Kichik maktab yoshidagi o'quvchilarni axloqiy tarbiyalashda mutafakkirlar merosidan foydalanish
Kichik maktab yoshidagi o'quvchilarni axloqiy tarbiyalashda mutafakkirlar merosidan foydalanish MUNDARIJA KIRISH…………………………………………………………..3 ASOSIY QISIM…………………………………………………..5 1. Ta’lim-tarbiya jarayonida o’quvchilarni axloqiy tarbiyalashda Sharq mutafakkirlari asarlari asosiy vosita sifatida……………………….. 2. Mutafakkirlarimiz ilmiy merosi orqali boshlang’ich sinf o’quvchilarini axloqiy sifatlarini shakllantirishning asosiy maqsad va vazifalari………….. 3. Ta’lim- tarbiya jarayonida boshlang`ich sinf o`quvchilarida axloqiy tarbiyani shakllantirishning metodik yo`nalishlari…………………………… 4. Boshlang’ich sinf o’qish darslarida yangi pedagogic texnologiyalar orqali allomalarimiz ilmiy merosini o’rganish va ular orqali o’quvchilarni axloqiy tarbiyalashning amaliy yo’llari……………………………………. XULOSA…………………………………………………………. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI……………..
KIRISH Maktab yoshidagi yosh o'quvchilarni axloqiy tarbiyasi ta'limning ajralmas qismidir. Bolalar rivojlanib ulg'aygan sayin, ularga hayot davomida xatti- harakatlarini boshqaradigan qadriyatlar va axloqiy tuyg'ularni singdirish muhimdir. Ushbu maqsadga erishishning bir usuli - o'tmishdagi buyuk mutafakkirlarning merosiga tayanish. faylasuflar, mutafakkirlar va boshqa nufuzli shaxslar bolalarga axloqiy yaxshi tanlov qilishning ahamiyati to'g'risida o'rgatish uchun ishlatilishi mumkin bo'lgan ma’naviy ma’rifiy ishlarni qoldirdilar. Ushbu mutafakkirlarning g'oyalari va ta'limotlarini o'rganib chiqib, o'qituvchilar yosh o’quvchilarga yaxshi inson bo'lish va mazmunli hayot kechirish nimani anglatishini chuqur tushunishga yordam berishlari mumkin. Ushbu yondashuv, shuningdek, o’quvchini tanqidiy fikrlashga va o'z e'tiqodlari va qadriyatlari haqida mulohaza yuritishga ilhomlantirishi mumkin, natijada ularning shaxsiy va intellektual o'sishiga hissa qo'shadi. Bundan tashqari, yosh o’quvchining axloqiy tarbiyasini boshqarish uchun buyuk mutafakkirlarning merosidan foydalanish ularga hayotga kengroq nuqtai nazar bilan qarashga yordam beradi. Turli falsafiy va axloqiy nuqtai nazarlarga ta'sir qilish o’quvchini axloqiy qarorlarni qabul qilishda bir nechta nuqtai nazar va yondashuvlarni ko'rib chiqishga undashi mumkin. Bu ularga turli xil e'tiqod va qadriyatlarga ega bo'lgan odamlarga nisbatan hamdardlik va tushunishni rivojlantirishga yordam beradi va murakkab axloqiy dilemmalarni boshqarishni o'rganadi. Bundan tashqari, katta mutafakkirlar merosini yosh o’quvchining axloqiy tarbiyasiga kiritish ularga tanqidiy fikrlash ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Turli axloqiy nazariyalar va tushunchalarning asoslarini o'rganish orqali o’quvchi turli xil dalillar va g'oyalarni baholash va tahlil qilishni o'rganishlari mumkin. Bu ularga axloqiy va ilmiy jihatdan qaror qabul qilish va qaror qabul qilish qobiliyatiga ko'proq ishonch hosil qilishga yordam beradi.
Yosh maktab yoshidagi o'quvchilarni axloqiy tarbiyalashda mutafakkirlar merosidan foydalanish keyingi avlodda kuchli axloq va axloqiy javobgarlikni shakllantirishda muhim vosita bo'lishi mumkin. O'tmishdagi buyuk allomalarning tushunchalariga tayanib, o'qituvchilar o’quvchiga o'zlari, boshqalar va ularning atrofidagi dunyo haqida chuqurroq tushunchalarni shakllantirishga yordam berishlari mumkin, va ularni jamiyatning mas'uliyatli va o'ychan a'zolari bo'lishga tayyorlash muhimdir . Bundan tashqari, buyuk mutafakkirlarning merosi o'quvchilarni sinfdan tashqari qo'shimcha o'rganish va shaxsiy o'sishga intilishi mumkin. Ularni tarixdagi nufuzli shaxslarning g'oyalari va ta'limotlariga ochib berish orqali o’quvchi o'rganishga bo'lgan muhabbat va atrofdagi dunyo haqida qiziqishni rivojlantirishi mumkin. Bu shaxsiy va kasbiy hayotida bilim va o'z-o'zini takomillashtirishga olib kelishi mumkin. Bundan tashqari, buyuk mutafakkirlar merosini yosh o’quvchining axloqiy tarbiyasiga kiritish ularga o'ziga xoslik va maqsad hissini rivojlantirishga yordam beradi. Tarixdagi nufuzli shaxslarning qadriyatlari va e'tiqodlarini o'rganish orqali o’quvchi o'zlarining shaxsiy shaxsiyati va axloqiy kompaslarini rivojlantirishni boshlashlari mumkin. Bu ularga hayotlarida ma'no va yo'nalishni topishga yordam beradi va o'z imkoniyatlarini amalga oshirishga yo'naltiradi. Ta'kidlash joizki, buyuk mutafakkirlarning merosidan axloqiy tarbiyada foydalanish uning qiyinchiliklarisiz bo'lmaydi. Masalan, murakkab falsafiy va axloqiy tushunchalarni yosh o’quvchi uchun ochiq va qiziqarli tarzda taqdim etish qiyin bo'lishi mumkin. Bundan tashqari, buyuk mutafakkirlarning g'oyalari va ta'limotlari o’quvchining yoshi va etuklik darajasiga mos keladigan tarzda taqdim etilishini ta'minlash muhimdir. Bundan tashqari, ushbu mutafakkirlar yashagan madaniy va tarixiy vaziyatni ularning ta'limotlari noto'g'ri talqin qilinishi va noto'g'ri ishlatilishining oldini olish uchun hisobga olish kerak. Ushbu qiyinchiliklarni engish uchun o'qituvchilar turli xil o'qitish usullari va vositalaridan foydalanishlari mumkin, masalan, hikoyalar, rol o'ynash va interfaol munozaralar, tushunchalarni yosh o’quvchi uchun yanada qulayroq va qiziqarli
qilish uchun bundan tashqari, o'qituvchilar buyuk mutafakkirlarning ta'limotlarini o'z o’quvchiining ehtiyojlari va manfaatlariga moslashtirishi mumkin, va ushbu ta'limotlarning kundalik hayotiga qanchalik mos kelishini namoyish etish uchun zamonaviy misollar va vaziyatlardan foydalanish lozim , shuningdek buyuk mutafakkirlarning merosidan yosh maktab yoshidagi o'quvchilarni axloqiy tarbiyalashda foydalanish qimmatli va munosib ishdir. Tarixdagi nufuzli shaxslarning g'oyalari va ta'limotlarini o'rganish orqali o'qituvchilar o’quvchiga kuchli axloqiy poydevor, tanqidiy fikrlash qobiliyati, o'ziga xoslik va maqsad tuyg'usini rivojlantirishga yordam berishlari mumkin, va umr bo'yi o'rganishni sevish. Ushbu yondashuvni samarali amalga oshirish uchun qiyinchiliklar mavjud bo'lsa-da, puxta rejalashtirish va bajarish bilan, o’quvchi uchun imtiyozlar sezilarli va uzoq muddatli bo'lishi mumkin. Xulosa qilib aytganda, kichik maktab yoshidagi o'quvchilarni axloqiy tarbiyalashda mutafakkirlarning merosidan foydalanish ularning shaxsiy va intellektual rivojlanishiga jiddiy ta'sir ko'rsatishi mumkin. O'tmishdagi buyuk allomalarning tushunchalari va ta'limotlariga tayanib, o'qituvchilar o’quvchiga kuchli axloq, hamdardlik, tanqidiy fikrlash va maqsadni rivojlantirishga yordam berishlari mumkin. Bu ularni o'zlarining jamiyatlari va umuman dunyoga ijobiy ta'sir ko'rsatishga qodir bo'lgan, o'ychan, mas'uliyatli va faol jamiyat a'zolariga aylantirishi mumkin.
ASOSIY QISIM 1. Ta’lim-tarbiya jarayonida o’quvchilarni axloqiy tarbiyalashda Sharq mutafakkirlari asarlari asosiy vosita sifatida Sharq mutafakkirlarining asarlari uzoq vaqtdan beri o’quvchining axloqiy tarbiyasida qimmatli vosita sifatida tan olingan. Sharq falsafasi axloqiy xatti- harakatlar, axloqiy qadriyatlar va shaxsiy o'sishning muhimligini ta'kidlaydi va bu qadriyatlarni o'z o’quvchiiga singdirishni maqsad qilgan o'qituvchilar uchun ideal manbaga aylantiradi. Sharqiy falsafaning asosiy shaxslaridan biri Farobiy bo'lib, uning axloq, axloq va ijtimoiy munosabatlar haqidagi fikrlari muhim manba hisoblanadi . Farobiy bilimidan ma’rifatli yetuk odamning obrazini tasvirlar ekan, bunday deydi: «Har kimki ilm xikmatni o’rganmagan desa, uni yoshligidan boshlasin, sog’ – salomatligi yaxshi bo’lsin, yaxshi ahloq va odobi bo’lsin, so’zining uddasidan chiqsin, yomon ishlardan saqlangan bo’lsin, barcha qonun – qoidalarni bilsin, bilimdan va notiq bo’lsin, ilmli va dono kishilarni xurmat qilsin, ilm va ahli ilmdan mol – dunyosini ayamasin, barcha real moddiy narsalar to’g’risida bilimga ega bo’lsin». Uning qarashlari sharq madaniyatiga va undan tashqariga doimiy ta'sir ko'rsatgan. Uning asarlari yaxshi hayot kechirish haqida qimmatli tushunchalarni beradi va ko'pincha sharqda dunyoning boshqa qismlarida axloqiy tarbiya dasturlarida qo'llaniladi. Farobiydan tashqari, sharqiy mutafakkirlar ham bor, ularning asarlaridan axloqiy tarbiya uchun foydalanish mumkin. Ibn Sino bola tarbiyasi va tarbiya usullari haqida qimmatli fikrlarini bildirgan. Ibn Sino bolaning axloqiy tarbiyasi haqida bildirgan fikrlarida uy – ro’zg’or tutish masalalari xususida ham so’z yuritadi. Bolani tarbiyalash oila ota – onaning asosiy maqsadi va vazifasidir. O’z kamchiliklarini tuzatishga qodir bo’lgan ota – ona tarbiyachi bo’lishi mumkin. Axloqiy tarbiyada eng muxim vositalar bolaning nafsoniyatiga, g’ururiga tegmagan holda, yakkama – yakka suxbatga bo’lish unga nasixat qilishdir.