MARKAZIY OSIYO DAVLATLARI TRANSPORT TIZIMIDAGI ASOSIY MUAMMOLAR
![MAVZU. MARKAZIY OSIYO DAVLATLARI TRANSPORT TIZIMIDAGI ASOSIY
MUAMMOLAR
Reja :
1. Mintaqaviy transport tizimini boshqarishning nazariy-myetodologik asoslar
2. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarishning xalqaro hamkorlik mexanizmlari
3. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarish mexanizmining samaradorligini
oshirish yo’llari](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_1.png)
![•
Bugungi kunda tranzit va xalqaro tashuvlarni amalga oshirish bilan bog‘liq
•
munosabatlarni tartibga solish yuzasidan xalqaro amaliyotda hamda ilmiy doiralarda
turlicha
•
talqinlarning mavjudligi, mazkur sohaga oid asosiy tushunchalarni to‘g‘ri
interpretatsiya qilish
•
lozimligini belgilaydi. Shundan kelib chiqqan holda, eng avvalo «mintaqaviy transport
•
integratsiyasi» hamda «mintaqaviy transport tizimi» kabi tushunchalarga oydinlik
kiritilishini
•
taqozo etadi. Bir necha davlat hududidan o‘tuvchi transport koridorlarining samarali
ishlashi
•
uchun tegishli mintaqada transport sohasidagi integratsiyalashuv talab etiladi.
Shunday ekan,
•
mazkur yo‘nalishda dastlab «mintaqaviy transport integratsiyasi» tushunchasi
bo‘yicha ham
•
yagona ta’rif ishlab chiqish talab etiladi.](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_2.png)
![Mazkur tushuncha bo‘yicha olimlarning va
mutaxassislarning fikr va yondashuvlarini umumlashtirgan
holda unga quyidagicha ta’rif berish
mumkin: mintaqaviy transport integratsiyasi – bu mintaqa
davlatlari tomonidan transport
sohasida o‘zaro samarali va barqaror aloqalarni kuchaytirish,
bu boradagi siyosiy va iqtisodiy
manfaatlarni muvofiqlashtirish hamda tegishli me’yoriy-
huquqiy bazani takomillashtirish
jarayoni va uning natijasida yuzaga keluvchi holat hisoblanadi.
5 Aytish joizki, qayd etilgan
talqinlarni barcha mintaqa uchun, xususan Markaziy Osiyo
transport tizimi uchun to‘g‘ridan-
to‘g‘ri qo‘llab bo‘lmaydi. Chunki, boshqa mintaqalardagi
(masalan, YEvropa Ittifoqida)
transport sohasidagi munosabatlarda barcha transport turlari
ishtirokini kuzatish mumkin.
Markaziy Osiyo mintaqasida esa alohida tizim sifatida
shakllanishi uchun shart-sharoitlar va
zarurat asosan avtomobil va temir yo‘l transporti turlari
uchun mavjud.](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_3.png)
![•
Shu nuqtai nazardan kelib chiqqan holda, «mintaqaviy transport tizimi»
tushunchasini Markaziy Osiyoga nisbatan qo‘llaganda, unga quyidagicha ta’rif
berish mumkin: mintaqaviy transport tizimi bu – murakkab tizim turiga kirib,
mintaqa davlatlarining umumiy manfaatlarni ko‘zlovchi, mustaqil boshqaruv
tizimiga va xususiy maqsadiga ega milliy transport tizimlarining (avtomobil va
temir yo‘l tarmoqlari kesimida) o‘zaro muvofiqlashgan majmui hisoblanadi.
•
Mazkur mintaqaviy tizimning mukammalligi hamda samarali faoliyati ushbu
mintaqa davlatlari o‘rtasidagi transport sohasidagi hamkorlik darajasiga va
uchinchi davlat uchun yaratilgan sharoitga bog‘liq.
•
Umuman, mazkur tadqiqotda mintaqaviy transport tizimi, tranzit va transport
koridorlari haqida to‘xtalganda, quruqlik orqali o‘tuvchi transport turlari, xususan
avtomobil va temir yo‘l transporti nazarda tutiladi.
•
Transport tizimini samarali boshqarishda tegishli boshqaruv qarorlarini qabul
qilish uchun soha muntazam monitoring qilib borilishi va monitoring natijalari
boshqaruv apparatiga taqdim etilishi lozim.](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_4.png)
![](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_5.png)
![•
Dissertatsiyada mintaqaviy transport
tizimini monitoringini olib borishda
•
va sohadagi muammolarni aniqlashda
yordam beruvchi indikatorlar ishlab
chiqildi va ularning
•
chegaraviy qiymatlari o‘rnatildi.
Mazkur indikatorlar transport
koridorlarini, tranzit salohiyatini
•
hamda transport logistikasi
samaradorligini baholovchi guruhlarga
ajratildi.
•
Indikatorlar yordamida mintaqa
transport tizimini doimiy monitoring
qilib borilishi tizimdagi
•
tendensiyalarni kuzatish va tegishli
choralarni ishlab chiqish imkonini
beradi.](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_6.png)
![•
Markaziy Osiyo transport tizimiga umumiy tavsif berilib, unda mintaqaviy transport tizimining shakllanish
bosqichlari (-jadval), o‘zaro bog‘liqlik darajasi hamda sohadagi muammolar tadqiq etilgan.
•
Markaziy Osiyoda transport tizimining rivojlanish bosqichlari.
•
Birinchi bosqich (mil. avv. II asrdan milodning XVI asrigacha bo‘lgan davr) Buyuk Ipak yo‘lini shakllanishi
va rivojlanishi.
•
Ikkinchi bosqich (XVI asrdan XIX asrgacha bo‘lgan davr) Buyuk Ipak yo‘li ahamiyatining pasayish davri.
•
Uchinchi bosqich (XIX asrdan XX asrgacha bo‘lgan davr) Chor Rossiyasi bilan bog‘liq loyihalar (mintaqaviy
transport integratsiyasi).
•
To‘rtinchi bosqich (1917 yildan 1990 yilgacha bo‘lgan davr) Shimoliy yo‘nalishdagi transport loyihalar
rivoji.
•
Beshinchi bosqich (1990 yildan 2000 yilgacha bo‘lgan davr) Markaziy Osiyo mintaqasida global transport
loyihalar.
•
Oltinchi bosqich (2000 yildan 2011 yilgacha bo‘lgan davr) Alohida davlatlarning transport koridorlarini
diversifikatsiyalash davri.
•
YEttinchi bosqich (2011 yildan 2017 yilgacha) Mintaqada transport dezintegratsiyasining eng rivojlangan
davri.
•
Sakkizinchi bosqich (2017 yildan hozirgi kungacha) Mintaqa davlatlari o‘rtasida transport sohasidagi
hamkorlikning iliqlashuv davri.](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_7.png)
![•
Mintaqa transport tizimini rivojlanish davrini sakkiz bosqichga bo‘lib o‘rganilib, oltinchi
•
va yettinchi bosqichlarda transport sohasidagi hamkorlik nisbatan pasayganligi, muammolar
•
qamrovi ko‘payganligi ko’riladi.
•
Mintaqa davlatlarining transport sohasida o‘zaro bog‘liqlik darajasiga baho berilib,
•
so‘nggi yillarda mazkur ko‘rsatkichning kamayish tendensiyasiga ega ekanligi aniqlandi. Ushbu
•
tendensiyada bir-birini aylanib o‘tuvchi muqobil koridorlarning ishga tushirilishi asosiy omil
•
bo‘lib xizmat qilayotganligi asoslandi.
•
Har qanday tizim o‘zaro aloqador va o‘zaro ta’sir ko‘rsatuvchi ma’lum elementlardan
•
(murakkab tizimlarda tagtizimlardan6) iborat bo‘lgani kabi, mintaqaviy transport tizimi ham bir
•
qator elementlarni o‘z ichiga qamrab oladi.
•
Fandagi ilmiy yondashuvlaridan biri hisoblangan tizimli yondashuv tamoyillariga asoslanib
•
Markaziy Osiyo transport tizimini murakkab va o‘z navbatida yaxshi boshqarilmaydigan tizim
•
sifatida ta’riflash mumkin. Chunki uning tagtizimlari (mintaqa davlatlari) mustaqil boshqaruv
•
tizimiga va alohida maqsadlariga ega.](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_8.png)
![](/data/documents/58792d9b-044d-4854-917c-8a07bca778c2/page_9.png)
MAVZU. MARKAZIY OSIYO DAVLATLARI TRANSPORT TIZIMIDAGI ASOSIY MUAMMOLAR Reja : 1. Mintaqaviy transport tizimini boshqarishning nazariy-myetodologik asoslar 2. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarishning xalqaro hamkorlik mexanizmlari 3. Markaziy Osiyo transport tizimini boshqarish mexanizmining samaradorligini oshirish yo’llari
• Bugungi kunda tranzit va xalqaro tashuvlarni amalga oshirish bilan bog‘liq • munosabatlarni tartibga solish yuzasidan xalqaro amaliyotda hamda ilmiy doiralarda turlicha • talqinlarning mavjudligi, mazkur sohaga oid asosiy tushunchalarni to‘g‘ri interpretatsiya qilish • lozimligini belgilaydi. Shundan kelib chiqqan holda, eng avvalo «mintaqaviy transport • integratsiyasi» hamda «mintaqaviy transport tizimi» kabi tushunchalarga oydinlik kiritilishini • taqozo etadi. Bir necha davlat hududidan o‘tuvchi transport koridorlarining samarali ishlashi • uchun tegishli mintaqada transport sohasidagi integratsiyalashuv talab etiladi. Shunday ekan, • mazkur yo‘nalishda dastlab «mintaqaviy transport integratsiyasi» tushunchasi bo‘yicha ham • yagona ta’rif ishlab chiqish talab etiladi.
Mazkur tushuncha bo‘yicha olimlarning va mutaxassislarning fikr va yondashuvlarini umumlashtirgan holda unga quyidagicha ta’rif berish mumkin: mintaqaviy transport integratsiyasi – bu mintaqa davlatlari tomonidan transport sohasida o‘zaro samarali va barqaror aloqalarni kuchaytirish, bu boradagi siyosiy va iqtisodiy manfaatlarni muvofiqlashtirish hamda tegishli me’yoriy- huquqiy bazani takomillashtirish jarayoni va uning natijasida yuzaga keluvchi holat hisoblanadi. 5 Aytish joizki, qayd etilgan talqinlarni barcha mintaqa uchun, xususan Markaziy Osiyo transport tizimi uchun to‘g‘ridan- to‘g‘ri qo‘llab bo‘lmaydi. Chunki, boshqa mintaqalardagi (masalan, YEvropa Ittifoqida) transport sohasidagi munosabatlarda barcha transport turlari ishtirokini kuzatish mumkin. Markaziy Osiyo mintaqasida esa alohida tizim sifatida shakllanishi uchun shart-sharoitlar va zarurat asosan avtomobil va temir yo‘l transporti turlari uchun mavjud.
• Shu nuqtai nazardan kelib chiqqan holda, «mintaqaviy transport tizimi» tushunchasini Markaziy Osiyoga nisbatan qo‘llaganda, unga quyidagicha ta’rif berish mumkin: mintaqaviy transport tizimi bu – murakkab tizim turiga kirib, mintaqa davlatlarining umumiy manfaatlarni ko‘zlovchi, mustaqil boshqaruv tizimiga va xususiy maqsadiga ega milliy transport tizimlarining (avtomobil va temir yo‘l tarmoqlari kesimida) o‘zaro muvofiqlashgan majmui hisoblanadi. • Mazkur mintaqaviy tizimning mukammalligi hamda samarali faoliyati ushbu mintaqa davlatlari o‘rtasidagi transport sohasidagi hamkorlik darajasiga va uchinchi davlat uchun yaratilgan sharoitga bog‘liq. • Umuman, mazkur tadqiqotda mintaqaviy transport tizimi, tranzit va transport koridorlari haqida to‘xtalganda, quruqlik orqali o‘tuvchi transport turlari, xususan avtomobil va temir yo‘l transporti nazarda tutiladi. • Transport tizimini samarali boshqarishda tegishli boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun soha muntazam monitoring qilib borilishi va monitoring natijalari boshqaruv apparatiga taqdim etilishi lozim.