logo

MARKAZIY OSIYO DAVLATLARI TRANSPORT TIZIMIDAGI ASOSIY MUAMMOLAR

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

408.9501953125 KB
MAVZU. MARKAZIY OSIYO DAVLATLARI TRANSPORT TIZIMIDAGI ASOSIY  
MUAMMOLAR 
Reja :     
       1. Mintaqaviy transport tizimini boshqarishning nazariy-myetodologik asoslar 
           2. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarishning xalqaro hamkorlik mexanizmlari 
          3. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarish mexanizmining samaradorligini 
oshirish yo’llari  •
Bugungi kunda tranzit va xalqaro tashuvlarni amalga oshirish bilan bog‘liq  
•
munosabatlarni tartibga solish yuzasidan xalqaro amaliyotda hamda ilmiy doiralarda 
turlicha  
•
talqinlarning mavjudligi, mazkur sohaga oid asosiy tushunchalarni to‘g‘ri 
interpretatsiya qilish  
•
lozimligini belgilaydi. Shundan kelib chiqqan holda, eng avvalo «mintaqaviy transport  
•
integratsiyasi» hamda «mintaqaviy transport tizimi» kabi tushunchalarga oydinlik 
kiritilishini  
•
taqozo etadi. Bir necha davlat hududidan o‘tuvchi transport koridorlarining samarali 
ishlashi  
•
uchun tegishli mintaqada transport sohasidagi integratsiyalashuv talab etiladi. 
Shunday ekan,  
•
mazkur yo‘nalishda dastlab «mintaqaviy transport integratsiyasi» tushunchasi 
bo‘yicha ham  
•
yagona ta’rif ishlab chiqish talab etiladi.  Mazkur tushuncha bo‘yicha olimlarning va  
mutaxassislarning fikr va yondashuvlarini umumlashtirgan 
holda unga quyidagicha ta’rif berish  
mumkin: mintaqaviy transport integratsiyasi – bu mintaqa 
davlatlari tomonidan transport  
sohasida o‘zaro samarali va barqaror aloqalarni kuchaytirish, 
bu boradagi siyosiy va iqtisodiy  
manfaatlarni muvofiqlashtirish hamda tegishli me’yoriy-
huquqiy bazani takomillashtirish  
jarayoni va uning natijasida yuzaga keluvchi holat hisoblanadi. 
5 Aytish joizki, qayd etilgan  
talqinlarni barcha mintaqa uchun, xususan Markaziy Osiyo 
transport tizimi uchun to‘g‘ridan- 
to‘g‘ri qo‘llab bo‘lmaydi. Chunki, boshqa mintaqalardagi 
(masalan, YEvropa Ittifoqida)  
transport sohasidagi munosabatlarda barcha transport turlari 
ishtirokini kuzatish mumkin.  
Markaziy Osiyo mintaqasida esa alohida tizim sifatida 
shakllanishi uchun shart-sharoitlar va  
zarurat asosan avtomobil va temir yo‘l transporti turlari 
uchun mavjud. •
Shu nuqtai nazardan kelib chiqqan holda, «mintaqaviy transport tizimi» 
tushunchasini Markaziy Osiyoga nisbatan  qo‘llaganda, unga quyidagicha ta’rif 
berish mumkin: mintaqaviy transport tizimi bu – murakkab  tizim turiga kirib, 
mintaqa davlatlarining umumiy manfaatlarni ko‘zlovchi, mustaqil boshqaruv  
tizimiga va xususiy maqsadiga ega milliy transport tizimlarining (avtomobil va 
temir yo‘l tarmoqlari kesimida) o‘zaro muvofiqlashgan majmui hisoblanadi. 
•
Mazkur mintaqaviy tizimning mukammalligi hamda samarali faoliyati ushbu 
mintaqa davlatlari o‘rtasidagi transport sohasidagi hamkorlik darajasiga va 
uchinchi davlat uchun yaratilgan sharoitga bog‘liq.
•
  Umuman, mazkur tadqiqotda mintaqaviy transport tizimi, tranzit va transport 
koridorlari haqida to‘xtalganda, quruqlik orqali o‘tuvchi transport turlari, xususan 
avtomobil va temir yo‘l transporti nazarda tutiladi.  
•
Transport tizimini samarali boshqarishda tegishli boshqaruv qarorlarini qabul 
qilish uchun soha muntazam monitoring qilib borilishi va monitoring natijalari 
boshqaruv apparatiga taqdim etilishi lozim.   •
Dissertatsiyada mintaqaviy transport 
tizimini monitoringini olib borishda  
•
va sohadagi muammolarni aniqlashda 
yordam beruvchi indikatorlar ishlab 
chiqildi va ularning  
•
chegaraviy qiymatlari o‘rnatildi. 
Mazkur indikatorlar transport 
koridorlarini, tranzit salohiyatini  
•
hamda transport logistikasi 
samaradorligini baholovchi guruhlarga 
ajratildi.  
•
Indikatorlar yordamida mintaqa 
transport tizimini doimiy monitoring 
qilib borilishi tizimdagi  
•
tendensiyalarni kuzatish va tegishli 
choralarni ishlab chiqish imkonini 
beradi. •
Markaziy Osiyo transport tizimiga umumiy tavsif berilib, unda mintaqaviy transport tizimining shakllanish 
bosqichlari (-jadval), o‘zaro bog‘liqlik darajasi hamda sohadagi muammolar tadqiq etilgan.  
•
Markaziy Osiyoda transport tizimining rivojlanish bosqichlari.  
•
  Birinchi bosqich (mil. avv. II asrdan milodning XVI asrigacha bo‘lgan davr) Buyuk Ipak yo‘lini shakllanishi 
va rivojlanishi.
•
  Ikkinchi bosqich (XVI asrdan XIX asrgacha bo‘lgan davr) Buyuk Ipak yo‘li ahamiyatining pasayish davri.
•
  Uchinchi bosqich (XIX asrdan XX asrgacha bo‘lgan davr) Chor Rossiyasi bilan bog‘liq loyihalar (mintaqaviy 
transport integratsiyasi).
•
  To‘rtinchi bosqich (1917 yildan 1990 yilgacha bo‘lgan davr) Shimoliy yo‘nalishdagi transport loyihalar 
rivoji.
•
  Beshinchi bosqich (1990 yildan 2000 yilgacha bo‘lgan davr) Markaziy Osiyo mintaqasida global transport 
loyihalar.
•
    Oltinchi bosqich (2000 yildan 2011 yilgacha bo‘lgan davr) Alohida davlatlarning transport koridorlarini 
diversifikatsiyalash davri.
•
  YEttinchi bosqich (2011 yildan 2017 yilgacha) Mintaqada transport dezintegratsiyasining eng rivojlangan 
davri.
•
  Sakkizinchi bosqich (2017 yildan hozirgi kungacha) Mintaqa davlatlari o‘rtasida transport sohasidagi 
hamkorlikning iliqlashuv davri. •
Mintaqa transport tizimini rivojlanish davrini sakkiz bosqichga bo‘lib o‘rganilib, oltinchi  
•
va yettinchi bosqichlarda transport sohasidagi hamkorlik nisbatan pasayganligi, muammolar  
•
qamrovi ko‘payganligi ko’riladi.  
•
Mintaqa davlatlarining transport sohasida o‘zaro bog‘liqlik darajasiga baho berilib,  
•
so‘nggi yillarda mazkur ko‘rsatkichning kamayish tendensiyasiga ega ekanligi aniqlandi. Ushbu  
•
tendensiyada bir-birini aylanib o‘tuvchi muqobil koridorlarning ishga tushirilishi asosiy omil  
•
bo‘lib xizmat qilayotganligi asoslandi.  
•
Har qanday tizim o‘zaro aloqador va o‘zaro ta’sir ko‘rsatuvchi ma’lum elementlardan  
•
(murakkab tizimlarda tagtizimlardan6) iborat bo‘lgani kabi, mintaqaviy transport tizimi ham bir  
•
qator elementlarni o‘z ichiga qamrab oladi.  
•
Fandagi ilmiy yondashuvlaridan biri hisoblangan tizimli yondashuv tamoyillariga asoslanib  
•
Markaziy Osiyo transport tizimini murakkab va o‘z navbatida yaxshi boshqarilmaydigan tizim  
•
sifatida ta’riflash mumkin. Chunki uning tagtizimlari (mintaqa davlatlari) mustaqil boshqaruv  
•
tizimiga va alohida maqsadlariga ega.

MAVZU. MARKAZIY OSIYO DAVLATLARI TRANSPORT TIZIMIDAGI ASOSIY MUAMMOLAR Reja : 1. Mintaqaviy transport tizimini boshqarishning nazariy-myetodologik asoslar 2. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarishning xalqaro hamkorlik mexanizmlari 3. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarish mexanizmining samaradorligini oshirish yo’llari

• Bugungi kunda tranzit va xalqaro tashuvlarni amalga oshirish bilan bog‘liq • munosabatlarni tartibga solish yuzasidan xalqaro amaliyotda hamda ilmiy doiralarda turlicha • talqinlarning mavjudligi, mazkur sohaga oid asosiy tushunchalarni to‘g‘ri interpretatsiya qilish • lozimligini belgilaydi. Shundan kelib chiqqan holda, eng avvalo «mintaqaviy transport • integratsiyasi» hamda «mintaqaviy transport tizimi» kabi tushunchalarga oydinlik kiritilishini • taqozo etadi. Bir necha davlat hududidan o‘tuvchi transport koridorlarining samarali ishlashi • uchun tegishli mintaqada transport sohasidagi integratsiyalashuv talab etiladi. Shunday ekan, • mazkur yo‘nalishda dastlab «mintaqaviy transport integratsiyasi» tushunchasi bo‘yicha ham • yagona ta’rif ishlab chiqish talab etiladi.

Mazkur tushuncha bo‘yicha olimlarning va mutaxassislarning fikr va yondashuvlarini umumlashtirgan holda unga quyidagicha ta’rif berish mumkin: mintaqaviy transport integratsiyasi – bu mintaqa davlatlari tomonidan transport sohasida o‘zaro samarali va barqaror aloqalarni kuchaytirish, bu boradagi siyosiy va iqtisodiy manfaatlarni muvofiqlashtirish hamda tegishli me’yoriy- huquqiy bazani takomillashtirish jarayoni va uning natijasida yuzaga keluvchi holat hisoblanadi. 5 Aytish joizki, qayd etilgan talqinlarni barcha mintaqa uchun, xususan Markaziy Osiyo transport tizimi uchun to‘g‘ridan- to‘g‘ri qo‘llab bo‘lmaydi. Chunki, boshqa mintaqalardagi (masalan, YEvropa Ittifoqida) transport sohasidagi munosabatlarda barcha transport turlari ishtirokini kuzatish mumkin. Markaziy Osiyo mintaqasida esa alohida tizim sifatida shakllanishi uchun shart-sharoitlar va zarurat asosan avtomobil va temir yo‘l transporti turlari uchun mavjud.

• Shu nuqtai nazardan kelib chiqqan holda, «mintaqaviy transport tizimi» tushunchasini Markaziy Osiyoga nisbatan qo‘llaganda, unga quyidagicha ta’rif berish mumkin: mintaqaviy transport tizimi bu – murakkab tizim turiga kirib, mintaqa davlatlarining umumiy manfaatlarni ko‘zlovchi, mustaqil boshqaruv tizimiga va xususiy maqsadiga ega milliy transport tizimlarining (avtomobil va temir yo‘l tarmoqlari kesimida) o‘zaro muvofiqlashgan majmui hisoblanadi. • Mazkur mintaqaviy tizimning mukammalligi hamda samarali faoliyati ushbu mintaqa davlatlari o‘rtasidagi transport sohasidagi hamkorlik darajasiga va uchinchi davlat uchun yaratilgan sharoitga bog‘liq. • Umuman, mazkur tadqiqotda mintaqaviy transport tizimi, tranzit va transport koridorlari haqida to‘xtalganda, quruqlik orqali o‘tuvchi transport turlari, xususan avtomobil va temir yo‘l transporti nazarda tutiladi. • Transport tizimini samarali boshqarishda tegishli boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun soha muntazam monitoring qilib borilishi va monitoring natijalari boshqaruv apparatiga taqdim etilishi lozim.