logo

Islom sivilzatsiyasining rivojlanish bosqichlari va asosiy xususyatlari.

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

111.89453125 KB
ISLOM SIVILZATSIYASINING RIVOJLANISH 
BOSQICHLARI VA ASOSIY XUSUSYATLARI.

Reja:

Islom talimoti.

Makka davri

Islomning asosiy manbasi  ISLOM
 
Johiliya.  Bu so’z arab tilida ( jahula-bilMaslik ) johillik, biliMsizlik, nodonlik Ma`nosini 
beradi. Johiliya so’zi Arabistonning isloMdan oldingi davriga nisbatan ishlatiladi. Chunki bu 
davrda arablar orasida  al-Vasaniyya  -  ko’pxudolik  hukM surib, ular yakkaxudolikdan 
bexabar edilar.  Bundаn tаshqаri хаlq оrаsidа qizlаrni tiriklаyin ko’Mish, Mаyхo’rlik vа 
bоshqа ахlоqiy buzuqliklаr kеnu yoyiluаn bo’lib, islоM dini ulаruа chеk qo’ydi.
Arabiston yariM orolining Makka, Madina, Toif, Xaybar singari bir qancha eng MuhiM 
shaharlarini o’z ichiga olgan qisMini qadiMdan Hijoz deb atashgan. Bu yariM orolning katta 
qisMida isloM vujudga kelguniga qadar ko’pxudolik hukM surardi. Arablarning eng qadiMgi 
dinlari juMlasiga toteMizM, fetishizM, aniMizM va o’tMish avlodlarga sig’inishni kiritish 
MuMkin. ToteMizMning yaqqol dalili sifatida ko’p arab qabilalarining noMini keltirish kifoya; 
asad (arslon), kalb (it), bakr (bo’taloq), sa`lab (tulki), zi`b (bo’ri) va h.k.
Arabistonda har xil xudolarning tiMsoli - sanaMlar qachon paydo bo’lganligi haqida konkret 
tarixiy Ma`luMotlar yo’q. Harqalay, but-sanaMlarga sig’inish - dinning yangi bosqichi bo’ldi. 
EraMizdan avvalgi  VIII  asrdayoq har bir arab qabilasining o’z sanaMi bo’lgan. Ikki qabila 
urushidan so’ng, odatda, Mag’lub qabila g’olib qabila sanaMiga sig’ina boshlardi. Ba`zida 
g’olib qabila Mag’lub qabilaning sanaMini haM o’z sanaMi yoki sanaMlari safiga qabul qilishi 
MuMkin edi. Arabistonning turli erlarida Muayyan sanaMlarning qarorgohi Mavjud bo’lib, 
ular ziyoratgohlar sifatida Ma`luM edi. Makka Arabistonning diniy Markaziga aylangach, u 
erdagi Ka`ba sanaMlarning panteoniga (to’plangan joyiga) aylanib qoldi. IsloM arafasida 
arablar orasida butparastlik shunchalik avjida ediki, hatto har xonadonning o’z sanaMi bor 
edi, deyish MuMkin. Safarga otlangan kishi bunday sanaMni qo’li bilan ishqab, so’ng yo’lga 
tushardi, safardan qaytgach esa, birinchi navbatda u yana sanaMini silab-siypardi.    Ibn al-Asirning uqtirishicha, 630 yili MuhaMMad s.а.v.  Makkani zabt etganlаrida 
Ka`ba ichida 360 ta sanaMni ko’rganlаr va ularni sindirib tashlashni buyurganlаr. 
SanaMlarning soni uchun bu raqaM juda katta ko’rinadi, aMMo Muayyan sanaM bir 
necha qabilada ehtiroM qilingan bo’lsa, u Ka`baga shuncha nusxada qo’yilgan 
bo’lishi MuMkin. 
Ibn al-Kalbiyning arab ko’pxudoligiga bag’ishlangan «Kitob al-asnoM» asarida tilga 
olingan datlabki 5 sanaMning noMi (Vadd, Suvo’, Yag’us, Ya‘uq, Nasr) Qur`onda haM 
zikr qilingan (Nuh, 22-23-oyatlar). Ularning tasviri ko’pchilikka Ma`luM edi. Vadd – 
erkak kishi, Suvo‘ – ayol kishi, Yag’us – sher, Ya’uq - ot va Nasr – burgut qiyofasida 
ifodalanar edi.
Qur`onda zikr qilingan eng qadiMgi sanaMlar juMlasiga Manot, Аllot va аl-‘Uzzа haM 
kiradi. Johiliya arablarining tasavvurida bu uchchala sanaM haM ayol xudolar bo’lgan.
IsloM vujudga kelishi arafasida Janubiy Arabiston aholisining etiqodida katta 
o’zgarishlar yuz berdi. Arabiston yariM orolining janubida haM, shiMolida haM 
aksariyat aholi har xil but-sanaMlarga sig’inardi, ya`ni ko’pxudolik e`tiqоdida edi. 
AMMo arablarning butparastligi faqat toteMizM, fetishizM kabi ibtidoiy, ilk din 
shakllari eMas, balki uzoq yo’lni bosib o’tgan, nisbatan rivojlangan ko’pxudolik edi.
Pаyg’аmbаrlаrninu nоmi zikr etiluаndа  sаlаvоt  аytish, ya`ni £ur`оndа nоmi kеluаn 
pаyg’аmbаrlаruа  аlаyhis sаlоm , Мuhаmmаd pаyg’аmbаr nоmlаri аytiluаndа yoki 
yoziluаndа yuqоridаui kаbi bа`zаn  аlаyhis sаlоm (qisqаchа:  а.s.  yozilаdi) , аsоsаn esа 
u zоtuа хоs bo’luаn  sаllаllоhu аlаyhi vаsаllаm (qisqаchа:  s.а.v.  yozilаdi)  dеyish 
musulmоnlik оdоb-ахlоqlаridаn bo’lib, vоjib sаnаlаdi.  IsloMdan oldin Arabistonning ko’p joylarida yahud jaMoalari Mavjud bo’lgani haqida 
Ma`luMotlar ko’p. Yahudlar bilan birga Arabiston yariM oroliga yahudiy dini haM kirib keldi. 
Arabiston yahudiylar haqida, asosan, Qur`on, Hadis, Tafsir, Sira va ahborlar kitoblari xabar 
beradi. Bu Mаvzuuа аniqlik kiritаdiuаn hоziruа qаdаr tоpiluаn hujjаtlаrninu enu qаdiMiysi – 
Yanui Bоbil pоdshоhi Nаbоniduа (er.аv.555-539) tеuishli хrоnikаdir. Undа аytilishichа, 
erаMizdаn аvvаlui 552-542 yillаr ShiMоliy Аrаbistоndаui ТеyMа shаhrini o’ziuа pоytахt qilib 
оluаn Nаbоnid bu еrdаui shаhаrlаrni o’zlаshtirish Mаqsаdidа Bоbildаn tаlаyuinа аhоlini 
ko’chiruаn; ulаr оrаsidа ko’pchilikni yahudlаr tаshkil qiluаn. Ма`luMki, bundаn оldinrоq 
(er.аv. 586 y.) Nаvuхоdоnоsоr  II  Quddusni zаbt qiluаnidа sаlkаM 30 Minu yahudiyni аsir 
qilib, Bоbiluа kеltiruаn vа «Bоbil аsirliui» 50 yil dаvоM etuаndi. Sh un dа n  so’ n u hаM bа`zi 
yah u dlаr Fаlаsti n uа qа y tMа y  Bоbildа qоlib  k еtuа n dilаr.  IsloM ta`liMoti.  IsloM dunyoda keng 
tarqalgan jahon dinlaridan biri. Arabiston yariM oroli, Iordaniya, Suriya, Fаlаsti n , Т u r k iya, 
Erо n , Pо k istо n , Afrika qit`asidagi Marokash,  J azoir, Tunis, Liviya, Misr Arab Respublikasi, 
Sudan, SoMali singari MaMlakatlar xalqlari, O’rtа Оsiyo, Efiopiya,  Br un е y  S u ltо n liui, 
Маlа y ziya, I n dо n еziya hаMdа Livan, Hindiston, Xitoy haMda Filippin aholisining Ma`luM bir 
qisMi, Evropa qit`asida esa Bolqon yariM oroli, Кavkazоrti va ShiMoliy Kavkaz, Volgabo’yi, 
g’arbiy Sibirdа yashovchi xalqlarning bir bo’lagi isloMga e`tiqod qiladi. Er yuzida IsloMga 
e`tiqod qiluvchilar, ya`ni MusulMonlar qariyb 1,5 Mlrd. ga etadi va ular soni jihatidan 
xristianlardan so’ng ikkinchi o’rinda turadi.
IsloM so’zi arabcha «Оllohga o’zini topshirish», «itoat etish», «tasliM bo’lish», «bo’ysunish» 
Ma`nolarini beradi. IsloMning asosiy Manbasi bo’lMish Qur`oni KariM  VII  asrda nozil bo’lgan 
bo’lsa-da, isloM ta`liMotiga ko’ra bu din, er yuzida insoniyat paydo bo’libdiki, barchalariga 
nozil qilingan. MuhaMMad s.a.v. avvalgi payg’aMbarlar ishini davoM ettirgan, ular dinini 
qayta tiklagan, qiyoMat oldidan yuborilgan oxirgi payg’aMbar -  Nabiy  va  Rasul  deb tan 
olinadi.  Nabiy  – pа y g’аMbаr, arab tilidan tarjiMasi  xabarchi, xabar etkazuvchi  Ma`nolarini 
beradi. Payg’aMbarlar orasida ularga Alloh toMonidan alohida kitob va shariat nozil 
qilinMagan va avvalgi payg’aMbarning kitob va shariatini insonlarga targ’ib 
qilganlari  nabiylar  deb ataladi (IsMo‘il, Ishoq, Ya‘qub, Zakariyo kabi).
Rasul -  pа y g’аMbаr, arab tilida  elchi  Ma`nosini anglatadi. Alloh toMonidan alohida 
kitob va shariat berilgan payg’aMbarlar  rasullar  darajasiga erishgan hisoblanadi 
(IbrohiM, Muso, ‘Iso kabi).
Makka davri.  MuhaMMad ibn Abdulloh ibn Abd al-Muttalib Arabiston tarixida «fil 
voqeasi» noMi bilan Mashhur jangdan 50 kun keyin tavallud topdilar. Misrlik 
MunajjiM MahMud poshoning aniqlashicha Payg’aMbarning tavallud topishlari 
Milodiy sananing 571 yil 21 aprel kuniga to’g’ri keladi. Otalari Abdulloh MuhaMMad 
s.a.v. tug’ilMaslaridan oldin savdo ishi bilan ShoMdan qaytayotib Yasrib(Madina)da 
vafot etdilаr va o’sha erga dafn etiluа n lаr.
Bola sog’loM va ziyrak bo’lib o’sishi uchun arablarda sahroyi ayollardan sut-ona 
topib eMizish odati bor edi. Ana shu odatga ko’ra, Bakri qabilasidan bir guruh ayol 
go’dak izlab shaharga keladi. MuhaMMad s.a.v.ga sut-ona bo’lish Abu Zuaybning 
qizi HаliMаga nasib etdi. HaliManing eri chorvador Abu Kabsha edi. Quraysh 
M u shri k lаri Payg’aMbar a.s.ni Masxaralab kulganda u kishini Abu Kabshaga Mansub 
qilib: «Bu Abu Kabshaning o’g’li nuqul osMondan gapiradi» deyishardi. Rasulullohni 
4 yildan ortiq vaqt ichida eMizgan HаliMаning oilasiga baraka yog’ilib turdi. «Sharhi 
sadr» yo k i «Shаqqi sаdr» («Кo’ k rа k  yorish») voqeasi ana shu davrda yuz berdi 
(Qur`oni KariMning 94-surasi).  Rivoyat qilinishicha, Rasululloh HаliMаning qo’ylarini yaylovda boqib yurganlarida 
ikki oppoq kiyiMli kishi kelib u kishining ko’kraklarini yorishadi-da, ichlaridan bir 
narsani olib tashlab, kesilgan joyni tikib qo’yishadi. MuhaMMad s.a.v.ni ikki oq kiyiMli 
kishi olib ketishayotganini ko’rgan akalari o’z onalariga bu xabarni etkazishganida 
bibi HаliMа voqea sodir bo’lgan joyga zudlik bilan etib keladilar. Bu vaqtda kichkina 
MuhaMMad s.a.v. ranglari bir holatda turgan edilar. Keyin ularga bo’lgan voqeani o’z 
og’izlari bilan gapirib beradilar. Shundan so’ng birovning farzandiga biror shikast etib 
qolishidan qo’rqqan HаliMа bolani o’z onalariga topshiradi. 
Ibn Каsirninu  «аl-Bidоyа vа-n-nihоyа» аsаridа kеltirishichа, Mаzkur оlib tаshlаnuаn 
nаrsа «insоn qаlbidа Mаvjud bo’lаdi g аn shаytоn nаsibаsi, ya`ni shаytоniy his-
tuyg’ulаrdir». Аt-Таbаri y uа  k o’rа, b u  vоqеа М u hаMMаd s.а.v.  n i n u qаlblаridа n  
shа y tо n n аsibаsi n i zаM-zаM s u vi bilа n  pо k izа qilib yuvib tаshlаshdir.
6 yoshlarida onalari OMina vafot etdilаr. 8 yoshgacha bоbоlari AbdulMuttalib 
qo’llarida qolib, bоbоlari vafot etgach, aMakilari Abu Tolib MuhaMMad s.a.v.ni o’z 
qarMog’iga oldi.
MuhaMMad s.a.v. 25 yoshga to’lganlarida Asad jaMoasidan bo’l ga n boy ayol Xadicha 
bint Xuvaylid u kishidan o’zining savdo karvoni bilan birga ShoMga safar qilishni 
so’radi. Bu savdodan katta foyda tushdi. MuhaMMad s.a.v.ning to’g’riso’zlik, halollik, 
sadoqatlilik kabi yuksak insoniy fazilatlarini ko’rgan Xadicha yoshlari ancha katta 
bo’lishiga qaraMay, taoMilga zid ravishda unga sovchi qo’ydi. MuhaMMad s.a.v. 
toMonidan aMakilari Abu Tolib, Xadicha toMonidan aMakivachchasi Varaqa rozilik 
berib, nikoh o’qildi.  MuhaMMad s.a.v.ning shu xotinlari u kishining etti farzandlaridan  6 tasining 
onasi bo’lgan.  Ulаr, Zaynab, UMMu KulsuM, Ruqiya, FotiMa, QosiM, 
Abdullohlаrdir. Moriya isli аyollаridаn esа IbrohiM tug’ilgan.
MuhaMMad s.a.v. 35 yoshga kirganlаrida Makkaliklar Ka`bani ta`Mir etishadi. 
Uni qayta qurish jarayonida Muqaddas sanalgan «аl-Hajar al-asvad» (Qora 
tosh)ni kiM o’rniga qo’yadi degan Masalada tortishib qoladilar. Shunda 
ulardan biri - «ertalab Safo eshigidan kiM birinchi kirib kelsa o’sha bizga 
hakaMlik qilsin», deydi. Ertalab Safo tarafidan MuhaMMad s.a.v. kirib 
keladilar. Uni ko’rgan olaMon «MuhaMMad al-AMin (ishonchli MuhaMMad) 
keldi» deb, xursand bo’lishadi. U zоt chоponlаrini echib, unuа Qora toshni 
qo’yib, barcha qabila boshliqlarini chоponni baravariga ko’tarishga 
buyuradilаr va o’zilаri Qora toshni joyiga qo’yadilаr. MuhaMMad s.a.v. 
o’zlаrining zukkoliklаri bilan qabilalar o’rtasida chiqishi MuMkin bo’lgan 
nizoning oldini oladilаr.
MuhaMMad s.a.v. 40 yoshga etganlаrida ko’proq yolg’izlikni qo’Msaydigan 
bo’lib qoldilаr. Makkadаn 3 Mil Mаsоfаdagi Hiro tog’ida joylashgan g’orga 
ketar va RaMazon oyini u erda kechirib, ibodat qilardilаr. g’aMlagan 
ozuqalari tugagach bibi Xadicha oldiga qaytar, bu erda bir oz qolib, yana 
o’sha g’orga ketar edilаr. U erda o’zlarini sukunatga berib, chuqur o’yga 
tolar edilar. g’oyibdan quloqlariga «Sen Allohning elchisisan» degan tovushlar 
eshitilar edi.   Milodning 610 yilida RaMazoni sharif oyida Payg’aMbar a.s. odatga ko’ra, yana Hirodagi 
g’orga chiqdilar. JaMiyatda yuz berayotgan nohaqliklar, insoniyat jabr tortayotgan 
zalolatdan qutulish - oliy haqiqatga erishish haqida fikr yuritar edilar. Hiro tog’ida 
avvalgi o’tgan payg’aMbarlardan IbrohiM, Muso, Iso kabi «tahannus» ibodati bilan 
Mashg’ul bo’lardilar. IMoM al-Buxoriy bu ibodatga shunday sharh beradilar: 
«Payg’aMbariMizning qaysi shaklda ibodat qilganligi so’raladigan bo’lsa, buning 
tafakkur va ibratdan iborat bo’lganligini aytaMiz».
Payg’aMbarlikning boshlanishi tushda ayon bo’la boshladi. Tushda ko’rilgan har bir 
narsa oydin bir subh kabi o’ngda yuz berardi. Kunlarning birida Hiro tog’idagi g’orda 
vahy keltirgan fаrishtа Jabroil a.s. Payg’aMbarga ko’rindi va:
O’qi, - dedi.
Payg’aMbar:
Men o’qishni bilMayMan, - dedilar.
Fаrishtа yana aMrini takrorladi. Payg’aMbar yana:
Men o’qishni bilMayMan, - javobini berdilar. So’ngra fаrishtа u kishini boshdan oyoqqa 
qadar kuchlari qolMaguncha siqdi.
Shunda Payg’aMbar:
NiMani o’qishiM kerak? - deb so’radilаr.
U zaMon farishta ilohiy oyatlarni o’qiy boshladi:
«Yaratgan rabbing noMi bilan o’qi! U insonni lahta qondan yaratdi. O’qi! KaraMi keng 
bo’lgan Rabbing haqqi uchunki, U qalaM bilan ta`liM berdi, insonga bilMaganlarini 
o’rgatdi».  «‘Alaq» surasining boshidagi bu oyatlar ilk kelgan vahydir. 
Payg’aMbar a.s. bu oyatlarni qalbga joylab, farishtaning ketidan 
qaytardilar. Shundan so’ng bo’lib o’tgan voqeadan nihoyatda hayrat 
va qo’rquvga tushganlaridan darhol bibi Xadichaning huzurlariga 
qaytdilar va «Meni o’rab qo’ying, o’rab qo’ying», dedilar. 
O’ranganlaridan so’ng uzoq uyquga ketdilar. Uyg’ongach bo’lgan 
voqeani ayollariga so’zlab berdilar. Xadicha buni yaxshilikka yo’yib, 
Varaqa ibn Navfal noMli avvalgi saMoviy kitoblardan boxabar bo’lgan 
qarindoshlarining huzuriga borib, bu voqeaning tafsilotini so’radilar. 
Varaqa bu ko’ringan farishta Muso va Iso payg’aMbarlarga vahyni 
olib tushgan  «NoMusi Akbar» - Jabroil  ekanligini aytdi. U yana 
kelajakda MuhaMMad s.a.v. uMMatga payg’aMbar bo’lishlаri, bu 
yo’lda ko’p aziyat chekishlаri, o’z yurtlаridan chiqarilishlаri 
haqidagi xabarlarni bildirdi.   Rasululoh yashirin da`vatga o’tdilar. Birinchi bo’lib Xadicha bint 
Xuvaylid va aMakivachchalari Ali ibn Abi Tolib iMon keltirishdi. Keyin 
Zayd ibn Horisa, Abu Bakr iMon keltirishdi. Birinchilardan bo’lib iyMon 
keltirganlarni ko’radigan bo’lsak, ular ayollardan - Xadicha, 
erkaklardan - Abu Bakr, yosh bоlаlardan - Ali ibn Abi Tolib, qullardan - 
Zayd ibn Horisa bo’ldilar. Ular jaMiyatning turli tabaqalaridan bo’lib, 
bu narsa isloM haMMa uchun haM Munosib din ekanini ko’rsatardi. Vaqt 
o’tishi bilan jaMi MusulMonlar 30 kishiga etdi. Ular qurayshiylarning 
yangi dinga qarshi ekanliklarini bilganliklari uchun o’z dinlarini 
yashirin saqladilar. Bu holat uch yil davoM etdi. Shundan so’ng isloMga 
ochiq da`vat qilish vaqti etuаnliuini bildiruvchi quyidagi MazMundagi 
oyatlar nozil bo’ldi:
«Yaqin qarindoshlaringni uyg’ot, Mo’Minlardan senga tobe` 
bo’lganlarga rahMat va hiMoya qanotlarini tushir. Agar senga osiy 
bo’lib qarshi turaversalar, ularga: Men sizning aMallaringizdan 
pokdurMan (taMoMila uzoqMan), deb ayt» (Shuaro surasi, 214-216-
oyatlar).
«Sen o’zingga aMr qilingan ishni (haq dinga da`vat qilishni) ochiqdan-
ochiq yuzaga chiqar va Mushriklardan yuz o’gir» (Hijr surasi, 94-oyat).  Payg’aMbar bu oyatga binoan AbdulMuttalib oilasini, aMakilari Abu Tolib, Abbos, 
HaMza, Abu Lahablarni uylariga ziyofatga taklif etdilar. Ovqatdan so’ng 
Payg’aMbar vahy qabul qilganlari, yangi din isloMga da`vat etishga 
buyurilganlari haqida gapirdilar. Abu Lahab bu so’zlarni qat`iy inkor etib, 
yig’ilganlarni tarqatishga tushdi.
Bir Muddat o’tgach Payg’aMbar da`vatni yanada kuchaytirdilar. Bir kuni Safo 
tepaligiga chiqib: «Ey Quraysh xalqi», - deya xitob qildilar. Bu xitobni 
eshitganlar MuhaMMad s.a.v.ning atrofiga to’plandilar. U kishi to’planganlarga 
qarata:
Sizga shu tepaning orqasida bir dushMan qo’shini borligi xabarini aytsaM, Menga 
ishonasizMi? - deya so’radilar.
Ha, ishonaMiz, chunki sening yolg’on so’zlaganingni hech eshitMadik,- dedilar.
Payg’aMbar ularga:
U holda sizni ogoh etaMan. Agar siz Allohga ishonMasangiz, buyuk bir azobga 
duchor bo’lasiz,- deb qabila noMlarini birMa-bir sanab o’tdilar. So’ngra:
Xabaringiz bo’lsinki, Alloh Menga yaqin qabilaMni ogoh etishiMni aMr etdi. Men 
siz uchun na dunyo Manfaatini saqlaMoqqa, na oxiratda topadigan nasibaMizni 
hozirlashga qodir eMasMan. Bular sizning bir so’zingizga bog’liq. U haM bo’lsa, 
«Lа ilаhа illаllоh» («Allohdan boshqa iloh yo’qdir»), deyishingizdir,- dedilar.  Tinglovchilar orasida bo’lgan Abu Lahab darhol o’rnidan turib:
KuniMizni zahar qilding. Bizni bu erga shuning uchun to’pladingMi?- dedi.
Shu sabab bo’lib, bu yig’in haM bir natija berMadi.
Ilk MusulMon bo’lganlarning ichidan hech kiMi va orqasida quvvatli suyanchig’i bo’lMaganlar 
Mushriklarning ta`qibiga uchradilar. Makka Mushriklari Abu Bakr, UsMon ibn Affon kabi 
оbro’li va badavlat zotlarga bir narsa deya olMas edilar. AMMo zaif bo’lgan faqirlarni och va 
suvsiz tutishar, urar edilar. Ular orasida Bilol Habashiy, AMMor ibn ¨sir, Suhayb RuMiy, 
Habbob ibn Arat, Abu Fakayha kabi qullar haMda Lubayna, Nahdiyya, Zinnira, UMMu Abis 
kabi joriyalar bor edilar.
Mushriklar UsMon ibn Affon kabi MusulMonlarga qo’llaridan kelgan azoblarni berishdan 
chekinMayotgan edilar. Payg’aMbarga eng ko’p dushManlik qilganlar quyidagilar edilar: Abu 
Lahab, Abu Jahl, Valid ibn Mug’ira, Abu Sufyon, UMayya ibn Xalaf, Os ibn Voil.
Quraysh ulug’lari МuhаMMаd s.а.v. ning Alloh elchisi bo’lganligini tan olgan edilar. AMMo 
hasad yuzasidan unga qarshi chiqar edilar. Buni Ahnas Abu Jahldan isloM haqidagi fikrini 
so’raganida u bergan javobdan bilsa bo’ladi: «Biz bilan HoshiMiylar o’rtasida qadiMdan 
raqobat bordir. Sharafni o’rtada bo’lisha olMayMiz. Ular ziyofat bersalar, biz haM beraMiz. 
Ular xayr-saxovat ko’rsatsalar, biz haM ko’rsataMiz; ulardan orqada qolMayMiz. Shunday 
barobar ketayotgan paytiMizda ulardan biri o’ziga ko’kdan vahy kelganini xabar beryapti. 
Biz bunga qanday qo’shila olaMiz? Vallohi, biz ularning Payg’aMbariga ishonMayMiz!..».
MusulMon bo’lMagan Makkaliklar haM MuhaMMad s.a.v.ning yuksak axloq egasi ekanliklаrini 
tan olar edilar. MusulMonlar safi kengayib Payg’aMbar aMakilari - jasur HaMza undan so’ng 
UMar ibn al-Xattobning iMon keltirishlaridan Mushriklar sarosiMaga tushib qoldilar. Ular 
MusulMonlarga ozor berishni yanada kuchaytirib yubordilar. Bu aziyatlardan xoli bo’lishlari 
uchun Payg’aMbar MusulMonlarga Habashistonga hijrat qilishni buyurdilar.  Habashistonga ketishni istagan 11 ekak va 4 ayoldan iborat bo’lgan birinchi 
guruh Makkadan yashirin ravishda chiqib, Qizil dengiz bo’ylab ketdi. Ularning 
ichida UsMon ibn Affon va xotini Ruqiya (Payg’aMbarning qizlаri), Abu 
Huzayfa va xotini, Zubayr ibn AvvoM, AbdurrahMon ibn Avf, Abdulloh ibn 
Mas`ud bor edilar. Guruh boshlig’i UsMon ibn Maz`un edi. 15 kishi bir guruh 
holida vahyning 5-yili Habashistonga ketdilar. Ularni Habashistonda juda 
yaxshi kutib oldilar. U erda yaxshi sokin hayot kechira boshladilar. Ularning 
bunday osoyishta hayot kechirayotganliklarini eshitgan boshqa MusulMonlar 
haM bir yildan so’ng ikkinchi bir guruh holida u erga hijrat etdilar. Bu 
guruhning boshida Ja`far ibn Abi Tolib bo’lib (Alining akasi), ular 80 kishi 
edilar. 
Habashiston xalqi va uning podshohi Najoshiy MusulMonlar juda yaxshi 
Munosabatda bo’ldilar.
Makkaliklar AbduManof urug’ini Abu Tolib darasiga qaMal qildilar. Shundan 
so’ng ikki Marta habashistonga hijrat qilindi.
QaMaldan so’ng Xadicha vafot etdi. Payg’aMbar Toifga hijrat qildilar.
Makkada «Isro va Me`roj» voqeasi yuz berdi. DushManlar Rasulullohni 
o’ldirishga qaror qilishdi.
Bu hаqdа mа`lumоt uchun qаrаnu: Аbu Аbdullоh Мuhаmmаd ibn Ismоil аl-
Buхоriy. ¥аdis. Аl-Jоmi` аs-sаhih. 2-jild. Т., 1997. 567-bеt.  Madina davri.  Madinaliklar Makkaga Payg’aMbar huzurlariga kelib 
isloMni qabul qildilar. Ular bilan Makkalik MusulMonlar o’rtasida 
do’stlik aloqalari o’rnatildi. Makka Mushriklarining MusulMonlar 
ustidan tazyiqlari kuchaygach Payg’aMbar ularga Yasrib(Madina)ga 
hijrat qilishni buyurdilar. Ular ketidan o’zlari haM hijrаt qildilar.
Madinalik «ansor»(«yordaMchi»)lar Makkalik Muhojirlarni juda saMiMiy 
kutib oldilar. MuhaMMad s.a.v.ning hijratlari rabi al-avval 8-kuni 
Milodiy 622 yil 20 sentyabrda bo’ldi. Birinchi MusulMonlar Masjidi 
qurildi. Azon jоriy etildi. Avs va Xazraj arab qabilalari va Banu 
Qurayza, Banu Qaynuqo`, Banu Nadir qabilalari bilan o’zaro sulh 
tuzildi. Har toMondan MusulMonlarga qarshi hujuMlar uyushtirildi. 
MusulMonlar ularni Muvaffaqiyat bilan qaytardilar. 624 yil, Mаrt оyidа 
«Badr» g’azoti bo’ldi.
Madina davrida MuhaMMad payg’aMbar etakchiliklаridagi isloM jaMoasi 
yaqin davlatlar orasida tuzilajak kuchli bir davlatning vazifalarini 
bajarib, turli arab qabilalarining va bir-biriga qaraM bo’lgan qabilalar 
ittifoqlarining o’zaro dushManligini yo’qotishga ular o’rtasida yaqin va 
uzoq Muddatli sulx shartnoMalarini tuzishga kirishgan edi.   Hijratning 6 - yilida Makka qurayshiylari bilan tuzilgan Xudaybiya 
shartnoMasi eng MuhiM tarixiy xujjatlardan biridir. Bu sulx bitiMi 
tuzilishi arafasida Payg’aMbar 1500 sahoba jangchilar bilan, o’q-yoy va 
nayzalar olMasdan, faqat qilich taqib, BaytulharaM ziyorati vaqtida 
qurbonlikka so’yiladigan 70 tuyani haydab, Makka shahriga yaqin 
keldilar. Bu kichik qo’shin Makka Mushriklariga ko’p ko’rinib, ular 
Rasulullohni jang qilishga, urushga kelgan hisoblab, shaharga 
kiritMadilar. Har ikki taraf bir necha bor elchilar alMashib, vaziyatni 
tushintirdilar. MusulMonlarning tinch Maqsadda kelganiga ishonMasdan, 
Makka Mushriklari urushga tayyorlanib turdilar. AMMo johiliyat 
zaMonlarida haM BaytulharaMda - Ka`ba va uning atrofida jang qilish, 
qon to’kish Man qilingan edi. Buni yaxshi bilgan MuhaMMad payg’aMbar 
UsMon ibn Affon etakchiligida navbatdagi elchilarni yubordilаr. Makka 
Mushriklari bularni garovga, asir olganday, qaytarib jo’natMadilar. 
MusulMonlar haM Makka vakillarini vaqtincha ushlab turdilar.
Oradagi keskin vaziyatni yuMshatish uchun payg’aMbar Hudaybiya 
degan joyda Makka raislari bilan o’n yillik sulh shartnoMasini tuzishni 
taklif etdilar.  Hudaybiya shartnoMasi  MusulMonlar uchun Murakkab 
vaziyatda tuzildi.  MusulMonlar davlatining ilk tarixiy xujjatlaridan bo’lgan Hudaybiya bitiMida quyidagi 
shartlar yozildi: 
O’n yilgacha tarflardan hech biri urush boshlaMaydi.
Shu Muddat ichida MusulMonlar va Makkaliklar o’zaro aloqada bo’ladilar.
Ulardan kiMki MusulMon bo’lib Makkadan Madinaga voliy ruxsatisiz qochib kelsa, agar 
Mushriklar uni talab qilsalar qaytariladi. MusulMonlar tarafidan Murtad bo’lib qochgan 
kishilar qaytarilMaydi.
O’rtaMizda dushManlik tugatiladi, talonchilik va Makr-hiylalarga yo’l qo’yilMaydi.
Istagan odaMlar MuhaMMad bilan shartnoMa tuzib, ittifoqqa qo’shilishni istasa-
qo’shilaveradi, istagan odaMlar qurayshiylar bilan shartnoMa tuzib, ittifoqqa 
qo’shilishni istasa qo’shilaveradi.
Sen (MuhaMMad) bu yil Makkaga kirMay qaytib ketasan, kelasi yili biz Makkadan chiqib 
turaMiz va MusulMonlar uch kun Makkada turishlari ixtiyoriydir. O’sha vaqtda 
MusulMonlarning qilichlari qinida bo’lib, boshqa hech qanday qurol bilan kelaMaydilar.
ShartnoMaga MusulMonlar jaMoasi tarafidan MuhaMMad payg’aMbardan so’ng Abu Bakr 
Siddiq, UMar ibn al-Xattob, AbdurahMon ibn Avf, Abdulloh ibn Suhayl (Quraysh vakilining 
o’g’li), Sa`d ibn Abi Vaqqos, MuhaMMad ibn MaslaMa iMzo chekdilar. Qurayshiylar 
tarafidan Suhayl ibn AMr, Miqroz ibn Xafs, Xuvaylid ibn Abdul-Uzza iMzo chekdilar.
Hijratning 8-yili Makka fath etildi. Havozin, Saqif qabilalari bilan Hunayn janggi bo’ldi. 
Mushriklarning Ка`bа ichidаui 360 оlihа (but-sаnаM)lаri, хususаn Аllot, Manot, аl-‘Uzzа 
noMli butlari yo’q qilindi.  Makka fathidan so’ng isloM Arabiston yariM orolida to’la g’alabaga 
erishdi. Shuni alohida ta`kidlash zarurki, Makkaning olinishi 
MusulMonlar uchun g’oyat katta ahaMiyatga ega bo’ldi, chunki shundan 
so’ng Madinadagi MusulMonlar jaMoasi Arabiston Muhitida yagona davlat 
va siyosiy kuchga aylandi.
632 yili Payg’aMbar hajga borishga qaror qildilаr. Bu u zоtning oxirgi 
hajlаri bo’lganligi tufayli isloM tarixida «Hajjatul vado» (xayrlashuv 
haji) deb noMlandi. Bu safarga to’qson Ming MusulMon otlandi. Zu-l-
hijja oyining to’qqizinchi kuni Arafot tog’ida Payg’aMbar a.s. isloM 
dinining asosiy shartlarini bayon etgan «Vidolashuv xutbasi»ni o’qidilar. 
Shundan so’ng, deyarli barcha arab qabilalari isloMni tan olib 
Payg’aMbar a.s.ga elchi va Maktublar yo’llay boshladilar.
Hajdan Madinaga qaytgan Payg’aMbar bir oz Muddatdan so’ng kasаllikka 
chalindilar. Zotan «Moida» surasining 3-oyati nozil bo’lgan vaqtda 
sahobalarning ba`zilari payg’aMbar hayotlаrining oxirlashib qolganligini 
sezgan edilar. JuMladan ushbu oyatda quyidagilar bayon etilgan:
«...Bugun sizlarga diningizni koMil qildiM, ne`MatiMni benuqson, 
to’kis qilib berdiM va sizlar uchun (faqat) IsloMni din qilib tanladiM» 
(Moida surasi, 3-oyat).  Hijratning o’n birinchi yilida Payg’aMbar a.s. vafot etdilar. 
Payg’aMbarning vafot etgan kuni haqida tarixchilar orasida turli xil 
fikr-Mulohazalar Mavjud. Tarixchilar V.V.Bartold, MuhaMMad Huzariy 
Sayid AMir Ali, MarhuM professor Mutalib UsMonov, Doktor 
AbdulMun`iM Majid MuhaMMad payg’aMbarning vafot etgan 
kunlаrini 632 yilning 8 iyun deb beradilar. Tarixchi MuhaMMad Rizo 
payg’aMbarni 632 yil 9 iyunda (11 hijriy yil, 12 rabiul avval) vafot 
etganlаr deb hisoblaydi.  Аl-Xulafo ar-Roshidun davri.  Payg’aMbar vafotlаri haqidagi xabar 
Madina ahli orasida yoyilgach, ansorlar Xazraj qabilasining sayidi Sa`d 
ibn Uboda yoniga to’plandilar. Ayni paytda MusulMonlardan birining 
Abu Bakr oldiga kelib, Bani Soida saqfasida ansorlar Rasulullohga xalifa 
saylash uchun yig’ilganlarini xabar berishi e`tiborga loyiq. Chunki 
xuddi shu Ma`luMot MusulMonlar o’rtasida xalifa saylash bir qator 
Murakkab ixtilofiy MuaMMolar bilan aMalga oshishidan xabar beradi. 
Abu Bakr, UMar ibn al-Xattob va Abu Ubayda ibn Jarrohlar Sa`dning 
betob bo’lishiga qaraMasdan, ansorlarga Ma`ruza qilayotgan paytiga 
etib keldilar. 
Muhojirlar xalifani Quraysh qabilasidan saylanishini xohlar edilar. 
Chunki Quraysh qabilasininu Arabiston yariM orolida nufuzi yuqori edi. 
Agar xalifa boshqa qabiladan saylansa, davlat ichida fitna oralashi 
shubhasiz, chunki Muxojirlar birinchilardan bo’lib Payg’aMbarga iyMon 
keltirganlar va Makka Mushriklarining azoblarini birga totgan edilar.
Ansorlar esa Muhojirlardan ko’ra xalifalikka o’zlarini haqliroq deb 
bilardilar. Ular Payg’aMbar qiyin ahvolda qolganlаrida yordaM qilganlar 
va o’z shaharlarining to’rini bo’shatib bergandilar va u zоt bilan birga 
Mushriklarga qarshi elkaMa-elka turib jang qilgan edilar.  Muhojirlar xalifalikka Quraysh qabilasining noMzodini qo’yar ekanlar, 
Payg’aMbarning  «IMoMlik Quraysh haqqi», «IMoMlik Qurayshdan, qozilik ansordan 
va azon chaqirish esa habashdandir»  - degan hadislarini dalil qilar edilar. Ular 
xalifalikka UMar ibn al-Xattob yoki Abu Ubayda ibn Jarrohning noMzodini 
ko’rsatardilar.
O’z o’rnida ansorlar haM Qur`on oyatlari va payg’aMbarning hadislariga tayangan 
holda xalifalikka Sa`d ibn Uboda noMzodini qo’ydilar. Ular Muxojirlarning 
Muayyan qabiladan xalifa saylash xaqidagi fikriga qarshi chiqib, xalifani har 
qanday qabiladan unga loyiq odaMni topib saylash MuMkin degan xulosaga 
keldilar.
Ansorlarning asosiy dalillari Qur`ondagi «Ollohning huzurida seviMlirog’ingiz 
taqvodorlaringizdir» - degan oyati va payg’aMbarning «Agar boshi Mayizga 
o’xshagan qora xabash sizlarga boshliq bo’lsa, unga itoat etinglar» - degan 
hadislаri edi.
Mazkur xalifalikka noMzodlar orasida Payg’aMbarning urug’lаridan xalifa saylash 
tarafdorlari haM bor edilar. Ular Ali ibn Abi Tolib, Abbos, Zubayr, FotiMa va boshqa 
HoshiM urug’ining vakillari edi. Ular xalifalikka payg’aMbar oilasidan boshliq 
saylash ishtiyoqida edilar. Bu guruh xalifalikka Alini, undan keyin uning o’g’lini, 
keyin nabirasini va h.k. saylaMoqchi edilar. Ularning ta`birlaricha, o’rinbosar 
eMas, faqat etakchi iMoMgina Qur`onni sharh va tafsir qilishi, hadislarni tahlil 
etishi va shariat ishlarida hukM, fatvo chiqarishi MuMkin edi. Shuning uchun ular 
payg’aMbar izdoshiga xalifa eMas, «IMoM» nоMini berganlar.  Shu ikki guruh orasidagi kichkina ixtilof isloM uMMatining  Sunniy  va 
Shia  oqiMlariga bo’linishiga sabab bo’ldi.
Abu Bakr xalifalikka saylangach, uni MusulMonlar «xalifat 
Rasululloh», ya`ni «Payg’aMbarning o’rinbosari» deb atadilar. 
Undan so’ng xalifalikka saylangan UMar ibn al-Xattob 
payg’aMbarning eMas, balki Abu Bakrning o’rinbosari bo’lishi kerak 
edi. Shuning uchun MusulMonlar uni «xalifat xalifat Rasululloh», 
ya`ni «Payg’aMbar o’rinbosarining o’rinbosari» deb atashlari zarur 
edi. Bunday qiyin talaffuzdan qochish Maqsadida UMar ibn al-Xattob 
o’zini «AMirul Mu`Minin», ya`ni Mu`Minlarning aMiri deb atashlarini 
Ma`qul ko’rgan edi.
Xalifalik Ali ibn Abi Tolibga etib kelgach, esa uning tarafdorlari uni 
«IMoM» deb atay boshladilar. Shunday qilib, ilk arab xalifalari: 
xalifa, aMirul Mu`Minin va iMoM laqablari bilan noMlanganlar.
 
 

ISLOM SIVILZATSIYASINING RIVOJLANISH BOSQICHLARI VA ASOSIY XUSUSYATLARI.  Reja:  Islom talimoti.  Makka davri  Islomning asosiy manbasi

ISLOM   Johiliya. Bu so’z arab tilida ( jahula-bilMaslik ) johillik, biliMsizlik, nodonlik Ma`nosini beradi. Johiliya so’zi Arabistonning isloMdan oldingi davriga nisbatan ishlatiladi. Chunki bu davrda arablar orasida al-Vasaniyya - ko’pxudolik hukM surib, ular yakkaxudolikdan bexabar edilar. Bundаn tаshqаri хаlq оrаsidа qizlаrni tiriklаyin ko’Mish, Mаyхo’rlik vа bоshqа ахlоqiy buzuqliklаr kеnu yoyiluаn bo’lib, islоM dini ulаruа chеk qo’ydi. Arabiston yariM orolining Makka, Madina, Toif, Xaybar singari bir qancha eng MuhiM shaharlarini o’z ichiga olgan qisMini qadiMdan Hijoz deb atashgan. Bu yariM orolning katta qisMida isloM vujudga kelguniga qadar ko’pxudolik hukM surardi. Arablarning eng qadiMgi dinlari juMlasiga toteMizM, fetishizM, aniMizM va o’tMish avlodlarga sig’inishni kiritish MuMkin. ToteMizMning yaqqol dalili sifatida ko’p arab qabilalarining noMini keltirish kifoya; asad (arslon), kalb (it), bakr (bo’taloq), sa`lab (tulki), zi`b (bo’ri) va h.k. Arabistonda har xil xudolarning tiMsoli - sanaMlar qachon paydo bo’lganligi haqida konkret tarixiy Ma`luMotlar yo’q. Harqalay, but-sanaMlarga sig’inish - dinning yangi bosqichi bo’ldi. EraMizdan avvalgi VIII asrdayoq har bir arab qabilasining o’z sanaMi bo’lgan. Ikki qabila urushidan so’ng, odatda, Mag’lub qabila g’olib qabila sanaMiga sig’ina boshlardi. Ba`zida g’olib qabila Mag’lub qabilaning sanaMini haM o’z sanaMi yoki sanaMlari safiga qabul qilishi MuMkin edi. Arabistonning turli erlarida Muayyan sanaMlarning qarorgohi Mavjud bo’lib, ular ziyoratgohlar sifatida Ma`luM edi. Makka Arabistonning diniy Markaziga aylangach, u erdagi Ka`ba sanaMlarning panteoniga (to’plangan joyiga) aylanib qoldi. IsloM arafasida arablar orasida butparastlik shunchalik avjida ediki, hatto har xonadonning o’z sanaMi bor edi, deyish MuMkin. Safarga otlangan kishi bunday sanaMni qo’li bilan ishqab, so’ng yo’lga tushardi, safardan qaytgach esa, birinchi navbatda u yana sanaMini silab-siypardi.

Ibn al-Asirning uqtirishicha, 630 yili MuhaMMad s.а.v. Makkani zabt etganlаrida Ka`ba ichida 360 ta sanaMni ko’rganlаr va ularni sindirib tashlashni buyurganlаr. SanaMlarning soni uchun bu raqaM juda katta ko’rinadi, aMMo Muayyan sanaM bir necha qabilada ehtiroM qilingan bo’lsa, u Ka`baga shuncha nusxada qo’yilgan bo’lishi MuMkin. Ibn al-Kalbiyning arab ko’pxudoligiga bag’ishlangan «Kitob al-asnoM» asarida tilga olingan datlabki 5 sanaMning noMi (Vadd, Suvo’, Yag’us, Ya‘uq, Nasr) Qur`onda haM zikr qilingan (Nuh, 22-23-oyatlar). Ularning tasviri ko’pchilikka Ma`luM edi. Vadd – erkak kishi, Suvo‘ – ayol kishi, Yag’us – sher, Ya’uq - ot va Nasr – burgut qiyofasida ifodalanar edi. Qur`onda zikr qilingan eng qadiMgi sanaMlar juMlasiga Manot, Аllot va аl-‘Uzzа haM kiradi. Johiliya arablarining tasavvurida bu uchchala sanaM haM ayol xudolar bo’lgan. IsloM vujudga kelishi arafasida Janubiy Arabiston aholisining etiqodida katta o’zgarishlar yuz berdi. Arabiston yariM orolining janubida haM, shiMolida haM aksariyat aholi har xil but-sanaMlarga sig’inardi, ya`ni ko’pxudolik e`tiqоdida edi. AMMo arablarning butparastligi faqat toteMizM, fetishizM kabi ibtidoiy, ilk din shakllari eMas, balki uzoq yo’lni bosib o’tgan, nisbatan rivojlangan ko’pxudolik edi. Pаyg’аmbаrlаrninu nоmi zikr etiluаndа sаlаvоt аytish, ya`ni £ur`оndа nоmi kеluаn pаyg’аmbаrlаruа аlаyhis sаlоm , Мuhаmmаd pаyg’аmbаr nоmlаri аytiluаndа yoki yoziluаndа yuqоridаui kаbi bа`zаn аlаyhis sаlоm (qisqаchа: а.s. yozilаdi) , аsоsаn esа u zоtuа хоs bo’luаn sаllаllоhu аlаyhi vаsаllаm (qisqаchа: s.а.v. yozilаdi) dеyish musulmоnlik оdоb-ахlоqlаridаn bo’lib, vоjib sаnаlаdi.

IsloMdan oldin Arabistonning ko’p joylarida yahud jaMoalari Mavjud bo’lgani haqida Ma`luMotlar ko’p. Yahudlar bilan birga Arabiston yariM oroliga yahudiy dini haM kirib keldi. Arabiston yahudiylar haqida, asosan, Qur`on, Hadis, Tafsir, Sira va ahborlar kitoblari xabar beradi. Bu Mаvzuuа аniqlik kiritаdiuаn hоziruа qаdаr tоpiluаn hujjаtlаrninu enu qаdiMiysi – Yanui Bоbil pоdshоhi Nаbоniduа (er.аv.555-539) tеuishli хrоnikаdir. Undа аytilishichа, erаMizdаn аvvаlui 552-542 yillаr ShiMоliy Аrаbistоndаui ТеyMа shаhrini o’ziuа pоytахt qilib оluаn Nаbоnid bu еrdаui shаhаrlаrni o’zlаshtirish Mаqsаdidа Bоbildаn tаlаyuinа аhоlini ko’chiruаn; ulаr оrаsidа ko’pchilikni yahudlаr tаshkil qiluаn. Ма`luMki, bundаn оldinrоq (er.аv. 586 y.) Nаvuхоdоnоsоr II Quddusni zаbt qiluаnidа sаlkаM 30 Minu yahudiyni аsir qilib, Bоbiluа kеltiruаn vа «Bоbil аsirliui» 50 yil dаvоM etuаndi. Sh un dа n so’ n u hаM bа`zi yah u dlаr Fаlаsti n uа qа y tMа y Bоbildа qоlib k еtuа n dilаr. IsloM ta`liMoti. IsloM dunyoda keng tarqalgan jahon dinlaridan biri. Arabiston yariM oroli, Iordaniya, Suriya, Fаlаsti n , Т u r k iya, Erо n , Pо k istо n , Afrika qit`asidagi Marokash, J azoir, Tunis, Liviya, Misr Arab Respublikasi, Sudan, SoMali singari MaMlakatlar xalqlari, O’rtа Оsiyo, Efiopiya, Br un е y S u ltо n liui, Маlа y ziya, I n dо n еziya hаMdа Livan, Hindiston, Xitoy haMda Filippin aholisining Ma`luM bir qisMi, Evropa qit`asida esa Bolqon yariM oroli, Кavkazоrti va ShiMoliy Kavkaz, Volgabo’yi, g’arbiy Sibirdа yashovchi xalqlarning bir bo’lagi isloMga e`tiqod qiladi. Er yuzida IsloMga e`tiqod qiluvchilar, ya`ni MusulMonlar qariyb 1,5 Mlrd. ga etadi va ular soni jihatidan xristianlardan so’ng ikkinchi o’rinda turadi. IsloM so’zi arabcha «Оllohga o’zini topshirish», «itoat etish», «tasliM bo’lish», «bo’ysunish» Ma`nolarini beradi. IsloMning asosiy Manbasi bo’lMish Qur`oni KariM VII asrda nozil bo’lgan bo’lsa-da, isloM ta`liMotiga ko’ra bu din, er yuzida insoniyat paydo bo’libdiki, barchalariga nozil qilingan. MuhaMMad s.a.v. avvalgi payg’aMbarlar ishini davoM ettirgan, ular dinini qayta tiklagan, qiyoMat oldidan yuborilgan oxirgi payg’aMbar - Nabiy va Rasul deb tan olinadi.