logo

YOSH DAVRLARINI TABAQALASH

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

491.859375 KB
YOSH DAVRLARINI TABAQALASH 
NAZARIYASI         Psixikaning irratsion (aqliy bilish jarayonaridan boshqa) tarkibiy 
qismlari: emotsiya, mayl yordamida shaxsning xulqini tahlil qiluvchi 
nazariya  psixodinamika  	deyiladi. Bu nazariyaning yirik 
namoyandalarida biri amerikalik psixolog  E.Eriksondir.  U insoning 
umrini o’ ziga xos betakror xususiyatlarga molik 8 ta davrga ajratadi.	
‘       Birinchi davr  - go ’daklikda tashqi 	‘
dunyoga ongsiz  ishonch  tuyg’ usi 	
“ ” ‘
vujudga keladi. Buning bosh sababi ota-
onaning mehr-muhabbati, g ’amxo’ rligi 	
‘ ‘
va jonkuyarligidir. Agar go ’dakda 
‘
ishonchning negizi paydo bo’ lmay, 	
‘
borliqqa ishonchsizlik hissi tuyg’ usi, 	
‘
voyaga etgan odamlarda mahluqlik hissi 
tug’ ilsa, voyaga etgan odamlarda 	
‘
mahluqlik, umidsizlik vujudga kelishi 
shubxasizdir.   Ikkinchi davr   ilk bolalik 	– yarim 
mustaqillik va shaxsiy qadr-qimmat 
tuyg’ usi shakllanadi yoki, aksincha, 	
‘
ularning teskarisi   uyat va shubxa xissi 	
–
xosil bo’ ladi. Bolada mustaqillikning 	
‘
o’ sishi unga o ’z tanasini boshqarish 	
‘ ‘
uchun keng imkoniyat yaratib, 
bo’ lg’ usi shaxs xususiyatldaridan 	
‘ ‘
tartib-intizom, ma suliyat, javobgarlik, 	
’
hurmat tuyg’ ulari tarkib topishiga 	
‘
zamin hozirlaydi.   Uchinchi davr - o ’yin Yoshi 	‘ deb ataladi va unga 5-7 
Yoshli bolalar kiradi. Bu davrda tashabbus tuyg’ usi, 	
‘
qandaydir ishlarni amalga oshirish, bajarish mayli tarkib 
topadi. Ma’bodo boladagi hoxish-istakni ro’ yobga 	
‘
chiqarish yo’ li to’ sib qo’ yilsa, buning uchun u o’ zini 	
‘ ‘ ‘ ‘
aybdor deb hisoblaydi. Mazkur davrda davra, ya’ ni guruh 	
’
o yinlarga, tengqurlari bilan muloqotga kirishish muhim 	
‘
ahamiyat kasb etadi: bola turli rollar bajarib ko’ rishiga, 	
‘
uning hayoloti o’ sishiga imkon yaratadi. Xuddi shu davrda 	
‘
bolada adolat tuyg’ usi, uni tushunish mayli tug’ ila 	
‘ ‘
boshlaydi.   To ’rtinchi davr‘  	 maktab Yoshi boladagi asosiy o’ zgarishlar: 	– ‘
ko ’zlagan maqsadiga erishish uchun intilish, uddaburonlik va 	
‘
tirishqoqlik bilan ajralib turadi. Uning eng muhim qadriyati 
omilkorlik va mahsuldorlikdan iboratdir. Bu Yosh davrning salbiy 
jihatlari (illatlari) ham bo lib, ular ijobiy hislatlari etarli 	
‘
bo lmasligi, ong hayotning barcha qirralarini qamrab ololmasligi, 	
‘
muammolarni hal qilshda aql-zakovat darajasining pastligi, 
bilimlarni o zlashtirishdagi qoloqlik va hokazolardir. Xuddi shu 	
‘
davrdagi shaxsning mehnatga munosabati shakllana boshlaydi.   Beshinchi davr  - o ’spirinlik betakror xislati, o’ ziga 	‘ ‘
xosligi, boshqa odamlardan keskin farqlanishi bilan 
xarakterlanadi. SHuningdek, o’ spirinlik davrida shaxs 	
‘
sifatida noaniqligi muayyan rolni uddalamaslik, qat iyatsizlik 	
’
singari salbiy sifatlarga ham egadir. Mazkur davrning eng 
muhim xususiyati  rolini kechiktirish ning o’ zgarishi 	
“ ” ‘
hisoblanadi. U ijtimoiy hayotda bajarayotgan rollarning 
ko ’lami kengayadi, lekin ularning barchasini jiddiy egallash 	
‘
imkoniyatiga ega bo’ lmaydi, shuningdek, rollarda o’ zini 	
‘ ‘
sinab ko ’rish bilan cheklanadi, xolos. Erikson o’ spirinlarda 	
‘ ‘
o’ zini o’ zi anglashning psixologik mexanizmlarini batafsil 	
‘ ‘
tahlil qiladi, unda vaqtni yangicha his qilish, psixoseksual 
qiziqish, patogen (kasallik qo ’zg atuvchi) jarayonlarni va 	
‘ ‘
ularning turli ko’ rinishlari namoyon bo’ lishi bayon qiladi.	
‘ ‘   Oltinchi davr  - Yoshlik boshqa jinsga psixologik intim 
yaqinlashuv qobiliyati va ehtiyoji vujudga kelishi bilan 
ajralib turadi. Bunda ayniqsa, jinsiy mayl alohida o’ rin 	
‘
tutadi. Bundan tashqari, Yoshlik tanxolikni yoqtirish va 
odamovilik kabi yoqimsiz xususiyat bilan ham farqlanadi.   Ettinchi davr   yetuklik davrida hayotiy faoliyatning 	–
barcha sohalarida (mehnatda, ijodiyotda, g ’amxo ’rlikda, 	
‘ ‘
pusht qoldirishda, tajriba u zatish va boshqalarda) 	
’
mahsuldorlik tuyg ’usi u zluksiz hamroh bo’ ladi va 	
‘ ’ ‘
ezgu niyatlarning amalga oshishida turtki vazifani bajaradi. 
SHuningdek, mazkur davrda ayrim jihatlarda tu rg ’unlik 	
’ ‘
tuyg’ usi salbiy xususiyat sifatida hukm surishi ham 	
‘
mumkin..   Sakkizinchi davr , ya ni qarilik inson sifatida o’ z ’ ‘
burchini uddalay olganligidan, turmushning keng 
qa mrovliligidan qanoatlanish tuyg’ ulari bilan 	
‘ ‘
xarakterlanadi. Salbiy xususiyat sifatida esa hayot 
faoliyatidan noumidliylik, ko’ ngil sovush tuyg ’ularini 	
‘ ‘
aytish mumkin. Donolik, soflik, gunohlardan forig’  	
‘
bo ’lish har bir holatga shaxsiy va umumiy nuqtai nazardan 	
‘
qarash bu Yoshdagi odamlarga xos eng muhim jihatlardir.      E.SHpranger  o ’spirinlik davri psixolgiyasi  nomli “ ‘ ”
asarida bu davrga 13-19	
  Yoshli   qizlarni , 14-22 Yoshdagi 
yigitlarni kiritishni tavsiya qiladi. Uningcha, bu Yosh 
davrida yu z beradigan asosiy o’ zgarishlar: 	
’ ‘
a) shaxsiy  Men ni kashf qilish; 	
“ ”
b) refleksiyaning o sishi;	
‘
c)   o’ zining individualligini anglash va shaxsiy 	
‘
xususiyatlarini e tirof qilish; 	
’
d) hayotiy ezgu rejalarining paydo bo lishi; 	
‘
e) o’ z shaxsiy turmishini ongli holda qurishga intilish va 	
‘
xokazolar.    14-17 Yoshlarda vujudga keladigan inqiroz 
o ’smirlarda o’ zlariga kattalarning bolalarcha ‘ ‘
munosabati doirasidan qutilish tuyg’ usi paydo 	
‘
bo’ lishidan iboratdir. 17-21 Yoshlilarning yana 	
‘
bir xususiyati ularda tengqurlaridan  ajralish  	
“ ”
inqirozi va tanholik istagining paydo bo’ lishidir. 	
‘
Bu holat tarixiy shart-sharoitlardan kelib chiqadi.   E’tiboringiz uchun 
rahmat

YOSH DAVRLARINI TABAQALASH NAZARIYASI

Psixikaning irratsion (aqliy bilish jarayonaridan boshqa) tarkibiy qismlari: emotsiya, mayl yordamida shaxsning xulqini tahlil qiluvchi nazariya psixodinamika deyiladi. Bu nazariyaning yirik namoyandalarida biri amerikalik psixolog E.Eriksondir. U insoning umrini o’ ziga xos betakror xususiyatlarga molik 8 ta davrga ajratadi. ‘

Birinchi davr - go ’daklikda tashqi ‘ dunyoga ongsiz ishonch tuyg’ usi “ ” ‘ vujudga keladi. Buning bosh sababi ota- onaning mehr-muhabbati, g ’amxo’ rligi ‘ ‘ va jonkuyarligidir. Agar go ’dakda ‘ ishonchning negizi paydo bo’ lmay, ‘ borliqqa ishonchsizlik hissi tuyg’ usi, ‘ voyaga etgan odamlarda mahluqlik hissi tug’ ilsa, voyaga etgan odamlarda ‘ mahluqlik, umidsizlik vujudga kelishi shubxasizdir.

Ikkinchi davr ilk bolalik – yarim mustaqillik va shaxsiy qadr-qimmat tuyg’ usi shakllanadi yoki, aksincha, ‘ ularning teskarisi uyat va shubxa xissi – xosil bo’ ladi. Bolada mustaqillikning ‘ o’ sishi unga o ’z tanasini boshqarish ‘ ‘ uchun keng imkoniyat yaratib, bo’ lg’ usi shaxs xususiyatldaridan ‘ ‘ tartib-intizom, ma suliyat, javobgarlik, ’ hurmat tuyg’ ulari tarkib topishiga ‘ zamin hozirlaydi.

Uchinchi davr - o ’yin Yoshi ‘ deb ataladi va unga 5-7 Yoshli bolalar kiradi. Bu davrda tashabbus tuyg’ usi, ‘ qandaydir ishlarni amalga oshirish, bajarish mayli tarkib topadi. Ma’bodo boladagi hoxish-istakni ro’ yobga ‘ chiqarish yo’ li to’ sib qo’ yilsa, buning uchun u o’ zini ‘ ‘ ‘ ‘ aybdor deb hisoblaydi. Mazkur davrda davra, ya’ ni guruh ’ o yinlarga, tengqurlari bilan muloqotga kirishish muhim ‘ ahamiyat kasb etadi: bola turli rollar bajarib ko’ rishiga, ‘ uning hayoloti o’ sishiga imkon yaratadi. Xuddi shu davrda ‘ bolada adolat tuyg’ usi, uni tushunish mayli tug’ ila ‘ ‘ boshlaydi.