logo

XVIII-XIX asrlarning birinchi yarmidagi texnikaviy kashfiyotlar va ixtirolarning sivilizatsiyaga ta’siri

Yuklangan vaqt:

16.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1932.466796875 KB
XVIII-XIX asrlarning 
birinchi yarmidagi 
texnikaviy 
kashfiyotlar va 
ixtirolarning 
sivilizatsiyaga ta’siri • XIX asr ixtirolari XX asrning kashfiyotlari va ixtirolarining 
ilmiy va amaliy asosini yaratdi. O'n to'qqizinchi asr 
tsivilizatsiya qurilishining tramvari bo'ldi. Ushbu maqolada, 
XIX asrning eng muhim va taniqli ilmiy yutuqlari haqida 
gaplashaman. O'n minglab ixtirolar, yangi texnologiyalar, 
fundamental ilmiy kashfiyotlar. Avtomobillar, aviatsiya, 
kosmosga kirish, elektronika ... uzoq vaqt davomida 
o'tkazilishi mumkin. Bularning barchasi XX asrda ilmiy va 
texnik ixtirolar asrning aslida.  19-asr ixtirolari. Davriy juftlik. Relslar O'n to'qqizinchi asr 
bug mashinalari uchun oltin rangga aylandi. XVIII asrda 
ixtiro qilingan, bu tobora yaxshilanib, asrning o'rtalarida 
deyarli hamma joyda ishlatilgan. O'simliklar, fabrikalar, 
tegirmon ... Va 1804 yilda ingliz Richard Trevik 
g'ildiraklardagi bug 'mashinasini o'rnatdi. Va g'ildiraklar 
metall relslarga tayanishdi. Bu birinchi bug 'lokomotivi 
paydo bo'ldi. Albatta, u juda nomukammal edi va 
ko'ngilochar o'yinchoq sifatida ishlatilgan. Bug 
'mashinasining kuchi faqat lokomotivning o'zida va 
yo'lovchilar bilan harakat qilish kifoya edi. Ushbu dizayndan 
amaliy foydalanish bormadi •
A mmo bug 'mashinasi quyilishi va 
kuchayishi mumkin. Keyin yuk lokomotivi 
ko'proq narsalarni tashiy oladi. Albatta, 
temir qimmat va yaratadi temir yo'l tinga 
uchadi. Ammo ko'mir konlari va konlar 
pulni hisoblash imkoniyatiga ega bo'ldilar. 
O'tgan asrning o'rtalarida poytaxtning 
tekisligi va otlar va sigirlarni sochib 
yuborgan holda, birinchi lokomotivlar 
ketishdi. Bunday bema'ni tuzilmalar yuk 
aylanmasini tubdan oshirishga imkon berdi. 
Portdan portdan po'lat eritish pechiga. 
Ko'proq temirni hidlash va undan 
qo'shimcha mashinalarni yaratish 
imkoniyati paydo bo'ldi. Shunday qilib, 
lokomotiv va texnik taraqqiyotni oldinga 
surdi.   1800 yilda Alessandro Voltita Italiya ixtirochisi birinchi 
Galvanika elementini - zamonaviy batareya prototipini 
to'playdi. Mis disk, keyin latta, kislota, namlangan latta, 
keyinchalik rux. Bunday sendvich elektr kuchlanishini 
yaratadi. Agar siz bunday elementlarni bir-biringiz 
bilan bog'lasangiz, batareya olinadi. Uning kuchlanish 
va kuchlari to'g'ridan-to'g'ri elektroplatlash 
elementlarining soniga bevosita bog'liq. Rossiya olimi 
Vasiliy Petrov bir necha ming elementdan batareyani 
qurib, voltli yasni, kamtar payvandlash va yorug'lik 
manbai oladi.  Texnik ixtirolar XIX.
1. Stetoskop ixtirosi. 1816 yilda birinchi stetoskopni frantsuz shifokori Rene Laennec 
ixtiro qildi - ichki organlarning (o'pka, yurak, bronxlar, ichak) tovushlarini tinglash 
uchun tibbiy asbob. Uning yordami bilan shifokorlar, masalan, o'pkada xirillashni 
eshitishlari va shu bilan bir qator xavfli kasalliklarni aniqlashlari mumkin. Ushbu 
qurilma sezilarli o'zgarishlarga duch keldi, ammo mexanizm o'zgarmadi va bugungi 
kunda muhim diagnostika vositasi hisoblanadi.
2. Chiroq va gugurt ixtiro. 1823 yilda birinchi zajigalka olovni yoqish uchun samarali 
vosita bo'lgan nemis kimyogari Yoxann Debreiner tomonidan ixtiro qilindi. Endi olov 
odamlarning hayotida, shu jumladan harbiylarda muhim rol o'ynagan har qanday 
sharoitda o'chirilishi mumkin. Va 1827 yilda ixtirochi Jon Uolker ishqalanish 
mexanizmi asosida birinchi gugurtlarni ixtiro qildi.  3. Portlend tsementining ixtirosi. 1824 yilda Uilyam Aspdin bugungi kunda 
dunyoning deyarli barcha mamlakatlarida ishlatiladigan turli xil tsement ishlab 
chiqardi.
3. Ichki yonish mexanizmi. 1824 yilda Samuel Braun ichki yonish tizimiga ega 
bo'lgan birinchi dvigatelni ixtiro qildi. Ushbu muhim ixtiro avtomobilsozlik, 
kemasozlik va dvigatel bilan ishlaydigan boshqa mexanizmlarning rivojlanishiga 
turtki bo'ldi. Evolyutsiya natijasida ushbu ixtiro juda ko'p o'zgarishlarga duch 
keldi, ammo ish tizimi avvalgidek qoldi.
4. Fotosurat. 1826 yilda birinchi fotosurat frantsuz ixtirochisi Jozef Nieps 
tomonidan tasvirni mahkamlash usuliga asoslangan holda ixtiro qilingan. Ushbu 
ixtiro fotografiyaning keyingi rivojlanishiga muhim turtki bo'ldi.
5. Elektr generatori. Birinchi elektr generatorini 1831 yilda Maykl Faraday ixtiro 
qilgan. Ushbu qurilma barcha turdagi energiyani elektr energiyasiga aylantirish 
qobiliyatiga ega.
6. Morse kodi. 1838 yilda amerikalik ixtirochi Samuel Morse Morz kodi deb 
nomlangan mashhur kodlash usulini yaratdi. Hozirgacha bu usul dengiz 
san'atida va umuman navigatsiyada qo'llanilgan. 7. Anesteziya. 1842 yilda bu mutlaqo muhim tibbiy kashfiyotlardan biri edi - 
behushlik ixtirosi. Uning ixtirochisi doktor Krouford Longdir. Bu jarrohlarga 
bemorni operatsiyasiz operatsiya qilishga imkon berdi, bu esa omon qolish 
darajasini sezilarli darajada oshirdi, chunki bundan oldin bemorlarda to'liq 
ong ostida operatsiya qilinib, ular og'riq zarbasidan vafot etgan.
8. Shprits. 1853 yilda yana bir muhim tibbiy kashfiyot bo'ldi - biz uchun 
odatiy bo'lgan shprits ixtirosi. Uning ixtirochisi frantsuz shifokori Charlz-
Gabriel Pravas.
9. Neft va gaz burg'ulash qurilmasi. Birinchi neft va gaz qurilmalari 1859 
yilda Edvin Drake tomonidan ixtiro qilingan. Ushbu ixtiro yoqilg'i sanoatida 
inqilobga olib kelgan neft va tabiiy gaz qazib olishni boshladi.
10. Gatling avtomati. 1862 yilda o'sha paytdagi mashhur amerikalik ixtirochi 
Richard Gatling dunyodagi birinchi pulemyot - Gatling qurolini yaratdi. 
Pulemyot ixtirosi harbiy mahoratda inqilob bo'ldi va keyingi yillarda bu 
qurol jang maydonidagi eng halokatli qurolga aylandi. 11. Dinamit. 1866 yilda mashhur dinamit Alfred Nobel tomonidan ixtiro qilingan. Ushbu 
aralashma tog'-kon sanoatining poydevorini butunlay o'zgartirdi va zamonaviy portlovchi 
moddalarga asos soldi.
12. Jinslar. 1873 yilda amerikalik sanoatchi Levei Strauss aql bovar qilmaydigan bardoshli 
matodan tikilgan birinchi jinsi kashf etdi - ular yarim asrdan ko'proq vaqt davomida 
kiyimlarning asosiy turlaridan biriga aylandi.
13. Avtomobil. Dunyodagi birinchi avtomobil 1879 yilda Jorj Selden tomonidan patentlangan.
14. Benzinning ichki yonish dvigateli. 1886 yilda insoniyatning eng katta kashfiyotlaridan biri - 
benzinli ichki yonish dvigateli. Ushbu qurilma butun dunyo bo'ylab aql bovar qilmaydigan 
darajada ishlatiladi.
15. Elektr payvandlash. 1888 yilda rus muhandisi taniqli va butun dunyoda ishlatiladigan elektr 
payvandlashni ixtiro qildi, bu qisqa vaqt ichida turli xil temir qismlarini ulash imkonini beradi.
16. Radio uzatuvchi. 1893 yilda birinchi radio uzatish moslamasi mashhur ixtirochi Nikola Tesla 
tomonidan ixtiro qilingan.
17. Kino. 1895 yilda aka-uka Lumiere birinchi jahon filmini - mashhur filmni poyezd stantsiyaga 
kelishi bilan suratga tushdi. 18. Rentgen nurlari. Tibbiyotda yana bir muhim yutuq 1895 yilda nemis fizigi 
Vilgelm Roentgen tomonidan amalga oshirildi. U rentgen fotografiya 
mashinasini ixtiro qildi. Ushbu qurilma, masalan, inson suyagi sinishini 
aniqlay oladi.
19. Gaz turbinasi. 1899 yilda ixtirochi Charlz Kertis mexanizmni, aniqrog'i 
doimiy yonish dvigatelini ixtiro qildi. Bunday dvigatellar pistonli 
dvigatellarga qaraganda ancha kuchli edi, ammo ayni paytda qimmatroq edi. 
Zamonaviy dunyoda faol ishlatiladi.
20. Magnitli ovoz yozuvchisi yoki magnitofon. 1899 yilda Daniya muhandisi 
Valdemar Poulsen birinchi magnitafonni yaratdi - magnit lenta yordamida 
ovozni yozib olish va takrorlash qurilmasi.
Bu erda XIX asrning eng muhim texnik ixtirolari ro'yxati keltirilgan. Albatta, 
bu davrda juda ko'p boshqa ixtirolar bo'lgan, bundan tashqari ular 
ahamiyatsiz, ammo bu ixtirolar alohida e'tiborga loyiqdir.
Malumot jadvali yirik ixtirolar va kashfiyotlar   Dunyoda insoniyat tarixidagi 
eng muhim ixtirolar va kashfiyotlarning asosiy sanalari mavjud. Jadval 
maktab o'quvchilari va talabalar uchun test, imtihon va imtihonga 
tayyorgarlik ko'rish uchun foydali bo'ladi. •
G'arbiy Evropada XV-XVI asrlarda texnologiyaning 
rivojlanishi. XV-XVI asrlarda ixtirolar va kashfiyotlar 
ahamiyati
•
Har qanday asrlarda, jamiyatning texnik rivojlanishining 
asosiy ko'rsatkichi bu mexanizmlarni harakatga keltirish 
uchun ishlatilgan energiya va dvigatellarning turlari 
bo'lgan. Yangi vaqt arafasida odamlar va hayvonlarning 
jismoniy kuchi, shuningdek, suv va shamol asosiy energiya 
manbai bo'lib qoldi. Inson qo'llari bilan ishlaydigan 
dastgohlar, kulolning g'ildiraklari, yuk ko'tarish uskunalari, 
dastalari. Otlar, ho'kizlar, xachirlar va eshaklarning 
yordami bilan ular yuklarni tashib, erni o'stirishdi, 
nasoslarni va burilgan rotorlarni ishlatishdi.
•
Umumiy va tanish vosita suv tegirmonining g'ildiragi edi. 
XV-XVI asrlarda. u yaxshilandi: gorizontal g'ildirak 
pichoqlar bilan jihozlandi, vertikal esa diametri deyarli 
ikki barobarga (ba'zan 10 metrgacha) etdi, bu ularning 
kuchini sezilarli darajada oshirdi. Daryolar kam bo'lgan 
joylarda shamol tegirmonlari ishlatilgan.

XVIII-XIX asrlarning birinchi yarmidagi texnikaviy kashfiyotlar va ixtirolarning sivilizatsiyaga ta’siri

• XIX asr ixtirolari XX asrning kashfiyotlari va ixtirolarining ilmiy va amaliy asosini yaratdi. O'n to'qqizinchi asr tsivilizatsiya qurilishining tramvari bo'ldi. Ushbu maqolada, XIX asrning eng muhim va taniqli ilmiy yutuqlari haqida gaplashaman. O'n minglab ixtirolar, yangi texnologiyalar, fundamental ilmiy kashfiyotlar. Avtomobillar, aviatsiya, kosmosga kirish, elektronika ... uzoq vaqt davomida o'tkazilishi mumkin. Bularning barchasi XX asrda ilmiy va texnik ixtirolar asrning aslida.

19-asr ixtirolari. Davriy juftlik. Relslar O'n to'qqizinchi asr bug mashinalari uchun oltin rangga aylandi. XVIII asrda ixtiro qilingan, bu tobora yaxshilanib, asrning o'rtalarida deyarli hamma joyda ishlatilgan. O'simliklar, fabrikalar, tegirmon ... Va 1804 yilda ingliz Richard Trevik g'ildiraklardagi bug 'mashinasini o'rnatdi. Va g'ildiraklar metall relslarga tayanishdi. Bu birinchi bug 'lokomotivi paydo bo'ldi. Albatta, u juda nomukammal edi va ko'ngilochar o'yinchoq sifatida ishlatilgan. Bug 'mashinasining kuchi faqat lokomotivning o'zida va yo'lovchilar bilan harakat qilish kifoya edi. Ushbu dizayndan amaliy foydalanish bormadi

• A mmo bug 'mashinasi quyilishi va kuchayishi mumkin. Keyin yuk lokomotivi ko'proq narsalarni tashiy oladi. Albatta, temir qimmat va yaratadi temir yo'l tinga uchadi. Ammo ko'mir konlari va konlar pulni hisoblash imkoniyatiga ega bo'ldilar. O'tgan asrning o'rtalarida poytaxtning tekisligi va otlar va sigirlarni sochib yuborgan holda, birinchi lokomotivlar ketishdi. Bunday bema'ni tuzilmalar yuk aylanmasini tubdan oshirishga imkon berdi. Portdan portdan po'lat eritish pechiga. Ko'proq temirni hidlash va undan qo'shimcha mashinalarni yaratish imkoniyati paydo bo'ldi. Shunday qilib, lokomotiv va texnik taraqqiyotni oldinga surdi.