logo

Falsafiy tafakkur taraqqiyotining asosiy bosqichlari

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

663.3095703125 KB
Falsafiy tafakkur 
taraqqiyotining 
asosiy bosqichlari    Falsafiy tafakkur
Hozirgi adabiyotlarda falsafaning vujudga kelishini 
marksizmning sinfiylik tamoyillariga asoslanib, quldorlik 
tuzumining shakllanishi bilan bog‘lab, uning tarixini uch ming 
yil deb hisoblanadi. Fikrimizcha, qadimgi asotirlardayoq 
falsafiy fikrlashlar, olam va undagi hodisalarga aql ko‘zi va 
tajriba mezoni bilan qarash unsurlari mavjuddir. SHu bilan 
birga falsafa tarixining rivojlanish bosqichlarini ijtimoiy 
taraqqiyotning u yoki bu davrlari bilan bog‘lab tushuntirish 
xam o‘zini oqlamaydi.  
SHuning uchun falsafaning rivojlanish 
bosqichlari turli mintaqalarda o‘ziga 
xos xususiyatlarga ega bo‘lganligiga 
e’tiborni qaratish kerak. O‘amma 
mintaqalar uchun falsafiy savol va 
javoblar tug‘ilishini universal bosqichi 
bo‘lib mifologik tafakkurning 
parchalanish davrini olish mumkin. 
Falsafiy fikr rivojlanishiga 
yondashuvning o‘ziga xos 
xususiyatlaridan yana biri – bu, jahon 
tarixiy–falsafiy jarayonlarni turli–
tumanligini toraytirib qo‘yadigan 
Evropotsentrizm qarashlaridir.  
Bu qarashlarni g‘ayriilmiyligini 
ko‘rsatish bilan SHarq bilan bog‘liq 
jihatini tahlil etganda ham 
Osiyosentrizm g‘oyalari ta’siriga 
tushmaslik kerak. Bu o‘rinda G‘arb 
va SHarq tarixiy–falsafiy 
jarayonlarini davrlarga ajratish 
tamoyillariga e’tibor qaratish bilan 
birga G‘arb va SHarq falsafasidagi 
an’analarning o‘zaro munosabatini 
ham tahlil qilish lozim.
 
SHarqning o‘ziga xosligi, unga 
munosib bo‘lgan madaniy 
taraqqiyot jahon sivilizatsiyasining 
beshigi, dunyo xalqlari rivojiga 
qo‘shilgan munosib hissa ekani 
ham sir emas. Sharq 
falsafasi
SHarqning o‘ziga xosligi, unga munosib bo‘lgan madaniy taraqqiyot jahon sivilizatsiyasining beshigi, 
dunyo xalqlari rivojiga qo‘shilgan munosib hissa ekani ham sir emas. Bu hol jahonning barcha xolis 
mutaxassis olimlari tomonidan e’tirof etiladi. qolaversa, Vatanimiz sivilizatsiyasining SHarq 
sivilizatsiyasining quchog‘ida voyaga etgani va uning qadriyatlarini o‘zida aks ettirganini, unga va butun 
dunyo madaniyatiga ulkan ta’sir ko‘rsatganini doimo esda tutish darkor.  Falsafiy gʻoya
Falsafiy g‘oyalar muayyan ijtimoiy sharoitlar ta’sirida, 
ma’lum tarixiy–madaniy manbalar asosida shakllanadi. 
Odamlar million yillar davomida oila-oila, gala-gala 
bo‘lib yashashdan bundan 50-40 ming yillar 
muqaddam Kromonon tipidagi ajdodlarimiz jamiyat 
muxitida yashash va tarbiyalanish bosqichiga o‘tdilar. 
Natijada ibtidoiy hayotning murakkablashishi va kishilar 
ijtimoiy amaliyotining kengayishi ularni abstrakt 
fikrlashini rivojlantirdi, shu bilan birga asta-sekin ilmiy 
bilimlarni shakllantirdi. Falsafa fani o‘ziga xos 
yondoshishga ega.

Falsafiy tafakkur taraqqiyotining asosiy bosqichlari

Falsafiy tafakkur Hozirgi adabiyotlarda falsafaning vujudga kelishini marksizmning sinfiylik tamoyillariga asoslanib, quldorlik tuzumining shakllanishi bilan bog‘lab, uning tarixini uch ming yil deb hisoblanadi. Fikrimizcha, qadimgi asotirlardayoq falsafiy fikrlashlar, olam va undagi hodisalarga aql ko‘zi va tajriba mezoni bilan qarash unsurlari mavjuddir. SHu bilan birga falsafa tarixining rivojlanish bosqichlarini ijtimoiy taraqqiyotning u yoki bu davrlari bilan bog‘lab tushuntirish xam o‘zini oqlamaydi.

SHuning uchun falsafaning rivojlanish bosqichlari turli mintaqalarda o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lganligiga e’tiborni qaratish kerak. O‘amma mintaqalar uchun falsafiy savol va javoblar tug‘ilishini universal bosqichi bo‘lib mifologik tafakkurning parchalanish davrini olish mumkin. Falsafiy fikr rivojlanishiga yondashuvning o‘ziga xos xususiyatlaridan yana biri – bu, jahon tarixiy–falsafiy jarayonlarni turli– tumanligini toraytirib qo‘yadigan Evropotsentrizm qarashlaridir. Bu qarashlarni g‘ayriilmiyligini ko‘rsatish bilan SHarq bilan bog‘liq jihatini tahlil etganda ham Osiyosentrizm g‘oyalari ta’siriga tushmaslik kerak. Bu o‘rinda G‘arb va SHarq tarixiy–falsafiy jarayonlarini davrlarga ajratish tamoyillariga e’tibor qaratish bilan birga G‘arb va SHarq falsafasidagi an’analarning o‘zaro munosabatini ham tahlil qilish lozim. SHarqning o‘ziga xosligi, unga munosib bo‘lgan madaniy taraqqiyot jahon sivilizatsiyasining beshigi, dunyo xalqlari rivojiga qo‘shilgan munosib hissa ekani ham sir emas.

Sharq falsafasi SHarqning o‘ziga xosligi, unga munosib bo‘lgan madaniy taraqqiyot jahon sivilizatsiyasining beshigi, dunyo xalqlari rivojiga qo‘shilgan munosib hissa ekani ham sir emas. Bu hol jahonning barcha xolis mutaxassis olimlari tomonidan e’tirof etiladi. qolaversa, Vatanimiz sivilizatsiyasining SHarq sivilizatsiyasining quchog‘ida voyaga etgani va uning qadriyatlarini o‘zida aks ettirganini, unga va butun dunyo madaniyatiga ulkan ta’sir ko‘rsatganini doimo esda tutish darkor.

Falsafiy gʻoya Falsafiy g‘oyalar muayyan ijtimoiy sharoitlar ta’sirida, ma’lum tarixiy–madaniy manbalar asosida shakllanadi. Odamlar million yillar davomida oila-oila, gala-gala bo‘lib yashashdan bundan 50-40 ming yillar muqaddam Kromonon tipidagi ajdodlarimiz jamiyat muxitida yashash va tarbiyalanish bosqichiga o‘tdilar. Natijada ibtidoiy hayotning murakkablashishi va kishilar ijtimoiy amaliyotining kengayishi ularni abstrakt fikrlashini rivojlantirdi, shu bilan birga asta-sekin ilmiy bilimlarni shakllantirdi. Falsafa fani o‘ziga xos yondoshishga ega.