logo

Islomiy madaniyat va milliy falsafiy tafakkur

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

5416.4951171875 KB
  MAVZU: I slomiy madaniyat va milliy falsafiy 
tafakkur  
                                        
REJA:
1.Falsafiy tafakkur tushunchasi
2.O’tgan asrlardagi O’zbekistondagi ijtimoiy-          
falsafiy tafakkur  
3.Milliy falsafiy tafakkurning rivojlanishi
         Falsafa, falsafiy tafakkur to'g'risida so‘z ketganda uning ikki   jihatini 
e’tiborga olmoq kerak. Falsafa, bir tomondan, o‘z   mohiyatini anglab, 
ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy-madaniy   munosabatlar ichida 
yashayotgan, ma’lum bilimlarni o'rganib,   ulardan hayotiy yo‘llanma 
bo'ladigan yangi umumiy xulosalar   qilishga intilayotgan barcha 
sog‘lom fikrli kishilarga x o s bo‘ l gan
tafakkur salohiyatidir. Inson hayot saboqlarini anglab, olgan   bilimlari, 
orttirgan tajribasi yakunlarini muayyan e’tiqod, manfaatlar, 
qadriyatlarga tayanib qilgan xulosalari ham falsafiy   umumlashmalar 
hisoblanadi.   Bu o‘rinda 0 ‘rta asrda yashagan buyuk arab faylasufi 
A . Kindiyning quyidagi fikrlari ustida to‘xtab o'tmoq joizdir. Bir kuni  
shogirdlari A .  Kindiydan, ustoz, ba’zi odamlar falsafa kerak emas
deydilar, ularga qanday javob berish kerak, deb so'ragan ekanlar.
A . Kindiy ularga, kimki falsafa kerak emas desa, unga, nima uchun
kerak emas, deb savol beringlar.
                         E.Yusupov “Falsafa” O’quv qo’llanma Toshkent-2005 Falsafiy tafakkurning jamiyat 
hayoti muammolari tahlili
uchun ahamiyatli ,bo‘lgan 
tomonlaridan biri — e’tiqodiy
bag‘rikenglikdir.
Falsafa — tafakkur   madaniyati, 
borliq haqidagi bilimlarning 
insoniyat ijtimoiy, iqtisodiy,
siyosiy, ma’naviy taraqqiyoti 
tarixining umumlashgan 
ifodasidir. Falsafiy tafakkur muttasil haqiqatni izlash, jamiyat hayotidagi   barcha jarayonlarni, 
fan yutuqlari natijasida qo‘lga kiritilgan   yangiliklarni mutlaqlashtirmaslikdir.
Faylasuflar jamiyat hayotidagi har bir tartibot tizimiga, ijti moiy, iqtisodiy, siyosiy 
munosabatlarning shakllariga, ilmiy kashfiyotlarga ,,Bu nima uchun shunday?“, 
„Bundan yaxshiroq bo‘lishi   mumkin emasmi?“, degan savollar asosida yondashadi. 
Jamiyat   hayoti va taraqqiyotida, fanlar sohasida bunday savollar
qo'yilmagan zamonlar bo‘lmagan. Bu savollarga javob insoniyat   taraqqiyotining   
yangi yo‘llari, shakllari, imkoniyatlarini izlashni
taqozo qiladi. Zero, ularga javob topishga qaratilgan amaliy   jarayonlar jamiyat,    
fan-texnika taraqqiyoti, inson ma’naviy   kamolotining asosiy sabablaridandir.
Faylasuflarning mustaqil, ijodiy fikrlashlari, ya’ni fikr erkinligi   ham bu fanning 
jamiyat taraqqiyotiga ta’sirini kuchaytiradigan   sabablardandir.
                                      E.Yusupov “Falsafa” O’quv qo’llanma Toshkent-2005              Inson falsafiy tafakkur   orqali o'z mohiyatini, 
borliqdagi o'rnini biladi, avlodlar qoldirgan   meros, 
o'z davrining amaliy, ilmiy   yutuqlarini 
umumlashtirib,olamni bir-biri bilan bog'langan, 
taraqqiyotda bo'Igan jarayon   sifatida anglaydi, 
istiqbol rejalarini belgilaydi. Falsafa - tafakkur  
madaniyati, borliq haqidagi bilimlarning insoniyat 
ijtimoiy, iqtisodiy,   siyosiy, ma’naviy taraqqiyoti 
tarixining umumlashgan ifodasidir.   Falsafa 
insoniyat tarixida amalga oshirilgan boy tajribani 
yaxlit   o'rganib, umumlashtirib, ularning ijobiy, 
salbiy jihatlarini tahlil   etib, kelajakni oldindan 
ko'rishga imkon beradigan, kishilarning   yangi 
sharoitlardagi faoliyatiga   asos bo'ladigan umumiy 
xulosalar   tizimini yuzaga keltiradi. Falsafada 
o'tmish tahliliga katta e’t a bor   berilsa ham, asosiy 
maqsad  jamiyatning, insonning istiqboli   bilan 
bog'liq bo'Igan muammola rn i o'rganishdir.
www.ziyouz.com kutubxonasi O’rta asrlarda ilg’or falsafiy fikrlarning rivojlaniishida Xorazmiy, Forobiy, Beruniy, Ibn Sino,   
  Umar Xayyom, A. Navoiy kabi mashxur mutafakkirlarning roli kattadir. 
Buyuk mutaffakir Forobiy (878-950 yillar) 200 dan ortiq asar yozgan. U o’zining falsafiy 
qarashlarida o’z zamonasi uchun eng ilg’or fikrlarni olg’a suradi. Biroq uning dunyoqarashi 
idealistik dunyoqarashdan xolis bo’la olmagan. 
Forobiy dunyoning, koinotning paydo bo’lishida ollox boshlang’ich rol o’ynagan deb e’tirof 
qilgan bo’lsa-da, tabiat vujudga kelgach, u mustaqildir. Uning fikricha, materiya abadiy, uning 
oxiri yo’q, makonda xam, zamonda xam cheksiz va chegaralanmagan degan materialistik fikrni 
olg’a surgan edi. Forobiy o’zining ‘’Ideal shaxar axolisining fikrlari’’ asarida ilg’or 
ma’rifatparvarlik g’oyalarini olg’a suradi.
Uningcha, davlat odamlarning talablarini birgalikda, ijtimoiy 
tarzda qondirish uchun vujudga keltirilgan tashkilotdir. 
Shunisi muximki, Forobiy o’sha vaqtdagi odamlar orasidagi 
tengsizlikni ko’rish bilan birga uni tanqid xam qildi. O’rta asr 
davrida bunday fikrlar bilan chiqish juda katta jasorat edi. 
www.google.com“Yangi va eng yangi davr falsafasi” Referat . Beruniy  150  dan  ortiq  asar  yozdi.  Bular  ichida 
eng  mashxurlari  “Qadimgi  xalqlardan  qolgan 
yodgorliklar’’,  ''Xindiston'',  ''Mineralogiya'', 
‘’Saydana’’,’’  Qonuni  ma’sudiy’’,  ‘’  Javoxirlar 
xaqida  risola  ’’  va  boshqalar.  Beruniyning  fikricha, 
tabiat  mustaqil  yashaydi.  Tabiatning  butun 
ko’rinishlari  uning  o’zining    ko’rinishlari  xamma   
narsalar  asosida  materiya  yotadi.  Beruniy 
dunyoqarashida  dialektikaning  ayrim  elementlari 
bor.  Xamma  xarakatlar  materiyanikidir.  Xullas,  shu 
materiyaning  o’zi  yaratuvchi  kuchdir.  Fanda  to’g’ri 
yo’l  topa  olmaydigan  kishilargina  dinga  murojaat 
qiladilar, deydi u. 
E.Yusupov “Falsafa” O’quv qo’llanma Toshkent-2005 Olimning  ijodiy  faoliyatida  muxim  axamiyatga  ega  bo’lgan  tajribaga 
asoslanuvchi  emiirik  bilim  uning  tabiat  xodisalarini  tushunishda  stixiyali 
materializm  pozitsiyasida  turishini  ko’rsatadi.  Biroq  Beruniy  islomning    idealistik 
falsafasi ta’siridan qutula olmadi. 
Ulug’  ensiklopedist    olim,  faylasuf Abu Ali  Ibn  Sino  (980-1037  yillar)  300  dan 
ortiq  asar  yozgan.  U Aristotel  asarlarini  qunt  bilan  o’rganib,  progressiv  g’oyalarni 
olg’a suradi. Falsafaning asosiy masalasini xal etishda u dualist edi. 
Ibn Sino fikricha, materiya butun konkret fanlarning mazmunini tashkil etadi va 
turli shakllarda namoyon bo’ladi. Xudo birinchi turtki xizmatani bajarib, boshqa 
xech ish qila olmaydi, chunki dunyo  o’z qonuniyatlari bilan xarakat qiladi. Ibn 
Sino Aristotelning shakl materiyaga nisbatan aktiv rol o’ynaydi degan fikriga qarshi 
chiqib, ular bir-birisiz mavjud bo’lmaydi, shaklsiz materiya va materiyasiz shakl 
bo’lmaydi deydi.
                                                        “ Falsafa(etika,estetika,mantiq)” O’quv-uslubiy majmua Ushbu davr falsafa rivojida keskin o’zgarishlarga boy bo’lgan. Yangi va Eng 
yangi davr faylasuflari falsafa olamiga yangi falsafiy ta’limotlarini taklif 
etishgan. Neotomizm va diniy modernism ana shu tamoyillardandir. 
Neotomizm Foma Akvinskiy ta'limotiga asoslanadigan zamonaviy katolik 
falsafasining asosiy oqimlaridan biri bo‘lib hisoblinadi. 1879 yilda u 
Vatikanning rasmiy doktrinasi maqomiga ega bo‘lgan. II Vatikan sobori 
(1862-1865) katolik “yangilanishi” ga sanksiya berganidan keyin, neotomizm 
antropotsentrik mazmun kasb etdi. Neotomizmning bosh prinsipi kashf etilish 
teologiyasi, ratsional ilohiyatchilik va metafizikaning ajralmas bog‘liqligidan 
iborat. Neotomizmda asosiy e'tibor Xudo va olamning o‘zaro munosabatiga 
qaratiladi.Diniy modernizmda ijtimoiy taraqqiyot sohasida “kapitalistik 
individualizm” va “marksistik kollektivizm” oralig‘idagi “uchinchi yo‘l” 
bo‘ylab harakat qilish zarurligi ta'kidlab o‘tiladi.
                                                              www.google.com  Falsafa referat . Insoniyat  taraqqiyotida  har  bir  davr  an'anaviy 
falsafiy  muammolarni  ilgari  surgan  va  ularni  o‘z  davri 
dunyoqarashi  ta'sirida  hal  qilishga  harakat  qilgan. 
Falsafa  tarixini  yangi  shoxchalari  paydo  bo‘ladigan 
daraxtga  qiyoslash  mumkin,  har  bir  shox  o‘z  shakliga 
va  yaproqlarining  rangiga  ega  bo‘lib,  ular  boshqalarini 
takrorlamaydi.  Biroq  daraxt  shoxlari  kabi  falsafiy 
yo‘nalishlar  qancha  ko‘p  bo‘lmasin,  ularni  umumiy 
ildiz-  inson  va  olamning  o‘zaro  aloqadorligi,  inson  va 
jamiyat hayotining uzviyligi birlashtiradi. 
Ushbu  umumiy  ildiz  inson  madaniyatining  dunyoqarashli  asosi 
sifatida  falsafaning  ahamiyatini  chuqurroq  tushunishga  imkon 
beradi.XX asr turli davrlardagi falsafiy yo‘nalishlarni o‘zida birlashtirdi 
va  o‘tmish  tajribasiga  tayangan  holda,  olam  va  odam  masalasiga  juda 
murakkab  ijtimoiy  siyosiy  vaziyatda  ziddiyatli,  yangi  falsafiy  qarashlar 
shakllandi.Hozirgi  zamon  falsafasining  o‘ziga  xos  xususiyati  uning 
dunyoqarashli va metodologik jihatdan turli tumanligidir.
                            Yo’ldoshev.S“Falsafa” O’quv qo’llanma Toshkent-2005 Falsafani chuqur o'rganish kishilar ijtimoiy taraqqiyot   yo‘nalishini 
tushunishi va uning istiqbolini ko‘ra bilishi, hozirgi   kunda  
mamlakatimizda sodir borayotgan murakkab о‘tish   jarayonining 
mohiyatini anglab olishlariga imkon beradi. Falsafa   yoshlarda faqat o‘z 
millatiga hurmatnigina emas, balki inson parvarlik, millatparvarlik, 
baynalmilalchilik e’tiqodini ham   tarbiyalaydi, barcha xalqlar va 
millatlarga nisbatan qardoshlik   tuyg‘ularini shakllantirishga yordam 
beradi.Demak, falsafa tor professionalizmga, fikriy mahdudlikka
barham beradi, u kishiga keng ko‘lamli mushohada yuritishga imkon
yaratib, fikriy sayozlik, yengil-yelpi muhokamalardan saqlab,
keng va chuqur aqliy xulosalar qilishga o‘rgatadi. Uni chuqur
o‘ rganish insonda falsafiy tafakkur madaniyatining shakllanishiga
olib keladi.
                              www.aim.uz elektron kutubxona 0 ‘rta Osiyo xalqlarining XIV—XVI asrlar tarixidan shara fl i   o‘rin ni  
egallaga n  buyuk siymo   Alisher Navoiy (1441—1501-yillar) dir.   Alisher 
Navoiy temuriylar davrining murakkab sharoitida,   jamiyatda 
ziddiyatlar avj o l gan, temuriyzodala rn ing hokimiyat   uchun kurashlari 
kuchaygan davrda yashadi va ijod qildi. U o‘z   davridagi yaqin va o‘rta 
Sharq, 0‘rta Osiyo xalqlari adabiyoti, tarixi,   ilm-fani, madaniyati, 
antik davr yunon, o‘rta asr arab, eron,   Osiyo mutafakkirlarining 
ijtimoiy-falsafiy, diniy va dunyoviy   b il imlarini, tasavvuf ta’limotini 
c huqur va mukammal egallagan.   Bu narsa uning ijtimoiy-falsafiy 
qarashlari shakllanishiga,   shubhasiz, katta ta’sir ko‘rsatdi.  
Alisher Navoiyning falsafiy dunyoqarashi vahdati-vujud, ya’ ni  borliqning birligi ta’limotiga  
asoslanadi. Uningcha, borliq — bu   Xudodir, Xudo mutlaq borliqdir, U atrofdagi narsa va 
hodisalarda   namoyan boladi va mohiyatiga ko‘ra yakka-yu yagona, lekin tabiatda   o‘zini zuhur 
etadi. Navoiyning fikricha, mavjud narsala rn ing   hammasi mutlaq borliq — Xudoning zohid 
sifatlari, ko‘rinishidir.   Mutlaq borliq — Xudo abadiy, boqiy va hamma narsaning   yaratuvchisidir, 
boshqa barcha mavjudotlar o'tkinchi, vaqtinchadir.Yaratuvchi o'zining qudratli qalami bilan 
butun olamni aniq bir   reja ostida bunyod qilgan. A vv alo, to'qqiz falakni aylanuvchi qilib   yaratdi 
va buning sirini tushunishda idrokni ojiz qildi. Ko'kni tun   va kunga bog'lab, uni Quyosh va 
yulduzlar bilan bezadi. Unda Oy   go‘yo osmon ti rn og'iga o'xshash bo'lib, yangi Oy esa, 
ti rn og'ining   bir bo'lagini eslatadi .
                  “ Buyuk siymolar, allomalar ”  3-kitoblar.  Т oshkent  ,, Sharq“, 1998 .                 Insoniyat  taraqqiyotida  har  bir  davr  an'anaviy  falsafiy  muammolarni  ilgari 
surgan  va  ularni  o‘z  davri  dunyoqarashi  ta'sirida  hal  qilishga  harakat  qilgan. 
Falsafa  tarixini  yangi  shoxchalari  paydo  bo‘ladigan  daraxtga  qiyoslash  mumkin, 
har  bir  shox  o‘z  shakliga  va  yaproqlarining  rangiga  ega  bo‘lib,  ular  boshqalarini 
takrorlamaydi.  Biroq  daraxt  shoxlari  kabi  falsafiy  yo‘nalishlar  qancha  ko‘p 
bo‘lmasin,  ularni  umumiy  ildiz-  inson  va  olamning  o‘zaro  aloqadorligi,  inson  va 
jamiyat  hayotining  uzviyligi  birlashtiradi.Ushbu  ildiz  inson  madaniyatining 
dunyoqarashli asosi sifatida falsafaning tushunishga imkon beradi.  
XX asr turli davrlardagi falsafiy yo‘nalishlarni o‘zida 
birlashtirdi va o‘tmish tajribasiga tayangan holda, 
olam va odam masalasiga juda murakkab ijtimoiy 
siyosiy vaziyatda ziddiyatli, yangi falsafiy qarashlar 
shakllandi.Hozirgi zamon falsafasining o‘ziga xos 
xususiyati uning dunyoqarashli va metodologik 
jihatdan turli tumanligidir.
 
  www.ziyouz.com kutubxonasi TAYANCH IBORALAR
F
2.    E ’tiqodiy   bag‘rikenglik - f alsafiy tafakkurning jamiyat hayoti muammolari 
tahlili   uchun ahamiyatli ,bo‘lgan tomonlaridan biri .1. Falsafa — tafakkur   madaniyati, borliq haqidagi bilimlarning insoniyat ijtimoiy, 
iqtisodiy,siyosiy, ma’naviy taraqqiyoti tarixining umumlashgan   ifodasidir.
3.  Falsafiy tafakkur  -  muttasil haqiqatni izlash, jamiyat hayotidagi   barcha 
jarayonlarni, fan yutuqlari natijasida qo‘lga kiritilgan   yangiliklarni 
mutlaqlashtirmaslikdir.
4.  Falsafiy dunyoqarash  -  dunyoni, borliqni aqliy jihatdan mantiqiy,
izchil, umumlashtirib tushuntiruvchi nazariy qarashlar tizimidir.
www.referat.uz Foydalanilgan adabiyotlar
1. Kаrimоv I.А. Yuksаk mа’nаviyat  y еngilmаs kuch. – T. : “ Mа’nаviyat ”  2008 y.
2. Nosirov R.N., Sirojiddinov Sh.S., Ziyautdinova X.A. O‘rta Osiyolik allomalarning 
falsafiy qarashlari.  “O‘zbekiston”, 2007 y.
3. Tohir Karim. Milliy tafakkur tarixidan.   “Sharq”, 2003 y.
4. Falsafa. Qomusiy lug‘at.  “Sharq”, 2004 y.
5. O‘zbekistonda ijtimoiy falsafiy fikrlar tarixidan lavxalar. “Sharq”, 1995 y.
6. http//.www.google.com
7. http//.www.aim.uz

MAVZU: I slomiy madaniyat va milliy falsafiy tafakkur REJA: 1.Falsafiy tafakkur tushunchasi 2.O’tgan asrlardagi O’zbekistondagi ijtimoiy- falsafiy tafakkur 3.Milliy falsafiy tafakkurning rivojlanishi

Falsafa, falsafiy tafakkur to'g'risida so‘z ketganda uning ikki jihatini e’tiborga olmoq kerak. Falsafa, bir tomondan, o‘z mohiyatini anglab, ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy-madaniy munosabatlar ichida yashayotgan, ma’lum bilimlarni o'rganib, ulardan hayotiy yo‘llanma bo'ladigan yangi umumiy xulosalar qilishga intilayotgan barcha sog‘lom fikrli kishilarga x o s bo‘ l gan tafakkur salohiyatidir. Inson hayot saboqlarini anglab, olgan bilimlari, orttirgan tajribasi yakunlarini muayyan e’tiqod, manfaatlar, qadriyatlarga tayanib qilgan xulosalari ham falsafiy umumlashmalar hisoblanadi. Bu o‘rinda 0 ‘rta asrda yashagan buyuk arab faylasufi A . Kindiyning quyidagi fikrlari ustida to‘xtab o'tmoq joizdir. Bir kuni shogirdlari A . Kindiydan, ustoz, ba’zi odamlar falsafa kerak emas deydilar, ularga qanday javob berish kerak, deb so'ragan ekanlar. A . Kindiy ularga, kimki falsafa kerak emas desa, unga, nima uchun kerak emas, deb savol beringlar. E.Yusupov “Falsafa” O’quv qo’llanma Toshkent-2005

Falsafiy tafakkurning jamiyat hayoti muammolari tahlili uchun ahamiyatli ,bo‘lgan tomonlaridan biri — e’tiqodiy bag‘rikenglikdir. Falsafa — tafakkur madaniyati, borliq haqidagi bilimlarning insoniyat ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy taraqqiyoti tarixining umumlashgan ifodasidir.

Falsafiy tafakkur muttasil haqiqatni izlash, jamiyat hayotidagi barcha jarayonlarni, fan yutuqlari natijasida qo‘lga kiritilgan yangiliklarni mutlaqlashtirmaslikdir. Faylasuflar jamiyat hayotidagi har bir tartibot tizimiga, ijti moiy, iqtisodiy, siyosiy munosabatlarning shakllariga, ilmiy kashfiyotlarga ,,Bu nima uchun shunday?“, „Bundan yaxshiroq bo‘lishi mumkin emasmi?“, degan savollar asosida yondashadi. Jamiyat hayoti va taraqqiyotida, fanlar sohasida bunday savollar qo'yilmagan zamonlar bo‘lmagan. Bu savollarga javob insoniyat taraqqiyotining yangi yo‘llari, shakllari, imkoniyatlarini izlashni taqozo qiladi. Zero, ularga javob topishga qaratilgan amaliy jarayonlar jamiyat, fan-texnika taraqqiyoti, inson ma’naviy kamolotining asosiy sabablaridandir. Faylasuflarning mustaqil, ijodiy fikrlashlari, ya’ni fikr erkinligi ham bu fanning jamiyat taraqqiyotiga ta’sirini kuchaytiradigan sabablardandir. E.Yusupov “Falsafa” O’quv qo’llanma Toshkent-2005

Inson falsafiy tafakkur orqali o'z mohiyatini, borliqdagi o'rnini biladi, avlodlar qoldirgan meros, o'z davrining amaliy, ilmiy yutuqlarini umumlashtirib,olamni bir-biri bilan bog'langan, taraqqiyotda bo'Igan jarayon sifatida anglaydi, istiqbol rejalarini belgilaydi. Falsafa - tafakkur madaniyati, borliq haqidagi bilimlarning insoniyat ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy taraqqiyoti tarixining umumlashgan ifodasidir. Falsafa insoniyat tarixida amalga oshirilgan boy tajribani yaxlit o'rganib, umumlashtirib, ularning ijobiy, salbiy jihatlarini tahlil etib, kelajakni oldindan ko'rishga imkon beradigan, kishilarning yangi sharoitlardagi faoliyatiga asos bo'ladigan umumiy xulosalar tizimini yuzaga keltiradi. Falsafada o'tmish tahliliga katta e’t a bor berilsa ham, asosiy maqsad jamiyatning, insonning istiqboli bilan bog'liq bo'Igan muammola rn i o'rganishdir. www.ziyouz.com kutubxonasi