VANDALLARNI O’RTA ASRDA TUTGAN O’RNI
VANDALLARNI O’RTA ASRDA TUTGAN O’RNI MUNDARIJA Kirish ……………………………………………………………… I BOB VANDALLAR. SHARQIY GERMAN VA GERMAN BO'LMAGAN XALQLARNING QABILA BIRLASHISHI 1.1. Sharqiy german va german bo'lmagan xalqlarning qabila birlashishi 1.2 Sarmatlar va Alanning asosiy jangilari. Vandallarning urush uslubi 1.3 Alanning Vandallar va ularning jamiyatiga ta'siri II BOB TILSHUNOSLIK. VANDALLARNING IJTIMOIY HAYOT TARZI. INTEGRATSIYA VA ASSIMILYATSIYA JARAYONI 2.1. Vandallarning madaniy hayoti: gaplashuv tili 2.2. Vandallarning ijtimoiy hayot tarzi 2.3. Vandallar davriga mansub artefaktlar Xulosa ……………………………………………………………………….. Adabiyotlar ro‘yxati ……………………………………………………….
Kirish Ushbu kurs ishi sarmatlar, alanlar, vandallar va boshqa guruhlar deb nomlanuvchi xalqlar o rtasidagi munosabatlar so nggi antik davr va ilk o rta asrlarʻ ʻ ʻ Yevropasining o ziga xosligi va siyosiy yaqinliklari kontekstida muhokama ʻ qilinadi. Ta'kidlanishicha, Van dallari asosan dehqonchilikdan otchilik va otliq urush markaziga qadar jiddiy o'zgarishlarni boshdan kechirgan. Bu jarayonda vandallarga sarmatlar va alanlarning ta'siri hal qiluvchi ahamiyatga ega edi. Vandal urushi, iqtisod, kiyinish va xulq-atvorning "sarmatizatsiyasi" haqida, shuningdek, boshqa "varvar" xalqlar bog'lanishi mumkin bo'lgan vandallar konfederatsiyasi haqida gapirish mumkin . Vandallar atamasi eramizning 3-4-asrlarida Rim chegarasi va provinsiyalarini vayron qilgan va 5-asr boshlarida Rim imperiyasining shimoliy Afrika provinsiyalarida joylashib olgan vandallar german qabilasiga asoslangan etnik aralash qabila konfederatsiyasini bildiradi (Shmidt). 1964: 308). Vandallar tarixi ko'plab kitoblar, monografiyalar va maqolalarga ega bo'lgan keng tadqiq qilinadigan mavzudir. Shuning uchun bu yerda vandallar tarixiga batafsil to‘xtalib o‘tishning hojati yo‘q. ammo, ingliz, nemis va frantsuz tilida so'zlashuvchi dunyo olimlari va tadqiqotchilari tomonidan yozilgan asarlarning aksariyati so'nggi antik davrda german migratsiyasi va uning Rim imperiyasiga ta'siri kontekstida vandallarga qaratilgan. Miloddan avvalgi 418-yildan boshlab Vandallar hukmdorlari Reks Vandalorum va Alanorum - Vandallar va Alanlar qiroli deb atalganligi ko'pincha e'tibordan chetda qolmaydi . Alanlar dastlab Pont dashtlarida istiqomat qilgan va skiflar o'zlarining yaqin qarindoshlari singari shimoliy-sharqiy (ba'zan Shimoliy Eron deb ham ataladi ) tillarida so'zlashgan sarmatlar edi (Sulimirski 1969: 22). Quyidagi ish Vandallar tarixini boshqa, noan'anaviy burchakdan o'rganishga qaratilgan. U sarmatlarning ta'sirini, ta'sirini va vandallarning tarixi, madaniyati, jamiyati va urushiga qo'shgan hissasini ularning o'zaro bog'liqligi va aloqalari natijasida o'rganishga harakat qiladi. Tarix davomida vandallar bilan eng uzoq va eng yaqin aloqada bo'lgan sarmatiyalik alanlarga katta e'tibor qaratiladi.
Miloddan avvalgi I ming yillikning 1-yarmida sarmatlar shimoliy Kavkazdan Dunayning sharqiy sohillarigacha va Xitoyning Uzoq Sharqiga qadar keng tarqalgan. Uning tarixiy manbalarida ko'plab sarmat qabilalari qayd etilgan bo'lib, ular orasida Alanlar, Antes, Aorsi, Assi, Iaxamates, Roxolani, Serboi, Siraces, Spali, yazyges va boshqa ko'plab qabilalar mavjud edi. Bu ishning maqsadi uchun biz asosan Alanlar, Roxolani va Yazyges bilan shug'ullanamiz. Yuqorida aytib o'tilganidek, vandallar bilan eng uzoq vaqt aloqada bo'lgan va eng ko'p so'zlashadigan sarmat xalqi alanlar edi. Tarixiy manbalarda alanlar milodiy 2- asrda yunoncha Alanoi yoki Alannoy va xitoy tilida Alanliao (fan ye 2003: 19) va III asrda Alani (yu huan 2004: 25) deb yuritilgan. Ko'rib turganimizdek, Dunay daryosidan Pont dashtlari orqali uzoq Sharqqa cho'zilgan bir xil nomdagi turli xalqlarimiz bor. Albatta, ular bir xil odamlar emas edilar, lekin Pontiya dashtlari va Kavkaz shimolidagi bir joydan kelib chiqqan bo'lishlari kerak. Ushbu ishning maqsadi uchun biz G'arbiy Pontiya dashtlarida, Sharqiy va G'arbiy Evropada yashagan Alanlar bilan bog'liq. Alanlar, boshqa sarmatlar singari, qabila guruhlari bo'sh birlashma bo'lib, birlashadilar , bo'linadilar, ittifoqlar tuzadilar va tez-tez bir-biri bilan jang qiladilar. Rim tasarrufidan tashqaridagi dasht va erlarda keltlar, daklar, frakiyaliklar va asosan turli sarmat qabilalari, shu jumladan, alanlar Eron skiflari qanday yashagan bo'lsa, shunday yashagan. Manbalarda ko'pincha "shohlar" deb ataladigan ularning rahbarlari, aslida, jangarilar yoki qabila boshliqlari edi (Strzelczyk 1992: 24-25; Zaroff 2000: 2-3). Milodiy 2-asrning o rtalaridan boshlab german-sarmat aloqalari va etnikʻ qo shilish g ayrioddiy narsa emas edi. ʻ ʻ 1 Yuqorida ta kidlanganidek, ʼ sarmatlar birlashmasi va Sharqiy german xalqiga Vandallar bilan bir qatorda ta siri ham ʼ tarixshunoslikda ko pincha e tibordan chetda qoladi. Shuni ta'kidlash kerakki, turli ʻ ʼ xil alan qabilalari ostgot, vestgot va lombard konfederatsiyalari tarkibiga kirgan. Masalan, 378-yildagi Adrianopol jangida sarmatlar ( Roksolani , shuningdek, Oq yoki Yorqin Alanlar deb ham ataladi) gotika g'alabasida va imperator Valensning 1 Sharqiy german xalqlarining sarmatizatsiyasi haqida, qarang: Sulimirski 1969: 146, 169-170.
o'limida hal qiluvchi rol o'ynagan. 2 Jangni Gotlar va Roksanilarning otliq qo shinlari hal qildi (Ammianus, XXXI.12—13.5; Alemany 2000: 8). Gotika ʻ - g'orlari rahbarlarining ismlari aniq eronlik bo'lgan Safrax va Alatey ham deyarli eronlik edi (Kim 2013: 201, n78). Shubhasiz, Adrianopolda gotika qo'shini asosan piyoda jangchilar edi, otliqlarning ko'pchiligi esa asosan Alanlar va Roksolani edi. Migratsiya davri arafasida barcha Sharqiy german xalqlarining siyosiy va ijtimoiy tuzilishi cho'l xalqlariga yaqin hayot va urush merosi edi. Bu ularning urushlarida asosan piyoda askarlarni ishlatishdan ko'ra ko'proq otliqlar ustunlik qilish tomon o'zgardi. Tarix davomida deyarli barcha sarmatiyaliklar va ularning Alan filiallari o'zlarining etnik va lingvistik o'ziga xosligini yo'qotdilar va Evropa aholisi bilan qo'shilib ketdilar. Shunisi e'tiborga loyiqki, shimoliy-sharqiy eron tilida haligacha so'zlashadigan, alanan tili bilan chambarchas bog'liq bo'lgan yagona xalq osetinlardir. 600 000 ga yaqin osetin tilida so'zlashuvchilar asosan Rossiyada, Kavkaz shimolidagi o'zlarining Alaniya avtonom respublikasida (hali ham ba'zan Shimoliy Osetiya deb ataladi) yashaydilar. 1990-yilda Sovet Ittifoqi parchalanganidan beri Gruziyaning bir qismi bo lgan o zini o zi e lon qilgan ʻ ʻ ʻ ʼ Janubiy Osetiya Respublikasida muhim osetinlar mavjud. Osetinlar pravoslav xristianlardir va bu ish doirasidan tashqarida bo lsa ham. 2004-yilda Beslandagi ʻ maktab qirg‘inida jabrlangan bolalarning 90 foizdan ortig‘i ruslar emas, balki osetinlar bo‘lganini yodda tutishimiz kerak. Bugungi kunga kelib, Evropadagi alanlar tarixini har tomonlama sarhisob qiluvchi eng yaxshi nashr Bernard Baxraxning "G'arbdagi Alanlar tarixi" asari bo'lib, ularning klassik antik davr manbalarida birinchi paydo bo'lishidan boshlab o'rta asrlarning boshlarigacha. Sarmat xalqi haqidagi umumiy ma'lumotlarga kelsak, Buyuk Britaniyada yashovchi polshalik tarixchi va arxeolog Tadeush Sulimirskining "Sarmatiyaliklar" kitobi menimcha eng yaxshi nashr hisoblanadi. Shuningdek, Agusti Alemany tomonidan ajoyib nashr mavjud - Alanlar bo'yicha manbalar: tanqidiy to'plam - Alanlar uchun tarixiy manbalar va sharhlarni taqdim 2 Adrianopol jangida: Ammianus, XXXI.12—13.5; Sulimirskiy 1969: 168.
etadi. Yana shuni yodda tutingki, uzunroq iqtiboslar Ilovalarda keltirilgan.