DALVARZINTEPA ARXEOLOGIK YODGORLIGINING ARXEOLOGIK JIHATDAN O’RGANILISHI
MAVZU: DALVARZINTEPA ARXEOLOGIK YODGORLIGINING ARXEOLOGIK JIHATDAN O’RGANILISHI REJA: KIRISH I BOB. DALVARZINTEPA YODGORLIGINING ARXEOLOGIK JIHATDAN O’RGANILISHI 1.1. Arxeologiya fani haqida umumiy tavsif 1.2. Dalvarzintepa arxeologiyasi II BOB. DALVARZINTEPA ARXEOLOGIK YODGORLIGINING ARXEOLOGIK MATERIALLARI 2.1 Dalvarzintepa arxeologik yodgorliklari 2.2 Dalvarzintepa arxeologik yodgorligining etnografik materiallari XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Dalvarzintepa — qadimgi shahar harobasi. Surxondaryo viloyati Sho rchi tumani markazi — Sho rchi shimol.dan 10 kmʻ ʻ shimoliy sharqda joylashgan. Maydoni 47 gektar. Dalvarzintepa 2 qismdan: qudratli mudofaa devori (qalinligi 10 metrgacha) bilan o rab olingan shoh saroy ʻ qal asi va shaharning o zidan iborat. Shahar ham mudofaaning istehkomli tizimiga ʼ ʻ ega bo lib, bu yerda aslzodalar, hunarmandlar, kulollar, savdogarlar va ruhoniylar ʻ istiqomat qilishgan. O zbekiston san atshunoslik ilmiy tadqiqot institutining ʻ ʼ san atshunoslik ekspeditsiyasi Dalvarzintepada 1962 yil. dastlabki tekshiruv ʼ ishlarini va 1967 yil.dan buyon muntazam arxeologik qidiruv ishlarini olib boradi. Dushanba shimolda „Kushonlar davrida Markaziy Osiyo“ mavzuida o tgan xalqaro ʻ simpoziumi (1968) da ekspeditsiya topilmalari (haykallar, kulolchilik buyumlari, shahar mudofaa inshootlarini o rganish natijalari va h.k.) asosida Kushon ʻ podsholigining dastlabki poytaxti Dalvarzintepa o rnida bo lgan, degan faraz ʻ ʻ oldinga surilgan edi. Millodan avvalgi. II asr oxiri —I-asrlarda hozirgi Dalvarzintepa o rnida kichik manzilgoh paydo bo lgan. Kushon podsholaridan ʻ ʻ Kanishka davrida Dalvarzintepa shahar sifatida shakllangan. Millodan avvalgi . I asr oxiri — mil. boshlarida Shimolda. Baqtriya hududida Dalvarzintepadan boshqa bunchalik yirik shahar manbalarda qayd etilmagan. Shahar hududida uni bir qancha mahallalarga ajratgan shohko chalar, shuningdek, torko chalar bo lgan. ʻ ʻ ʻ Kengligi 12 metrga yaqin shoh ko chalardan biri badavlat fuqarolarning uylaridan ʻ ikkitasiga (dala belgisi: DT-5 va DT-6) borib takaladi. 1972 yil. ekspeditsiya shu uylarning biridan vazni salkam 36 kg chamasi keladigan oltin bezaklardan va yombilardan iborat noyob xazinani va fil suyagidan ishlangan, dunyoda eng qadimgi bo lgan shaxmat donalarini topdi (qarang Dalvarzintepa xazinasi). ʻ Badavlat fuqarolarning mahallasidan tashqari shaharda, arkka (qo rg onga) yaqin ʻ ʻ yerda hunarmandlar va kulollarning uylari joylashgan. Shu yerda ko p xonali uy, ʻ kulolchilik buyumlarini quritish may-donchasi va 11 xumdon ochildi. Qadimgi. sharobpazlar yashab, ishlagan uylar va musallasxonalar shaharning qarshi tomonida joylashgan. Dalvarzintepaning shimoliy.-g arbiy qismidan Kushon ʻ 3
ma budalaridan biriga bag ishlangan ibodatxona topilgan. Shahar devoriʼ ʻ tashqarisida esa budda ibodatxonasi va aslzodalar dafn etilgan daxma topildi. Asosiy shohko chalardan biri o tgan shahar markazida budda majmuasi — ʻ ʻ ulug vor haykallari bo lgan ibodatxona qad ko targan (dala belgisi: DT-25). ʻ ʻ ʻ Milloddan avvalgi I-asr oxiri — IV-asr boshlarida Kushon podsholigi eftaliylar tomonidan zabt etilgandan keyin Dalvarzintepa vayron kilinib hayot faqat uning bir qismidagina (hozirgi qal a (hisor) shoh saroyi o rnida) saqlanib kelgan. ʼ ʻ Kurs ishi vazifalari : Ma lumki, “xalq” tushunchasi bir necha ma noga ega. ʼ ʼ Ba zan oddiy tilda bir to p kishilarni yoki avomni xalq desak, ba zan bir necha elat ʼ ʼ ʼ va millatlardan tashkil topgan davlat yoki mamlakat aholisini ham xalq deb ataymiz. Аslida “xalq” so zi arabcha “yaratmoq” demakdir. Lekin o zbek tilida bu ʼ ʼ so z muayyan ijtimoiy tarixiy birlikni anglatadi. Etnografiyada xalq ma nosida ʼ ʼ “etnos” atamasi qo llaniladi. Etnoslar muayyan tarixiy davrning mahsuloti sifatida ʼ ayrim shaxs yoki kishilarning istagi bilan emas, balki ob ektiv tarixiy zaruriyat ʼ natijasida yuzaga keladi va rivojlanadi. Shuning uchun ham etnoslarning joylanishini, ularning mazkur mintaqa tubjoy aholisi (avtoxton yoki aborigen) ekanligini yoki boshqa yerdan ko chishi (migratsiya) natijasida kelganligini ʼ aniqlashda etnograflar paleoantropologik ma lumotlardan foydalanadilar. Ularning ʼ qaysi irqqa oid ekanligini aniqlashda antropologiya fani yordam beradi. Etnografiya “sof” irqlarni emas, balki tarix taqozosi bilan o zaro yaqinlashgan ʼ ijtimoiy birliklarni o rganadi. Аntropologiya esa u yoki bu xalqning, etnik ʼ birlikning jismoniy qiyofasini tipologik asosda tadqiq qiladi. Milliy mustaqillik xalqimiz tarixida yangi uyg’onish davrini boshlab berdi. Rus chorizmi va totalitar tuzum illatlari va tazyiqidan xolos bo’lib, o’tmish tariximizni, ajdodlarimizning boy ilmiy-madaniy merosini yangicha ruh iftixor va shijoat bilan xolisona o’rganishga kirishdik. Barcha jabhada bo’layotgan islohotlar singari ma'naviy hayotimizda ham chukur hamda yangicha tafakkur asosida keng tadqiqot ishlari olib borilmoqda. Birinchi prizidentimiz tarixchilar oldiga quygan eng dolzarb va ustivor vazifalar – milliy davlatchiligimiz tarixi va o’zbek xalqining etnogenezini tadqiq 4
etishda etnografiya (etnologiya)- elshunoslik (xalkshunoslik) fanining o’rni beqiyosdir. Etnografiya va enoarxeologiya ko’p qirrali ijtimoiy fan bo’lib, uning asosiy tadqiqot ob'yekti millatlar, xalqlar va elatlar (etnoslar) hisoblanadi. 1 Kurs ishining ob'ekti . Arablar istilosidan so ng shahar batamom vayronʻ kilinib, hayot Dalvarzintepadan 10 km chamasi sharqda, Budrochtepa o rniga ʻ ko chgan. 1989 yil. Dalvarzintepani o rganishda yangi bosqich bo ldi — ʻ ʻ ʻ O zbekistan san atshunoslik ekspeditsiyasi bilan Yaponiyaning Tokiodagi Soka ʻ ʼ universiteti va Kashiharadagi Arxeologiya institutining profssor Kyudzo Kato rahbarligidagi ekspeditsiyasi qamkorlikda ish olib borishmoqda. Markaziy Osiyo buddaviylik tarixini o rganish, buddaviylik personajlari ikonografiyasi, ʻ shaqarsozlik jarayonining o ziga xos jihatlari va qonuniyatlari, davlatchilikning ʻ shakllanishi, Buyuk ipak yo li izlari, Ku-shonlar davridagi diniy e tiqodlarning ʻ ʼ o zaro ta siri va ular Baqtriya-Tohariston san atida aks ettirilishi yapon va o zbek ʻ ʼ ʼ ʻ olimlari oldidagi eng dolzarb ilmiy muammolar qatorida turadi. Kurs ishining mavzusi - Dalvarzintepa arxeologik yodgorligining etnografik materiallari Kurs ishining tuzilishi - Kurs ishi kirish qismidan, ikkita bob har bobda ikkitadan reja bor. Xulosa va adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 1 Karimov I.A. O`zbekiston XXI asr bo`sag`asida xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari.-T.: O`zbekiston,1997. b.102. 5
I BOB. DALVARZINTEPA YODGORLIGINING ARXEOLOGIK JIHATDAN O’RGANILISHI 1.1. Arxeologiya fani haqida umumiy tavsif Arxeologiya fani, boshqa fanlar singari o ziga xos tadqiqot usullari vaʼ maxsus atamalariga ega. Uning uslubi muayyan dunyoqarash va nazariyalar (metodologiya) bilan bog liq bo lib, o z tadqiqotlarini ayrim fan sohalari bilan ʼ ʼ ʼ aloqador holda amalga oshiradi. Аyniqsa u antropologiya, arxeologiya, lingvistika, sotsiologiya, san atshunoslik kabi fanlar yutuqlaridan keng foydalanadi. ʼ 2 Ma lumki, “xalq” tushunchasi bir necha ma noga ega. Ba zan oddiy tilda bir ʼ ʼ ʼ to p kishilarni yoki avomni xalq desak, ba zan bir necha elat va millatlardan ʼ ʼ tashkil topgan davlat yoki mamlakat aholisini ham xalq deb ataymiz. Аslida “xalq” so zi arabcha “yaratmoq” demakdir. Lekin o zbek tilida bu so z muayyan ijtimoiy ʼ ʼ ʼ tarixiy birlikni anglatadi. Etnografiyada xalq ma nosida “etnos” atamasi ʼ qo llaniladi. Etnoslar muayyan tarixiy davrning mahsuloti sifatida ayrim shaxs ʼ yoki kishilarning istagi bilan emas, balki ob ektiv tarixiy zaruriyat natijasida ʼ yuzaga keladi va rivojlanadi. Shuning uchun ham etnoslarning joylanishini, ularning mazkur mintaqa tubjoy aholisi (avtoxton yoki aborigen) ekanligini yoki boshqa yerdan ko chishi (migratsiya) natijasida kelganligini aniqlashda etnograflar ʼ paleoantropologik ma lumotlardan foydalanadilar. Ularning qaysi irqqa oid ʼ ekanligini aniqlashda antropologiya fani yordam beradi. Etnografiya “sof” irqlarni emas, balki tarix taqozosi bilan o zaro yaqinlashgan ijtimoiy birliklarni o rganadi. ʼ ʼ Аntropologiya esa u yoki bu xalqning, etnik birlikning jismoniy qiyofasini tipologik asosda tadqiq qiladi. Etnik jarayonni tadqiq qilishda turli tarixiy manbalar, arxiv hujjatlari, og zaki ʼ ijod namunalaridan keng foydalaniladi. Etnoslarning kelib chiqishi va etnik qiyofasini aniqlashda tilshunoslik ma lumotlari ham yordam beradi. ʼ 3 Ularning moddiy madaniyat xususiyatlarini arxeologiya fani bilan hamkorlikda aniqlash mumkin. Аholining joylashishi, o sishi, tevarak-atrofning ta siri, migratsiyasi kabi ʼ ʼ 2 Stiles, Daniel (1977). "Ethnoarchaeology: A Discussion of Methods and Applications". Man . 12 (1): 87–89. 3 David, Nicholas; Kramer, Carol (2001). Ethnoarchaeology in action (Digitally repr., with corr. ed.). New York: Cambridge University Press . pp. 9-12 . 6