Avesto-ajdodlarimiz yaratgan ilk tarixiy manba
![Av est o-ajdodlarimiz y arat gan
ilk t arixiy manba](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_1.png)
![O`quv jarayonining maqsadi:
Talimiy : o `quvchilarga Zardushtiylik
dinining vujudga kelishi,Avesto
kitobining mazmuni,Yurtimizda
Avestoning 2700 yilligining
nishonlanishi to`g`risida mal`umot
berish.
Tarbiyaviy: A vesto kitobining
mazmunidan kelib chiqqan holda
o`quvchilarga ezgulik va
yovuzlik,tabiatni asrab avaylash,halol
mehnat qilish tushunchalarini
tushuntirish.
Rivojlantiruvchi: O`quvcilarda
mustaqil fikrlash,tahlil qilish ,baho
berish, xulosa chiqarish ko`nikmalarini
shakllantirish. O`quv jarayonini amalga
oshirish texnologiyasi:
Metod: Noan`anaviy,interfaol
Usul:” Sirli eshiklar ‘’o`yini
ichida :’’navbatchi
harf’’metodi,’’o`tmishga
sayohat’’metodi,’kalit so`zni top’’metodi.
shakl: yakka,juftlikda,guruhlarda
Vosita: Darslik,xarita,slaydlar,didaktik
materiallar.
: Shakllantiriladigan
TKE:
*TK1
*TK2
*TK3
*TK4
*TK5
*TK6
FK1,FK2](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_2.png)
![Dars bosqichlari Vaqt
Tashkiliy qism. 3
daqiq
a
O’tigan mavzuni takrorlash 10
daqiq
a
Ya ngi mavzuni tushuntirish 15
daqiq
a
Yangi mavzuni mustahkamlash 12
daqiq
a
Baholash 3
daqiq
a
Uyga beriladigan topshiriqlar 2
daqiq
a Darsning
texnik chizmasi DARSNINIG BORISHI
1.Tashkiliy qism.
a)Salomlashish,
b)tozalikni aniqlash,
d)davomatni
aniqlash
c) darsga
tayyorgarlik ko`rish
va dars rejasi](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_3.png)
![2.O`tilgan mavzuni mustahkamlash.
Bugungi darsimizni ‘’Sirli eshiklar’’ o`yini asosida olib boramiz .Buning
uchun sinfimizni 3-guruhga bo`lamiz:
1-guruh ‘’yosh tarixchilar ‘’2-guruh ‘’Arxeologlar’’ 3-guruh
‘’Manbashunoslar.’’
Siz guruhingiz bilan birgalikda dars davomida 3-ta sirli eshikni
ochishingiz va kalitlarni qo`lga kiritishingiz lozim .Buning uchun esa savol
va topshiriqlarni bajarishingiz kerak bo`ladi.3-ta eshikni ochgan guruh
g`olib bo`ladi va bilimlar dunyosiga kiradi.](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_4.png)
![O`quvchilar siz 1-eshikni ochishingiz
uchun o`tgan mavzuga doir
savollarimizga javob berishingiz
lozim,shundagina kalitni qo`lga
kiritasiz.Bu qaysi guruh ishtirokchilari
ko`proq rag`bat kartochkalarini
to`plaganiga bog`liq bo`ladi](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_5.png)
![O`tilgan mavzuni ‘’ Yo zuv
–insoniyatning buyuk
kashfiyoti’’
mavzusinimustahkamlash
da Navbatchi harf
usulidan
foydalanamiz.bunda
navbatchi harflarimiz
tizilib turishadi ,o`quvchi
ulardan birini tanlaydi va
o`qituvchi o`tgan mavzuga
doir javobi shu harf bilan
boshlanuvchi savol
beradi . Z
N
TX
SLK
FGA JNAVBATC HI HARF
METODI.
F](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_6.png)
![Eng ko`p rag`bat
kartochkalarini
to`plagan guruhimiz
u.n 1-sirli eshigimiz
ochildi va ular 1-kalitni
qo`lga
kiritishdi.barakalla
bolajonlar.bu eshigimiz
orqali biz o`tmishga
sayohat qilamiz](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_7.png)
![Y angi mav zu
bay oni« A ve st o» - O’rt a Osiy oning e ng
qadimgi y ozma manbasi. Miloddan
avvalgi VI I —VI asrlarda qadimgi
X orazm diy orida zardusht iy lik dini
paydo bo‘ldi. Bu dinning nomi uning
payg‘ambari Zardusht nomidan
olingan. Zardusht iy lik dinida
A huramazda
(« Donishmand» ,« yuk sak » ,« daholi» )
oliyxudo de b e ’t irof e t iladi. Muqaddas
k it obi e sa « A ve st o» de b at aladi.
A ve st o A huramazda so‘zlari e k anligiga
ishoniladi.
Y odda t ut ing
« A ve st o» o'zbe k t ilida « qat ’iy
o'rnat ilgan qonun-qoidalar» de gan
ma’noni anglat adi. « A ve st o» 2700 yil
avval X orazmda yarat ilgan.](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_8.png)
![Y angi mav zu
bay oni« A v est o» 12 ming qoram ol t erisiga t illa bil an
bit i lgan v a Eron podshosi Doro III xazi nasida
saqlangan.
Key i nchali k , m ak edoniy alik Alek sandrning
bosqinchilik y urishlari chog‘i da uning k at t a
qismi y oqib y ubori lgan. Ast ronomi y a, falsafa v a
t ibbiy ot i lmlari ga oid qi sml ari ni esa grek t iliga
t arj ima qildirgan.
Oradan bir necha asrlar o‘t ib, arablar Eron v a
Vat animi zni bosib olgach, zardusht iy l ik dinini
t aqiql ab qo‘y ganlar. Uning sobiq t arafdorlarini
quv g‘in qil ganlar. Quv g‘in qi linganlarning bi r
qismi Hindist onga k et ib jon saqlaganlar.
« A v est o» ning bizgacha y et i b k elgan qism i 4 t a
k it ob qilinib saqlanib k elinmoqda.« Av est o»
faqat diniy k it obgi na emas. U O‘rt a Osiy o,
birinchi nav bat da, O‘zbek ist onning o‘t mi sh t arix i
haqidagi eng qadimgi y ozma manba hamdir.
« A v est o» t arix fani uchun o‘sha dav rdagi
jamiy at hay ot i haqida ham qi mmat li ma’
lumot lar beradi.](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_9.png)
![O` quv chil ar 2-shart imiz O` t mishga say ohat deb
noml anadi.bunda bizning darsi mizga uzoq o` t mi shdan
t ari xiy shaxslari miz t ashrif buyi ri shadi siz ularning
sav ol lariga jav ob bera olsangiz 2-sirl i eshigi miz
ochi ladi. k o` proq rag` bat k art ochk al ari ni qo` lga
k irit gan guruh esa 2-sirli k ali t imizni qo` lga k irit adi.](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_10.png)
![1-Tarix iy
shaxsimiz- Sav ol-zardusht iy lik
dini nechanchi asrda
v ujudga k elgan?
Sav ol-zardusht iy lik
dinining
pay g` ambari k im? Men
zardusht man
Men haqi mda
nimal arni bi lasiz?
2-t arixiy
shaxsimiz Sav ol-Zardushy iy lik
dining muqaddas
k it obini ay t i ng?
Sav ol-A v est o
so` zining ma` nosi
nima? Men
A huramazda
Men haqimda
nim alarni
bilasiz?
3-t arixiy
shaxsimiz Sav ol -
Zardusht iy lik
dining
muqaddas 4-
unsurini
ay t ing?
Sav ol -
Zardusht iy lik
dining bosh
g` oy asini
ay t ing? Men
Ahri manman
Men haqimda
ni malarni bi lasi z? Sav ollarg
a jav ob
bera
olsangiz
gina
ularni
y ana
o` t mishg
a
qay t ara
miz](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_11.png)
![Yangi Mavzuni
mustahkamlash
O`quvchilar 3-sirli e shigimiz
ochilishi va oxirgi k alit ni
qo`lga k irit ishingiz uchun
sizlar ‘ ’k alit so`zni t op’’de b
nomlangan shart imizni
bajarishingiz k e rak
bo`ladi.Bunda sizga
A nagrammalar jadvali
be riladi.1,2 guruhlardan 1
t adan isht irok chi chiqib 1-
o`quvchi shu k alit so`zlarga
mos savol t uzadi 2-o`quvchi
k alit so`zni t opadi shu t ariqa
juf t lik da harak at qilamiz.](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_12.png)
![zard
usht ahur
amaz
da ahri
man Doro
iii
alek s
andr mit r
a ossu
ariy olov
suv t upr
oq hav o Ezgu
so` z
Ezgu
fi k r Ezgu
amal 2001 1999](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_13.png)
![Dars yak unlarini chiqarish
Oxirgi
shart imizda
qay si guruh
k o` proq
k art ochk a
t o` plasa 3-k alit ni
qo` lga k irit adi.v a
nihoy at
darsimizga
xulosa y asab
oxirgi
eshigimizdan
chiqqan maqt ov
y orlig` I g` olib
bo` lgan
guruhning eng
faol o` quv chisiga
beriladi v a
faollar
baholanadi Uy ga v azifa
Y angi m av zuga
t ay y orgarlik k o` rish](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_14.png)
![](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_15.png)
![](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_16.png)
![](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_17.png)
![](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_18.png)
![](/data/documents/5189faaa-5d04-4cd9-92ea-505c7e57b0f7/page_19.png)
Av est o-ajdodlarimiz y arat gan ilk t arixiy manba
O`quv jarayonining maqsadi: Talimiy : o `quvchilarga Zardushtiylik dinining vujudga kelishi,Avesto kitobining mazmuni,Yurtimizda Avestoning 2700 yilligining nishonlanishi to`g`risida mal`umot berish. Tarbiyaviy: A vesto kitobining mazmunidan kelib chiqqan holda o`quvchilarga ezgulik va yovuzlik,tabiatni asrab avaylash,halol mehnat qilish tushunchalarini tushuntirish. Rivojlantiruvchi: O`quvcilarda mustaqil fikrlash,tahlil qilish ,baho berish, xulosa chiqarish ko`nikmalarini shakllantirish. O`quv jarayonini amalga oshirish texnologiyasi: Metod: Noan`anaviy,interfaol Usul:” Sirli eshiklar ‘’o`yini ichida :’’navbatchi harf’’metodi,’’o`tmishga sayohat’’metodi,’kalit so`zni top’’metodi. shakl: yakka,juftlikda,guruhlarda Vosita: Darslik,xarita,slaydlar,didaktik materiallar. : Shakllantiriladigan TKE: *TK1 *TK2 *TK3 *TK4 *TK5 *TK6 FK1,FK2
Dars bosqichlari Vaqt Tashkiliy qism. 3 daqiq a O’tigan mavzuni takrorlash 10 daqiq a Ya ngi mavzuni tushuntirish 15 daqiq a Yangi mavzuni mustahkamlash 12 daqiq a Baholash 3 daqiq a Uyga beriladigan topshiriqlar 2 daqiq a Darsning texnik chizmasi DARSNINIG BORISHI 1.Tashkiliy qism. a)Salomlashish, b)tozalikni aniqlash, d)davomatni aniqlash c) darsga tayyorgarlik ko`rish va dars rejasi
2.O`tilgan mavzuni mustahkamlash. Bugungi darsimizni ‘’Sirli eshiklar’’ o`yini asosida olib boramiz .Buning uchun sinfimizni 3-guruhga bo`lamiz: 1-guruh ‘’yosh tarixchilar ‘’2-guruh ‘’Arxeologlar’’ 3-guruh ‘’Manbashunoslar.’’ Siz guruhingiz bilan birgalikda dars davomida 3-ta sirli eshikni ochishingiz va kalitlarni qo`lga kiritishingiz lozim .Buning uchun esa savol va topshiriqlarni bajarishingiz kerak bo`ladi.3-ta eshikni ochgan guruh g`olib bo`ladi va bilimlar dunyosiga kiradi.
O`quvchilar siz 1-eshikni ochishingiz uchun o`tgan mavzuga doir savollarimizga javob berishingiz lozim,shundagina kalitni qo`lga kiritasiz.Bu qaysi guruh ishtirokchilari ko`proq rag`bat kartochkalarini to`plaganiga bog`liq bo`ladi