi uchun zarur bo'lgan miqdorda oziq-ovqat mahsulotlariga,

boshqa hollarda esa - qarzdor oilasining har biri uchun eng oylik ish haqi miqdorida oziq-ovqatlarga kum oylik (pul mablag'lariga). 5. Qarzdor va uning oilasi ovqat tayyorlashi va isitish mavsumi mobaynida uy-joyini isitishi uchun zarur bo'lgan yoqilg'iga ijro hujjatlari bo'yicha undiruv qaratilishi mumkin emas. 2. QARZDORNING MOL-MULKINI XATLASH TARTIBI QIMMATLI QOG'OZLARNI XATLASH Qarzdorning mol-mulkini xatlash mol-mulkni ro'yxatga olishdan, uni tasarruf qilish man etilganligini e'lon qilishdan, zarur hollarda esa mol-mulkdan foydalanish huquqini cheklashdan, uni olib qo'yish yoki saqlashga topshirishdan iborat. Qarzdorning mol-mulki ijro ishi yuritishni qo'zg'atish to'g'risidagi qaror qarzdorga topshirilgan kundan e'tiboran bir oy muddatdan kechiktirmay xatlanadi. Undiruvchining arizasiga yoki o'z tashabbusiga ko'ra davlat ijrochisi ijro ishi yuritishni qo'zg'atish to'g'risidagi qarorni chiqarish (topshirish) bilan bir vaqtda qarzdorning mol-mulkini ro'yxatga olib, ularni xatlashga haqli bo'lib, bu haqda mazkur qarorda ko'rsatib o'tadi. Davlat ijrochisi tomonidan qaror chiqarish (topshirish) bilan bir vaqtda xatlash, qoidaga ko'ra qarzdor yoki boshqa shaxslar mol-mulkini yashirishi, yo'qotishi, boshqa shaxsga berishi yoxud mol-mulkning iste'mol xususiyatlari tubdan o'zgartirilishi yoki yo'qotilishi mumkin deb taxmin qilingan hollarda amalga oshiriladi. Cheklashning turlari, hajmi va muddatlarini har bir muayyan holda mol-mulkning xususiyatini, uning mulkdori yoki egasi uchun ahamiyatini hisobga olib davlat ijrochisi belgilaydi. Davlat ijrochisiga muayyan ijro ishi yuritish holatlaridan kelib chiqib. mol- mulkni xatlash bilan bir vaqtda ushbu mol-mulkni yoki uning ayrim ashyolarini olib qo'yish huquqi berilgan. Davlat ijrochisi bu huquqdan odatda xatlangan mol- mulkning yo'q bo'lib ketishi yoki yaroqsiz bo`lib qolishi ehtimoli bor hollarda

foydalanadi. Qonunga ko'ra, tez buziladigan oziq-ovqat mahsulotlari va boshqa ashyolar olib qo'yiladi va darhol realizatsiya qilish uchun topshiriladi. Qarzdorning mol-mulkini ro'yxatga olish paytida aniqlanib, xatlangan so'mlar va chet el valyutasidagi pul mablag'lari, qimmatli qog'ozlar. qimmatbaho toshlar, oltin, kumush, platina va platina guruhidagi metallardan, qimmatbaho toshlardan, marvariddan yasalgan zargarlik buyumlari va boshqa buyumlar, shuningdek ana shunday buyumlarning rezgilari va alohida qismlari (bo'laklari) olib qo'yilishi shart. Ko'rsatilgan qimmatliklar dalolatnoma tuzilgan holda olib qo'yiladi va saqlash uchun Markaziy bankning tegishli muassasasiga topshiriladi. Qarzdorning mol-mulki xolislar ishtirokida. qarzdor-jismoniy shax bo'lmaganda voyaga yetgan oila a'zolaridan birining ishtirokida, agar ula ham bo'lmasa, fuqarolarning o'zini o'zi boshqarish organi vakillari ishtirokida ro'yxatga olinadi. Qarzdor - jismoniy shaxsning mol-mulkini xatlash uning vakolati tegishli tarzda rasmiylashtirilgan vakili (qonuniy vakili yoki ishonchnoma bilan qatnashayotgan vakili) ishtirokida ham amalga oshirilishi mumkin. Qarzdorning mol-mulkini xatlash bo'yicha harakatlar mol-mulkni ro'yxatga olish va xatlash to'g'risidagi belgilangan shaklda tuziladigan dalolatnoma bilan amalga oshiriladi. Mol-mulkni ro'yxatga olish va xatlash dalolatnomasida quyidagilar ko'rsatilishi lozim: - dalolatnomani tuzish vaqti va joyi: - dalolatnomani tuzayotgan davlat ijrochisining hamda dalolatnoma tuzish chog'ida ishtirok etgan shaxslarning familiyasi, ismi va otasining ismi; ijro hujjatining rekvizitlari va mazmuni; - qarzdor va undiruvchining nomlari: - dalolatnomaga kiritilgan har bir ashyoning nomi, o'ziga xos xususiyatlari (og'irligi, o'lchovi, eskirganlik darajasi va h.k.). har bir ashyoning alohida bahosi va barcha mol-mulkning qiymati -ashyolarning muhrlanganligi (agar u amalga oshirilgan bo'lsa): agar mol- mulkni saqlash qarzdorning o'ziga yuklatilmagan bo'lsa, mol-mulk saqlash uchun berilgan shaxsning nomi va manzili;