“AVESTO” – Zardushtiylikning muqaddas kitobi sifatida
Mavzu: “AVESTO” – Zardushtiylikning muqaddas kitobi sifatida
“ Avesto” bundan XXX asr muqaddam ajdodlarimizning biz avlodlarga qoldirgan ma’naviy, tarixiy merosidir". I. Karimov
Zardusht iy lik o’t mish dinlarining e ng k uchlilaridandir. Uning budda , xrist ianlik va islomga ma’lum darajada t a’siri bor . Y u . A . Rapoport Zardusht iylik o’z davrida insonning y e r y uzida f aravon yashashiga k at t a ahamiyat be rgan e ng oqilona dindir. S. F . Olde nburg. Zardusht iylik y orug’lik va me hr – oqibat dinidir. U y ovuzlik va qorong’ilik k a qarshi t uradi . Ge ge l “ Osiyoning barcha f arzandlari ichidan g’arb birinchi o’rinda zardusht ni o’ziga ma’naviy ust oz qilib t anladi. Uning g’oy alari I so Masih t a’limot idan ilgari Y unonisht onni boy it gan e di. Zardusht ni Plat on ham bilar e di. Budda va K onf ut siy larning ovozlari Y e vropaga y e t ib k e lishi uchun k o’p vaqt lar k e rak bo’ldi . Shu sababli Zardusht g’arbda qadim Osiyoning y agona donishmandi bo’lib qoldi“ . J an Dyushe
ZARDUSHTIYLIK DINI UMUMIY MA’LUMOT: Asoschisi: Zardusht (Zoroastra,Zarastra, Zaratushtra) Paydo bo’lgan vaqti: m.a. VI asr Din asoslari bayon etilgan manba: “Avesto” Hozirda bu dinga e’tiqod qiluvchi aholi yashaydigan joylar: Hindistonning Bombay, Gujarot shtatlarida 115 mingdan ziyod aholi, Eron Muqaddas unsurlari: suv, olov, tuproq, havo
Zardushtning hayoti taxminan mil.av. VI asrning birinchi yarmiga to’g’ri keladi. Otasining ismi Porushasp, onasining ismi Dug’dova edi.Zardushtning tarixiy shaxs ekanligi fanda hali ham tortuvshuvli masala bo’lib qolmaoqda. U Zardushtiylikning muqaddas kitobi “Avesto”ning eng qadimiy qismi “Got”ni ijod etgan.Zardushtiylik o’z ta’limotini Sharqiy Eron va O’rta Osiyoda targ’ib etgan, deb taxmin qilinadi. Sharq rivoyatlariga ko’ra, ZardushtBaqtriyada shoh Vishtaspa davrida yashagan, yangi diniy ta’limotni targ’ib qilgan, Vishatspa birinchi bo’lib uning ta’limotini qabul qildi. “Avesto”ning keyinroq yozilgan boblarida Zardushtning shaytonlarga qarshi so'zi, mo’jizalar bilangina emas, qurol bilan ham jang qilgan afsonaviy kurashchi sifatida tasvirlangan.