Xalq og'zaki ijodidan foydalanib boshlang'ich sinf o'quvchilarining aqliy faoliyatini rivojlantirish
Xalq og'zaki ijodidan foydalanib boshlang'ich sinf o'quvchilarining aqliy faoliyatini rivojlantirish Reja: I.Kirish II.Asosiy qism I.bob. Boshlang’ich sinflarda xalq og’zaki ijodini o’rganishning nazariy jihatlari 1.1. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning axloqiy va estetik rivojlanishida xalq og'zaki ijodining o'rni. 1. 2. Boshlang‘ich sinflar uchun adabiy o‘qish dasturlarida folklor asarlarini o‘rganish. II.bob. Boshlang’ich sinflarda xalq og’zaki ijodini o’rganish bo’yicha ish metodikasi 2.1. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining og'zaki xalq amaliy san'ati asarlari haqidagi bilim darajasini aniqlash. 2.2. Boshlang'ich maktabda maqollarni og'zaki xalq ijodiyoti sifatida o'rganishga qaratilgan o'quv jarayonini tashkil etish va amalga oshirish. 2.3. Boshlang'ich sinflarda ertak xalq og'zaki ijodi ustida ishlash. 2.4. Boshlang’ich sinflarda xalq og’zaki ijodini o’rganish dinamikasini aniqlash. Xulosa Foydalanilgan manbalar ro'yxati 1
Kirish Tadqiqotning dolzarbligi milliy va jahon madaniyatining asosiy qadriyatlaridan biri bo'lgan og'zaki xalq amaliy san'ati zamonaviy boshlang'ich maktabning ta'lim maydoniga keng jalb qilinganligi bilan bog'liq. Og'zaki xalq amaliy san'ati, birinchi navbatda, kichik yoshdagi o'quvchilar uchun savodxonlik va nutqni rivojlantirish darslarida, shuningdek, rus tili va adabiy o'qish darslarida samarali o'quv materiali sifatida ishlatiladi. Ikkinchidan, folklor bolalar submadaniyatining ajralmas qismi bo'lib, bola rivojlanishining turli bosqichlarida unga hamroh bo'ladi. Uchinchidan, folklor boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarni estetik va ma'naviy-axloqiy tarbiyalash va rivojlantirish kontekstida dolzarbdir. Boshlang'ich maktabda folklordan badiiy adabiyotning bir qismi, milliy va jahon madaniyatining hodisasi, axloqiy qadriyatlar va an'analarni saqlash va etkazish vositasi sifatida foydalanishning maqsadliligi Boshlang'ich umumiy ta'limning Federal davlat ta'lim standarti bilan belgilanadi. Ushbu standart “Adabiy o‘qish” kursini o‘rganishda: “kichik maktab o‘quvchilarini ertak va kichik folklor janrlari, doston, rivoyat va beshiklar bilan tanishtirish; o‘quvchilarda ularning mazmuni va o‘ziga xosligini ongli idrok etish va baholashga, xalq og‘zaki ijodini adabiyotdan farqlashga tayyorligini shakllantirish; kichik maktab o'quvchilarini o'z ona yurtining badiiy madaniyati an'analari, folklor va xalq amaliy san'ati bilan tanishtirish" [FGOS NOO]. Juda o'xshash usul - zamonaviy bolalar tomonidan bolalar folklorini assimilyatsiya qilish. Yosh an'analariga kirishish matnlar majmuasini bosqichma- bosqich o'zlashtirish tufayli yuzaga keladi. Ushbu matnlarning birgalikda ko'p takrorlanishi janr mantig'ini o'zlashtirishga yordam beradi va ijroning o'zgaruvchanligi o'zgarmas tuzilmani, shu jumladan mifopoetik komplekslarni saqlab qolishga to'sqinlik qilmaydi. – Shunday qilib, xalq og‘zaki ijodida xalqning mifologik xotirasi, mifologik tafakkuri o‘z ifodasini topgan. Folklor asarini talqin qilishda mifologik mantiq qonuniyatlari, og‘zaki she’riy asarlarning arxetipik obrazlarida o‘z realizatsiyasini topgan dunyo mifologik modelining parchalari ochib beriladi. Shu sababli, folklor 2
va mifologiya o'rtasidagi bog'liqlik masalasi o'qish metodologiyasi uchun bekor emas: u o'qish uchun matnlarni tanlashni va yosh o'quvchilarning ularni tushunish usullarini belgilaydi: • Kichik yoshdagi o‘quvchilarga folklor va mifologik matnlar qiziqarli o‘qish sifatida taqdim etiladi, qadimgilarning sodda uydirmalari sifatida talqin etiladi (ko‘pincha bu holatda o‘qituvchining o‘zi mifologiyani shunday idrok qiladi). [14, 2-bet]. “Adabiy o‘qish” o‘quv fanining maqsadi kichik yoshdagi o‘quvchilarni badiiy adabiyot olamiga kiritish; ularda shaxs va uning atrofidagi dunyo haqidagi obrazli tasavvurlarni shakllantirish; tanlangan hayotiy hodisalarga badiiy so‘z orqali munosabat; bolalarning kitobga, kitob o‘qishga qiziqishini uyg‘otish; shaxsning kitobxon madaniyati asoslarini yaratish, umuminsoniy va milliy ma’naviy qadriyatlarga singdirish. Kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarini tarbiyalash va rivojlantirishning axloqiy asoslarini, eng avvalo, xalq kelib chiqishidan topish mumkin. Bu jihatdan folklorning imkoniyatlari cheksizdir. Og'zaki xalq og'zaki ijodi, uning janrlari, usullari xalq hayotining butun manzarasini to'liq to'ldiradi, xalq hayoti, uning axloqi va ma'naviyatining yorqin manzarasini taqdim etadi. Xalq og‘zaki ijodi xalqning ruhini, uning qadr- qimmatini, xususiyatlarini «ochib beradi». Ilm-fan nuqtai nazaridan xalq og‘zaki ijodi alohida o‘rganish va puxta baholashga loyiq hodisadir. Xalq og‘zaki ijodiga tabiiy xalq nutqi xos bo‘lib, u ifoda vositalarining boyligi va ohangdorligi bilan ajralib turadi. Boshlanish, syujet rivoji va oxirining barqaror shakllari bilan yaxshi rivojlangan kompozitsiya qonuniyatlari ham folklor asariga xosdir. Xalq og'zaki ijodi tufayli bola atrofdagi dunyoga osonroq kiradi, tabiatning go'zalligini to'liq his qiladi, go'zallik, axloq va boshqalar haqida g'oyalarni o'rganadi. - bir so'z bilan aytganda, estetik zavq bilan birga xalqning ma'naviy merosi deb ataladigan narsalarni o'ziga singdiradi, ularsiz to'laqonli shaxsni shakllantirish mumkin emas. So'nggi o'n yilliklarda folklor an'analarini saqlash muammolariga bag'ishlangan ko'plab asarlar paydo bo'ldi, bu esa folklor madaniyatiga 3
qiziqishning keng tarqalganligini ko'rsatadi. Xalq og‘zaki ijodining milliy va jahon madaniyati tizimidagi ahamiyatini tushunish uchun uni har tomonlama o‘rganish zarur. Zamonaviy boshlang'ich maktab ham bu jarayondan chetda qolmaydi: xalq og'zaki ijodining o'rganiladigan asarlari ko'lami ko'paymoqda, etnografik materiallar jalb qilinmoqda, zamonaviy psixologiya, falsafa yutuqlari asosida rus va jahon folklorini o'qitishga alohida yondashuvlar ishlab chiqilmoqda. , folklor va boshqa gumanitar fanlar. Boshlang‘ich sinflarda xalq og‘zaki ijodini o‘rganish bo‘yicha to‘garak va fakultativ ishlar tobora ommalashib bormoqda. Bularning barchasi ushbu sohadagi uslubiy izlanishlarning dolzarbligini belgilaydi. Rus folklorining asarlari, boshqa badiiy matnlar singari, voqelikning o'ziga xos aksidir, bu bizga ularni "o'ziga xos model" sifatida ko'rib chiqishga imkon beradi va folklor ijodini "voqelikni modellashtirish jarayoni" turlaridan biri sifatida ko'rib chiqishga imkon beradi. xususan, yosh maktab o‘quvchisining diqqat markazida bo‘lishi kerak. Shu sababli, zamonaviy o'qish ta'limi va boshlang'ich adabiy ta'limning juda muhim, ammo hali kam o'rganilgan sohasi - bu yosh o'quvchining badiiy o'ziga xosligini idrok etish va tahlil qilishga qaratilgan o'qish ko'nikmalari guruhini shakllantirish va rivojlantirish metodologiyasi. rus folklor asarlari. Bizning tadqiqotimiz folklor matnlarining semantik tashkil etilishini ochib berish, ularning badiiy o'ziga xosligi va madaniy ahamiyatini tushunish orqali rus xalqining og'zaki xalq ijodiyotini o'rganish asosida boshlang'ich maktabda adabiy o'qish tizimini takomillashtirish muammosiga bag'ishlangan. Ishning maqsadi - boshlang'ich maktabda folklor janrlarini o'rganish metodikasini nazariy jihatdan o'rganish va amaliy asoslash. Ob'ekt, mavzu va maqsadga muvofiq quyidagi vazifalar ajratiladi: 1. Tadqiqot muammosi bo‘yicha ilmiy va o‘quv adabiyotlari assortimentini o‘rganish va umumlashtirish. 4
2. Boshlang’ich maktab yoshidagi bolalarning axloqiy-estetik kamolotida xalq og’zaki ijodining rolini ochib berish. 3. Boshlang‘ich sinflarda an’anaviy tarzda o‘rganiladigan folklor janrlari poetikasining xususiyatlarini oydinlashtiring. 4. Boshlang’ich sinflarda og’zaki xalq amaliy san’ati asarlarini o’rganish bo’yicha uslubiy ko’rsatmalarni aniqlash maqsadida adabiy o’qish dasturlarini tahlil qilish. 5. Badiiy o‘qish darslarida xalq og‘zaki ijodi asarlari bilan ishlashning samarali usullarini aniqlang. Tadqiqot ob'ekti kichik maktab o'quvchilarining adabiy rivojlanishi. Boshlang‘ich sinflarda adabiy o‘qish darslarida xalq og‘zaki ijodini o‘rganish metodikasi tadqiqot predmeti hisoblanadi. Tadqiqot gipotezasi shundan iboratki, agar xalq og‘zaki ijodining tarbiyaviy imkoniyatlari pedagogik jarayonda qo‘llanilsa, ular boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalarning axloqiy madaniyatini tarbiyalashga ta’sir qiladi. uslubiy asosini analitik, tasniflash, qiyosiy usullar tashkil etdi. Amaliyot bo'limida kuzatish, so'rov, anketa va statistik ma'lumotlarni tahlil qilish usullari qo'llanilgan. Ishning nazariy asosini folklorni o rganish nazariyasiga oid ishlar tashkilʻ etadi (N.P.Kolpakova, A.Yu.Nikitchenkov, D.A.Gavrilov, Ya.I.Gin, V. I. Eremina, T. V. Zueva, F. S. Kapitsa, T. M. Kolyadich, L. M. Krupchanov, A. Yu. Nikitchenkov, O. N. Prankina, V. Propp, S. Ya. Senderovich, A.V.Yudin va boshqalar) va uni boshlang‘ich sinflarda o‘qitish metodikasi (I.N.Arzamastseva, A.F.Klimanova, V.G.Goretskiy, V.G.Golovanova, L.E.Jurova, A.D.Evdokimova, U.D.Zaripova, S.A.Nikolaeva, D.Yu.Toleva, N.Yakov, D.Yu.Tolova va boshqalar. ). Tadqiqot bazasi MOU 1-sonli o'rta maktab r.p. Ulyanovsk viloyati Kuzovatovo. Ishning amaliy ahamiyati uning amaliy materiallaridan Psixologik, pedagogik va maxsus ta'lim fakulteti talabalari tomonidan pedagogik amaliyotni o'tish jarayonida foydalanish imkoniyatidadir. 5