INGLIZ TILI DARSLARIDA TA’LIM SIFATINI TA’MINLOVCHI ZAMONAVIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA
MUNDARIJA: KIRISH.....................................................................................................................2 I BOB. ZAMONAVIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNING NAZARIY XUSUSIYATLARI..................................................................................................4 1.1 “Pedagogik texnologiya” tushunchasi.................................................................4 1.2 Pedagogik texnologiyalarning tasnifi..................................................................8 II BOB. INGLIZ TILI DARSLARIDA TA’LIM SIFATINI TA’MINLOVCHI ZAMONAVIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA...............................................14 2.1 Ingliz tilini o'qitish jarayonida qo'llaniladigan zamonaviy pedagogik texnologiyalarga qisqacha sharh..............................................................................14 2.2 O'quvchilar salomatligini saqlash nuqtai nazaridan ta'lim texnologiyalaridan foydalanish bo'yicha ko'rsatmalar............................................................................25 XULOSA ................................................................................................................3 1 ADABIYOTLAR...................................................................................................35 1
KIRISH Zamonaviy dars har doim kasbiy nizolar mavzusi bo'lib kelgan. O'quv jarayonini samarali tashkil etish muammosi, ayniqsa, umumiy boshlang'ich asosiy va o'rta (to'liq) ta'limning Davlat ta'lim standartlari (DTS) paydo bo'lishi bilan keskin ravishda paydo bo'ldi. Darsning mazmuni va tuzilishi individual, ijtimoiy va davlat ehtiyojlariga, faoliyat paradigmasiga va shaxsga yo'naltirilgan rivojlanishga javob berishi kerakligi ayon bo'ldi. O'quvchilar uchun shaxsiy, mavzu va meta-mavzu natijalarini rivojlantirishga hissa qo'shadigan universal ta'lim faoliyatini shakllantirishdir . So'nggi yillarda maktabda yangi pedagogik texnologiyalarni qo'llash masalasi tobora ko'proq ko'tarilmoqda. SES doirasida boshlang'ich, o'rta va yuqori sinf o'quvchilari bilan ishlashda foydalanish kerak bo'lganlarini ajratib ko'rsataman : o'yin, sog'liqni saqlash, axborot va aloqa, tanqidiy fikrlash texnologiyasi va eng samarali dizayn va tadqiqot. Mavzuning dolzarbligi: zamonaviy voqelik o'quvchilarni hayotga tayyorlashga alohida talablar qo'yganligi bilan bog'liq - ularni bilim bilan emas, balki ularni o'zlashtirish usullari bilan qurollantirish . Bilimlar hajmining keskin o'sishi sharoitida pedagogik ustuvorliklarni o'zgartirish - talabalarni o'rganishga o'rgatish talab etiladi. Mavzuning rivojlanish darajasi: zamonaviy pedagogik texnologiyalar muammosi ilmiy adabiyotlarda keng yoritilgan. O'quv jarayonida yangi pedagogik ishlanmalardan tobora ko'proq foydalanilmoqda. Biroq, Y.A.Komenskiy, I.G.Pestalozsi, D.Lokk, A.S.Makarenko, V.A.ning yuqori samarali pedagogik tizimlari. Sh.A.Amonashvili , V.F.Shatalov, M.P.Shchetinin va boshqalar tomonidan yangi pedagogik tizimlar yaratildi . So'nggi pedagogik ishlanmalarni nazariy umumlashtirishda ishtirok etgan mahalliy mualliflar orasida Bespalko V.P., Klarina M.V., Matyunina B.G., 2
Kukushina V. C ., Selevko G.K., Fomenko V.T., Mavrina S.A. , Likhacheva B.T., Shchukina G.I., Skatkina M.N., Markov A.K. Ushbu ishning ob'ektlari ingliz tilini o'qitish jarayonida qo'llaniladigan zamonaviy texnologiyalar, o'rganish predmeti zamonaviy pedagogika fanida ishlab chiqilgan pedagogik texnologiyalardir. Kurs ishi maqsadi: zamonaviy pedagogik texnologiyalarni nazariy ko'rib chiqish va o'quvchilar salomatligini saqlash nuqtai nazaridan har qanday ta'lim texnologiyasi bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish. Kurs ishi maqsadlari: Talabalarni o'qitishning zamonaviy ta'lim texnologiyalarini o'rganish. Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichida o'quv jarayonini tashkil etishda salomatlikni tejaydigan texnologiyaning ahamiyatini ochib berish Talabalar salomatligini saqlash nuqtai nazaridan ta'lim texnologiyalari bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish. O‘qituvchi ta’lim va tarbiyaning zamonaviy texnologiyalarini o‘zlashtirib, o‘z mahoratini oshirishi zarur. Har qanday yangi texnologiyani o‘zlashtirish bilan o‘qituvchining yangi pedagogik tafakkuri boshlanadi: metodik tilning ravshanligi, tuzilishi, ravshanligi, metodikada asosli me’yorning paydo bo‘lishi. O'qituvchining pedagogik mahorati - to'g'ri mazmunni tanlash, dastur va ta'lim maqsadlariga muvofiq o'qitishning eng yaxshi usul va vositalarini qo'llashdir. Ta'lim texnologiyasi nima? Kurs ishi: ikki bob va to`rtta ilova, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iboratdir. 3
I BOB. ZAMONAVIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNING NAZARIY TAVSIFI. 1.1. “Pedagogik texnologiya” tushunchasi. Keyingi paytlarda pedagogik leksikonga “pedagogik texnologiyalar” tushunchasi mustahkam kirdi. Pedagogik texnologiya - shakllar, usullar, usullar, o'qitish usullari, ta'lim vositalarining maxsus majmuasi va tartibini belgilovchi psixologik-pedagogik munosabatlar majmui; bu pedagogik jarayonning tashkiliy-uslubiy qurolidir. O'qitish texnologiyasi didaktik tizimning ajralmas protsessual qismidir. O'quv amaliyotida "pedagogik texnologiya" tushunchasi uchta ierarxik bo'ysunuvchi darajada qo'llaniladi: umumiy pedagogik daraja: umumpedagogik texnologiya ma'lum bir hududda, ta'lim muassasasida, ma'lum bir ta'lim darajasidagi yaxlit ta'lim jarayonini tavsiflaydi; xususiy metodologik daraja: ko'pincha predmetli pedagogik texnologiya, bitta fan, sinf, o'qituvchi doirasida ta'lim va tarbiyaning ma'lum mazmunini amalga oshirish usullari va vositalari majmui; mahalliy (modulli) daraja: o'quv jarayonining alohida qismlari texnologiyasini, alohida didaktik va o'quv vazifalarini hal qilishni ifodalaydi; muayyan faoliyat turlari texnologiyasi, tushunchani shakllantirish, dars texnologiyasi. Texnologik mikrostrukturalar mavjud: texnikalar, bo'g'inlar, elementlar va boshqalar.. Mantiqiy texnologik zanjirda joylashgan bo'lib, ular yaxlit pedagogik texnologiyani tashkil qiladi. Texnologik tizim - jarayon texnologiyasining shartli tasviri, uning alohida funktsional elementlarga bo'linishi va ular orasidagi mantiqiy aloqalarni belgilash. 4
Texnologik xarita - qo'llaniladigan vositalarni ko'rsatuvchi bosqichma- bosqich harakatlar ketma-ketligi ko'rinishidagi jarayonning tavsifi. Bolalarda asosiy muloqot vositasi nutq operatsiyalaridir.Muloqot o'yin bilan chambarchas bog'liq, chunki bu o'yin o'rganishning butun boshlang'ich bosqichida etakchi faoliyat turi hisoblanadi. Ushbu ikkala faoliyat turi birgalikda bolalarning atrofdagi dunyo haqidagi bilimlarini tez kengaytirishni, voqelik tomonlari haqidagi bilimlarini chuqurlashtirishni ta'minlaydi. Darsdagi o'zaro ta'sir o'yinlar va muloqotlar yordamida qurilgan bo'lsa, maktab fanlari yanada muvaffaqiyatli o'zlashtiriladi. Shu bilan birga, bola og'zaki muloqotning turli shakllarini o'zlashtirmasdan turib, o'yinni amalga oshirish va rivojlantirish mumkin emas. To'liq aloqa vositalarisiz, bir guruh bolalar o'yinni o'tkaza olmaydi. Shu bilan birga, o'yin o'zining kollektiv tabiati tufayli bolalarni og'zaki muloqotning turli shakllarini o'zlashtirishga undaydi. O'quv o'yini ta'limning turli bosqichlarida qo'llaniladigan asosiy interfaol ta'lim usullaridan biridir. Bu rolli o'yin, taqlid o'yini, biznes o'yini bo'lishi mumkin. Dramatizatsiya jarayoni matn mazmunini to‘liqroq anglash va shu bilan birga lingvistik materialni chuqurroq idrok etishga yordam beradi. Xususan, rol o'ynash nafaqat dramatizatsiya. Hozirgi vaqtda rolli xulq-atvordan foydalanish g'oyasi sotsiologlar va psixologlar tomonidan nazariy jihatdan tasdiqlangan va "rol nazariyasi" nomi ostida qo'llanilgan. Bu nazariya tarafdorlarining fikricha, shaxsning atrof-muhit bilan munosabati shaxsning bir qancha rollarni bajarishida namoyon bo'ladi: masalan, oilada - ota-ona roli, oiladan tashqarida - o'qituvchi, shifokor roli. , va hokazo. Jamiyatdagi ushbu rollar insonning nutqini / og'zaki bo'lmagan xatti-harakatlarini belgilaydi. Ota-ona rolidagi odamdan kutiladiu bolalarni tarbiyalashda ishtirok etishi, undan shifokor rolida - bemorning sog'lig'iga g'amxo'rlik qilishi va boshqalar. ko'proq teatrlashtirilgan bo'lishi mumkin: konflikt, avj va tanqislik bilan. Ammo an'anaviylik elementi rolli o'yinlarning barcha turlariga xosdir. Ammo o'quvchilar o'yinning tarbiyaviy mohiyatini anglamaydilar, ularning fikricha, rolli o'yin dramatizatsiya jarayonidir, bunda o'quvchilarning har biri o'z roliga ega bo'lib, ular bajaradilar. O'qituvchi pozitsiyasidan, bu, birinchi navbatda, nutqning dialogik 5