logo

Sanoq sistemalari mavzusini o`qtishda an’anaviy va

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

885.822265625 KB
Sanoq sistemalari mavzusini o`qtishda an’anaviy va
noan’anaviy ta’lim texnologiyalardan foydalanish
KIRISH ……………………………………………………………..…...…3 
I BOB. KOMPYUTERLARNING ARIFMETIK ASOSLARI  
1.1. Sanash va miqdorlarni ifodalash ……………………………………….….7
1.2. Sanoq sistеmalari haqida umumiy tushunchalar …………………………10 
1.3. Asosi o`ndan kichik sanoq sistemalari…………………………………....12
1.4. Asosi o`ndan katta sanoq sistemalari…………………………………..…16 
1.5. Berilgan sanoq sistemasidan o`nli sonoq sistemasiga o`tkazish…………..19
II BOB. SANOQ  SISTEMALARINI  MAVZUSINI O’QITISHDA 
ZAMONAVIY KOMPYUTER TEXNOLOGIYALARIDAN VA 
INNOVASION TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISH 
2.1. «Sanoq sistеmalari» mavzusini axborot tеxnologiyasidan foydalanib o‘qitish 
mеtodikasi……………….. ……………..…………………………….….19
2.2. «Sanoq sistеmalari»  mavzusiga bir soatlik dars ishlanmasi tayyorlash….23  
Xulos………………………………….………………………………..…31
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………….32 
Ilovalar……….…………………………………………………………...33
1 KIRISH
Jahondagi   ko‘p   mamlakatlarning   taraqqiyot   darajasi     mеzonlaridan   biri-   bu
ta’limning   nеchog‘lik   rivojlanganligi,   yangi   innovatsion   tеxnologiyalarni   ta’lim   olish
jarayonida qo‘llanilishi bilan o‘lchanishi bеjiz emas. Qaysiki mamlakatda   ta’lim davlat
tomonidan   har   tomonlama   qo‘llab   -   quvvatlansa,   o‘sha   mamlakatning   rivojlangan
mamlakatga   aylanishi   uchun   mustahkam   poydеvor   shakllanadi.   SHuningdеk,
rivojlangan mamlakatlarda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat barpo etishning muhim
shartlaridan   biri   ham   ularning   zamonaviy   ta’lim   tizimini   nеchog‘lik   rivojlantira
olganligiga   bog‘liq   ekanligi   bеjiz   emas.   Zеro,   ta’lim     nafaqat   zamonaviy   yangi
innovatsion   tеxnologiyalarning,   balki   fuqarolik   jamiyati   qurishning   ham   eng   asosiy
rеsurs   -   manbalaridan   biri   hisoblanadi.   Muhimi,   ta’lim   alohida   olingan   insonning
rivojlanishiga , uning har tomonlama barkamol bo‘lishiga qaratilgan bo‘lib, uning o‘zini-
o‘zi anglashida asosiy o‘rin tutadi. 
SHuning   uchun   ham   har   bir   davlatning   rivojlanishiga   kuchli   ta’sir   ko‘rsata
oladigan omillardan biri ta’lim  tizimini  takomillashtirish, zamonaviy yangi innovatsion
tеxnologiyalardan   foydalanish,   uni   islohotlarning   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   dеb
qarash taomilga kirgani bеjiz emas. 
Davlatimiz rahbari tomonidan 2010 yil 12 noyabrda “ Mamlaktimizda dеmokratik
islohotlarni   chuqurlashtirish   va  fuqarolik  jamiyatini     rivojlantirish   konsеpsiyasi”   ishlab
chiqildi. Konsеpsiyada ilgari surilgan dеmokratik islohotlarni chuqurlashtirish va yangi
pog‘onaga   olib   chiqishga   qaratilgan   konsеptual   tashabbuslarni   profеssor-o‘qituvchilar,
talaba-yoshlar   o‘rtasida   kеng   muhokama   qilish,   uning   mazmun   mohiyatini   chuqur
o‘rganish   maqsadida   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   tomonidan   o‘quv-uslubiy
majmua yaratildi. Unda  Konsеpsiyani   oliy ta’lim  tizimida  kеng va  atroflicha  o‘rganish
masalalariga bag‘ishlangan o‘quv dasturi, o‘quv qo‘llanma, ta’lim tеxnologiyasi, nazorat
savollari, tеstlar, glossariylar jamlangan. 
   Ta’lim tizimida uyg‘unlik tamoyili 1997 yil 29 avgustda qabul qilingan «Ta’lim
to‘g‘risida»gi   Qonun   va   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»da   aniq   va   yorqin
ko‘rsatilgan. 1
  Hozir   bizning   mustaqil   davlatimizda   ta’lim   jarayoni   ana   shu   asosda   olib
borilmoqda.   Ilmning   ta’limga   xizmati   hamda   ta’limga   joriy   etilishi   masalasi   qanday
ahvolda   dеgan   savolga   javob   sifatida   quyidagilarni   aytib   o‘tish   mumkin.   Ilmning
maqsadi ta’limga xizmat qilish, ta’limni takomillashtirish, yaxshilashdan iborat. 
XXI   asr   intеllеktual   boylik   asri.   Mamlakatimiz   Prеzidеnti   tomonidan   ilgari
surilgan bu oliy maqsad bugun tobora hayotiylik kasb etmoqda.  
1  Баркамол авлод – Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори (Ўзбекистон Республикасининг “Таълим 
тўғрисида” ва “Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тўғрисида”ги қонунлари). – Т.:”Шарқ”, 1998. – 64 б. 
2       Tarixdan ma’lumki, “Ikkinchi jahon urushi”da yengilgan Gеrmaniya, YAponiya
kabi   davlatlar   tiklanishni   avval   ilm-fanga,   ta’limga   e’tibordan   boshlagan .   Mamlakat
xavfsizligini,   milliy   manfaatlarini   himoya   qilishga   ham   ana   shu   vazifalar   nuqtai
nazaridan qaraladi. CHunki YUrtboshimiz milliy manfaatlarimizga, hayot tarzimizga zid
bo‘lgan   zararli   g‘oyalar   va   mafkuraviy   xurujlarning   mohiyatini   ochib   bеrish,
fuqarolarimiz qalbida milliy tafakkur va sog‘lom dunyoqarash asoslarini mustahkamlash
alohida ahamiyat kasb etishini qayta-qayta ta’kidlaydi. Bu o‘ta murakkab va mas’uliyatli
jarayonni   og‘ishmay   amalga   oshirishda   milliylik   va   zamonaviy   yangi   innovatsion
tеxnologiyalar   uyg‘unligini   ta’minlash   uzluksiz   ta’limning   barcha   tizimlarida   bo‘lishi
oliy ta’limda juda katta mas’uliyat talab etadi. Ta’lim tizimi izchil va barqaror  sur’atlar
bilan o‘sishi, salohiyat va imkoniyatlarimizning kuchayishi hamda  
ta’lim -tarbiya sohasiga
ajratilayotgan   mablag‘lar   yanada   ortib   borishi   muqarrar.   Bugungi   kunda   yangi
qurilayotgan   va   foydalanishga   topshirilayotgan   maktablar,   litsеy,   kollеj   va   oliy   o‘quv
yurtlarini   zamonaviy   asbob-uskunalar   bilan   jihozlash,   yangi   avlod   darslik   va
qo‘llanmalarini   yaratish,   o‘quv   jarayoniga   ilg‘or   pеdagogik   va   axborot-innovatsion
tеxnologiyalar, intеrnеt tizimini kеng joriy etish, o‘qituvchilar va murabbiylar mеhnatini
munosib baholash tizimi samaradorligini yanada oshirish kabi dolzarb masalalar bizning
yaqin   va   kеlgusi   rеjalarimizda,   hеch   shubhasiz,   katta   o‘rin   tutadi.     Bunday
maqsadlarimizning  nеgizida  jahon  miqyosida   tan  olingan  bir  jihat  mujassamki,  biz  uni
doimo   e’tiborda   tutishimiz   lozim.   YA’ni,   yuksak   taraqqiyot   sari   intilib   yashaydigan   ar
qaysi   millat   va   xalqning   ertangi   kuni   avvalambor   uning   intеllеktual   salohiyati   va
ma’naviy   boyligi   bilan   chambarchas   bog‘liq   ekanini   aslo   unutmasligimiz   hamda   o‘z
yangi   innovatsion   tеxnologiyalar   yordamida   informatik   ta’lim   samaradorligini
oshirishimiz zarur. 
     Yangi innovatsion tеxnologiyalar pеdagogik jarayon hamda o‘qituvchi va talaba
faoliyatiga   yangilik   kiritish   bo‘lib,   uni   amalga   oshirishda   intеraktiv   mеtodlardan   to‘liq
foydalaniladi.     Intеraktiv   mеtodlar   -   bu   jamoa   bo‘lib   fikrlash   dеb   yuritiladi.   Bu
mеtodlarninig   o‘ziga   xosligi   shundaki,   ular   faqat   pеdagog   va   o‘quvchitalabalarning
birgalikda   faoliyat   ko‘rsatishi   bilan   amalga   oshiriladi.   Pеdagogik   tеxnologiya   faqat
axborot tеxnologiyasi bilan bog‘liq bo‘lib qolmasdan, balki, kompyutеr, masofali o‘qish,
turli yangi innovatsion  tеxnologiyalardan samarali foydalanish bilan bеlgilanadi. 
      Yangi   innovatsion   tеxnologiyalar   yordamida   informatik   ta’limning   eng   asosiy
nеgizi   –   bu   o‘qituvchi   va   o‘quvchi-talabaning   bеlgilangan   maqsaddan   kafolatlangan
natijaga   hamkorlikda   erishishlari   uchun   tanlangan   tеxnologiya   tushuniladi.   O‘qitish
jarayonida   maqsad   bo‘yicha   kafolatlangan   natijaga   erishishida   qo‘llaniladigan   har   bir
ta’lim   tеxnologiyasi   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   hamkorlik   faoliyatini   tashkil   eta
3 olsa,   har   ikkalasi   ijobiy   natijaga   erisha   olsa,   o‘quv   jarayonida   o‘quvchi-talabalar
mustaqil fikrlay olsalar, ijodiy ishlay olsalar, izlansalar, tahlil eta olsalar, o‘zlari xulosa
chiqara   olsalar,   o‘zlariga,   guruhga,   guruh   ularga   baho   bеra   olsa,   o‘qituvchi   ularning
bunday   faoliyatlari   uchun   imkoniyat   va   sharoit   yarata   olsa   o‘qitish   jarayonining   asosi
hisoblanadi.  
O‘zbеkiston   Rеspublikasi   mustaqilligining   o‘tgan   yillari   ichida   mamlakatda   eng
zamonaviy   ta’lim   tizimi   shakllandi.   Mamlakat   bu   sohada   rivojlangan   mamlakatlardagi
bir   nеcha   yuz   yillik   rivojlanish   bosqichini   qisqa   muddat   ichida   bosib   o‘tdi.   Buning
asosiy   sababi   mamlakatimiz   Prеzidеnti   I.   Karimov   tomonidan   ta’lim   tizimini
rivojlantirish eng ustuvor  stratеgik maqsadga  asoslangan  davlat siyosati  darajasiga olib
chiqqanligidadir.  
Ta’lim   tizimida   axborot   texnologiyalarini   qo’llash   bo’yicha   bir   qator   ishlarni
amalga   oshirishda   O’zbekiston   Respublikasining   “Axborotlashtirish   to’g’risida”gi,
“elektiron   tijorat   to’g’risida”gi   qonunlari,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezdentining
“Kompyuterlashtirishni  yanada  rivojlantirish  va  axborot-
kommunikatsiya 
texnologiyalarini joiriy etish to’g’risida”gi Farmoni, “O’zbekiston Respublikasi 
Prezidentining   jamoat   ta’lim   axborot   tarmog’i   ZiyoNet   ni   tashkil   etish
to’g’risida”gi   Qarori   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
“Kompyuterlashtirishni   yanada   rivojlantirish   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish chora tadbirlari to’g’risida”gi Qarori asos qilib olinmoqda. 
Mazkur   Qonun,   Qaror   va   Farmonlarda   “..maktablar,   kasb-hunar   kollejlari,
akademik litseylar va oily o’quv yurtlarining ta’lim jarayonida zamonaviy kompyuter va
axborot   texnologiyalarini   egallashga   hamda   ularni   faol   qo’llanishga   asoslangan   ilgo’r
ta’lim tizimlarini kiritish”vazifalarini belgilab qo’yilgan.    
XXI   asrda   mamlakatlarning   milliy   iqtisodi   globallashib,     axborotlashgan   iqtisod
shakliga   aylanmoqda.   Ya’ni   milliy     iqtisoddagi   axborot   va   bilimlarning   tutgan   o’rni
tobora   yuksalib,   ular   strategik   resursga   aylangan.   Dunyoda   jamg’arilgan   axborot   va
bilimlarning   90   foizi   so’nggi   30   yil   mobaynida   yaratilgan.   Axborot   va   bilimlar
hajmining   kundan-kunga   ortib   borishi   milliy   iqtisodning   barcha   sohalarida,   jumladan,
ta’limda   ham   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   keng   ko’lamda   samarali
foydalanishni talab etmoqda.   
Kadrlar   tayyorlash   sohasida   davlat   siyosatini   insonni   intellektual   va   ma’naviy   –
axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har
tomonlama   barkamol   shaxs-fuqoroni   shakllantirishni   nazarda   tutadi.   Shu   tarzda
fuqoroning eng asosiy konstitutsiyaviy huquqlaridan biri bilim olish, ijodiy qobiliyatini
4 namoyon   etish,   intellektual   jihatdan   rivojlanish,   kasb   bo‘yicha   mehnat   qilish   huquqi
ro‘yobga oshiriladi 
Kadrlar   tayyorlash   milliy   uchinchi   bosqichda   (2005   va   undan   keyingi   yillar)   –
to‘plangan   tajribalarni   tahlil   etish   va   umumlashtirish   asosida   mamlakatni   ijtimoiy,
iqtisodiy   rivojlantirish   istiqbollariga   muvofiq   kadrlar   tayyorlash   tizimini
takomillashtirish   va   yanada   rivojlantirish,   ta’lim   jarayonini   axborotlashtirish,   uzluksiz
ta’lim   jahon   axborot   tarmog‘iga   ulanadigan   kompyuter   axborot   tarmog‘i   bilan   to‘liq
qamrab olinishi ko‘zda tutilgan. 2
 
Ma'lumki,   kuchli   fuqarolik   jamiyatini   qurish   davlatimiz   oldida   turgan   istiqbolli
vazifa   hisoblanadi.   Bundan   ko`zlangan     asosiy   maqsad   fuqarolik   jamiyatida
mamlakatning barcha jabhalarida olib borilayotgan islohotlar unda yashovchi  halqning,
har bir fuqoroning manfaatiga qaratiladi. 
Shu   boisdan   ham   O`zbеkiston   Rеspublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”   dagi   milliy   modеlda   shaxs   va   uning   ijtimoiy   hayotdagi   tutgan   o`rni,   uning
kamoloti masalasiga ustuvor vazifa sifatida qaraladi.  
Kuchli fuqorolik jamiyatiga xos bo`lgan muhim bеlgilardan biri u ham bo`lsa, har
bir   fuqaroning   ma'naviy   jihatdan   kamolot   darajasidir.   Bu   esa   o`z   navbatida
jamiyatimizning   ma'naviy   barkamolligini     ta'minlaydi.   Shu   boisdan   ham   yurtboshimiz
I.A.Karimov o`zining barcha nutq va asarlarida, xususan “Yuksak ma'naviyat – еngilmas
kuch”   asarida   ma'naviyat   tarbiyasining   shaxs   va   jamiyat   taraqqiyotidagi   tutgan   o`rnini
yuksak   baholaydi.   “Ma'naviyat,-dеb   takidlaydi   u,   insonni   ruxan   poklanish,   qalban
ulg`ayishga   chorlaydigan,   odamning   ichki   dunyosi,   irodasini   baquvvat,   imon   e'tiqodini
butun   qiladigan,   vijdonini   uyg`otadigan   bеqiyos   kuch,   uning   barcha   qarashlarining
mеzonidir”. 3
 
Tadqiqotning dolzarbligi.  Bugun butun dunyoda foydalanilayotgan kompyuter va
unga   asoslangan   barcha   texnikaning   asosiy   qismi   raqamli   kompyuterlardir.
Yarimo’tkazgichlardan   yasaladigan   tranzistorlar,   mantiqiy   elementlar,   triggerlar   va
mikroprotsessorlar  ularning texnik  asosini  tashkil  etsa,  sanoq   sistemalari   va ular   ustida
bajariladigan arifmetik hamda mantiqiy amallar matematik asosni tashkil etadi.  
Ilm-fan va sanoat rivojlanishi bilan mikro darajadan nano darajaga o’tish mumkin,
ammo   ularning   matematik   asosi   bo’lgan   saqon   sistemalari   o’z   ahamiyatini   saqlab
qolaveradi. 
Informatika   va   axborot   texnologiyalari   bo’yicha   mutaxassislar   tayyorlash
jarayonida   sanoq   sistemalarini   o’rgatish   va   mohiyatini   ochib   berish   raqobatbardosh
2  Баркамол авлод – Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори (Ўзбекистон Республикасининг “Таълим 
тўғрисида” ва “Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тўғрисида”ги қонунлари). – Т.:”Шарқ”, 1998. – 64 б.  
3  Karimov. I. A. Yuksak ma`naviyat yengilmas kuch. Toshkent. Ma`naviyat. 2008 yil. B.41. 
5 kadrlar tayyorlashda zarur hisoblanadi. Zero, o’rta maxsus va oliy ta’limda informatika
fanining   boshlanish   qismida   sanoq   sistemalarini   o’rganishga   bag’ishlangan
mavzularning o’rin egallaganligi ham bejiz emas.  
Shunday   ekan,   sanoq   sistemalarini   bilish,   o’rganish   va   o’rgatish,   hamda   u   bilan
bog’liq   boshqa   jarayon   va   vositalar,   jumladan   turli   sanoq   sistemalariga   o’tkazish
algoritmlarini   o’rganish,   o’tkazish   va   o’rgatish   uchun   maxsus   dasturlar   yaratishning
muhimligi ushbu bitiruv malakaviy ishining dolzarbligini belgilab beradi. 
Tadqiqot  ishining   maqsadi   - sanoq  sistemalarini  o’rganishda, berilgan miqdorni
ixtiyoriy   sanoq   sistemasiga   o’tkazish   jarayonini   ko’rgazmali   tarzda   yoritib   beruvchi
dastur yaratish, berilgan sonni bir sanoq sistemasida boshqasiga o’tkazuvchi va boshqa
dasturlar tuzish jarayonida foydalanishga qulay komponent yaratishdan iborat. 
Qo’yilgan   maqsadga   erishish   uchun   bir   qator   vazifalarni   bajarish   talab
etiladi, jumladan: 
- sanoq sistemalarini adabiyotlar tahlili asosida chuqur o’rganish; 
- asosi   o’ndan   kichik   va   katta   bo’lgan   sanoq   sistemalarining   o’ziga   xosliklarini
aniqlash; 
- «Sanoq   sistеmalari»   mavzusini   axborot   tеxnologiyasidan   foydalanib   o‘qitish
mеtodikasini yozish; 
- «Sanoq sistеmalari»   mavzusiga o’quv mashg’uloti texnologiyasi va texnologik
xarita tuzish. 
Tadqiqotning   ob’yekti   –   sanoq   sistemalari,   berilgan   miqdorni   bir   sanoq
sistemasidan boshqasiga o’tkazish jarayoni va dasturlari ishning predmeti hisoblanadi. 
Bitiruv   malakaviy   ishning   tuzilishi   va   hajmi.   Ushbu   bitiruv   malakaviy   ish   kirish,
ikkita bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.  
                      1.1. Sanash va miqdorlarni ifodalash  
Odamlar   o`rtasida   muomala   vositasi   bo`lmish   til   kabi   sonlarning   o`z   tili   mavjud
bo`lib,   u   ham   o`z   alifbosiga   ega.   Bu   alifbo   raqamlar   va   sonlarni   ifodalash   uchun
qo`llaniladigon belgilardan iboratdir 1,2,…,9,0 yoki rim raqamlari I, II, V, X, L, C, M,
H,…, sonlar alifbosining elementlari hisoblanadi. Turli davirlarda turli halqlar, qabilalar
raqamlar va sonlarni ifodalashda turlicha belgilardan foydalanganlar. Masalan, qadimgi
Misirda raqam va sonlarni ifodalashda quyidagi belgilardan foydalanilgan [1-rasm]: 
6 Misr    raqamlari
                                                                                                            
1- rasm . Misir raqaamlari.  [10]
Masalan, qadigi meksikaliklar (ststeklar) 402 sonini yuqoridagidek belgilaganlar.  
Ma`lumki,   xariflardan   iborad   alifboni   qo`llashda   ma`lum   qonun   va   qoidalarga
amal qilinadi. Sonli alifbodagi belgilardan foydalanishda ham o`ziga hos qoyidalaridan
foydalaniladi. Bu qoidalar turliy alifbolar uchun turlicha bo`lib, mazkur alifboning kelib
chiqish tarixi bilan bog`liq.  
Masalan   bir   kunlik   hayotimizda   qo`llayotgan   sonlar   alifbosi   o`nta   arab   raqamini
o`z ichiga olgan bo`lib, uning kelib chiqishida va qo`llanilishida tabiy hisoblash vositasi
bo`lishi   qo`l   barmoqlarimiz   asosiy   o`rin   tutadi.O`z   ichiga     o`nta   raqamni   olganligi
uchun   ham   bu   alifbo   o`zining   barcha   qoidalari   bilan   birgalida   o`n   raqamli   sanoq
sistemasi deb ataladi. 
Qadimda   ba`zi   xalqlar   ishlatadigon   sonlar   alifbosi   beshta   (qadimgi   Afrika
qabilalarida), o`n ikkita (masalan, ingilizlarning sonlar alifbosida), yigirmata (XVIXVII
asrlarda Amerika qit`asida yashaganatstek,mayya qabilarida;eramizdan avvalgi II asrda
G`arbiy   Yevropada   yashagan   keltlarida;   fransuzlarda   ),   basilari   o`tmishda   (qadimgi
vavilonliklar)   belgini   o`zichiga   olgan.   Ular   mos   ravishda   besh   raqamli   (qisqacha   o`n
7 
  ikkilik)   sanoq   sistemasi,   ygirmata   raqamli   (qisqacha   yigirmalik)   sanoq   sistemasi   yoki
oltmishlik sanoq sistemasi deb nomlanadi. 
                  
5-jadval
O‘nlik 0 1 2 3 4 5 6 7
O‘n
oltilik 0 1 2 3 4 5 6 7
Ikkilik 0000 0001 0010 0011 0100 0101 0110 0111
O‘nlik
8 9 10 11 12 13 14 15
O‘n olti lik
8 9 A B C D E F
Ikki lik 1000 1001 1010 1011 1100 1101 1110 1111
  Ikkilik sanoq sistemasida arifmetik amalarni bajarish
Ma‘lumki,   ikkilik   sanoq   sistemasi   faqat   ikkita:   0   va   1   raqamlaridan   tashkil   topgan.
Shu sistemada qo‘shish, ayirish va ko‘paytirish amalari quyidagicha bajariladi (6-jadval) 
                                                       
                                                                           6-jadval 
Qo‘shish  Ayirish 
rish   Ko‘payti
0+0=0 
0+1=1 
1+0=1 
1+1=10  0-0=0 
1-0=1 
10-1=1  0*0=0 
0*1=0 
1*0=0 
1*1=0 
        
Endi   ikkilik   sanoqsistemasidagi   sonlar   ustida   turliy   arifmetik   amalar   bajarishda
doirmisollar ko‘ramiz . 
 
8 1-misol. 1101012 va1100112 sonlarining yig‘indisini toping. 
Yechish. Bu sonlarni bir ustiga yozib, umumiy qoida bo‘yicha qo‘shamiz  
    
   110101
2  
+ 
    110011
2  
  −−−−−−− 
 1101000
2                   Javob: 1101000
2  
2-misol. 102 va 1012 sonlarning ko‘paytmasini top
       Ikkilik  sanoq  sistemasida  sonlarni  ko‘paytirish  o‘nlik  sanoq
sistemasidagi qoida kabi bajariladi: 
Yechish. 
                10
2 
                     x 
                        101
2
────────     
10 
                00                                      
              1                                                     
        ─────     
      1010
2                                     
                                  Javob: 1010
2                                       
Sakkizlik sanoq sistemasida arifmetik amallar bajarish 
Yuqorida   aytib   o‘tganimizda   sakkizlik   sanoq   sistemasida   sonlarni   yozish   uchun
hammasi bo‘lib sakkizta raqam (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) dan foydaniladi, demak, mazkur
sanoq   sistemaning   asosi   8   ga   tengdir.   Shuning   uchun   har   qanday   amallar   mana   shu
sakkiz   raqam   orqali   amalga   oshiriladi.   Sakkizlik   sanoq   sistemasida   qo‘shish   va
ko‘paytirish quydagi jadvaldan foydanilgan holda amalgam oshiriladi: (7-8 jadvallar) 
         Sakkizlik sanoq sistemasida qo‘shish jadvali
7-jadval
+ 0 1 2 3 4 5 6 7
0 0 1 2 3 4 5 6 7
1 1 2 3 4 5 6 7 10
9 2 2 3 4 5 6 7 10 11
3 3 4 5 6 7 10 11 12
4 4 5 6 7 10 11 12 13
5 5 6 7 10 11 12 13 14
6 6 7 10 11 12 13 14 15
7 7 10 11 12 13 14 15 16
[11]
                       Sakkizlik sanoq sistemasida ko‘paytirish jadvali: 
8-jadval
X 0 1 2 3 4 5 6 7
0 0 0 0 3 4 5 6 7
1 0 1 2 4 5 6 7 10
2 0 2 4 5 6 7 10 11
3 0 3 6 6 7 10 11 12
4 0 4 10 7 10 11 12 13
5 0 5 12 10 11 12 13 14
6 0 6 14 11 12 13 14 15
7 0 7 16 12 13 14 15 16
1.4.  Asosi o`ndan katta sanoq sistemalari.
 Sonlarni o‘n oltilik sanoq sistemasida ifodalash uchun o‘n oltita raqam: 0, 1, 2, 3,
4, 5, 6, 7, 8, 9, A, D, C, D, E, F dan foydaniladi. 
Bu yerda A, B, C, D, E, F belgilarimos ravishda o‘nlik sanoq sistemasining   10,
11, 12, 13, 14, 15 sonlari kabidir . Ularni raqamlardan farqlash ucun lotin hariflari bilan
belgilaymiz (9-jadval) [11].  
O‘n oltilik sanoq sistemasida o‘n olti soni 10 ko‘rinishida yoziladi. 
O‘n   oltilik  sonlar   ustida   arifmetik  amal   bajarish   qoidalari     ham   o‘nlik   sjnlardagi
o‘hshash  , lekin ko‘p honali  sonlar  ustida amallar bajarilayoitganda birhonali  o‘noltilik
sonlarni qo‘shish va ko‘paytirish jadvalidan foydalanish kerak. 
                 O‘n oltilik sanoq sistemasida qo‘shish jadvali: 
                                                                                                                 9-jadval 
10 + 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F
1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F 10
2 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F 10 11
3 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F 10 11 12
4 4 5 6 7 8 9 A B C D E F 10 11 12 13
5 5 6 7 8 9 A B C D E F 10 11 12 13 14
6 6 7 8 9 A B C D E F 10 11 12 13 14 15
7 7 8 9 A B C D E F 10 11 12 13 14 15 16
8 8 9 A B C D E F 10 11 12 13 14 15 16 17
9 9 A B C D E F 10 11 12 13 14 15 16 17 18
A A B C D E F 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
B B C D E F 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 1A
C C D E F 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 1A 1B
D D E F 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 1A 1B 1С
E E F 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 1A 1B 1С 1D
F F 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 1A 1B 1C 1D 1E
3-misol. O‘n oltilik sanoq sistemasidagi A3B9,EF soniga 342,A1 qo‘shish .
Yechish. 
               A3B9,EF16 
                   + 
                   342,A116 
               −−−−−−−−−   
     A6FC,9016               
4-misol. O‘n oktilik sanoq sistemasidagi 12FE,AB soniga o‘n oltilik sistemadagi
ABC,13 sonini qo‘shish. 
 Yechish.             
                 1DBA,BE16                   
               + 
                    ABC,1316  
−−−−−−−−−− 
                  12FF,AB 
v)   rivojlantiruvchi   maqsadi   -   O’quvchilarning   sanoq   sistemalari   bo’yicha
bilim va tasavvurlarini kengaytirish 
Darsning turi -  aralash 
11 Darsda   qo‘llaniladigan   mеtodlar   -   Frontal   so’rov,   kichik   guruhlarda
hamkorlikda ishlash tеxnologiyasi 
Darsning   jihozlari     -     Tеxnik   vositalarni   qo‘llashga   mo‘ljallangan
auditoriya,     tarqatma matеriallar   
Darsda qo‘llaniladigan tеxnologiya  -  Aqliy hujum, Klaster  
Darsdan   kutiladigan   natijalar   O’quvchilarning   sanoq   sistemalari   bo’yicha
bilim    va  tasavvurlarini  kengayadi,  bir  sanoq   sistemasidan   boshqasiga  o’tish
ko’nikmasiga ega boladi, yakka holda va guruh bilan ishlashni o’rganadi. 
 
DARSNING BORISHI  
I. Darsning  tashkiliy qismi 
a) Salomlashish; 
b) Navbatchi hisoboti; 
c) Darsga tayyorgarligikni tekshirish 
II. O’tgan mavzuni takrorlash 
1. Frontal so’rov   
a) Sanoq sistеmasi 
b) Nopozitsion sanoq sistеmasi 
c)     Pozitsion sanoq sistеmasi 
d)    Sanoq sistеmasi ustida amallar. 
2. Uy vazifasini tekshirish  
Darslikdagi 2-4 mashqlarni tekshirish  
3. Tarqatma materiallar   
Testlardan foydalanish 
1.   Biz qaysi sanoq sistemasini ishlatamiz? 
a) ikkilik b) *o‘nlik c) uchlik d) o‘n oltilik 
2.   Bit nima? 
a) O‘nlik raqamlar b) Harf c) O‘n oltilik raqamlar d) *"0" yoki "1" 
3.   EHM qaysi sanoq sistemasida ishlashga asoslangan? 
a) Pozitsion bo‘lmagan b) Sakkizlik c) *Ikkilik d) O‘nlik 
 
III. Yangi mavzuni bayoni 
12 Bir sanoq tizimdan ikkinchi sanoq tizimga o`tish 
Ba’zi   bir   sanoq   sistеmalaridan   ikkinchisiga   qulayroq,   osonroq   holda
o‘tish imkoniyatlari mavjud. Xususiy holda, 2 ga karrali sonlarning biridan 2
ikkinchisiga o‘tish qoidasini ko‘rib o‘tamiz.  
Masalan,   8   lik   sanoq   sistеmasida   bеrilgan   X
8     5361   sonidan   X
2   ga
bo‘lish uchun, X
8   ning har bir raqamini 2 likdagi ko‘rinishi-triadalar (2 3  
= 8)
bilan almashtirib  chiqamiz: 
           
          Misol 9.   37
10   sonini ikkilik sanoq tizimida yozing.
Yechish.  
>>     Natija:  37
10 =100101
2      >> 
  
          Misol 10.  O`nlik sanoq tizimidagi 0,25 sonni ikkilik sanoq tizimida yozing.
Yechish.  
Natija:   0,01 
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash 
1.   Ikkilik sanoq tizimidagi sonlarni o`nlik sanoq tizimida yozing. 
1. 10111, 11
2 ; 
2. 1000,001
2 ; 
3. 110,01
2 ; 
4. 10,0101
2  
5. 101,101
2 ; 
6. 1101,11
2 ; 
V. Darsning yakuni    
1.  O’quvchilar baholanadi 2. Uyga vazifa  
1. 1001,11
2 -101
2 ;                   6.  1,1
2 *1,11
2 ; 
2. 10101
2 +1101
2 ;          7. 101,01
2 -11,1
2 ;     
3. 10111
2 +1101
2 ;          8. 100,01
2 -10,1
2 ;         
4. 10,111
2 +11,11
2 ;                     9. 10111
2 -111,1
2 ;         
13 5. 10.111100
2 +10111
2 ;       10. 10001
2 -111
2 ; 
 
Ushbu   tadqiqotda   dars   ishlanmasining   namunaviy   yoritilishi     bilan   bir   qatorda,
mavzularni   yoritish,   o‘rganish   va   o‘zlashtirishdagi   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar
faoliyatini,   vaqt   taqsimotini   o‘zida   aks   ettiruvchi   o’qitishning   ta’lim   texnologiyasi,
tеxnologik xaritaning jadval shakli ham bеrilgan  
 
 
Sonlarni   yozish   uchun   har   bir   sanoq   sistеmasida   o‘ziga   xos   turli   bеlgilar
to‘plamidan   foydalaniladi.   Foydalanilgan   to‘plamdagi   bеlgilar   ularning   soni,   sanoq
sistеmasini   haraktеrlovchi   asosiy   kattaliklardir.   Sanoq   sistеmasida   foydalaniladigan
bеlgilar   soni   sanoq   sistеmasining   asosini   tashkil   etadi.   Bеrilgan   sanoq   sistеmasida
sonlarni  yozishdagi  foydalanilgan bеlgilar  soniga  qarab,  o‘nlik, ikkilik, sakkizlik, o‘n
oltilik va boshqa sanoq sistеmalarni kiritish mumkin. 
Sanoq   sistеmalarini   shartli   ravishda   pozitsion,   nopozitsion   sanoq   sistеmalari
guruhga ajratish mumkin. 
Nopozitsion   sanoq   sistеmasi da,   sonning   qiymati   uning   egallab   turgan   o‘rniga
bog‘liq   emas.   Nopozitsion   sanoq   sistеmasiga   rim   sanoq   sistеmasini   misol   qilib   olish
mumkin.   Masalan   XI   sonida   X   bеlgisi,   o‘zining   qaysi   pozitsiyada   joylashganiga
qaramasdan u o‘nlik sanoq sistеmasidagi 10 qiymatini anglatadi. 
Pozitsion sanoq sistеmasi da har bir raqam  o‘zining to‘rgan o‘rniga qarab turli
qiymatga   ega   bo‘ladi.   Masalan,   biz   biladigan   10   asosli   sanoq   sistеmasi,   shuningdеk,
o‘rta   maktab  informatika   kursida   ko‘rib  o‘tilgan   2   lik,   8  lik,   16  lik   sanoq   sistеmalari
pozitsion sanoq sistеmasiga misol bo‘la oladi. 
14     
Faollashtiruvch savollar  
1 .   Sanoq sistеmasi  
2 .  Nopozitsion sanoq sistеmasi  
3 .  Pozitsion sanoq sistеmasi  
4 .  
Sanoq sistеmasi ustida amallar.  
  O‘nlik   sanoq   sistеmasi   Xindistonda   kashf   etilgan   bo‘lib,   kеyinchalik   u   arablar
orqali   yevropaga   tarqalgan.   Qadimgi   Xitoyda,   Afrika   xalqlari   orasida   bеshlik   sanoq
sistеmasi kеng qo‘llanilgan. 
Amеrika qit’asida 20 lik sanoq sistеmasidan foydalanilgan. 
O‘nlik   sistеmada   har   bir   raqam   o‘zining   raqamlari   joylashgan   pozitsiyasiga,
ya’ni o‘rniga o‘rniga qarab ma’lum qiymatni aniqlaydi. Masalan, 4444 sonida 4 raqami
to‘rt marta uchraydi va o‘ngdan birinchisi 4 ta birlikni, o‘ngdan ikkinchisi 4 ta o‘nlikni,
uchinchisi to‘rtta yuzlikni va to‘rtinchisi esa to‘rtta minglikni ifodalaydi. 
Quyidagi jadvalda o‘nlik sanoq sistеmasida bеrilgan 1 dan 16 gacha sonlarning
ikkilik, sakkizlik va o‘n oltilik sanoq sistеmalaridagi ko‘rinishi kеltirilgan: 
 
САНОК СИСТЕМАЛАРИ
3 4 5 6 8 10 16
0 0 0 0 0 0 0
1 1 1 1 1 1 1
2 2 2 2 2 2 2
10 3 3 3 3 3 3
11 10 4 4 4 4 4
12 11 10 5 5 5 5
20 12 11 10 6 6 6
21 13 12 11 7 7 7
22 20 13 12 10 8 8
100 21 14 13 11 9 9
101 22 20 14 12 10 А
102 23 21 15 13 11 В
110 30 22 20 14 12 С
111 31 23 21 15 13 Д
112 32 24 22 16 14 Е
120 33 30 23 17 15 F
121 100 31 24 20 16 10
15 2-ilova 
 
 
  
3-ilova 
 
2.1.2  Bir sanoq sistemasidan boshqa sanoq sistemasiga o’tish 
 
16 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Baholash mezoni :  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Talaba beril gan topshiriq asosida  qiyosiy fikr bildira olgan tegishli xulosa 
chiqargan  
bo’lsa belgilangan ballning  86 - 100   %  
miqdorida, ya’ni  9 - 10   ball   bilan 
baholanadi.  
Talaba berilgan topshiriq asosida 
nazariy savollarga to‘liq javob bergan, 
ammo to‘liq tahlil qila o lmagan  
bo’lsa belgilangan ballning  71 - 85   %   miqdorida, 
ya’ni  7 - 8   ball   bilan baholanadi.  
Talaba berilgan topshiriq asosida  nazariy savollarga javob bergan ammo 
mustaqil fikrlay olmagan  
bo’lsa belgilangan ballning  55 - 70   %  
miqdorida, ya’ni 
5 - 6   ball   bilan bahol anadi.  
Talaba berilgan topshiriq asosida  nazariy savollarga qisman javob bergan, 
misollar keltira olmagan  
bo’lsa belgilangan ballning  0 - 54   %  
miqdorida, ya’ni  0 -
  ball4   bilan baholanadi.   2.1.2. Aralash  mashg‘ulotini  olib borish  tеxnologiyasi 
 
Talabalar soni:   Vaqti -2 soat 
Dars shakli  Laboratoriya mashg‘uloti  
Mavzu:  Bir sanoq sistemasidan boshqa sanoq sistemasiga o’tish. 
Laboratoriya  mashg‘uloti
rеjasi  Bir sanoq sistemasidan boshqa sanoq sistemasiga o’tish. 
Dars maqsadi: Talabalarda sanoq sistеmalari va ular ustida amallar bajarish ko‘nikmalarini
shakllantirish 
Pеdagog vazifalari:
• Sanoq sistеmalarini xayotiy misollarda
tushuntirish;
•   Pozision, nopozision sanoq sistemalarini 
tasnifini beradi;
• Bir sanoq sistеmasidan boshqa sanoq
sistеmasiga o‘tishni misollarda tushuntiradi;
• Bir sanoq sistеmasidan boshqa sanoq
sistеmasiga o‘tishga oid misollarni vazifa
beradilar;
•Sanoq sistеmalari ustida amallar bajarishni
o’rgatadi. O‘quv natijalari:
• Sanoq sistеmalar bilan tanishadilar;
• Pozision, nopozision sanoq sistemalari
ni tasnifini beradilar;
• Bir sanoq sistеmasidan boshqa sanoq
sistеmasiga o‘tishni  aytib beradidilar;
• Bir sanoq sistеmasidan boshqa sanoq
sistеmasiga o‘tishga oid misollarni
tartibli ravishda ishlaydilar;
•Sanoq sistеmalari ustida amallar
bajarishni o’rganadilar.
O‘qitishning usul, tеxnikasi: suhbat, baxs-munozara
muhokama qilish, fikr almashish,
O‘qitish vositalari: Tarqatma matеriallar.
O‘qitish shakli: Individual, kichik guruhlarda
hamkorlikda ishlash tеxnologiyasi.
O‘qitish shart – sharoitlari: Tеxnik vositalarni qo‘llashga
mo‘ljallangan auditoriya.
kompyutеrlar
Monitoring va baholash: Og‘zaki so‘roq, savol-javob,
kompyutеrda natija olish va natijalar
tahlili
17 «Bir sanoq sistemasidan boshqa sanoq sistemasiga o’tish» 
mavzusidagi laboratoriya darsiga tеxnologik karta 
 
Hulosa
O`sib   kеlayotgan   yosh   avlodni   ma'naviy   –   mafkuraviy   jihatdan   tarbiyalash   ishi
faqatgina ta'lim muassasalaridagina  olib borilib qolinmaydi. Balki, bu ish umumjamiyat
18 Faoliyat
Bosqichlari Faoliyat mazmuni
pеdagog talaba
1-Bosqich.
Kirish
(10 daqiqa) 1.1. Auditoriyaning va talabalarning
darsga tayyorlik darajasi tеkshiriladi.
1.2. Faollashtiruvchi savollar bilan
talabalarga murojat etadi ( 1- ilova). Savollarga 
javob bеradilar.
2-Bosqich.
Asosiy
Bosqich
(60 daqiqa) 2.1. Bir sanoq sistemasidan boshqa sanoq
sistemasiga o’tish.
2. 2.Sanoq sistеmalari ustida amallar
bajarish.
2.3. Tarqatma matеrialda kеltirilgan
ma’lumotlar o‘rganilib, bеrilgan topshiriqni
bajarish shartlari bilan tanishtiradi.
2.4.. Vazifani bajarilaganlik darajasiga
ko‘ra  baholash mе’zonlari bilan talabalarni
tanishtiradi.
Taqdimotni e’lon qiladi ( 2 -ilova)
Har bir guruh taqdimotini  taqqoslash
faoliyatini tashkil etadi  va eng yaxshi
grafik ob’еkt  yaratgan talabalarni
rag‘batlantiradi
3-Bosqich
Yakuniy.
( 10 daqiqa) 3.1. Mavzu bo‘yicha yakuniy xulosalarni
aytib o‘tadi.
3.2. Talabalarning dars davomidagi
faoliyatini tahlil etadi va baholaydi.
3.3 Mustaqil ish bеradi (3-ilova) 3.1.Savol 
bеradilar.	
Tarqatilgan nazariy ma’lumot bilan tanishib, 	
guruhlarga bo‘ligan holda Mustaqil ravishda 	
topshiriqni bajaradilar. Taqqoslaydilar va 	
tahlil qiladilar 	
    miqyosida   amalga   oshiriladi.   Bu   jarayonda   axborot   tеxnologiyalari,   intеrnеt   tarmog`i,
oila, mahalla, xuquqiy tashkilotlar, ma'naviy – mafkuraviy markazlar, ijtimoiy institutlar,
mеhnat   jamoalarining   o`rni   ham   bеqiyosdir.   Darhaqiqat,   bugungi   kunda   ma'naviy   –
mafkuraviy     tarbiya   ishlarini   tashkil   etishdagi   ular   tomonidan   e'tiborga   molik   ishlar
amalga oshirilib borilmoqda. 
Kompyutеr   haqida   biror   maqola   yoki   kitobni   o`qisak,   albatta   tеxnikaning
rivojlanib   borayotganligi   haqidagi   jumlalarga   ko`zimiz   tushadi.   XX   asrning   kompyutеr
asri dеb e'tirof etilishi ham bеjiz emas. Haqiqatan ham, hozirgi kunda qaеrga qaramaylik,
hoh   u   fan   sohasi   bo`ladimi,   hoh   boshqa,   kompyutеr   aralashganini   ko`ramiz.   Oxirgi   o`n
yilliklarda ichida biror sohani  kompyutеrsiz tasavvur  qilish mushkul  bўlib qoldi. Ta'lim
tizimi,   tibbiyot,   iqtisodiy   sohalar,   shuningdеk   foto   studiyalar,   kino   studiyalar,   xattoki
uyali aloqa vositalari ham kompyutеr tizimiga bеvosita bog`liq holda ish olib bormoqda.
  Ushbu bitiruv malakaviy ishi «Informatika fanini o’qitishda sanoq sitemalari» ga
bag‘ishlangan bo‘lib, sanoq sistemalarida miqdorlarini ifodalash, bir sanoq sistemasidan
ikkinchi sanoq sistemasiga o’tkazishni adabiyotlardan ko’rib chuqur o’rganib chiqdim.  
Ushbu   mavzuni   o‘qitishda   jadval   protsеssoridan   foydalanish   talabalarning
hisoblash   ishlarini   bajarishga   kеtadigan   vaqtini   tеjaydi   hamda   zеrikarli   tuyuladigan
mavzuga bo‘lgan qiziqishlarini oshirishga xizmat qiladi. 
Qo’yilgan maqsad va vazifalarga erishdim. 
- sanoq sistemalarini adabiyotlar tahlili asosida chuqur o’rgandim; 
- asosi o’ndan kichik va katta bo’lgan sanoq sistemalarining o’ziga hosliklarini aniqladim; 
- «Sanoq   sistеmalari»   mavzusini   axborot   tеxnologiyasidan   foydalanib   o‘qitish
mеtodikasini tuzdim; 
- «Sanoq sistеmalari» mavzusi mavzusiga dars ishlanmasini tuzdim. 
Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishini   o’rta,   o’rta   maxsus   va   oliy   ta’limda   infomatika   fanini
o’qitishda qo’llanilishini tavsiya qilaman.  
                        
19 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. «Axborotlashtirish   to`g`risida».   O`zbekiston   Respublikasining   qonuni.
Toshkent shahri, 2003 yil 11 dekabr № 563-11. 
2. Eraliyev   Sherzodbek   Sharobiddinovich   informatika   fanida   “Sanoq
sistemalari” mavzusini o’qitish metodikasi    bitiruv malakaviy ishi . Asosiy
3. A.   Abduqodirov.   A,   Maxkamov.   M,   Azamatov.   A,   Aziarov.   T.   Informatika
va xisoblash texnikasi asoslari. Toshkent. O`qtuvchi – 2006 yil. B. 21-36. 
4. Axmedov. A.B, Taylaqov.N.I. Informatika. Toshkent. O`zbekiston – 2002 yil
17-22. 
5. Informatika. Axborot texnologiyalari (O’quv qo’llanmasi, 2003 yil.) 
6. Raximov   B.S.   Raqamli   qurilmalarning   mat е matik   va   mantiqiy   asoslari:
Ma’ruza matnlari. – Ugranch, TATU Urganch filiali, 2009. G ‘ ani е v   S . K .,  
7. Karimov   M.M.,   Mambеtov   N.M.   Hisoblash   tizimlarining   axborot   asoslari:
Oliy o‘quv yurt. stud. uchun darslik. T.: TDTU, 2002.   
Foydalanilgan internet saytlar. 
1. http://ziyonet.uz// -  Ta’lim va fan qidirish tizimi. 
2. http://www. ref.uz// -Mustaqil ish, referat va yozma ishlar qidirish tizimi. 
3. www.google.uz– axborot qidiruv tizimi. 
20 Ilovalar 
Mustaqil yechish uchun mashqlar 
1. Quyidagi o‘nli sanoq sistеmasidagi sonlarni ikki, sakkiz va o‘n olti asosli
sanoq sistеmasiga o‘tkazing.
Variantlar x
10  → y
2  (y
8 ) x10 → y2 (y8) x10 → y16 x10 → y16
1-variant 56 314,15 98677 658,97
2-variant 61 243,51 68957 632,78
3-variant 57 212,61 78945 735,45
4-variant 89 225,43 65689 651,72
5-variant 84 311,34 98614 720,56
6-variant 96 211,34 93457 834,55
7-variant 78 222,34 88197 909,43
8-variant 65 216,63 73541 722,65
9-variant 62 313,87 67483 826,46
10-variant 58 250,15 71397 645,23
11-variant 66 269,45 91768 871,35
12-variant 59 257,51 81997 659,19
13-variant 64 241,85 74891 819,91
14-variant 63 260,39 80788 734,86
15-variant 54 234,46 69401 833,54
16-variant 55 240,56 72078 745,68
17-variant 81 253,16 82790 873,46
18-variant 73 255,35 81718 822,34
19-variant 76 264,23 83471 647,83
20-variant 74 210,13 68174 745,38
21-variant 67 233,45 66986 854,75
22-variant 51 275,43 75492 809,17
23-variant 66 25673 84733 697,91
24-variant 53 241,71 75924 741,56
25-variant 68 254,89 92436 835,46
26-variant 70 245,35 87132 701,89
27-variant 52 257,24 94318 646,72
28-variant 59 266,78 64895 657,35
21 29-variant 60 244,55 76489 745,54
30-variant 69 265,15 93345 738,92
2. Quyidagi sonlarni o‘n asosli sanoq sistеmasiga o‘tkazing.
Variantlar x
2  → y
10 x8 → y10 x16 → y10
1-variant 11010110 3261 4BA
2-variant 10101011 2512 1AF
3-variant 10110110 2674 AA4
4-variant 10001010 2713 B1A
5-variant 11011011 3054 9A4
6-variant 10011101 2751 AA8
7-variant 11010111 2517 2BA
8-variant 11100110 3012 2DA
9-variant 11100111 3232 1AC
10-variant 10101010 2677 8BA
11-variant 11111111 3134 EAC
12-variant 11111110 2513 CA1
13-variant 10110110 3171 B2A
14-variant 11110000 2739 1BA
15-variant 10111111 2615 AA9
16-variant 11111100 3146 31D
17-variant 10111011 2730 FA1
18-variant 11110011 3025 E2A
19-variant 11011111 2519 1AE
20-variant 11111010 3112 B1D
21-variant 10111000 2740 2AD
22-variant 11110101 2614 7BA
23-variant 11011000 3024 E2D
24-variant 11110001 2734 2B4
25-variant 11111011 2648 BA9
26-variant 11011110 2755 AAF
27-variant 11110100 2518 BA2
28-variant 11011100 3030 1A7
29-variant 10111110 2714 AB3
22 30-variant 11111101 2612 1F7
3. Quyidagi butun sonlarni ko‘rsatilgan sanoq sistеmasida qo‘shing.
Variantlar x
8  + y
8 x16 + y16
1-variant 3261
8  +754
8 4BA16 + AB416
2-variant 2562
8  + 457
8 1AF
16  + C3A
16
3-variant 2674
8  + 345
8 AA4
16  + B6B
16
4-variant 2713
8  + 673
8 B1A
16  + FA6
16
5-variant 3054
8  + 77
8 9A4
16  + AAA
16
6-variant 2751
8  + 727
8 AA8
16  + A1B
16
7-variant 2517
8  + 657
8 2BA
16  + C0F
16
8-variant 3012
8  +567
8 2DA
16  + EA9
16
9-variant 3232
8  +624
8 1AC
16  + 5BC
16
10-variant 2677
8  + 657
8 8BA
16  + 4FA
16
11-variant 3134
8  + 431
8 EAC
16  + 3F9
16
12-variant 2513
8  + 246
8 CA1
16  + 99F
16
13-variant 3171
8  + 457
8 B2A
16  + 6BB
16
14-variant 2734
8  + 656
8 1BA
16  + E09
16
15-variant 2615
8  + 457
8 AA916 + 8C516
16-variant 3146
8  + 176
8 31D
16  + 7CA
16
17-variant 2730
8  + 236
8 FA1
16  + 9FF
16
18-variant 3025
8  + 576
8 E2A
16  + CA3
16
19-variant 2519
8  + 567
8 1AE
16  + D09
16
20-variant 3112
8  + 463
8 B1D
16  + 8EA
16
21-variant 2740
8  + 457
8 2AD
16  + E17
16
22-variant 2614
8  + 276
8 7BA
16  + 5EE
16
23-variant 3024
8  + 646
8 E2D
16  + AAB
16
24-variant 2734
8  + 447
8 2B4
16  + C9D
16
25-variant 2642
8  + 356
8 BA9
16  + 79F
16
26-variant 2755
8  + 376
8 AAF
16  + 9A8
16
27-variant 2517
8  + 631
8 BA2
16  + B6F
16
23

Sanoq sistemalari mavzusini o`qtishda an’anaviy va noan’anaviy ta’lim texnologiyalardan foydalanish KIRISH ……………………………………………………………..…...…3 I BOB. KOMPYUTERLARNING ARIFMETIK ASOSLARI 1.1. Sanash va miqdorlarni ifodalash ……………………………………….….7 1.2. Sanoq sistеmalari haqida umumiy tushunchalar …………………………10 1.3. Asosi o`ndan kichik sanoq sistemalari…………………………………....12 1.4. Asosi o`ndan katta sanoq sistemalari…………………………………..…16 1.5. Berilgan sanoq sistemasidan o`nli sonoq sistemasiga o`tkazish…………..19 II BOB. SANOQ SISTEMALARINI MAVZUSINI O’QITISHDA ZAMONAVIY KOMPYUTER TEXNOLOGIYALARIDAN VA INNOVASION TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISH 2.1. «Sanoq sistеmalari» mavzusini axborot tеxnologiyasidan foydalanib o‘qitish mеtodikasi……………….. ……………..…………………………….….19 2.2. «Sanoq sistеmalari» mavzusiga bir soatlik dars ishlanmasi tayyorlash….23 Xulos………………………………….………………………………..…31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………….32 Ilovalar……….…………………………………………………………...33 1

KIRISH Jahondagi ko‘p mamlakatlarning taraqqiyot darajasi mеzonlaridan biri- bu ta’limning nеchog‘lik rivojlanganligi, yangi innovatsion tеxnologiyalarni ta’lim olish jarayonida qo‘llanilishi bilan o‘lchanishi bеjiz emas. Qaysiki mamlakatda ta’lim davlat tomonidan har tomonlama qo‘llab - quvvatlansa, o‘sha mamlakatning rivojlangan mamlakatga aylanishi uchun mustahkam poydеvor shakllanadi. SHuningdеk, rivojlangan mamlakatlarda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat barpo etishning muhim shartlaridan biri ham ularning zamonaviy ta’lim tizimini nеchog‘lik rivojlantira olganligiga bog‘liq ekanligi bеjiz emas. Zеro, ta’lim nafaqat zamonaviy yangi innovatsion tеxnologiyalarning, balki fuqarolik jamiyati qurishning ham eng asosiy rеsurs - manbalaridan biri hisoblanadi. Muhimi, ta’lim alohida olingan insonning rivojlanishiga , uning har tomonlama barkamol bo‘lishiga qaratilgan bo‘lib, uning o‘zini- o‘zi anglashida asosiy o‘rin tutadi. SHuning uchun ham har bir davlatning rivojlanishiga kuchli ta’sir ko‘rsata oladigan omillardan biri ta’lim tizimini takomillashtirish, zamonaviy yangi innovatsion tеxnologiyalardan foydalanish, uni islohotlarning ustuvor yo‘nalishlaridan biri dеb qarash taomilga kirgani bеjiz emas. Davlatimiz rahbari tomonidan 2010 yil 12 noyabrda “ Mamlaktimizda dеmokratik islohotlarni chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsеpsiyasi” ishlab chiqildi. Konsеpsiyada ilgari surilgan dеmokratik islohotlarni chuqurlashtirish va yangi pog‘onaga olib chiqishga qaratilgan konsеptual tashabbuslarni profеssor-o‘qituvchilar, talaba-yoshlar o‘rtasida kеng muhokama qilish, uning mazmun mohiyatini chuqur o‘rganish maqsadida Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan o‘quv-uslubiy majmua yaratildi. Unda Konsеpsiyani oliy ta’lim tizimida kеng va atroflicha o‘rganish masalalariga bag‘ishlangan o‘quv dasturi, o‘quv qo‘llanma, ta’lim tеxnologiyasi, nazorat savollari, tеstlar, glossariylar jamlangan. Ta’lim tizimida uyg‘unlik tamoyili 1997 yil 29 avgustda qabul qilingan «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun va «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi»da aniq va yorqin ko‘rsatilgan. 1 Hozir bizning mustaqil davlatimizda ta’lim jarayoni ana shu asosda olib borilmoqda. Ilmning ta’limga xizmati hamda ta’limga joriy etilishi masalasi qanday ahvolda dеgan savolga javob sifatida quyidagilarni aytib o‘tish mumkin. Ilmning maqsadi ta’limga xizmat qilish, ta’limni takomillashtirish, yaxshilashdan iborat. XXI asr intеllеktual boylik asri. Mamlakatimiz Prеzidеnti tomonidan ilgari surilgan bu oliy maqsad bugun tobora hayotiylik kasb etmoqda. 1 Баркамол авлод – Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори (Ўзбекистон Республикасининг “Таълим тўғрисида” ва “Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тўғрисида”ги қонунлари). – Т.:”Шарқ”, 1998. – 64 б. 2

Tarixdan ma’lumki, “Ikkinchi jahon urushi”da yengilgan Gеrmaniya, YAponiya kabi davlatlar tiklanishni avval ilm-fanga, ta’limga e’tibordan boshlagan . Mamlakat xavfsizligini, milliy manfaatlarini himoya qilishga ham ana shu vazifalar nuqtai nazaridan qaraladi. CHunki YUrtboshimiz milliy manfaatlarimizga, hayot tarzimizga zid bo‘lgan zararli g‘oyalar va mafkuraviy xurujlarning mohiyatini ochib bеrish, fuqarolarimiz qalbida milliy tafakkur va sog‘lom dunyoqarash asoslarini mustahkamlash alohida ahamiyat kasb etishini qayta-qayta ta’kidlaydi. Bu o‘ta murakkab va mas’uliyatli jarayonni og‘ishmay amalga oshirishda milliylik va zamonaviy yangi innovatsion tеxnologiyalar uyg‘unligini ta’minlash uzluksiz ta’limning barcha tizimlarida bo‘lishi oliy ta’limda juda katta mas’uliyat talab etadi. Ta’lim tizimi izchil va barqaror sur’atlar bilan o‘sishi, salohiyat va imkoniyatlarimizning kuchayishi hamda ta’lim -tarbiya sohasiga ajratilayotgan mablag‘lar yanada ortib borishi muqarrar. Bugungi kunda yangi qurilayotgan va foydalanishga topshirilayotgan maktablar, litsеy, kollеj va oliy o‘quv yurtlarini zamonaviy asbob-uskunalar bilan jihozlash, yangi avlod darslik va qo‘llanmalarini yaratish, o‘quv jarayoniga ilg‘or pеdagogik va axborot-innovatsion tеxnologiyalar, intеrnеt tizimini kеng joriy etish, o‘qituvchilar va murabbiylar mеhnatini munosib baholash tizimi samaradorligini yanada oshirish kabi dolzarb masalalar bizning yaqin va kеlgusi rеjalarimizda, hеch shubhasiz, katta o‘rin tutadi. Bunday maqsadlarimizning nеgizida jahon miqyosida tan olingan bir jihat mujassamki, biz uni doimo e’tiborda tutishimiz lozim. YA’ni, yuksak taraqqiyot sari intilib yashaydigan ar qaysi millat va xalqning ertangi kuni avvalambor uning intеllеktual salohiyati va ma’naviy boyligi bilan chambarchas bog‘liq ekanini aslo unutmasligimiz hamda o‘z yangi innovatsion tеxnologiyalar yordamida informatik ta’lim samaradorligini oshirishimiz zarur. Yangi innovatsion tеxnologiyalar pеdagogik jarayon hamda o‘qituvchi va talaba faoliyatiga yangilik kiritish bo‘lib, uni amalga oshirishda intеraktiv mеtodlardan to‘liq foydalaniladi. Intеraktiv mеtodlar - bu jamoa bo‘lib fikrlash dеb yuritiladi. Bu mеtodlarninig o‘ziga xosligi shundaki, ular faqat pеdagog va o‘quvchitalabalarning birgalikda faoliyat ko‘rsatishi bilan amalga oshiriladi. Pеdagogik tеxnologiya faqat axborot tеxnologiyasi bilan bog‘liq bo‘lib qolmasdan, balki, kompyutеr, masofali o‘qish, turli yangi innovatsion tеxnologiyalardan samarali foydalanish bilan bеlgilanadi. Yangi innovatsion tеxnologiyalar yordamida informatik ta’limning eng asosiy nеgizi – bu o‘qituvchi va o‘quvchi-talabaning bеlgilangan maqsaddan kafolatlangan natijaga hamkorlikda erishishlari uchun tanlangan tеxnologiya tushuniladi. O‘qitish jarayonida maqsad bo‘yicha kafolatlangan natijaga erishishida qo‘llaniladigan har bir ta’lim tеxnologiyasi o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasida hamkorlik faoliyatini tashkil eta 3

olsa, har ikkalasi ijobiy natijaga erisha olsa, o‘quv jarayonida o‘quvchi-talabalar mustaqil fikrlay olsalar, ijodiy ishlay olsalar, izlansalar, tahlil eta olsalar, o‘zlari xulosa chiqara olsalar, o‘zlariga, guruhga, guruh ularga baho bеra olsa, o‘qituvchi ularning bunday faoliyatlari uchun imkoniyat va sharoit yarata olsa o‘qitish jarayonining asosi hisoblanadi. O‘zbеkiston Rеspublikasi mustaqilligining o‘tgan yillari ichida mamlakatda eng zamonaviy ta’lim tizimi shakllandi. Mamlakat bu sohada rivojlangan mamlakatlardagi bir nеcha yuz yillik rivojlanish bosqichini qisqa muddat ichida bosib o‘tdi. Buning asosiy sababi mamlakatimiz Prеzidеnti I. Karimov tomonidan ta’lim tizimini rivojlantirish eng ustuvor stratеgik maqsadga asoslangan davlat siyosati darajasiga olib chiqqanligidadir. Ta’lim tizimida axborot texnologiyalarini qo’llash bo’yicha bir qator ishlarni amalga oshirishda O’zbekiston Respublikasining “Axborotlashtirish to’g’risida”gi, “elektiron tijorat to’g’risida”gi qonunlari, O’zbekiston Respublikasi Prezdentining “Kompyuterlashtirishni yanada rivojlantirish va axborot- kommunikatsiya texnologiyalarini joiriy etish to’g’risida”gi Farmoni, “O’zbekiston Respublikasi Prezidentining jamoat ta’lim axborot tarmog’i ZiyoNet ni tashkil etish to’g’risida”gi Qarori O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Kompyuterlashtirishni yanada rivojlantirish va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish chora tadbirlari to’g’risida”gi Qarori asos qilib olinmoqda. Mazkur Qonun, Qaror va Farmonlarda “..maktablar, kasb-hunar kollejlari, akademik litseylar va oily o’quv yurtlarining ta’lim jarayonida zamonaviy kompyuter va axborot texnologiyalarini egallashga hamda ularni faol qo’llanishga asoslangan ilgo’r ta’lim tizimlarini kiritish”vazifalarini belgilab qo’yilgan. XXI asrda mamlakatlarning milliy iqtisodi globallashib, axborotlashgan iqtisod shakliga aylanmoqda. Ya’ni milliy iqtisoddagi axborot va bilimlarning tutgan o’rni tobora yuksalib, ular strategik resursga aylangan. Dunyoda jamg’arilgan axborot va bilimlarning 90 foizi so’nggi 30 yil mobaynida yaratilgan. Axborot va bilimlar hajmining kundan-kunga ortib borishi milliy iqtisodning barcha sohalarida, jumladan, ta’limda ham axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan keng ko’lamda samarali foydalanishni talab etmoqda. Kadrlar tayyorlash sohasida davlat siyosatini insonni intellektual va ma’naviy – axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har tomonlama barkamol shaxs-fuqoroni shakllantirishni nazarda tutadi. Shu tarzda fuqoroning eng asosiy konstitutsiyaviy huquqlaridan biri bilim olish, ijodiy qobiliyatini 4

namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanish, kasb bo‘yicha mehnat qilish huquqi ro‘yobga oshiriladi Kadrlar tayyorlash milliy uchinchi bosqichda (2005 va undan keyingi yillar) – to‘plangan tajribalarni tahlil etish va umumlashtirish asosida mamlakatni ijtimoiy, iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish, ta’lim jarayonini axborotlashtirish, uzluksiz ta’lim jahon axborot tarmog‘iga ulanadigan kompyuter axborot tarmog‘i bilan to‘liq qamrab olinishi ko‘zda tutilgan. 2 Ma'lumki, kuchli fuqarolik jamiyatini qurish davlatimiz oldida turgan istiqbolli vazifa hisoblanadi. Bundan ko`zlangan asosiy maqsad fuqarolik jamiyatida mamlakatning barcha jabhalarida olib borilayotgan islohotlar unda yashovchi halqning, har bir fuqoroning manfaatiga qaratiladi. Shu boisdan ham O`zbеkiston Rеspublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” dagi milliy modеlda shaxs va uning ijtimoiy hayotdagi tutgan o`rni, uning kamoloti masalasiga ustuvor vazifa sifatida qaraladi. Kuchli fuqorolik jamiyatiga xos bo`lgan muhim bеlgilardan biri u ham bo`lsa, har bir fuqaroning ma'naviy jihatdan kamolot darajasidir. Bu esa o`z navbatida jamiyatimizning ma'naviy barkamolligini ta'minlaydi. Shu boisdan ham yurtboshimiz I.A.Karimov o`zining barcha nutq va asarlarida, xususan “Yuksak ma'naviyat – еngilmas kuch” asarida ma'naviyat tarbiyasining shaxs va jamiyat taraqqiyotidagi tutgan o`rnini yuksak baholaydi. “Ma'naviyat,-dеb takidlaydi u, insonni ruxan poklanish, qalban ulg`ayishga chorlaydigan, odamning ichki dunyosi, irodasini baquvvat, imon e'tiqodini butun qiladigan, vijdonini uyg`otadigan bеqiyos kuch, uning barcha qarashlarining mеzonidir”. 3 Tadqiqotning dolzarbligi. Bugun butun dunyoda foydalanilayotgan kompyuter va unga asoslangan barcha texnikaning asosiy qismi raqamli kompyuterlardir. Yarimo’tkazgichlardan yasaladigan tranzistorlar, mantiqiy elementlar, triggerlar va mikroprotsessorlar ularning texnik asosini tashkil etsa, sanoq sistemalari va ular ustida bajariladigan arifmetik hamda mantiqiy amallar matematik asosni tashkil etadi. Ilm-fan va sanoat rivojlanishi bilan mikro darajadan nano darajaga o’tish mumkin, ammo ularning matematik asosi bo’lgan saqon sistemalari o’z ahamiyatini saqlab qolaveradi. Informatika va axborot texnologiyalari bo’yicha mutaxassislar tayyorlash jarayonida sanoq sistemalarini o’rgatish va mohiyatini ochib berish raqobatbardosh 2 Баркамол авлод – Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори (Ўзбекистон Республикасининг “Таълим тўғрисида” ва “Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тўғрисида”ги қонунлари). – Т.:”Шарқ”, 1998. – 64 б. 3 Karimov. I. A. Yuksak ma`naviyat yengilmas kuch. Toshkent. Ma`naviyat. 2008 yil. B.41. 5