HOZIRGI ZAMON FALSAFASI
![•
HOZ IRG I Z AMON
FALSAFASI](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_1.png)
![• Reja:
•
1.Yangi davr falsafasi rivojidagi ijtimoiy siyosiy
sharoit.
•
2.Yangi davr G’arb va Sharq falsafasidagi asosiy
muammolar.
•
3.XX-XXI asr G’arb falsafasi.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_2.png)
![•
Ma ’lu m ki, h a m m a z a m on la r d a h a m
f a lsa f a o` z d a vr in in g d olza r b
m u a m m ola r in i x a l etis h y o` lla r in i
topis h ga h a r a ka t q ilga n . Х Х a s r ga kelib
in s on iy a t f a n va tex n ika ta r a q q iy ot i
s ox a s id a o` lka n y u tu q la r n i q u lga kir it d i.
Lekin sh u b ila n b ir ga , a y n a n u s h b u a sr
ijtim oiy s ils ila la r, ikkit a j a h on u r u s h i,
ekologik in q ir oz, og` ir y o` q otis h la r d a vr i
h a m b o` ld i. Bu esa f a ls a fi y fi kr n in g
ta r a q q iy otid a o` z a ksin i topd i, u n in g
tu r li y o` n a lis h va oq im la r i
s h u g` u lla n ga n m u a m m ola r n in g
s a lm og` i, m a q s a d -m u d d a os in i a n iq
b elgila d i. Bu n in g n a tija s i s if a tid a ,
h oz ir gi d a v r f a ls a f a s id a n ix oy a td a
x ilm a — x il oq im va y o` n a lis h la r m a vju d .](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_3.png)
![•
An’anaviy falsafada aql — inson
mohiyatining belgilovchisi, deb t alqin
et ilgan bo` lsa, endi rat sionalizmga
qarshi insonning mavjudligi
(ekzist ensializm) muammolari, hamda
uning norat sional mohiyat i ilgari surila
boshladi. Ya’ni ilgari ma’rifatparvarlik
G` oyasi ustuvor bo` lsa, endilikda
ko` proqinson huquqlariga e’t ibor
kuchayib ketdi. Falsafa guyoki,
mavx umlikdan aniqlik tomon bordi,
umumiy emas, aniq-ravshan
masalalarni x al qilish boshlandi.
•
An’anaviy falsafada hodisalar mex anika
qonunlari asosida t ushuntirishga
harakat qilingan bo` lsa, endi bunday
t ahlil doirasidan chetda qolgan
muammolar o` rganila boshlandi.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_4.png)
![•
Yangicha falsafi y t afakkur ga asos
solgan olimlar orasida ko` pchilik
nemis olimi A r t ur Shopengauer ( 1788
— 1860) qarashlar ini t ilga oladi.
Shopengauer olamdagi bar cha mavjud
nar salar ni ir odaning namoyon
bo` lishi, ir odani esa ongsiz kur -kur ona
int ilish t ar zida t ushunadi.
Max lukot lar ning inst inkt lar i, x at t i-
haraqat lar i — ir odaning namoyon
bo` lishidir. Inson faoliyat i ham aqldan
begona bo` lgan ir odaning nat ijasidir.
Shuning uchun inson mohiyat i
ir r ot sional asosga ega. Aql esa
tasodifi ydir. Inson hayot i doimo
aylanib t o` r gan ir oda Qildiragiga
bog` liqdir.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_5.png)
![•
Shopengauer t a’limot ini davom
et t irgan nemis faylasufi Fr idr ix
Nit sshe ( 1844-1900) fi k r icha,
«bor liqning eng chuqur mohiyat i
hok imiyat ga erishish uchun bo` lgan
irodadir.» Nit sshe inson bor liqida
max lo` g` lik va holiklik ni bir lashib
ket ganini asoslab ber ishga harak at
qildi. Uning diyor imizda bundan ikk i
yarim ming yil muk addam shakllangan
zar dusht iylik t a’limot ini o` r ganib
yarat gan «Z ar dusht tavallosi» asar ida
kuchli shax slarni t ar biyalash G ` oyasi
ilgar i sur ilgan. U o` z or t idan ir odasiz
kishilar ommasini yet aqlashga kodir
bo` lgan irodasi kuchli shax slar ni
tar biyalash t arafdor i bo` lgan.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_6.png)
![•
Neot omizm — Х Х asr dagi eng yir ik diniy-falsafi y oqim bo` lib, u
o` r t a asr lar dagi ( Х III asr ) Foma Akvinskiyning t a’limot ini
qayt adan t ik ladi. U ( neo — yangi, t omizm — «foma»,
t ransk r ipsiyada «t oma» bo` lib o` zgar gan) Foma Akvinskiyning
yangi, zamonaviy t a’limot i demakdir. Bu t a’limot ga ko` ra, ilm va
e` t iqod o` r t asida t ula muvofi glik , uyg` unlik bor. Ular bir -bir ini
t uldir ib t uradi, har ikk isi ham x udo t omonidan ber ilgan
haqiqat .
•
Neot omizm vakillar i fi kr icha, ilm yet magan joyda e` t iqod
qo` llanishi kerak . Lekin bu e’t igod kur -k ur ona, shunchaki
ishonch bo` lmay, balk i mant iqan t eran anglangan e’t igod
bo` lishi kerak. Х udoning mavjudligini falsafa t ur li mant iqiy
usullar or qali isbot qilishi lozim. Shunday qilib, falsafaning
vazifasi dinga x izmat qilishdan iborat dir.
•
Neot omist lar dunyoni, jamiyat ni x udo yarat gan, jamiyat
t araqqiyot i x udoning r ejasi asosida boradi, deydilar. Diniy
t eologiya oqimi bo` lganligidan neot omizm albat t a, ilox iy
qadr iyat lar ni ust uvor k uyadi.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_7.png)
![•
Neokant chilik X IX asr o` r talar ida shakllangan va Х Х asr boshlar ida r ivojlangan
edi. Uning vakillar i I. Kant o` z davr ida kuygan ilmiy bilishning umumiyligi va
zar ur iyat i haqidagi hamda t ajr ibaviy aql haqidagi muammolar ni t ahlil et adilar.
Bu t a’limotga ko` ra, inson dunyoga bir mar t a keladi, shuning uchun har bir
insonning hayot i o` zi uchun eng oliy maqsaddir. Shunday ekan, inson hayot idan
kimdir o` z maqsadlar ini amalga oshir ish uchun vosit a sifat ida foydalanishi
mumkin emas. Er kin mavjudot deganda, Kant izdoshlar i o` zi x ox lagan ishlar ni
qiluvchi kishini emas, balki jamot chilik manfaat iga qar shi yur maydigan, unga
zid ish qilmaydigan, ammo o` z x aq-huquqlar ini yax shi biladigan insonni
nazar da t ut adilar.
•
Х Х asr ga kelib, fan va t ex nika t araqqiyot i bilan ilmiy t afakkur va t il
muammolar ini falsafi y t ahlil qilishga kizikish nix oyat da or t di. Bu yo` nalishda
ishlayot gan eng yir ik oqimlar ga neopozit ivizm, st r ukt uralizm va ger menevt ika
kabi falsafi y qarash namoyondalar i misol bo` ladi.
•
Neopozit ivizm oqimining yir ik namoyandalar i Kar nap, Ayer, R assel,
Vit gensht eyn va boshqalar dir. Neo — yangi; pozit iv — ijobiy degan ma’noni
anglat adi](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_8.png)
![•
Str ukt uralizm ( asosiy vakillari Levi — St ross
va Fuko) bilishda st rukt uraviy usulning
ahamiyat ini mut loqlashtiradi. Bu oqim
t arafdor lar i nar sa va hodisaning str ukt urasini
bilish uning ob’ekt iv mohiyat ini bilish
demakdir, deb x isoblaydilar. Masalan Levi-
Str oss mifologik t afakko` rni t ahlil etib, turli
joylarda yashagan qadimgi gabilalar va x alqlar
yaratgan afsonalar ning umumiy st r ukt uraga
ega ek anligini isbot qildi. Uning fi k richa, bu
afsonalar ning asosiy mazmuni bir -biriga tula
muvofi q keladi. Insoniyatning ilmiy t afakk ur i
ham bu ta’limot ga ko` ra shunday pr insipga,
umumiy mant iqga ega.
•
G ermenevtik a — qadimgi yunon afsonalaridagi
x udolar ning x ox ish va ir odasini insoniyatga
t ushuntir ib ber ish uchun yerga yubor ilgan
elchisi — G er mes nomi bilan at aladi.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_9.png)
![•
Х Х asrning 30 — yillariga kelib «ek zist ensial
falsafa» rivojlandi. Ek zist ensiya — t om ma’noda
mavjud bo` lmoq demakdir. Ek zest ensializm
nix oyat da x ilma-x il yo` nalishdagi t a’limot larni
insonning ma’naviy dunyosi, inson t akdiri,
erk inligi G ` oyalari asosida umumlasht irdi.
• Bu muammolarning t alqini, ayniqsa, ijodkor
ziyolilar o` rt asida ommaviy t us oldi. Shuning
uchun ek zist ensial falsafa bu davrda eng keng
t arqalgan oqim bo` lib qoldi.
• Ek zist ensializm vak illari asosan ik k i
yo` nalishga bo` linadilar. Biri — dunyoviy
( Х aydeger, Sart r, Kamyu) va ik k inchisi diniy
( Yaspers, Marsel) bo` lib bunday bo` linish
nisbiydir.
•
Х aydeger, Sart r, Kamyo` larning t a’limot iga
ko` ra, inson o` zining yarat ish jarayonini o` zi
erk in amalga oshiradi](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_10.png)
![•
Yangi zamon falsafasining yana bir oqimi pragmat izm A Ј Shda keng t arqalgan. Umuman
olganda, «pragmat izm» foydali faoliyat ga undovchi, «foydaga» qanday qilib erishish yo` llar i va
usullar i haqida mulox aza yurit uvchi t a’limot dir. Bunda «foyda» t ushunchasi «t ajriba»,
«haqiqat » t ushunchalari bilan aynanlasht iriladi.
•
Pragmat izm t a’limot ining yirik namoyandalari C h. Pirs, U. Djems, J. Dyui va boshqalardir.
Ularning t a’limot ida olamning o` zgaruvchanligi o` z ifodasini t opgan. Ular t ajribani turli t asodif
va k ut ilmagan vaziyat larni o` zida mujassamlashtirgan, ongimizdan t ezkor qarorlarni k abo` l
qilishni t alab et uvchi hodisalar majmui sifatida ta’rifl aydilar.
•
Insonning x at osiz faoliyat ko` rsat ishi uchun uning x att i-haraqatlarini boshqar ib t ur uvchi
vosit a — int ellekt dir. J. Dyui fi kricha, int ellekt insonni o` rab t o` rgan olamdan nusx a oladi,
hamda unga mux itga moslashishga yordam beradi. Pragmat izm falsafasining maqsadi insonga
olamda o` z o` rnini t opishga yor dam berishdan iborat . Dyui t ajriba nat ijasining «foydali»
tomoniga e’tibor ini qarat adi. Djems fi kricha, haqiqat foydali bo` lgan narsa yok i hodisadir.
•
Pragmat izm A Ј Sh ijt imoiy-madaniy hayot ining qadriyat larini ifoda et ib, u yer dagi
ishbilarmonlar, menedjerlar, siyosat chilar va davlat arboblari o` rt asida keng t arqalgan.
Amerik aliklar bu t a’limot ning nazar iyotchilarini x alqning dunyoqarashi o` zgarishida, hozirgi
amer ikacha hayot t amoyillar ini keng ommaga singdirishda kat ta x izmat qilgan faylasufl ar
sifat ida qadr laydilar. Masalan, J. Dyuini «Amerik aning Arastusi» deya hur mat bilan t ilga
oladilar.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_11.png)
![•
Jamiyat t araqqiyotiga oid G ` oyalar
t ahlili falsafada ant ik davrlar dan,
Sugrot va Afl otun zamonlar idan
boshlab shakllana boshlagan. Bu
G ` oyalar ning r ivojida X VII-X VIII
asrlar da yashagan it aliyalik faylasuf
Dj. Viko, X VIII asr da yashagan
I.G . G erder va ayniqsa, nemis
falsafasining yirik namoyondasi Х egel
katt a x issa qo` shganlar. Jamiyat
t araqqiyot i t o` g` r isidagi ta’limotlar
orasida tadr ijiy t araqqiyot va inqilobiy
sakrashlar yo` lidan borishni ilgar i
suradigan ta’limot lar t alaygina.
Ko` pchilik t adrijiy yo` lni ma’qul ko` radi
va biz yuqorida t ilga olgan
faylasufl arning aksariyat i ana
shunday qarash tarafdori.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_12.png)
![•
Af su ski, b osh q a ch a q a r a y d iga n ta ’li m otl a r
ha m b or. Ya n gi d a vr f a lsa f a sid a ta r q a lga n
a n a shu n d a y oq i m l a r d a n
b ir i m a r ksi zm b o`li b , u n in g a sosch isi n em is
iq tisod ch isi va f a y la su fi K. Ma r ksd ir ( 1818 —
1883) . Un i n g i jtim oiy f a l sa f a si ka pita lizm d a
si n fi y ko` r a sh n i n g m u tloq a n togon izm
d a r a ja siga kota r il ishi , ox ir -oq ib a t pr oleta r i a t
d ikta tu r a sin in g o` r n a til ishi va sh u y o` l b ila n
si n f siz ja m iy a tga o`tish n i ta r g` ib q ila d iga n va
r ea l h a y otn i a ks ettir m a yd iga n n a za r iy a d ir.
•
Key in ch a l ik sob ik ittif okd a x u km r on
m a f ko`r a ga a y la n ga n b u ta ’li m ot d a stla b
K. Ma r ks va F. En gels yozga n «Kom m u n istik
pa r tiy a m a n if esti»d a b a y on q ili n ga n . Un in g
n a za r iy a sosla r i K. Ma r ksn i n g «Ka pita l»,
F. En gelsn in g «An ti-Dy o` r in g» va «Ta b ia t
d ia l ektika si » a sa r la r i d a ta ’r ifl a b b er ilga n
b o`li b , ijtim oiy h a y otd a sa lb iy oq ib a tla r ga
olib keld i.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_13.png)
![• Х Х asrga kelib jamiyat tarix iy
taraqqiyotiga oid ta’limotlarni
umumlashtirish natijasida ijtimoiy
taraqqiyotning plyuralistik modeli,
«lok al madaniyatlar» hamda
«sivilizatsiyalarning x ilma-x illigi»
konsepsiyalari shak llandi. Ularga
ko` ra, jamiyat tarix i — o` ziga x os
madaniyatlarning bir ligi emas,
x ilma-x illigidan iborat. Shu
ma’noda u organiq tabiatdagi hayot
shakllarining rang-barangligiga
kiyoslanadi. Demak, tabiat qanday
x ilma-x illikning birligi bo` lsa,
jamiyat ham ana shunday rang-
baranglik ning uyg` unligidir..](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_14.png)
![•
Bu G ` oyalar nemis faylasufi va sotsiologi O. Shpengler (1880-1936) va ingliz
t ar ix chisi A. Toynbi (1889-1975) t a’limot lar ida har t omonlama asoslab
ber ishga harak at qilindi. O. Shpengler o` zining «Yevropaning sunishi» nomli
asar ida t arix ni bir — bir idan must asno bo` lgan madaniyat lar majmuidan
iborat , deb x isoblaydi hamda mukammal rivojlangan 8 x il madaniyat ni
ko` r sat adi. Bo` lar : arab, x ind, vavilon, x itoy, yunon-r im, vizant iya-arab
madaniyat lari, mayya va r uss-sibir madaniyat lar idir. Madaniyat lar o` ziga x os
diniy asosga ega bo` lib, ular ning har biri gat ’iy biologik mar omga ( r it mga)
buysunadi. Va quyidagi asosiy davr larni bosib ut adi: t ug` ilish va bolalik,
yoshlik va k amolot , kar ilik va sunish. Buning asosida madaniyat lar r ivojining
ik ki bosqichi mavjud, deb ko` r sat iladi. Birinchi bosqich — madaniyat ravnaki
( sof madaniyat) va ikk inchisi — uning t anazzuli ( «sivilizat siya») .
• O. Shpengler yevropot sent r izmga, ya’ni barcha madaniyatlar ni
yevr opalasht ir ish G ` oyasiga qar shi chiqdi. Har bir madaniyat ning o` ziga
x osligi, bir -bir idan must asno holda r ivojlanish G ` oyasini mut loqlasht irdi. Ular
o` r t asidagi o` zar o aloqador lik ham mavjudligiga k am e’t ibor qarat di.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_15.png)
![•
Yana bir olim A. Toynbi esa o` zining 12
jildlik «Tar ix ni o` r ganish» asar ida
madaniyat lar ning lokal r ivojlanish
G ` oyasini davom et t ir di. Bir oq uning
t a’limot i Shpengler konsepsiyasidan
o` zining ik ki jix at i bilan far qlanadi.
Bir inchidan, insonda o` z hayot ini er kin
belgilash imkoniyat i mavjudligini,
t ar ix iy t araqqiyot zar ur iyat va
er k inlikning o` zar o bir ligidan iborat
ekanligini nazar da t ut sa, ik kinchidan,
t ar ix iy t araqqiyot ning davr iy modeli
dunyoviy dinlar ( buddizm, x r ist ianlik,
islom) ning bar cha x alqlar ni
yaqinlasht ir uvchi va jipslasht ir uvchi
bosh omil G ` oyasi bilan boyit ilgan.](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_16.png)
![•
Bajar di:Ishmurat ova
Mox chehra
•
Tekshir di: Allayor ova
Mar habo](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_17.png)
![•
E’t ibor inggiz uchun rahmat !](/data/documents/7a3ba462-5aaa-4c8c-93c6-7ccd975bd964/page_18.png)
• HOZ IRG I Z AMON FALSAFASI
• Reja: • 1.Yangi davr falsafasi rivojidagi ijtimoiy siyosiy sharoit. • 2.Yangi davr G’arb va Sharq falsafasidagi asosiy muammolar. • 3.XX-XXI asr G’arb falsafasi.
• Ma ’lu m ki, h a m m a z a m on la r d a h a m f a lsa f a o` z d a vr in in g d olza r b m u a m m ola r in i x a l etis h y o` lla r in i topis h ga h a r a ka t q ilga n . Х Х a s r ga kelib in s on iy a t f a n va tex n ika ta r a q q iy ot i s ox a s id a o` lka n y u tu q la r n i q u lga kir it d i. Lekin sh u b ila n b ir ga , a y n a n u s h b u a sr ijtim oiy s ils ila la r, ikkit a j a h on u r u s h i, ekologik in q ir oz, og` ir y o` q otis h la r d a vr i h a m b o` ld i. Bu esa f a ls a fi y fi kr n in g ta r a q q iy otid a o` z a ksin i topd i, u n in g tu r li y o` n a lis h va oq im la r i s h u g` u lla n ga n m u a m m ola r n in g s a lm og` i, m a q s a d -m u d d a os in i a n iq b elgila d i. Bu n in g n a tija s i s if a tid a , h oz ir gi d a v r f a ls a f a s id a n ix oy a td a x ilm a — x il oq im va y o` n a lis h la r m a vju d .
• An’anaviy falsafada aql — inson mohiyatining belgilovchisi, deb t alqin et ilgan bo` lsa, endi rat sionalizmga qarshi insonning mavjudligi (ekzist ensializm) muammolari, hamda uning norat sional mohiyat i ilgari surila boshladi. Ya’ni ilgari ma’rifatparvarlik G` oyasi ustuvor bo` lsa, endilikda ko` proqinson huquqlariga e’t ibor kuchayib ketdi. Falsafa guyoki, mavx umlikdan aniqlik tomon bordi, umumiy emas, aniq-ravshan masalalarni x al qilish boshlandi. • An’anaviy falsafada hodisalar mex anika qonunlari asosida t ushuntirishga harakat qilingan bo` lsa, endi bunday t ahlil doirasidan chetda qolgan muammolar o` rganila boshlandi.
• Yangicha falsafi y t afakkur ga asos solgan olimlar orasida ko` pchilik nemis olimi A r t ur Shopengauer ( 1788 — 1860) qarashlar ini t ilga oladi. Shopengauer olamdagi bar cha mavjud nar salar ni ir odaning namoyon bo` lishi, ir odani esa ongsiz kur -kur ona int ilish t ar zida t ushunadi. Max lukot lar ning inst inkt lar i, x at t i- haraqat lar i — ir odaning namoyon bo` lishidir. Inson faoliyat i ham aqldan begona bo` lgan ir odaning nat ijasidir. Shuning uchun inson mohiyat i ir r ot sional asosga ega. Aql esa tasodifi ydir. Inson hayot i doimo aylanib t o` r gan ir oda Qildiragiga bog` liqdir.