HOZIRGI ZAMON FALSAFASI
• HOZ IRG I Z AMON FALSAFASI
• Reja: • 1.Yangi davr falsafasi rivojidagi ijtimoiy siyosiy sharoit. • 2.Yangi davr G’arb va Sharq falsafasidagi asosiy muammolar. • 3.XX-XXI asr G’arb falsafasi.
• Ma ’lu m ki, h a m m a z a m on la r d a h a m f a lsa f a o` z d a vr in in g d olza r b m u a m m ola r in i x a l etis h y o` lla r in i topis h ga h a r a ka t q ilga n . Х Х a s r ga kelib in s on iy a t f a n va tex n ika ta r a q q iy ot i s ox a s id a o` lka n y u tu q la r n i q u lga kir it d i. Lekin sh u b ila n b ir ga , a y n a n u s h b u a sr ijtim oiy s ils ila la r, ikkit a j a h on u r u s h i, ekologik in q ir oz, og` ir y o` q otis h la r d a vr i h a m b o` ld i. Bu esa f a ls a fi y fi kr n in g ta r a q q iy otid a o` z a ksin i topd i, u n in g tu r li y o` n a lis h va oq im la r i s h u g` u lla n ga n m u a m m ola r n in g s a lm og` i, m a q s a d -m u d d a os in i a n iq b elgila d i. Bu n in g n a tija s i s if a tid a , h oz ir gi d a v r f a ls a f a s id a n ix oy a td a x ilm a — x il oq im va y o` n a lis h la r m a vju d .
• An’anaviy falsafada aql — inson mohiyatining belgilovchisi, deb t alqin et ilgan bo` lsa, endi rat sionalizmga qarshi insonning mavjudligi (ekzist ensializm) muammolari, hamda uning norat sional mohiyat i ilgari surila boshladi. Ya’ni ilgari ma’rifatparvarlik G` oyasi ustuvor bo` lsa, endilikda ko` proqinson huquqlariga e’t ibor kuchayib ketdi. Falsafa guyoki, mavx umlikdan aniqlik tomon bordi, umumiy emas, aniq-ravshan masalalarni x al qilish boshlandi. • An’anaviy falsafada hodisalar mex anika qonunlari asosida t ushuntirishga harakat qilingan bo` lsa, endi bunday t ahlil doirasidan chetda qolgan muammolar o` rganila boshlandi.
• Yangicha falsafi y t afakkur ga asos solgan olimlar orasida ko` pchilik nemis olimi A r t ur Shopengauer ( 1788 — 1860) qarashlar ini t ilga oladi. Shopengauer olamdagi bar cha mavjud nar salar ni ir odaning namoyon bo` lishi, ir odani esa ongsiz kur -kur ona int ilish t ar zida t ushunadi. Max lukot lar ning inst inkt lar i, x at t i- haraqat lar i — ir odaning namoyon bo` lishidir. Inson faoliyat i ham aqldan begona bo` lgan ir odaning nat ijasidir. Shuning uchun inson mohiyat i ir r ot sional asosga ega. Aql esa tasodifi ydir. Inson hayot i doimo aylanib t o` r gan ir oda Qildiragiga bog` liqdir.