logo

Qadimgi Yunoniston falsafasi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

244.1083984375 KB
Qadimgi Yunoniston 
falsaf a si.
Reja:

1. Yunonis t onda dastlabki  falsafiy  ta ’l imotlar.

2. Geraklit , Suqrot, Arastu  va Pifagor falsafasi.

3. Eley falsafiy maktabi.

4. Sofistlar falsafasi.

5.  G`o yalar dunyosi va soyalar dunyosi 
ta ’lim otining mohiyati.    Yevropaliklar Uyg‘onish davridan boshlab, besh yuz 
yil mobaynida    Qadimgi Yunoniston tarixini 
«insoniyatning oltin asri», deb atab kelmoqdalar. 
Chindan ham, antik madaniyatda hozirgi zamon 
kishilarini ham rom etayotgan ko‘plab  jozibali 
jihatlar bor. Bular — jamiyatning oqilona tuzilganligi, 
inson va tabiat uyg’unligi, kuchli diniy hissiyotdir. 
Yunonlar g’oyat dindor bo‘lishgan. Ularda xudolar 
ko‘p sonli bo‘lib, bu xudolarga, misrliklardan farqli 
o‘laroq, insoniy xususiyatlar baxsh etilgandi. Bu 
xudolar mag‘rur va hasadgo‘y, sadoqatli va 
do‘stparvar bo‘lishgan. Bir so‘z bilan aytganda, ular 
o‘zlarini o‘ylab  topgan odamlarga o‘xshash 
bo‘lishgan. Yunonlar ilmiy bilimlarni g‘oyat 
qadrlashgan, bu holat hatto ularning avlodlarini ham 
hayratga solgan. Yunonlar, ayniqsa, astronomiya 
bilan qattiq qiziqishgan. Eng mashhur yunon 
olimlaridan biri Arximed bo‘lgan. U jismlarning 
suzish qonunini kashf etdi va bu qonun keyinchalik 
uning nomi bilan «Arximed qonuni» deb yuritila 
boshlagan. Pifagor (sharqda — Fisog‘urs) eng yirik 
matematik, yoki o‘sha davr tili bilan aytganda, 
geometr bo‘lgandi.    
Eramizdan avvalgi butun beshinchi asr davomida yunonlar 
orasida bilimga chinakam intilish mavjud bo‘lgan. 
Geometriya va perspektiva qonunlaridan ibodatxonalar 
qurilishida foydalanilgan. Shuning uchun ham keyinchalik 
yashab o‘tgan me’morlar ularning ishlarini klassik, ya’ni 
namunali ish deb e’tirof etishgan.

Qadimgi yozuvchilar — Esxil, Sofokl va Yevripidlarning 
ham asarlari mashhurdir. Ular o‘z pyesalari bilan shuhrat 
topishgan. Buyuk yunonlar orasida tarixchi Gerodot ham 
bor edi. Avlodlar unga «tarix fanining otasi» deb nom 
berishgan.

Qadimgi yunon faylasufi Suqrot (Sokrat) insoniyatga o‘z-
o‘zini anglab yetishni tavsiya etgandi. Uning tadqiqotlarini 
shogirdi Aflotun (Platon) davom ettirgan. Arastu (Aristotel) 
ham qadimgi davrning Buyuk faylasufi bo‘lgan.    

  Qadimgi davr falsafasining yana bir silsilasi 
Yunonislonga tegishlidir.Bu davrdagi falsafiy 
qarashlar - antik davr falsafasi deb yuritiladi. Unda 
Milet  falsafiy maktabi,  Eley  falsafiy maklabi,  Suqrot, 
Pifagor, Aflotun, Arastu  va boshqalarning falsafiy, 
tabiiy - ilmiy, ijtimoiy - ahloqiy ta’limotlari 
o`rganiladi. Yunonistonda dastlabki falsafiy 
ta’limotlar eramizdan avvalgi VII-VI asrlar o`rtasida 
Milet   shahrida   yuzaga   kelgan   va   rivojlangan.   
Milet   maktabi   vakillari    Fales, Anaksimandr, 
Anaksimenlardir. Uning asoschisi Fales (eramizdan 
avvalgi 624 — 547 yillarda yashagan). U Yunon fani 
va falsafasining asoschisi bo’lib, o`z davrining yetuk 
siyosiy arbobi, geogrofi, faylasufi  bo`lgan. Fales 
ta’limotiga ko`ra, tabiatdagi turli-tuman jism va 
hodisalar dastlabki ibtido — suvdan paydo bo`lgan 
va yana suvga aylanadi va bu moddiy birlik doimo 
o`zgarishda bo`ladi,  Anaksimandr (Falesning 
shogirdi) eramizdan avvalgi VII asr oxiri va VI 
o`rtalarida yashab ijod etgan.    
U «Tabiat haqida» asarini yozgan, biroq asar bizgacha yotib 
kelmagan. Fales olamning asosiga suvni qo`ygan bo`lsa, 
Anaksimandr dunyo - cheksiz, gazsimon apeyrondan iborat, issiqlik 
va ovuqlik,  quruqlik  va  namlik apeyrondan  ajralib chiqib,  
moddaning bir holatdan  ikkinchi  holatga  o`tishini   ta'minlaydi,   
deb   hisoblagan. Uning  ta’limotni zamondoshi, shogirdi Anaksimen 
davom ettirdi. Anaksimen (eramizdan avvalgi 588-525 yillar) havo 
— olamning asosi, deb bilgan. Uningcha, havoning quyuqlashishidan 
suv, yer, tosh kabi moddalar tashkil topgan, siyraklashishidan esa 
otov paydo bo’lgan. Yana bir yunon faylasufi Geraklit (eramizdan 
avvalgi 520-460 yillar) Kichik Osiyoning G`arbiy qirg`og`idagi Efes 
shahrida zargar oilasida dunyoga kelgan. U stixiyali dialektikaga asos 
solgan, olov — olamning asosi, deb bilgan. Uning fikricha, olamda 
hamma narsa harakatda. «Oqar suvga bir soniyada ikki marta tushish 
mumkin emas, chunki suv har daqiqada yangilanib turadi». Olamda 
turg`unlik yo`q. Harakat butun tabiatga, barcha jism va hodisalarga 
xosdir. Abadiy harakat — abadiy o`zgarishdir.    Harakat qarama-qarshilik asosida sodir bo`ladi. «Kurash 
hamma narsaning otasi, hamma narsaning podshosidir», 
degan ekan Geraklit. Bundan Geraklit kishilar o`rtasida 
urushlarni targ’ib qilgan ekan-da, deya xulosa chiqarish 
noto`g`ri. Geraklitning fikricha, doimiy o`zgarish, harakat 
va o`zaro qarama-qarshi tomonlarga o`tish —jismlar 
sifatining nisbiyligi bilan bog`liq. Masalan, dengiz suvi 
inson iste’moli uchun yaroqsiz bo`lsa, baliqlar uchun ayni 
muddaodir. Geraklitning qarashlari falsafiy tafakkur 
rivojiga katta ta'sir ko`rsatgan, Pifagor (eramizdan avvalgi 
580-500 yillar) Yunonistonning Samos orolida yashab 
o`tgan. U qadimgi Yunonistonda diniy-mafkuraviy 
falsaily maktab, ya'ni pifagorchilikka asos solgan. Pifagor 
o`zining siyosiy qarashlari tufayli podsho Polikret bilan 
chiqisha olmagan va Samosni tark etib, janubiy Italiyaga 
ko`chib kelgan, o`sha yerlarda o`z uyushmasini tashkil 
etgan. Uningcha, dunyoni bilish jarayoni, avvalo, 
raqamlarni bilishdan boshlanishi kerak.    
Pifagorchilarning ta’limotiga ko`ra, olamning 
asosida modda bam, tabiat ham emas, balki 
ideallashgan raqamlar yotadi; narsa va  hodisalar 
aynan ana shu raqamlar mahsulidir. Pifagorchilar 
birinchi bo’lib  Yunonistonda  tabiatdagi narsa va 
hodisalarni izohlashda miqdor kategoriyasini 
ilgari suradi, Pifagor zodagonlar oilasiga mansub 
bo’lgani bois aristokratiyani himoya qilgan. U 
«tartib» . to`g`risidagi ta'limotini yaratib, faqat 
aristokratlar o`rnatgan tartib ijtimoiy hayotda 
muhim rol o`ynaydi, degan. Uning fikricha, 
demokratiya bu tartibotning buzilishidir.
WWW.ARXIV.UZ    

Suqrot chindan ham donishmand 
odam ideali hisoblanadi. Lekin 
Suqrotning o‘zi, chinakam 
donishmandlik o‘zining sariqchaqaga 
arzimasligini anglashdadir, deb 
uqtirgandi.

U Yunonistonda, Afinada taxminan 
eramizdan avvalgi 470- yillarda 
tug’ilgan. Uning bolaligi va ota-onasi 
to‘g’risida ma'lumot juda kam. U 
o‘zidan keyin hech qanday asar 
qoldirmagan. Biroq uning shogirdi, 
qadimgi yunon faylasufi Aflotun 
Suqrot ta'limoti va g’oyalarini ustozi 
hayotidan olingan lavhalar bilan 
uyg’unlashtirib, muloqot shaklida 
bayon qilib bergan.    
Aflotun ta'kidlashicha, Suqrot butun vaqtini Afina 
bozorlarida, o‘z so‘zlarini tinglashga rozi bo‘lgan 
har qanday odam bilan gaplashib

o‘tkazardi. U, ayniqsa, biron-bir masalada o‘zining 
qat'iy fikriga ega bo‘lganlar bilan suhbatlashishni 
yoqtirardi. Suqrot bunday odamlarga yo‘l-yo‘lakay 
savollar berib, ularni gaplashishga majbur qilar, 
so‘ng esa ular bu qadar ishonch bilan fikr 
yuritayotgan masalada johil ekanliklarini ko‘rsatib 
berardi. Shu bois savollar berish orqali bahs olib 
borish — uslubi Suqrot uslubi, degan nom oldi. 
Uning asosiy hayotiy qoidasi «O‘z-o‘zingni anglab 
yet» qoidasi bo‘lgan.    Afinaliklar o‘zlaryning olam to‘g‘risidagi asosiy 
g’oyalarini Suqrot rad etganligi tufayli uni 
yoqtirishmasdi. Ular Suqrotga u xudolarga, haqiqatga 
va adolatga ishonmasligini aytishardi.
Eramizdan avvalgi 399- yilda dushmanlar uni Afina 
yoshlarini buzishda hamda diniy majburiyatlarini 
mensimaslikda ayblab, sudga chaqiradilar. Bunday 
ayblovlarga hech kim ishonmasdi. Buni Suqrot ham 
yaxshi bilardi. Uning sudda o‘zini himoya qilib 
so‘zlagan, keyinchalik Aflotun tomonidan yozib 
olingan nutqi mardona, hazil va istehzoga boy edi. U 
o‘ziga o‘lim jazosini tayinlashlarini bilgani holda, 
o‘zini haqiqatni topishga bagishlab, avvalgidek 
yashayverishi darkorligini bayon etadi.
Suqrot o‘zining so‘nggi kunini ham do‘stlari bilan 
jonning abadiyligi to‘grisidagi masalani muhokama 
qilgan holda hibsda o‘tkazdi. U o‘ziga berilgan, og‘u 
solingan idishni dadil qo‘lga olib, aslo ikkilanmay, 
sipqarib yuboradi. Do‘stlari ko‘z yosh qilishadi, 
ammo Suqrot ulardan sukut saqlashni iltimos qiladi 
hamda mamnun — lablarida tabassum bilan jon 
taslim qiladi.    

Arastu (Aristotel) Qadimgi Yunonistonda 
buyuk kishilardan bo‘lgan. U hamma davrlarda 
yashab o‘tgan buyuk faylasuflar sirasiga kiradi.

Arastu faylasuf Aflotun huzurida yigirma yilga 
yaqin ta'lim oladi. Aflotun vafot etgandan 
so‘ng Arastu o‘z ta'lim uslubini rivojlantira 
boshlaydi. U amalda inson duch keladigan 
barcha muammolar bilan qiziqardi. Aql qay 
tarzda ishlaydi? Haqiqat qayerda-yu yolg‘on 
qayerdaligini qanday ajratib olishimiz 
mumkin? Hokimiyatning qanday shakli 
afzalroq?

Arastu atrof muhitni kuzatgan va dalillar 
to‘plagan holda bu savollarga javob topishga 
intildi. U har bir hodisa o‘zining mantiqiy 
izohiga ega deb hisoblagan hamda tadqiqotlar 
va kuzatuvlardan hu$sm chiqarib, uni ta'riflab 
bergan ilk olimlar qatorida turadi. ARASTU    
Arastu o‘z maktabiga asos soladi va unga «Liseum» deb nom beradi. U 
har bir kishi yaxshi va foydali yashab o‘tish imkoniyatini bilish yo‘li 
bilan olamda o‘z o‘rnini egallashi mumkinligiga ishontirishga harakat 
qiladi. U yoshlik va qarilik oralig‘idagi umrga — «oltin o‘rtalik»ka 
ishonardi.

Guvohlik berishlaricha, Arastu astronomiya, fizika, poeziya, zoologiya, 
notiqlik san'ati, biologiya, mantiq, siyosat, boshqaruv, axloq ilmi 
bo‘yicha to‘rt yuzga yaqin asar yozgan.

Arastu asarlarini butun jahonda odamlar yuzlab yillar davomida o‘qib-
o‘rganishmoqda. Hyech bir olim shuncha uzoq davr mobaynida 
odamlar tafakkuriga bu qadar ta'sir kursatmagandi.

Hozirgi olimlar Arastuning ikki ming yildan ziyodroq vaqt ilgari olib 
borgan kuzatishlari bugungi kun nuqtai nazaridan ham to‘g‘ri

ekanligini tasdiqlashmoqda. U har bir fikr isbotlanishi darkorligini 
hamda bilimlar asosi dalillar ekanligini bizga anglatadi.    

Qadimgi Yunoniston ko‘plab buyuk zotlar 
vatanidir. Ular orasida eng e'tiborlilaridan biri 
eramizdan avvalgi VI asrda yashab o‘tgan 
mashhur olim Pifagordir.

Pifagor g‘oyaviy targ‘ibotchi — ya'ni voiz; 
matematik va faylasuf bo‘lgan. O‘z g‘oyalari va 
e'tiqodi tufayli u Yunonistonni tark etib, janubiy 
Italiyaga ko‘chib ketishga majbur bo‘lgan.

Pifagor ta'limoti nimasi bilan bu qadar 
g‘ayriodatiy bo‘lgan? U ruhning o‘lmasligi va 
«ko‘chishi»ga ishongan. Boshqacha aytganda, 
uning fikricha, o‘limdan so‘ng jannatga 
kirmagan ruhlar boshqa odamlar va hayvonlar 
taniga o‘tadi. Shu bois u o‘z shogirdlariga 
go‘sht yeyish hamda xudolarga jonliq qurbon 
qilishni taqiqlagan.

Pifagor izdoshlari, pifagorchilar boshqa qat'iy 
qoidalarga ham rioya qilishgan. Masalan, ular 
sukut saqlashi va sharob ichmasligi shart edi.
PIFAGOR    
Pifagor g‘oyalarining ba'zilari sodda va hatto bema'niga 
o‘xshab ko‘rinishi mumkin, albatta. Biroq u fanga katta 
hissa qo‘shganini unutmaslik kerak. U torlar tovushining 
past-balandligi matematik jihatdan uning uzunligiga 
bog‘liqligini kashf etadi. Shundan kelib chiqib, uyg’unlik 
nazariyasini rivojlantirdi hamda koinotda mavjud bo‘lgan 
jamiki narsa-hodisaning asosida sonlar yotadi, degan 
fikrni ilgari suradi.

Pifagorchilar Quyosh sistemasiga oid nazariyani ham 
yaratishdi. Ularning bu sohadagi g‘oyalari haqiqatdan 
yiroq emasdi. Ular Yer yoritqich atrofida aylanuvchi 
shardan iborat, deb hisoblashgandi. Albatta, Pifagorning 
to‘g’ri burchakli uchburchak tomonlarining nisbatini 
belgilovchi mashhur teoremasini hamma biladi.    

Arximed qadimgi grek olimi, fizik va 
matematik bo ` lib, fanga katta hissa 
qo ` shgan. 
Arximed taxminan miloddan avvalgi 287 
qadimgi yunon mustamlakasi bo ` lgan 
Sirakuzadagi Sitsiliya orolida tug ` ilgan.  U 
juda mohir matematik bo`lib, Misrning 
Aleksandriya shahridagi Muzeume 
maktabida ta`lim olgan. U ko`pincha 
jismlarning suvda suzishi va suyuqliklarni 
o`rganish bilan shug`ullanadi. Arximedning 
ochgan qonunlari uning yanada mashhur 
bo`lishiga olib keldi. Ko`pchilikka ma`lum 
bo`lgan Arximed kuchi  yoki  Arximed 
qonuni  deb nomlangan qonun fizika fanida 
alohida o`rin egallaydi. U yana Richag 
qonunlarini ochgan. Miloddan avvalgi 
avvalgi 212 yilda Rimliklar Sirakuzani 
bosib olgandan so`ng Arximed o`ldirilgan.     
Arximed, itarib chiquvchi kuch jism hajmi qadarli suyuqlik 
og`irligiga teng, degan xulosaga qanday kelgani haqida afsona 
bor. 

U Sirakuza podshosi Gieron (eramizdan 250 yil oldin) 
tomonidan o`ziga berilgan masala ustida fikr yuritdi. Gieron 
podsho oltin toj yasagan ustaning to`g`riligini tekshirishni 
Arximedga buyurdi. Tojning og`irligi uni yasashga berilgan 
oltin og`irligiga teng bo`lsa ham, podsho tojni oltinda arzon 
metallar qorishmasidan yasalgan va uni unga berilgan sof oltin 
og`irligiga teng bo`lishi uchun kattaroq qilgan, deb 
shubhalangan. Arximedga esa tojni sindirmay uning takibida 
aralashma bor yoki yo`qligini aniqlash vazifasi berilgan edi. 
Arximedga qanday usuldan foydalanish aniq ma`lum emas edi. 
Dastlab u bir bo`lak oltinning og`irligidan 19,3 marta 
ortiqligini aniqladi. Boshqacha aytganda, Oltinning zichligi 
suv zichligidan 19,3 marta katta.     
Arximed toj yasalgan modda zichligini topishi kerak edi. Agar bu zichlik suv 
zichligidan 19,3 marta katta bo`lsa, u holda toj sof oltindan bo`ladi, aks holda 
undan katta yoki kichik qiymat chiqsa toj sof oltindan qilinmagan, degan 
xulosaga keladi. Tojni og`irligini topish oson, ammo uning hajmini qanday 
topish kerak? Toj shakli juda murakkab bo`lgani uchun Arximedni shu narsa 
qiynadi. Bu masalada Arximed ko`p kunlar bosh qotirdi. Kunlardan bir kun u 
hammomda suvga to`la vannaga tushganda bir qancha suv vannadan tashqariga 
to`kiladi, birdan masalani yechishga imkon beradigan fikr keladi. O`zining 
kashfiyotidan shodlangan Arximed: Evrika!!!, Evrika ya`ni Topdim !   Topdim ! 
deb xitob qiladi. 
Uning topgan narsasi shundan iborat edi: har qanday jism suvga botirganda 
o`zining hajmiga teng bo`lgan suvni siqib chiqaradi. 
Arximed dastlab tojni suvga to`la idishga botirib tojning hajmini aniqladi. 
tojning og`irligini shu tojning hajmiga teng bo`lgan suvning og`irligi bilan 
taqqosladi. Agar toj og`irligi uning hajmiga teng bo`lgan suv og`irligidan 19,3 
marta katta bo`lsa u sof oltindan bo`lishi kerak. Boshqacha aytganda, tojning 
zichligini aniqlab, uni sof oltin zichligi bilan solishtirdi. Natijada podshoning 
savoliga javob topib, tojning zichligi sof oltin zichligiga teng emasligini 
aniqlagach. Shu bilan ustaning aldagani fosh etildi, fan esa ajoyib kashfiyot 
bilan boyidi.     
Eley  falsafiy  maktabi  namoyandasi  Ksenofan  (eramizdan avvalgi VI — V 
asr) shoir

va faylasuf bo’lgan. U Kichik Osiyoda dunyoga kelgan. Ilm olish maqsadida 
Yunonistonga, janubiy Italiyaga sayobat qilib, umrining so`nggi yillarini Faley 
shahrida o`tkazgan. Tarixchi Diogen Laertskiyning yozishicha, Ksenofant 
«Tabiat   haqfda»  asarining muallifidir. Afsuski, ushbu asarning yarmigina 
omon qolgan, xolos. u ko`p xudolikka hamda insonlarga xos sifatlarni 
hayvonlarga, o`simlik dunyosiga daxlgor deb biluvchi ta'limotga qarshi 
chiqib, mifologiyani rad etishga harakat qilgan, uning falsafiy ta'limotiga 
ko`ra, tabiat – o`zgarmas va harakatsizdir, «IIamma narsa erdan unib chiqadi 
va pirovardida yana yerga qaytadi», Biz hammamiz erdan tug`ilganmi va erga 
aylanamiz». Ksenofan qadimgi yunon faylasuflaridan birinchi bo`lib, 
bilishning imkoniyati va chegarasi haqida fikr yuritgan. Bu qadimgi yunon 
gnoscologiyasining rivojiga turtki bo`ldi.    
Xulosa

Xulosa qilib, G`arb manaviy sivilizatsiyasi shaxsning borlig`iga, 
uning o`zlikni anglash tuyg`usiga va moddiy dunyodan uzoqlashish 
orqali o`zini o`zi kamol toptirishiga murojaat  э tish ruhi bilan 
sug`orilgan bo`lib, bu G`arb xalqlarining turmush tarzida va 
madaniy qadriyatlarni o`zlashtirish usullarida o`z aksini topgan. 
G`arb manaviy sivilizatsiyasi o`zgarishlarga, haqiqatning tagiga 
yetish yo`lidagi izlanishlarga ochiq bo`lgan. Bu izlanishlar turli, shu 
jumladan ateistik, intellektual va amaliy yo`nalishlarda kechgan. Bu 
falsafalarni o`rganishda,  Geraklit , Suqrot, Arastu  va Pifagor  qarashlari 
alohida muhim o`rin tutadi. 

Umuman olganda qadimgi dunyo falsafasi keyingi davrlardagi 
falsafiy tafakkur va madaniyatga, kishilik jamiyatining 
rivojlanishiga ulkan tasir ko`rsatgan.     Adabiyotlar:

1. Karimov I.A. Yuksak manaviyat yengilmas kuch. -T.: Manaviyat, 
2008.-174 b 

2. Manaviy yuksalish yo`lida.-T.: Manaviyat, 2008. -140 b.

3. Falsafa asoslari. Q .Nazarov tahriri ostida.  - T. : Sh arq, 2005

4. Falsafa M.Axmedova tahriri ostida. -T.: O`FMJ, 2006.

5. Qahharova SH. Falsafag a kirish. -T.: Universitet, 2005. 

6. Vvedenie v filosofiyu: Uchebnoe posobie dlya vuzov / I.T.Frolov i 
dr. 3-e izd., pererab. i dop. -M.: 2003. 

7. Velikie filosofskie ucheniya / Red. i per. I.S.Vdovinoy. -M.: AST, 
2005. 

8. Shermuxamedova N.A. Scientizm va antiscientizm// Falsaf va fan 
metodologiysi -T.: Axborot texnologiylari. 2008

9. Qambarov A.A. Jamiyatning manaviy yangilanishi jarayonida ilmiy 
qadriyatlarning roli: Falsafa fan. nomzodi... Avtoref/ A. A. Qambarov; Mirzo 
Ulug`bek nomidagi O`zbekiston Milliy un-ti.-Toshkent, 2006.- 27 b.

10. Voronina T.P. Filosofskie probleme obrazovaniya v informatsionnom 
ob`estve : dissertatsiya ... doktora filosofskix nauk : Moskva, 1995.

11. Bresina T.N. Soznanie v mire : Metodolog. ontolog. sots.-filos. 
aspekte analiza : dissertatsiya ... doktora filosofskix nauk : Moskva, 1996.

Qadimgi Yunoniston falsaf a si. Reja:  1. Yunonis t onda dastlabki falsafiy ta ’l imotlar.  2. Geraklit , Suqrot, Arastu va Pifagor falsafasi.  3. Eley falsafiy maktabi.  4. Sofistlar falsafasi.  5. G`o yalar dunyosi va soyalar dunyosi ta ’lim otining mohiyati.

Yevropaliklar Uyg‘onish davridan boshlab, besh yuz yil mobaynida Qadimgi Yunoniston tarixini «insoniyatning oltin asri», deb atab kelmoqdalar. Chindan ham, antik madaniyatda hozirgi zamon kishilarini ham rom etayotgan ko‘plab jozibali jihatlar bor. Bular — jamiyatning oqilona tuzilganligi, inson va tabiat uyg’unligi, kuchli diniy hissiyotdir. Yunonlar g’oyat dindor bo‘lishgan. Ularda xudolar ko‘p sonli bo‘lib, bu xudolarga, misrliklardan farqli o‘laroq, insoniy xususiyatlar baxsh etilgandi. Bu xudolar mag‘rur va hasadgo‘y, sadoqatli va do‘stparvar bo‘lishgan. Bir so‘z bilan aytganda, ular o‘zlarini o‘ylab topgan odamlarga o‘xshash bo‘lishgan. Yunonlar ilmiy bilimlarni g‘oyat qadrlashgan, bu holat hatto ularning avlodlarini ham hayratga solgan. Yunonlar, ayniqsa, astronomiya bilan qattiq qiziqishgan. Eng mashhur yunon olimlaridan biri Arximed bo‘lgan. U jismlarning suzish qonunini kashf etdi va bu qonun keyinchalik uning nomi bilan «Arximed qonuni» deb yuritila boshlagan. Pifagor (sharqda — Fisog‘urs) eng yirik matematik, yoki o‘sha davr tili bilan aytganda, geometr bo‘lgandi.

 Eramizdan avvalgi butun beshinchi asr davomida yunonlar orasida bilimga chinakam intilish mavjud bo‘lgan. Geometriya va perspektiva qonunlaridan ibodatxonalar qurilishida foydalanilgan. Shuning uchun ham keyinchalik yashab o‘tgan me’morlar ularning ishlarini klassik, ya’ni namunali ish deb e’tirof etishgan.  Qadimgi yozuvchilar — Esxil, Sofokl va Yevripidlarning ham asarlari mashhurdir. Ular o‘z pyesalari bilan shuhrat topishgan. Buyuk yunonlar orasida tarixchi Gerodot ham bor edi. Avlodlar unga «tarix fanining otasi» deb nom berishgan.  Qadimgi yunon faylasufi Suqrot (Sokrat) insoniyatga o‘z- o‘zini anglab yetishni tavsiya etgandi. Uning tadqiqotlarini shogirdi Aflotun (Platon) davom ettirgan. Arastu (Aristotel) ham qadimgi davrning Buyuk faylasufi bo‘lgan.

 Qadimgi davr falsafasining yana bir silsilasi Yunonislonga tegishlidir.Bu davrdagi falsafiy qarashlar - antik davr falsafasi deb yuritiladi. Unda Milet falsafiy maktabi, Eley falsafiy maklabi, Suqrot, Pifagor, Aflotun, Arastu va boshqalarning falsafiy, tabiiy - ilmiy, ijtimoiy - ahloqiy ta’limotlari o`rganiladi. Yunonistonda dastlabki falsafiy ta’limotlar eramizdan avvalgi VII-VI asrlar o`rtasida Milet shahrida yuzaga kelgan va rivojlangan. Milet maktabi vakillari Fales, Anaksimandr, Anaksimenlardir. Uning asoschisi Fales (eramizdan avvalgi 624 — 547 yillarda yashagan). U Yunon fani va falsafasining asoschisi bo’lib, o`z davrining yetuk siyosiy arbobi, geogrofi, faylasufi bo`lgan. Fales ta’limotiga ko`ra, tabiatdagi turli-tuman jism va hodisalar dastlabki ibtido — suvdan paydo bo`lgan va yana suvga aylanadi va bu moddiy birlik doimo o`zgarishda bo`ladi, Anaksimandr (Falesning shogirdi) eramizdan avvalgi VII asr oxiri va VI o`rtalarida yashab ijod etgan.

 U «Tabiat haqida» asarini yozgan, biroq asar bizgacha yotib kelmagan. Fales olamning asosiga suvni qo`ygan bo`lsa, Anaksimandr dunyo - cheksiz, gazsimon apeyrondan iborat, issiqlik va ovuqlik, quruqlik va namlik apeyrondan ajralib chiqib, moddaning bir holatdan ikkinchi holatga o`tishini ta'minlaydi, deb hisoblagan. Uning ta’limotni zamondoshi, shogirdi Anaksimen davom ettirdi. Anaksimen (eramizdan avvalgi 588-525 yillar) havo — olamning asosi, deb bilgan. Uningcha, havoning quyuqlashishidan suv, yer, tosh kabi moddalar tashkil topgan, siyraklashishidan esa otov paydo bo’lgan. Yana bir yunon faylasufi Geraklit (eramizdan avvalgi 520-460 yillar) Kichik Osiyoning G`arbiy qirg`og`idagi Efes shahrida zargar oilasida dunyoga kelgan. U stixiyali dialektikaga asos solgan, olov — olamning asosi, deb bilgan. Uning fikricha, olamda hamma narsa harakatda. «Oqar suvga bir soniyada ikki marta tushish mumkin emas, chunki suv har daqiqada yangilanib turadi». Olamda turg`unlik yo`q. Harakat butun tabiatga, barcha jism va hodisalarga xosdir. Abadiy harakat — abadiy o`zgarishdir.