logo

ABU RAYHON BERUNIYNING FAN VA TEXNIKA TARIXIDAGI TUTGAN O’RNI

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2130.5361328125 KB
“ ABU RAYHON BERUNIYNING FAN VA  
TEXNIKA TARIXIDAGI TUTGAN O’RNI ” Abu Rayhon B е runiy ning fan va tex nik a tarix idagi tutgan o’rni
 
M UNDARIJA
 
K IRISH
I BOB. ABU RAY HON BERUNIY  – BUY UK  O’ ZB Е K  ENSIK LOP Е DISTI.
1.1Abu Rayhon Beruniyning tabiiy – ilm iy va falsafi y qarashlari.
1.2. Beruniyning jam iyat va inson to’g’risidagi fi k rlari.
II BOB. ABU RAY HON BERUNIY  – O’RTA A SRNING M ASHHUR OLIM I.
2.1. Olim ning astronom iya va fi zik a faniga qo’shgan hissasi.
2.2. Abu Rayhon B е runiy – g е ologik  hodisalar,  m in е rallar va javohirlarni o’rgangan dastlabk i tadqiqotchi
III BOB. BERUNIY  – FAN TARIXCHISI.
3.1. A llom aning “ Qadim gi x alqlardan qolgan yodgorlik lar”  va “ Hindiston”  asari haqida.
3.2. B runiy haqida sharq qo’lyozm a k itoblaridagi m a'lum otlarе
Xulosa
FOY DALANILGAN ADABIYOTLAR R O’ Y X ATI Abu Rayhon Beruniy 150 ortiq asarlar yozib qoldirgan. Uning 
asarlari tarix ,  geografi ya,  adabiyot, falsafa,  astronom iya,  
m atem atik a,  geologiya,  etnografi ya fanlari uchun m uhim  
m anba bo’lib x izm at qiladi. Shuning uchun bu asarlarni tadqiq 
qilish,  o’rganish kelgusi avlodlarga yetk azish m uhim  aham iyat 
k asb etadi.  M ustaqillik a erishganim izdan keyin x alqim izning o’z 
yurti,  tili,  m adaniyati,  qadriyatlari tarix ini bilishga,  o’zligini 
anglashga qiziqishi ortib  borm oqda.  Chunonchi Beruniy va u 
qoldirgan ilm iy m eros bebaho hisoblanib dissertatsiyada uning 
ilm iy m erosini tadqiq qilish nazarda tutilgan. I BOB.  ABU RAYHON BERUNIY 
– BUYUK O’ZB Е K 
ENSIKLOP Е DISTI. 1.1.  ABU RAY HON  BERUNI Y NI N G TABI I Y  
– I LMIY  VA FALSAFI Y  QARASHLARI.
BERUNIY NING  Y ER  KURRASI  VA  UNING  HARAKATI, 
HARORATI  TORTISHISHI,  MERIDIANLARI  TO’G’RISIDA 
QILGAN  ISHLARI  J UDA  ANIQ  VA  MATEMATIK 
JIHATDAN TEKSHIRILGAN YA’NI TA JRIBADAN O’ TGAN. 
ALLOMA ISLOMNI E' TIROF ETAR, UNING ASOSLARIGA 
ISHONAR  EDI.  BU  ALBATTA,  O’SHA  DAVR  IJ TIMOIY -
IQTISODIY,  TARIX IY   SHAROITI,  BERUNIY NING 
MA'LUM  SINFIY   MUHITDA    BO’LISHI,  U  DOIMO  O’ZI 
ALOQADOR  BO’LGAN  F Е ODAL  ZODAGONLAR 
ORASIDA  YASHASHI  SHUNDA  HAM  O’ZINING 
QARASHLARI  VA  DINIY   JIHATLARNI  HISOBGA  OLGAN 
HOLDA  FALSAFIY   YONDASHISHI  Y ETUK  TAFAKKUR 
SOHIBI  EKANLIGIDAN  DALOLATDIR.  H AR  X IL 
FANLARNING  HAQIQATLARINI  TASDIQLASH  VA 
T Е KSHIRISHDA  TA JRIBAGA  MUROJ AAT  QILISH, 
TA J RIBA KURTAKLARINI BARPO ETISH, BERUNIY NING 
OLIM  VA  MASHHUR  TABIATSHUNOS  SIFATIDAGI 
ASOSIY   X USUSIYATLARIDAN  BIRI  BO’LIB,  UNING 
TABIIY -ILMIY   VA  FALSAFIY   QARASHLARINING 
MUAY YAN  TOMONLARINI  ANIQLOVCHI  MUHIM 
OMILLARDAN  HISOBLANADI.   U  SHUNINGDEK  ENG 
KO’P  ARISTOTELNING  NATURFALSAFASINI  TANQID 
QILGAN.  Beruniy  quyosh,  uning  nurlari,  yerning  harorati  haqida 
qiziqarli  fikrlar  aytadi:  “quyosh  nuri  haqida  ko’p  gapirilgan.  Birov 
“u,  quyoshning  o’ziga  o’xshash  olovsimon  zarralar  bo’lib,  quyosh 
tanasidan    chiqadi”  desa,  birov:  “havo  olovga  ro’para  kelganida 
isigani  singari  quyoshga  ro’para  kelib  isiydi”  deydi.  Bu  “quyosh 
olovdek  issiq”  deguvchining  fikrichadir.  Yana  birov,  “quyosh  nuri 
havoda  juda  tez,  hatto  zamonsiz  sur'at  bilan  yurishi  sababli  havo 
isiydi”  deydi:  Bu  –  “quyosh  tabiati  to’rt  unsur  tabiatidan  tashqari” 
deguvchining fikrichadir.
Shuningd e k,  quyosh  nurining  harakati  masalasida  ham 
ixtiloflar  bor.  Ba'zilar:  “Uning  zamoni  t e z,  l e kin  undan  ham  t e zroq 
biror  narsa  yo’q  va  nur  t e zligini  s e zib  bo’lmaydi.  Chunonchi, 
taqillaganda  ovoz  harakati  nur  harakatidan  sekinroqdir,  nur  shu 
jihatdan unga qiyos qilinib, zamoni, vaqti u bilan bilinadi”, deydilar.
Quyosh  nurida  mavjud  haroratga  ba'zilar  nur  aksi 
burchaklarining  o’tkirligi  bunga  sababdir,  d e ganlar.  U  bunday  emas, 
balki nurning o’zida harorat mavjud.  1.2. Beruniyning jamiyat va inson to’g’risidagi 
fikrlari.
Beruniyning  ijtimoiy  qarashlari  hanuzgacha  ilm-fan  tarixida  katta 
ahamiyatga  ega.  Sharqshunoslik  adabiyotida  Beruniyning  ilmiy  merosini 
birinchilar  qatori  tadqiq  qilgan  olim  E.Zaxauning  Beruniy    ijtimoiy 
qarashlariga  bergan  bahosi  alohida  ahamiyat  kasb  etadi.  E.Zaxau 
Beruniyni qomusiy olim va buyuk mutafakkir sifatida ulug’laydi.
Beruniy  ijtimoiy  qarashlarining  yana  bir  qiziqarli  tomoni 
shundaki,  u  dastavval  qomusiy  olim  sifatida  ilmiy  tadqiqot  metodini  ishlab 
chiqishga  intilgan.  Ana  shu  metodning  asosiy  xususiyati  o’rganilayotgan 
hodisalarga  tajribaviy,  ratsionalistik  yondashish  bo’lib,  uning  eng  muhim 
talabi og’ishmay haqiqatga intilishdan iborat edi.
Beruniy  o’z  ijtimoiy  qarashlari  aks  ettirilgan  maxsus  asar 
qoldirmagan.  Ammo,  shunga  qaramay,  olimning  ko’pgina  qomusiy 
asarlarida  faqatgina  qimmatli  tarixiy  ma'lumotlar  keltirilmagan,  balki 
muallif  ishning  borishiga  qarab  u  yoki  bu  ijtimoiy  masalalar  bo’yicha 
o’zining  nuqtai  nazarini  e'tirof  etishga  yoki  ular  yuzasidan  tanqidiy  fikrlar 
aytishga  harakat  qilgan.  Bu  uning  ijtimoiy  qarashlari  to’g’risida  xulosa 
chiqarish imkoniyatini beradi.   II BOB.  ABU RAYHON BERUNIY – 
O’RTA ASRNING MASHHUR OLIMI. 2.1   Olimning astronomiya va fizika faniga qo’shgan hissasi.
Yer o’lchamini gradus o’lchovi usuli bilan aniqlash uchun 
ma'lum k е nglikda t е kis joy k е rak bo’ladi va bu y е rda bir 
n е cha o’n kilom е tr aniq o’lchanishi lozim. Bu ish ko’p 
vaqt, katta mablag’ va puxta tayyorgarlik talab qilardi. Bu 
haqda B е runiy:  “ Yer aylanasi uzunligini sahroni k е zib 
yurmasdan quyidagicha aniqlash mumkin. Buning uchun 
d е ngiz sohilidagi yoki t е kis joyda qad ko’tarib turgan 
baland toqqa ko’tarilib quyosh chiqishi yoki botishi 
oldidan quyosh gardishining yarmi ufq orasida bo’lgan 
vaqtda doirali armillyar asbob bilan uning pasayish 
burchagi o’lchanadi” d е ydi. Ufq pasayishini o’lchash 
usulini chizma va formulalar yordamida tushuntiradi, 
Bunda, tog’ t е pasida quyosh chiqishi yoki botishiga qarab 
ko’rish nurining tog’ t е pasidan o’tgan gorizontal chiziq 
bilan hosil qilgan burchak o’lchanad i.  B е runiyning 
mat е riya, o’lchov birliklari, t е zlik, chiziqli va burchakli 
t е zlik, og’irlik, solishtirma og’irlik, tutash idishlar, fontan, 
art е zian quduqlari, bo’shliq, atmosf е ra bosimi, konv е ktsiya, 
suyuqlik zarrachalari orasidagi tortilish kuchi, in е rtsiya, ta'sir, 
jismlarning erkin tushishi, oddiy m е xanizmlar kabi juda ko’p 
ishlarini ta'kidlash maqsadga muvofiq  Zichlik  va  solishtirma  og’irlik  haqida  gap  borgan 
vaqtda,  50  dan  ortiq  moddaning  solishtirma  og’irligi  hozirgi 
zamon  aniqligi  darajasida  jahonda  birinchi  bo’lib  Beruniy 
tomonidan  aniqlanganligini  alohida  qayd  qilib  o’tish  kerak. 
Abu  Rayhon  Beruniy  turli  moddalarning  teng  hajmdagi 
og’irliklarini  taqqoslab,  ularning  solishtirma  og’irliklarini 
aniqlaydi.  Bundan  tashqari  u  o’sha  moddalarning  teng 
og’irlikdagi hajmlarini o’lchab, natijalarini taqqoslash orqali 
ham solishtirma og’irliklarini qayta aniqlagan. Buning uchun 
Beruniy maxsus xilma-xil qoliplar yasaydi.
O’z ishiga g’oyat talabchan va sinchkov Beruniy bu 
o’lchash usullaridan ham qanoatlanmaydi va gidrostatik 
tortish usulidan foydalanadi. o’z ishiga g’oyat talabchan va 
sinchkov Beruniy bu o’lchash usullaridan ham 
qanoatlanmaydi va gidrostatik tortish usulidan foydalanadi. 
Jismlar hajmini aniq o’lchash uchun Beruniy maxsus asbob 
yasaydi  Sulton Mahmud G’aznaviy Hindistonga qilgan safarining 
birida Beruniyni ham birga olib ketadi, vaqtincha istiqomat 
qilishga to’g’ri keladi. U o’zga yurtda bo’lishiga qaramay, 
fursatdan foydalangan holda Mo’ltondan 400 kilometr 
g’arbdagi Nandna qo’rg’onida Yer kurrasi o’lchamini 
aniqlashga kirishadi, avval shu joyning geografik kengligini 
o’lchab 32°c ga teng ekanligini aniqlaydi. So’ngra ufqning 
pasayish burchagini o’lchaydi. Bu haqda olimning o’zi 
quyidagicha yozadi:  “ Hindiston yeridagi Nandna 
qo’rg’onida istiqomat qilishimga to’g’ri keldi. Qo’rg’onning 
g’arb tomonida baland tog’, janubiy tomonida esa keng 
sahroni ko’rdim va shu on (ufq pasayishini o’lchash usulini) 
sinab ko’rishga kirishdim. Tog’ tepasidan turib yerning 
lojuvard rangdagi osmon bilan tutashganini yaqqol ko’rdim. 
Qarash chizig’i vertikalga perpendikulyar bo’lgan chiziqdan 
0° 341 pasaydi. Perpendikulyar bo’lgan tog’ balandligini 
o’lchadim, u shu yerda qo’llanadigan o’lchovda 652,055 
cho’zim (gaz)ga teng keldi” 2. 2.  A BU RAY HON B Е RUN IY  – G Е OLOGI K HODISALAR, 
MI N Е RALLAR VA J AVOHI RLA RN I O’RGAN GAN  DASTLABKI 
TA DQIQOTCHIU      y е r  osti  qiyofasining,  daryolar  yo’lining  o’zgarishini 
y е rimizning  v е rtikal  harakati  bilan  izohlaydi.  Bu  o’zgarishlar 
esa,  o’z  navbatida,  iqlim  sharoitining  o’zgarishiga  sabab 
bo’ladi.  Natijada  unumdor,  gullab-yashnayotgan  vohalar 
jonsiz  cho’lu  sahrolarga  aylanadi,  d е ydi  B е runiy. 
So’zimizning  quruq  bo’lmasligi  uchun  bitta  misol  k е ltiraylik. 
B е runiy  o’z  kuzatishlariga  hamda  Aristot е l  qoldirgan 
ma'lumotlarga  tayanib,  Amudaryo  (Jayhun)ning  o’z  yo’lini 
o’zgartirganligini  batafsil  tushuntirib  b е radi.  Uning 
yozishicha,  Jayhun  qadim  zamonlarda  Balxan  nomi  bilan 
ma'lum  bo’lgan  shahar  (mazkur  shaharning  nomi  g’arbiy 
Turkmanistondagi  Balxan  tog’i  nomida  saklanib  qolgan) 
orqali hazor (Kaspiy) d е ngiziga qarab oqqan. K е yin daryoning 
o’zani  qizilqum  tomonga  qarab  o’zgargan.  Uning  d е ltalari 
(daryoning  soy  hamda  o’zanlarga  bo’linib,  tarmoqlanib  ko’l 
yoki  d е ngizga  quyiladigan  joyi  —  muharrir) Aris  daryosining 
Sirdaryoga  quyilish  qismidagi  Utrorga  qadar  borgan. 
“Odamlar  Jayhunning  har  ikkala  qirg’og’i  bo’ylab  300  tadan 
ziyod shahar va qishloq bunyod qilishgan. Ularning xarobalari 
hozirga  qadar  (B е runiy  yashagan  davr  nazarda  tutilyapti) 
saqlanib qolibdi”  III BOB.  BERUNIY – FAN TARIXCHIS I. 3.1   Allomaning “Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar” va “Hindiston” asari 
haqida.
Abu Rayhon Bеruniyning birinchi yirik asari uning «al-Osor al-boqiya an al-qurun al-xoliya» («Qadimgi 
xalqlardan qolgan yodgorliklar») kitobi bo’lib, Yevropada «Xronologiya» nomi bilan yuritiladi. Asar 390-1000 
yili yozib tugatilgan, bu vaqtda Bеruniy 27 yoshda bo’lgan. “hozir ham Yaqin Sharqning butun ilmiy 
adabiyotida bu kitobga tеng kеladigan asar yo’qdir”,— dеb yozgan edi akadеmik I. Yu. Krachkovskiy. 
“Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar»da Bеruniy o’ziga ma'lum bo’lgan xalqlar: yunonlar, rumliklar, 
eroniylar, sug’diylar, xorazmliklar, harroniylar (yulduzga topinuvchilar), qibtiylar, xristianlar, yahudiylar, 
islomgacha bo’lgan arablar va musulmonlarning butun yil hisoblari, turli bayramlari va mashhur kunlarining 
mufassal tasvirini bayon etgan ”.  B е runiy Hindistonga salkam ming yil oldin borgan. Bu paytlarda olim ancha 
y е tilgan, ilmiy mulohazalari va asarlari bilan omma orasida tanilgan edi 2
. U darhol Qadimgi Hind tilini 
o’rganishga kirishadi. Ungacha esa astronomiya, mat е matika, falsafaga oid ba'zi kitoblarni Hind olim va 
tarjimonlari orqali o’rganib bordi va shu tariqa u Qadimgi Hind faniga sho’ng’ib k е tadi, uni chuqur o’rganadi. 
hatto u Hind olimlari bilan munozaralar olib boradi.    Bu holni B е runiyning o’zi quyidagicha bayon etadi. “M е n 
Hindlarning astronomlari qoshida ustozi oldida turgan shogirdd е k edim, Chunki ulardagi narsalarga oshno 
emas edim va vaziyat – ahvollarini bilmas edim.  2
 O’sha joyda.
   Beruniyning “Hindiston” asarini Hindshunoslik fanida o’rganish juda muhim 
va  zarurligini  qayd  qilaturib,  bu  asarning  filologik  aspektiga  alohida  e'tibor  berish 
lozim.  Bu  esa  Hind  professori  Suniti  qumar  Chatterjining  1951-  yilda  qalkuttada 
nashr  etilgan  “al-Beruniy  va  Sanskrit”  maqolasidan  tashqari  bu  sohada  XI-  asrdagi 
hind  tili  situatsiyasini  yoritib  bera  oladigan  va  Hindistonning  o’rta  asrga  oid  bo’lgan 
lingvistik  tadqiqotlar  qatoridagi  yetishmayotgan  bo’limni  to’ldira  oladigan  hech 
qanday asosiy ma'lumotlarning mavjud emasligi bilan asoslanadi.
Bu  asarni  o’rganishga  katta  ahamiyat  berish  yana  shuning  uchun  ham 
zarurki,  Beruniyning  ushbu  asari  noyob  va  bunday  ma'lumotlar  beruvchi  manbalar 
orasida  kamdan-kam  topiladi.  Asarning  filologik  ahamiyati  ko’rsatib  o’tilganidek, 
hech  qanday  shubha  tug’dirmasa  ham,  yana  shu  narsani  ta'kidlab  o’tish  lozimki, 
birinchidan,  Beruniy  o’z  kitobi  ustida  ishlash  jarayonida  100  dan  ortiq  sanskrit 
manbalaridan  foydalandi  va,  ikkinchidan,  “Hindiston”ini  tugallagandan  so’ng  besh 
yil  o’tgach,  uning  o’zi  tomonidan  tuzilgan  asarlarining  ro’yxatidan  ma'lum 
bo’lishicha, u yana Hind manbalariga asoslangan 20 dan ortiq asarni sanskritdan arab 
tiliga tarjima qilgan. Bu jihatdan Beruniyning Sharqda “Kalila va Dimna” nomi bilan 
mashhur  bo’lgan  “Panchatantra”ni  qayta  tarjima  qilish  orzusi  diqqatga  sazovordir, 
chunki  u  Ibn  al-Muqaffa  tomonidan  qilingan  tarjimani  mukammal  emas  deb 
hisoblardi. Nemis olimi Eduard Zaxau tomonidan tadqiq qilingan va 
shu asosda yartilgan Beruniyning “Hindiston” asari 3.2   B runiy haqida sharq qo’lyozma kitoblaridagi ma'lumotlar.е
O’zbеkiston  Davlat  arxivida  saqlanib  kеlayotgan  o’zbеk, 
arab,  fors  tilidagi  qo’lyozma  ham  bosma  kitoblardan  Bеruniyga  va 
uning asarlariga taalluqli bo’lgan ma'lumotlar to’plangan.
Birinchi  qism  —  Bеruniyning  tarjimai  holidan  iborat  bo’lib, 
shu  kungacha  adabiyotda  ma'lum  bo’lmagan  birqancha  ma'lumotlar 
bеrildi  (masalan,  uning  ustozlari,  shogirdlari  va  100  ga  yaqin 
zamondoshlarining ismlari va boshqalar).
Ikkinchi  qism  —  o’zbеk,  arab,  fors  tillaridagi  qo’lyozma  va 
bosma  kitoblarda  uchragan,  umuman,  Bеruniyga  oid  ma'lumotlarni 
xulosa qilishga bag’ishlandi.
                    Uchinchi  qism  —  faqat  olimning  asarlariga 
bag’ishlandi.  Bunda  Bеruniynint  154  asarini  o’z  ichiga  oluchi  3  xil 
ko’rsatkich  bеrildi.  Shu  154  asardan  20-tasining  nomi  yangidan 
topildi .   Sharqning  faylasuf  va  donishmandlariga  xos  bo’lgan 
xususiyatlar  jumlasidan  biri  tarbiyaviy  g’oyaga  asoslangan  falsafiy 
va  to’la  ma'noni  ichiga  olgan  hikmatli  sh е 'rlarni;  hofiz,  Xayyom  va 
Xaqoniylarda  ko’rganimiz  kabi,  Abu  Rayhon  asarlarida  ham  aql  va 
tadbir,  odob  va  axloq,  yaxshilik  va  yomonlik  odatlari  haqida 
birqancha  hikmatli  so’zlar  borligi  “Tatimmaiy  suvonul  hikma”da 
Bayhaqiy tomonidan naql qilinadi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
И.А.Каримов, Ватан туйғуси. Тошкент, Ўзбекистон, 1996
И.А.Каримов, Ўзбекистон ХХI аср бўсағасида: Хавфсизликка таҳдид, барқарорлик шартлари ва тараққиёт кафолатлари. Тошкент, Ўзбекистон. 1997
И. А Каримов.  Тарихий  хотирасиз келажак  йўқ . Тошкент,  Ш ар қ , 1998  
И.А.Каримов. Юксак маънавият-енгилмас куч. Тошкент. Маънавият, 2008         
А. А.Семенов, Беруний-видаюшийся учени средневекоя ,  Тошкент,  Фан , 1950
А.Носиров, Беруний – ўрта асрнинг буюк олими (Беруний вафотининг 900 йиллигига бағишланган мақолалар тўплами), Тошкент, Фан, 1950 
А.Р.Беруний, Минерология.Москва, Наук, 1963
Абу Райхон Беруний, Китоб ал-джамахирфи марифат ал-джавахир, в переводе М.Белениского под редаксией.Леммлейна “Собрание сведений для познания 
драгосенноцей” ( Минерология) Москва, 1963
А. М.Белиницкий. Примечания к переводу, в кн: А.Р.Беруни,  “  Минерология”. М.АН. 1963
Абу Райхан Беруни, Избран ны е произведения, т. II, Предисловие А. Б. Халидова и В. Г. Эрмана, Ташкент, Изд-во АН УзР 1963
Абу Райҳон  Беруний, “Ҳиндистон”, Тошкент, Фан, 1965
Абу Райҳон Беруний, Ўтмиш халқлардан қолган ёдгорликлар, Тошкент, Фан, 1966
Абу Райхан Беруний, Китаб ас-сайдана, в переводу У.Каримова «Фармакогнозия», докторская диссертация, Ташкент, 1971
А.Ирисов, Беруний “Ҳиндистон”и,  Туғилган кунининг 1000 йиллигига бағишланган тўпламдан, Тошкент, Фан, 1973
Абу Райҳон Беруний, Танланган асарлар, 2- жилд, Тошкент, Фан, 1965
А. Р. Беруний. Танланган асарлар. 1-жилд. Тошкент, ФАН ,1968
Абу Райҳон Беруний, Танланган асарлар, 5-жилд, Тошкент, Фан, 1976
Абу Рай ҳ он Беруний ,  Танланган асарлар, 3-жилд. Тошкент ,  Фан ,  1982
A . A . Семенов, Беруни –видаюшейся учены среднивековья ,Т.Наук, 1950,ст.274.
А.Д. Шарипов ,  Малоизвестные страницы переписки между Беруни и Ибн Синой, журнал «Общественные науки в Узбекистане». № 11. 1965
А.Ж.Шарипов, Беруний фалсафий қарашлари ва Аристотелнинг натурфилософияси. 
А.Қаюмов, Ажойиб кишилар ҳаёти, Тошкент, Ёш гвардия, 1987
Б. Халидов, Дополнение к тексту “Хронологии” ал-Бируни по Ленинградской и Истамбульской рукописям, Палестинский сборник, внп. 4 (67), М.-Л., 1959.
Беруний билан Ибн Сино савол жавоблари, Тошкент, Фан, 1950
Беруний ва ижтимоий фанлар ,  Тошкент, Фан, 1973
И.Мўминов муҳаррирлиги остида, Беруний ва ижтимой фанлар, Тошкент, Фан, 1973
П.Г. Булгаков. Абу Рай ҳ он Беруний.Тошкент. Фан .1966. 6-бет.
С. П. Толстов, Бируни и его «Памятники минувших поколений», Абу Райхан Бируни, Избраннне произведения, I, 1957
М.А.Сал ъ е. Абу Рай ҳ он Беруний, Т ошкент,  Фан ,  1960
Марио Лъоцци, История Физики , Москва, Мир, 1970
М.Акромхўжаев, Беруний –геологик ҳодисалар, минераллар ва жавоҳирларни ўрганган дастлабки тадқиқотчи, Беруний туғилган кунининг 1000 йиллигига  
бағишланган тўплам. Тошкент, Фан, 1973 CREDITS: This presentation 
template was created by  Slidesgo ,  
including icons by  Flaticon , and 
infographics & images by  Freepik  E’TIBORIGIZ 
UCHUN 
RAXMAT

“ ABU RAYHON BERUNIYNING FAN VA TEXNIKA TARIXIDAGI TUTGAN O’RNI ”

Abu Rayhon B е runiy ning fan va tex nik a tarix idagi tutgan o’rni   M UNDARIJA   K IRISH I BOB. ABU RAY HON BERUNIY – BUY UK O’ ZB Е K ENSIK LOP Е DISTI. 1.1Abu Rayhon Beruniyning tabiiy – ilm iy va falsafi y qarashlari. 1.2. Beruniyning jam iyat va inson to’g’risidagi fi k rlari. II BOB. ABU RAY HON BERUNIY – O’RTA A SRNING M ASHHUR OLIM I. 2.1. Olim ning astronom iya va fi zik a faniga qo’shgan hissasi. 2.2. Abu Rayhon B е runiy – g е ologik hodisalar, m in е rallar va javohirlarni o’rgangan dastlabk i tadqiqotchi III BOB. BERUNIY – FAN TARIXCHISI. 3.1. A llom aning “ Qadim gi x alqlardan qolgan yodgorlik lar” va “ Hindiston” asari haqida. 3.2. B runiy haqida sharq qo’lyozm a k itoblaridagi m a'lum otlarе Xulosa FOY DALANILGAN ADABIYOTLAR R O’ Y X ATI

Abu Rayhon Beruniy 150 ortiq asarlar yozib qoldirgan. Uning asarlari tarix , geografi ya, adabiyot, falsafa, astronom iya, m atem atik a, geologiya, etnografi ya fanlari uchun m uhim m anba bo’lib x izm at qiladi. Shuning uchun bu asarlarni tadqiq qilish, o’rganish kelgusi avlodlarga yetk azish m uhim aham iyat k asb etadi. M ustaqillik a erishganim izdan keyin x alqim izning o’z yurti, tili, m adaniyati, qadriyatlari tarix ini bilishga, o’zligini anglashga qiziqishi ortib borm oqda. Chunonchi Beruniy va u qoldirgan ilm iy m eros bebaho hisoblanib dissertatsiyada uning ilm iy m erosini tadqiq qilish nazarda tutilgan.

I BOB. ABU RAYHON BERUNIY – BUYUK O’ZB Е K ENSIKLOP Е DISTI.

1.1. ABU RAY HON BERUNI Y NI N G TABI I Y – I LMIY VA FALSAFI Y QARASHLARI. BERUNIY NING Y ER KURRASI VA UNING HARAKATI, HARORATI TORTISHISHI, MERIDIANLARI TO’G’RISIDA QILGAN ISHLARI J UDA ANIQ VA MATEMATIK JIHATDAN TEKSHIRILGAN YA’NI TA JRIBADAN O’ TGAN. ALLOMA ISLOMNI E' TIROF ETAR, UNING ASOSLARIGA ISHONAR EDI. BU ALBATTA, O’SHA DAVR IJ TIMOIY - IQTISODIY, TARIX IY SHAROITI, BERUNIY NING MA'LUM SINFIY MUHITDA BO’LISHI, U DOIMO O’ZI ALOQADOR BO’LGAN F Е ODAL ZODAGONLAR ORASIDA YASHASHI SHUNDA HAM O’ZINING QARASHLARI VA DINIY JIHATLARNI HISOBGA OLGAN HOLDA FALSAFIY YONDASHISHI Y ETUK TAFAKKUR SOHIBI EKANLIGIDAN DALOLATDIR. H AR X IL FANLARNING HAQIQATLARINI TASDIQLASH VA T Е KSHIRISHDA TA JRIBAGA MUROJ AAT QILISH, TA J RIBA KURTAKLARINI BARPO ETISH, BERUNIY NING OLIM VA MASHHUR TABIATSHUNOS SIFATIDAGI ASOSIY X USUSIYATLARIDAN BIRI BO’LIB, UNING TABIIY -ILMIY VA FALSAFIY QARASHLARINING MUAY YAN TOMONLARINI ANIQLOVCHI MUHIM OMILLARDAN HISOBLANADI. U SHUNINGDEK ENG KO’P ARISTOTELNING NATURFALSAFASINI TANQID QILGAN.