logo

MAKTABGACHA TA’LIM YOSHIDAGI BOLALARNI VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHNING O’ZIGA XOS XUSUSIYATLARI

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

124.5 KB
«   MAKTABGACHA TA’LIM YOSHIDAGI BOLALARNI
VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHNING O’ZIGA XOS
XUSUSIYATLARI  » 
MUNDARIJA
        
Kirish ………………………………………………………………………………….     3
I - BOB   Maktabgacha   ta ’ lim   yoshidagi   bolalarni   vatanparvarlik   ruhida  
tarbiyalashning   pedagogik   asoslari  
……………………………………………………………………………….……      5
1.1. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning 
o‘ziga xos xususiyatlari………………………………………………………………..
……..…..5
1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda xalq 
og‘zaki ijodining 
ahamiyati………………………………………………………………………….    8
II-BOB.  Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida 
tarbiyalashning amaliy asoslari……..……………………………………...…      22
2.1. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda ota-
ona va tarbiyachilarning hamkorlik shakllari …………………………………...      22
2.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda vatanparvarlik ruhini shakllantirishda 
tadbirlar texnologiyasi……………………………………………………………..   27
Xulosa ............................ .......................................................................................       32
Foydalanilgan adabiyotlar ......................... ............................................................       34
1                                           
Kiris h
Mavzuning   dolzarbligi.   Yosh   avlodni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash   muammosi
bugungi   kunning   eng   dolzarb   muammolaridan   biridir ,   chunki   bolalik   va   yoshlik
vatanga   muqaddas   muhabbat   tuyg ‘ usini   singdirish   uchun   eng   qulay   davr   hisoblanadi .
Yosh   avlodni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash   masalalari   o ‘ qituvchilarning   ko ‘ plab
qo ‘ llanmalari ,   uslubiy   ishlanmalari ,   ilmiy   ishlarida   ko ‘ rib   chiqilgan .   Zamonaviy
bolalarda   vatanparvarlik ,  mehr - oqibat ,  saxovatpeshalik   haqidagi   g ‘ oyalar   buzilgan ,  bu
esa   keyingi   yillarda   mamlakatimizda   ro ‘ y   berayotgan   o ‘ zgarishlar   bilan   bog ‘ liq .
Odamlarning   vatanga   munosabati   ham   o ‘ zgardi .   Bugungi   kunda   moddiy   qadriyatlar
ma ' naviy   qadriyatlardan   ustundir .   Biroq ,   o ‘ tish   davrining   qiyinchiliklari   zamonaviy
bolalar   bog ' chasida   vatanparvarlik   tarbiyasining   to ‘ xtatilishiga   sabab   bo ‘ lmasligi
kerak .   Katta   yoshdagi   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalash   bo ‘ yicha   ishimda   men ,   boshqa   o ‘ qituvchilar   singari ,   bolalar   bilan
ishlashning   turli   usullari ,   vositalari   va   shakllaridan   foydalanaman .   Ularning faoliyati
natijasida   vatanparvar,   vatanimiz   himoyachisi   etib   tarbiyalash   vazifalari   hal
etilmoqda.   Bolaning   vatanparvarlik   tarbiyasi   kelajakdagi   fuqaroni   shakllantirishning
asosidir. O‘z vatanining vatanparvarini tarbiyalash mas'uliyatli va qiyin vazifa bo‘lib,
uni hal qilish maktabgacha yoshdagi bolalikdan boshlanadi. Rejali, tizimli ishlar, turli
ta’lim   vositalaridan   foydalanish,   bog‘cha   va   oilaning   umumiy   sa’y-harakatlari,
kattalarning   o‘z   so‘zi   va   qilgan   ishlari   uchun   mas’uliyati   ijobiy   samaralar   berib,
vatanparvarlik tarbiyasi borasidagi keyingi ishlarga asos bo‘lishi mumkin. 
Ishning   maqsadi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalashda   psixologik   xususiyatlarini   nomoyon   etishdagi   rolini   nazariy   va   amaliy
2 tadqiq etish orqali umumlashtirilgan xulosalar olish va shu asosda psixologlar amaliy
tavsiyalar berishdan iborat. 
Tadqiqot   ob’ekti .   Maktabgacha   ta'lim   yoshidagi   bolalarni   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalash   jarayonlarini   aniqlash   uchun   "Binafsha"   nodavlat   maktabgacha   ta'lim
muassasasi.
Tadqiqot   predmeti:   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalash  jarayonini nazariy va amaliy tadqiq etish.
Kurs ishining vazifalari: 
1) Kurs ishini ilmiy adabiyotlar asosida yoritib berish.
2) Kurs ishini amaliyotda qo‘llanilgan metod va o‘yinlar asosida boyitish.
3) Kurs ishining ahamiyati haqida ma'lumot berish
4) Yig‘ilgan ma'lumotlar asosida xulosa va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   strukturasi   va   hajmi.   Bitiruv   malaka   ishi   2   bob,   4   bo‘lim,   xulosa,
tavsiya, foydalanilgan adabiyotlar va ilovalardan iborat. 
3 I-BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALARNI
VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHNING PEDAGOGIK
ASOSLARI
1.1. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni vatanparlik ruhida
tarbiyalashning o‘ziga xos xususiyatlari
                    Bugungi   kunda   barcha   sohalar   singari   ta’lim   tizimi   oldiga   qo‘yilgan   bosh
maqsad kelajak avlodni ulg‘ayayotgan farzandlarimizni insonparvarlik, vatanparvarlik
ruhida komil  inson qilib tarbiyalashdir. Shu asnoda o‘sib kelayotgan avlodni  boy va
betakror   tariximiz   milliy   an’analarimiz   o‘gitlari   asosida   tarbiyalash   bugungi   kun
talabidir. Farzand ulg‘aya borar ekan, ijtimoiy hayot ijtimoiy munosabatlar atrofdagi
hodisalarga o‘z nuqtai nazari bilan moslasha boradi. Bolada bu jarayonning kechishi
shaxsni   o‘rab   turgan   muhitning,   jamoaning,   oilasining   qay   darajada   milliy   va
dunyoviy munosabatlarga munosabati asosida vujudga keladi va shu asnoda jamiyatni
borliqni,   unda   shakllangan   ong   dunyoqarash   orqali   idrok   qiladi.   Bir   qaraganda   bu
jarayon-ijtimoiy   muhit   ko‘rinishida   sodda   ko‘rinsada,   xalqaro   miqyosida,   turli
davlatlar   misolida   ko‘radigan   bo‘lsak   har   xil   ko‘rinishga   ega   bo‘lgan   etnik   tarbiya
vujudga   kelayotganini   ko‘rasiz.   Shu   o‘rinda   bizning   yurtimiz   tarixiy   madaniyati-
ma’naviyati, milliy an’nalari va qadriyatlari bilan o‘zbek xalqining qalbiga tushirilgan
ming asrlik tarixini namoyon etib kelmoqda. 
                    Xalqimizning ko‘p asrlik an’analari, qadriyatlari, mif, afsona va dostonlarida,
bizning   milliyligimizni   aks   ettiruvchi,   muqaddas   xilqatlar   ko‘rinishida   asrdan   asrga
o‘tib   xalqimiz   hayotida   o‘   z   qimmatini   saqlab   kelmokda.   O‘zbek   xalqining   milliy
g‘urur   umuminsoniy   qadriyatlar   katta   bir   jarayoni   tashkil   etadi.   Bizning   milliy
xususiyatlarimiz   umuminsoniy   qadriyatlar   bilan   bog‘lanib   ketgan.   Asrlar   davomida
xalqimiz umumbasharish, umuminsoniy qadriyatlar  takomilligi ulkan hissa qo‘shgan
turli   millat   vakillariga   hurmat,   ular   bilan   bahamjihat   yashash,   diniy   bag‘ri   kenglik,
dunyoviy   bilimlarga   intilish   o‘zga   xalqlarning   ilg‘or   tajribalari   va   madaniyatini
4 o‘rganish   kabi   xususiyatlar   ham   xalqimizda   azaldan   mujassamdir.   Xuddi   shunday
milliy   tabiatimizga   xos   bo‘lgan   mehr   oqibat,  muruvvat,  andisha,   or-nomus,   sharmu-
hayo, ibo-iffat, betakror fazilatlar va xalqimizni ko‘p jihatdan ajratib turadigan bag‘ri
kenglik,   mehmon   do‘stlik   oq   ko‘ngillik   xususiyatlari   ham   xalkqmiz   tomiriga   singib
ketgan   bugungi   kunda   farzandlarimizni   komil   inson   qilib   tarbiyalashda   ushbu
masalalarni   tarbiya   mazmunining   bosh   g‘oyalaridan   biri   qilib   quyish   lozimdir.   Shu
bilan   birga   diniy   qadriyatlarimiz   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Olloh
barchamizning   qalbimizda,   yuragimizda,   yaratganni   doim   yod   etamiz,   undan   madad
so‘raymiz, binobarin islom dini hayotimizning tub zamiriga chuqur singib ketgani. Bu
-inkor   etib   bo‘lmaydigan   haqiqat.   Shunday   ekan   farzandlarimizni   muqaddas
dinimizning   mohiyati,   uning   insonparvarlik   g‘oyalari,   dinga   sog‘lom   munosabat
masalalarini   ular   ongiga   singdirishimiz   zarur   masalalardan   biridir.   Shu   tariqa
farzandlar   tarbiyasidagi   birinchi   maqsadimiz   bu   xalqimizning   qadimiy   va   boy
tariximiz, yuksak madaniyatimiz va urf-odat, qadriyatlarimizga asosan mentolitetimiz
asosida hayotga moslashishi, komil inson tarbiyasidagi buyuk maqsaddir. Bu insonga
ibratli   xulosalar   beribgina   qolmasdan,   ba’zan   achchiq   saboqlarni   ham   tan   olishga
undaydi. Ushbu qadriyatlar milliy xususiyatlarni o‘zlashtirishi tavsiya etish mumkin: 
- xalqimiz hayotida qadim qadimdan jamoa bo‘lib yashash ruhining ustunligi;
- jamoa timsoli bo‘lgan oila, mahalla, el yurt tushunchalarning muqaddasligi;
- ota-ona, mahalla -kuy, umuman jamoatga yuksak hurmat e’tibor;
- millatning o‘lmas ruhi bo‘ lgan ona tiliga muhabbat;
- kattaga hurmat, go‘zallik va nafosat;
- sabr-bardosh va mehnatsevarlik;
-   halollik,   mehr   oqibat   kabi   masalalar   ta’limning   mazmuni   bo‘lishi   davr   talabidir.
Bugun   biz   ko‘pdan   ko‘p   masalalar   ustida   bosh   qotirayapmiz.   Jamiyatimiz   rivoji
uchun   o‘z   hissamizni   boricha   qo‘shishga   harakat   qilmoqdamiz.   Bularning   hammasi
kelajak avlod farzandlarimiz baxti saodati uchun. Albatta, shu o‘rinda ulg‘ayayotgan
to‘la qonliga qabul qilishga tayyorlashimiz ham kerakdir.
5            O‘zbek xalqi o‘ziga xos milliy urf-odat, an’analari, jasur, qahramon farzandlari,
ilm-fan va san’at, davlat va jamoa buyuk namoyondalari, ona-vatani bilan fahrlanadi.
Zero,   o‘tmishda   bu   buyuk   ajdodlarimiz   ko‘rsatgan   qahramonlik,   fidoyilik,
maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   g‘urur   tuyg‘usining
shakllanishi   va   barkaror   bo‘lishiga   xizmat   qilishi   tabiiydir.   Shu   sababli   ham   milliy
g‘urur ramzi bo‘lgan millat, xalqning o‘zligini anglashi, o‘zining milliy qadriyatlari,
urf-odatlarini   unutmasdan,   ularni   tiklab,   avaylab,   boyitib   o‘sib   kelayotgan   yosh
avlodga   yetkazish   lozim.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida
milliy   g‘urur   tuyg‘usini   shakllantirishga   xizmat   qiladigan   boy   ma’naviy   merosga
egamizki,   bu   meros   yoshlarda   milliy   g‘urur   tuyg‘usini   shakllantirish   uchun   muhim
didaktik vosita bo‘lib xizmat qiladi.
1.2. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni tarbiyalashda xalq og‘zaki
ijodining ahamiyati.
                    Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   buyuk   siymolar,
ertaklar, dostonlar, afsonalar, hadislar, maxsus risolalar, bukletlar tarzida taqdim etish
maqsadga   muvofiqdir.   Tarixga   nazar   solar   ekanmiz,   xalk   baxt   saodati,   tinchligi,
6 ozodligi   yo‘lida   o‘z   hayotini   bahshida   etgan   vatandoshlarimiz   ko‘rsatgan
qahramonlik,   insonparvarlikni   ko‘ramiz,   u   bilan   faxrlanamiz.   Masalan,   Jaloliddin
Manguberdi   ona   vatan,   xalq   dahlsizligi   uchun   qayg‘urdi.   Uning   ana   shunday
ma’naviy   barkamol,   yorqin   jasoratli   qiyofasi   asrlar   osha   avlodlar   qalbida   saqlanib
qoldi.   Jaloliddin   Manguberdi   -   vatanparvarlikning   jonli   timsoli   bo‘ldi.   U   o‘z
yuragidagi   vatanga   bo‘lgan   otashin   muhabbatdan   kuch   olib,   dushmanga   dahshat
soladi.   U   o‘n   yildan   ortiq   olov   ichida   ot   suradi,   Sind   daryosining   ajal   ufurib   turgan
domidan   tirik   chiqib   ketadi.   Dushman   1231   yilda   Jaloliddinni   g‘aflatda   qoldirib,
yelkasiga   nayza   sanchadi.   Uning   ko‘zi   Jaloliddin   belidagi   sanochga   tushadi.   U
Jaloliddinnning   belidan   tikmachoq   xaltani   oladi,   bag‘riga   bosib,   bir   dunyo   boylikka
ega bo‘ldim, deb sevinadi. Ammo bu boylik Jaloliddin asrab yurgani Xorazmning bir
siqim tuprog‘i edi.
           Shunday yetuk sarkardalardan biri sohibqiron Amir Temur (1335-1405) bir umr
haqiqat   uchun   kurashdi,   uning   shiori   ham   "Rusti-rosti"   -   "kuch   adolatda"   degan
ma’noda   edi.   Shuning   uchun   ham   uning   adolat   qilichi   bir   umr   sinmay,   doim   zafar
keltirdi. U ona vatanni mo‘g‘ul bosqinchilaridan halos etdi. Amir Temurning o‘z ona
xalqi   oldidagi   birinchi   eng   buyuk,   eng   muqaddas   va   olamshumul   xizmati   mo‘g‘ul
istilochilari   zulmidan   vatanni   ozod   etishi   bo‘ldi.   Ikkinchi   ulug‘   xizmati   -   ulkan
davlatni   tuzishdir.   "Millatning   dardlariga   darmon   bo‘lmoq   vazifangizdir!",   Amir
Temurning   xalqqa   bo‘lgan   muhabbatini   ana   shu   otashin   va   ezgu   so‘zlaridan   ham
bilish   mumkin.   Sohibqiron   har   qachon   qayerda   va   qanday   vaziyatda   bo‘lmasin
xalqning   dardlariga   darmon   bo‘lishni   eng   oliy   maqsad   deb   biladi.   U   o‘z   xalqini
sevgan   va   ona   vataniga   sadoqatli   odamlarni   izzat-hurmatda   tutgan,   hatto   bu
mavzudagi   voqea-hodisalarni   faxr   bilan   so‘zlab,   ko‘plarga   ibratmatal   tarzida
o‘qtirgan,   o‘zi   esa   bunga   qat’iy   amal   qilgan.   Sohibqiron   davlatni   boshqarishda   o‘z
atrofiga halol, diyonatli, ishning ko‘zini biladigan odamlarni tanlab, haq yo‘lini tayin
etib   qo‘yadiki,   xatto   o‘zi   ham   davlat   ishlarida   biror   xato-kamchilikka   yo‘l   qo‘ysa,
7 ogohlantirishlarini aytadi. Amir Temur bobomiz buyuk imoratlar barpo etadi va ularni
ulkan   bog‘-u   rog‘lar   bilan   o‘raydi,   shahar   va   qishloqlarni   tiklaydi,   suv   inshootlari
barpo etadi. 
           Musulmon me’morchiligidagi eng yaxshi an’analar Amir Temur davrida gullab
yashnaydi   va   mangu   umr   topadi.   Amir   Temur   mamlakat   obodonchiligiga   shu   qadar
alohida e’tibor beradiki, u Shahrisabzni ham obod qiladi. Oqsaroy, Dor utsaodat, Dor
ut-tilovat,   Gumbazi   Sayidon   kabi   mahobatli   qasrlar   va   maqbaralar   quriladi.   Masjid,
Madrasa,   karvonsaroy   va   hammom   kabi   jamoat   binolari   barpo   etiladi.   Amir   Temur
nafaqat   Movarounnahr   va   Turkiston,   balki   boshqa   mamlakatlarda   ham   qal’alar
(Afg‘oniston),   qasrlar,   shaharlar   va   nahrlar   (Eron,   Ozarbayjon,   Afg‘oniston)
qurdiradi.   Amir   Temur   ixlos-e’tiqod   bilan   Turkistonda   Ahmad   Yassaviyga   maqbara
qurdiradi.   Toshkent   viloyatidagi   Zangiota   maqbaraxilxonasini   ta’mirlab,   go‘zal   va
fasoxatlix,   olg‘a   keltiradi.   Amir   Temur   dildagi   go‘zallik   va   yuksaklikka   bo‘lgan
muhabbat uning ona vatani va xalqiga bo‘lgan buyuk sevgisi, sadoqati va adolatidan
tug‘iladi.
                    Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   g‘urur   va
vatanparvarlik   tuyg‘ulari   ularning   ba’zi   harakatlarida   aks   etib   turadi.   Lekin   ularda
vatan,   milliy   g‘urur   haqidagi   fikrlar   cheklangan.   Ular   vatan   va   vatanni   ulug‘lovchi
she’r,   hikoya   va   ertaklarni   bilishadi-yu,   milliylikning   mohiyatini   yaxshi
anglashmaydi.   Bu   tuyg‘ularni   tarbiyalash   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilmaganligi   tadqiqot
jarayonida   aniqlandi.   Demak,   maktabgacha   talim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida
milliy g‘urur va vatanparvarlik sifatlarini shakllantirish zarur. Buning uchun:
-   milliy   g‘urur,   urf-odat   va   an’analarimizni   maktabgacha   ta’lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilar hayotiga kengroq joriy etish;
-   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘ularni
shakllantirish maqsadida xalq pedagogikasidan samarali foydalanish;
8 -   umuminsoniy   qadriyatlarimizni   va   milliy   merosimizga   oid   ma’naviy   va   ma’rifiy
tadbirlarni ko‘paytirish zarur.
           Maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyalanuvchilarida milliy g‘urur tuyg‘usini
o‘stirishga   qaratilmagan.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida
milliy   tuyg‘uni   shakllantirish   uchun   bu   jarayonning   samaradorligini   ta’minlovchi
pedagogik   psixologik   omillarni   aniqlab   olish   taqozo   etiladi.   Kuzatishlarimiz   natijasi
shu pedagogik vositalarni quyidagicha aniqlashga yordam berdi:
- ta’lim-tarbiya mazmuni, shakl, usul va vositalarining milliyligi;
- ijtimoiy omillar: 
-ta’lim-tarbiya jarayonini;
- xududiy omillar: 
-bola yashayotgan o‘lka, milliy qadriyatlari, urf-odatlari va an’analari, boyligi, tarixiy
o‘rni va ahamiyati.
                    Har   bir   davrda   yuz   beradigan   voqea-hodisalar   tug‘risida   tarbiyachinining
bolalarga mohirona hikoya qilib berishi vatanparvarlikni tarbiyalashada muhim vosita
bo‘lib   hizmat   qiladi.   Ushbu   omillarning   pedagogik   jihati   ularning   o‘zlariga   xos
xususiyatlari hisobga olingan taqdirda, milliy g‘urur tuyg‘ularini his etishda va uning
tizimini   ishlab   chiqishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Maktabgacha   ta’lim
muassasalari  tarbiyalanuvchilarda milliy tuyg‘uni shakllantirish tizimini o‘rganishda,
ishlab   chiqishda   har   bir   mashg‘ulot,   tarbiyaviy   tadbirlar,   to‘garaklar   ular   ongida
milliylikning   chizgilari   (manzarasi)   haqidagi   tasavvurini   o‘zgartirish,   shaxsiy   hayot,
jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishga   erishish,   milliylikning   tarbiyaviy   mohiyatini   anglab
yetish malakalarini shakllantirish turli faoliyatning natijalarini oldindan ko‘ra bilishga
o‘rgatish,   tabiat   va   jamiyat   haqida   ilmiy   bilim   bilan   qurollantirish   kerak.
Maktabgacha ta’lim muassasalari  tarbiyalanuvchilarida milliy tuyg‘uni shakllantirish
9 maqsadi   va   vazifalarini   ijobiy   hal   etishda   ularning   tarbiyasiga,   tavsifiga   xos   milliy
muhit   yaratish   va  yuqoridagi   barcha   omillarga  tayanish   lozim.  Chunki  tarbiyachi   va
tarbiyalanuvchi   faoliyatning   samaradorligini   oshiruvchi,   ularning   talab   va
ehtiyojlarini   qondiruvchi   muhit   zarurdir.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy
muhitning o‘ziga xos mazmunga ega bo‘lishi davr taqozosidir. Bu mazmun zamirida
bolalarda   milliy   g‘ururni   shakllantirish   yotadi:   umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlar;
urf-odat   va   an’analar,   xalq   donishmandligi   durdonalari   negizini   tashkil   etgan
sharqona tarbiyaning asosiy sifatlari; insonparvarlik, mehnat-sevarlik, vatanparvarlik,
mehr-oqibat, ota-onaga hurmat, sahovat, iymon-e’tiqod va shu kabilar.
           Hozirgi kunda matbuot va ommaviy axborot vositalari, kino, teatr repertuarlari
milliy   mazmunda   tashkil   etilmokda,   boyib   bormokda.   Ularning   butun   faoliyati
jamiyatimizdagi   ijtimoiy-iqtisodiy,   ma’naviy-madaniy   o‘zgarishlarni   insonlar   ko‘z
o‘ngida   gavdalantirish,   milliy   xarakterni   shakllantirish,   ma’naviyatimiz
sarchashmalaridan   bahramand   etish,   g‘ururlanishimizga   asos   bo‘lgan   milliy   urf-
odatlarimiz,   an’analarimiz,   tarixiy   meros   va   asarlarimiz,   tilimizni,   qadriyatlarimizni
qaytadan   tiklashga,   ularga   nisbatan   mehr-muhabbatni   shakllantirishga   erishishga
qaratilgan.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   g‘ururni
shakllantirish asosida olib borilgan tadqiqot tajriba ishlarida, suhbatlar, og‘zaki savol-
javoblar   orqali   ma’lum   bo‘ldiki,   bolalar   tadbirlar,   ahloqiy,   ma’naviy,   tarixiy,   milliy
qadriyatlar, ertaklar, rivoyatlar doir  materiallarni qiziqib tinglashar, tomosha qilishar
ekan.   Tarbiyachilar   bolalarga   insonni   o‘rab   olgan   olamning   murakkabligini,
ajoyibotlarini,   sirliligini   anglashlariga,   tabiat   inson   turmush   tarzi   qulayliklarining
garovi ekanligini tushunib yetishlariga shu sababdan tabiatni muhofaza kilishni idrok
qilishlariga   yordamlashadilar.   Shuni   unutmaslik   lozimki,   tabiatdagi   hamma   narsa,
vokea-hodisalar   bolalar   uchun   qiziqarli   va   sirli   topishmoqday   tuyuladi.   Ular   bu
jumboqlar   sirini   bilishga,   sabablarini   anglashga   harakat   qiladilar.   Bola   dastlabki
tizimli   ta’limni   maktabgacha   ta’lim   muassasasida   oladi.   Binobarin,   uning   sog‘lom,
10 xar tomonlama barkamol bo‘lib shakllanishi bevosita tarbiyachi faoliyati bilan uzviy
bog‘likdir.   Har   bir   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilari
insonparvarlik   va   vatanparvarlik   qoidalariga   rioya   qilgan   holda,   bu   faoliyat   insonni
xar   tomonlama   himoya   qilishga,   uni   ulug‘lashga,   milliy   g‘ururlanishga   qaratilishi
lozim.   Asl   vatanparvar   unvonini   olish   uchun   insonga   juda   katta   mas’uliyatli
ma’naviy-ahloqiy vazifalar yuklanadi. Nima va qanday hodisa bo‘lishidan qat’i nazar,
tug‘ilib o‘sgan qishlog‘ini, shaharini, boshqacha aytganda, kindik qoni tomgan zamin-
Vatanini   tark   etmaydi.   Bunday   insonlar   asl   vatanparvarlar   deyiladi.   Zero,   faxrlanish
haqiqatdan ham  yaxshi  xulqlar  va oliy fe’llarda oldin ketish, ilmu hikmatni  egallash
va   imkoniyat   boricha   mavjud   nopokliklardan   tozalanishdir.   Kimda   shunday   sifatlar
topilsa,   hukm   uning   foydasiga   va   kimda   bular   yetishmasa,   hukm   uning   zarariga
bo‘ladi.   Zotan,   vatanni   sevish,   xalqni   hurmat   qilish   faxrlanish   yoxud   ulardan
g‘ururlanish   belgisi   bolib,   bu   yaxshi   xulk   va   yaxshi   fazilatdir.   Kimki   millatning
madaniyati   tarixidan,   ajdoddari   qoldirgan   barcha   meroslardan,   hamma   sohadagi
an’analaridan   faxrlana  bilsa,   o‘tmishda   vatani   va  xalqi  boshiga   tushgan  dahshatli   va
ayanchli   fojiaviy   taqdirdan   achinsa,   u   vatan   va   xalqi   kelajagi   uchun,   nurli   istiqlol
yo‘lida fidoyi bo‘lish orzusida yashaydi, mehnat qiladi, o‘z kasbining ustasi bo‘lishga
intiladi, tashabbuskorlikni qo‘lga kiritish armonlari bilan nafas oladi. Bevosita ta’lim-
tarbiya   beruvchi   muassasalar   mafkuraviy   ta’limning   asosiy   uchoqlaridir.   Ularning
barchasida amalga oshiriladigan mafkuraviy ta’lim jarayonida ustuvor ahamiyat kasb
etishi:
- vatan tuyg‘usini shakllantirish ona tilimizga, yurtimizga muhabbat uyg‘otish;
- milliy qadriyatlarga hurmatni kuchaytirish;
- ezgulik timsoli bo‘lgan ayollarni ulug‘lash;
- oilaning vatanparvarlik hissini tarbiyalashdagi rolini ko‘rsatish;
11 - umuminsoniy qadriyatlarning millatlararo totuvlik, bag‘rikenglik, dunyoviy ilmlarga
intilish va ilg‘or madaniyatni shakllantirish vositasi ekanini o‘qtirish lozim. 
Har   bir   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilari   insonparvarlik   va
vatanparvarlik   qoidalariga   rioya   qilgan   holda,   bu   faoliyat   insonni   xar   tomonlama
himoya   qilishga,   uni   ulug‘lashga,   milliy   g‘ururlanishga   qaratilishi   lozim.   Asl
vatanparvar   unvonini   olish   uchun   insonga   juda   katta   mas’uliyatli   ma’naviy-ahloqiy
vazifalar   yuklanadi.   Nima   va   qanday   hodisa   bo‘lishidan   qat’i   nazar,   tug‘ilib   o‘sgan
qishlog‘ini,   shaharini,   boshqacha   aytganda,   kindik   qoni   tomgan   zamin-vatanini   tark
etmaydi.   Bunday   insonlar   asl   vatanparvarlar   deyiladi.   Zero,   faxrlanish   haqiqatdan
ham yaxshi xulqlar va oliy fe’llarda oldin ketish, ilmu hikmatni egallash va imkoniyat
boricha mavjud nopokliklardan tozalanishdir. 
Kimda   shunday   sifatlar   topilsa,   hukm   uning   foydasiga   va   kimda   bular
yetishmasa, hukm uning zarariga bo‘ladi. Zotan, vatanni sevish, xalqni hurmat qilish
faxrlanish   yoxud   ulardan   g‘ururlanish   belgisi   bo‘lib,   bu   yaxshi   xulk   va   yaxshi
fazilatdir.   Kimki   millatning   madaniyati   tarixidan,   ajdoddari   qoldirgan   barcha
meroslardan, hamma sohadagi an’analaridan faxrlana bilsa, o‘tmishda vatani va xalqi
boshiga   tushgan   daxshatli   va   ayanchli   fojiaviy   taqdirdan   achinsa,   u   vatan   va   xalqi
kelajagi uchun, nurli istiqlol yo‘lida fidoyi bo‘lish orzusida yashaydi, mehnat qiladi,
o‘z   kasbining   ustasi   bo‘lishga   intiladi,   tashabbuskorlikni   qo‘lga   kiritish   armonlari
bilan nafas oladi.
                    Bevosita   ta’lim-tarbiya   beruvchi   muassasalar   mafkuraviy   ta’limning
asosiy   uchoqlaridir.   Ularning   barchasida   amalga   oshiriladigan   mafkuraviy   ta’lim
jarayonida ustuvor ahamiyat kasb etishi:
- vatan tuyg‘usini shakllantirish;
- ona tilimizga, yurtimizga muhabbat uyg‘otish;
12 - milliy qadriyatlarga hurmatni kuchaytirish;
- ezgulik timsoli bo‘lgan ayollarni ulug‘lash;
- oilaning vatanparvarlik hissini tarbiyalashdagi rolini ko‘rsatish;
-   umuminsoniy   qadriyatlarning   millatlararo   totuvlik,   bag‘rikenglik,   dunyoviy
ilmlarga   intilish   va   ilg‘or   madaniyatni   shakllantirish   vositasi   ekanini   uqtirish   lozim.
Mamlakatimizda   ta’lim-tarbiya   sohasida   amalga   oshirilayotgan   tub   islohotlar
barkamol   inson   shaxsini   shakllantirishga   qaratilgan   bo‘lib,   xalqimizning   milliy
manfaatlariga, ezgu maqsadlariga to‘la mos keladi. Maktabgacha ta’lim muassasalari
tarbiyalanuvchilarida milliy g‘urur va vatanga muhabbat hissi o z uyiga, bog‘chasiga,
tarbiyachiga   muhabbatni   tarbiyalashdan   boshlanadi.   Bolalar   ota-onalari   va
tarbiyachilari   ularga   qanday   g‘amhurlik   qilayotganini   kuradilar   va   his   etadilar,
natijada   bolalarda   ularga   bo‘lgan   muhabbat   yanada   ortadi,   ularning   g‘amxo‘rligi   va
himoyasiga   ishonch   hosil   qiladilar.   Ular   ota-onalari   va   tarbiyachilardan   o‘z   shahri,
qishlog‘i tug‘risidagi ko‘p narsani bilib oladilar.
Pedagog-tarbiyachi   “Vatan”,   “Bizning   shahar”,   “O‘zbekistonning   poytaxti
Toshkent“,   ”Qishlog‘imizning   eng   yaxshi   kishilari“,   “Shahrimizning   eng   yaxshi
kishilari“   va   shunga   o‘xshash   mavzular   bo‘yicha   kitob   va   rasmlar   tanlaydi,   turli
albomlar,   papkalar   tayyorlab,   bolalar   bilan   olib   boradigan   ta’lim-tarbiyaviy
mashg‘ulotlarda   foydalanish   lozim.   Bizning   respublikamiz   o‘z   mohiyati   bilan
baynalminaldir.   Shuning   uchun   maktabgacha   tarbiya   bolalarda   milliy   g‘urur,
vatanparvarlik, baynalminalchilik, hislarini tarbiyalab borish muhim ahamiyatga ega.
Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarni milliy ruhda, milliy g‘urur ruhida tarbiyalash
asosida   boshqa   millat   va   xalqlarga   ijobiy   munosabat   va   do‘stona   his   tuyg‘ular
uyg‘otish, turli xalqlar hayotiga qiziqish hissini paydo qilish maqsadi yotadi.
Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘ularni
shakllantirishning shakl va metodlari:
13 1.   Bolalarni   xalq   og‘zaki   ijodi   bilan   tanishtirish.   Maqsad:   Vatan   tuyg‘usini
bolalarga ona allasi, bobolar o‘giti oila tarbiyasi bilan singdirish.
2. Buyuk siymolar bilan tanishtirish. Maqsad: bolalarga ota-bobolarini tanisinlar,
ulardan   qolgan   merosdan   bahramand   bo‘lsinlar,   ota-bobolardan   faxrlansinlar.
Bolalarga vatan tuyg‘usini ota-bobolarimiz ibrati bilan singdirish.
3.   Navoiyxonlik   xaftasi   rejasini   tuzish.   Maqsad:   bolalar   qalbini   Navoiy   ijodi
bilan sug‘orish. Bolalarni ma’naviy qadriyatlarni rivojlantirish.
4.   Konstitutsiya   saboqlari   bilan   tanishtirish.   Maqsad:   Ahloq   va   huquqiy
tushunchalarining   uzviy   birligini   anglashlik,   odob-ahloq,   meyorlariga   qat’iy   amal
qilish ko‘nikmasini hosil qilishdir.
5.   Milliy   muzey   tashkil   etish.   Maqsad:   bolalarga   amaliy   san’at   namunalari,
milliy kiyimlar, taqinchoqlar, idish-tovoqlar haqida ma’lumot berish. 
6.   Ma’naviyat   xonasini   tashkil   etish.   Maqsad:   tarixiy   siymolar,   Prezident,
madhiya,   bayroq,   gerb,   haqida   qisqacha   ma’lumot   berish.   Maktabgacha   ta’lim
muassasalari   tarbiyalanuvchilari   milliy   g‘urur   tushunchasini   anglashining   ahamiyati
kattadir.   Milliy   g‘urur   tushunchasini   anglashning   tiklanishi   esa,   o‘z   navbatida,
mustaqil   jamiyatimizning   ijtimoiy   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy-ma’naviy
zaminlarining   mustahkamlanishiga   sabab   bo‘ladi.   Bu   hikmatli   so‘zlar   bir   qarashda
ota-onalarga   qarata   aytilgan   fikrdek   tuyuladi.   Biroq,   uning   mantiqiy   ma’nosi
pedagog-tarbiyachilar faoliyati bilan bog‘liqdir. 
             Shuningdek, maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyachilari, muassasada
tarbiyalanayotgan   bolalar   bilan   o‘z   farzandlari   kabi   yaqin   bo‘lmog‘i   lozim.   Chunki,
ular ham ota-ona, ham pedagog-tarbiyachi vazifasini o‘taydilar. Demak, maktabgacha
ta’lim   muassasalarida   faoliyat   ko‘rsatuvchi   tarbiyachilar   o‘z   tarbiyalanuvchilariga
nisbatan   o‘ta   shirinso‘z,   muloyim,   xushmuomlali   va   ayni   chog‘da,   talabchan
14 bo‘lishlari   zarur.   Qomusiy   olim   Al-Beruniy   o‘qitishda   «o‘quvchining   qiziqishi   va
intilishi   hisobga   olinishi   va   muallim   o‘z   shogirdiga   xushmuomalali   bo‘lishini
ta’kidlaydi».   Sharq   mutafakkirlari   asrlar   mobaynida   o‘z   ijodi   va   faoliyatlari   bilan
yoshlarga   ibrat   bo‘lib   kelishmokda.   Ularning   qoldirgan   badiiy-estetik   meroslari,   biz
tadqiqot-tajriba   ishlari   olib   borayotgan   maktabgacha   ta’lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilarida,   vatanga   mehr-muhabbat,   umuminsoniy,   milliy   qadriyatlarimiz
bilan   g‘ururlanish   va   ularni   avaylab-asrash,   ravnaq   toptirishga   intilishlari   uchun
muhim manbalardir. Darhaqiqat, sharqona ahloq-odob, vatanparvarlik, insonparvarlik,
xalqparvarlik,   rostguylik,   hiyonat   har   tomonlama   barkamol   insonning   ma’naviy
qiyofasidir.   Shuningdek,   ma’naviyati   yuksak   inson   xdromdan   xalolni   farklab   olib,
haromga,   poklik   bilan   nopoklikni   ajratib,   nopoklikka,   hiyonatdan   diyonatni   ajratib,
hiyonatga,   adolatsizlikka   qarshi   kurasha   oladi.   Mutafakkir-olimlar   xalqning   qadimiy
bayram an’analari, marosimlari va ular bilan bog‘lik urf-odatlari haqida o‘z asarlarida
qimmatli   ma’lumotlar   qoldirganlar.   Ularda   „Navro‘z”,   „Mehrjon”,   Qurbon   xayiti”,
„Ramazon   xayiti”   kabi   bayramlar   haqida   ma’lumot   berganlar.   Bu   bayramlar
insonlarni   bir-biriga   mehr-muruvvatli,   xayr-saxovatli   bo‘lish,   yetim-yesirlar,
qarindosh-urug‘lar   holidan   habar   olish,   o‘zbekona   odatlarimizga   sodiqlik,   vatanni
sevish   va   ardoqlash,   u   bilan   g‘ururlanish   kabi   his-tuyg‘ularni   shakllantirish   muhim
hisoblanadi. Bu mutafakkir-olimlar xalqning qadimiy bayram an’analari, marosimlari
va   ular   bilan   bog‘liq   urf-odatlari   Masalan,   „Navro‘z"   bayramida   shirinliklar   hadya
etish   (hayotning   shirin   bo‘lishini   tilash),   sovg‘a-salomlar   berish,   gul   sovg‘a   qilish
(guldek   nafis,   go‘zal   hayot   tilash),   bir-birlariga   suv   sepish   (suv   mul   bo‘lsin,
hosildorlik   yuqori   bo‘lsin   degan   ma’noda)   va   boshqa   urf-odatlar   joriy   etilgan.
Bularning   barcha   shakllar   muassasasi   tarbiyalanuvchilarining   milliy   tuyg‘uni
shakllantirishga xizmat maktabgacha ta’lim qiladi. O‘zbek xalq og‘zaki ijodi (afsona,
rivoyat,   ertak,   doston,   maqol,   matal,   qo‘shiq)   namunalari   xalkning   turmush   tarzi,
ahloq-odobi,   urf-odatlari,   an’analari,   diniy   e’tiqodni   o‘zida   mujassam   etadi.   Orzu-
umidlarni, mehnatga ijobiy munosabatni, vatanparvarlikni, sadoqatni, erk va ozodlik
15 yo‘lidagi   mardonavor   kurashni,   moddiy   va   ma’naviy   ehtiyojlarni   qondirish,
kelajakdagi   farovonturmushga   ishonchni   ifodalaydi.   Xalq   og‘zaki   ijodining   qadimiy
janrlaridan   biri   afsonalardir.   „Iskandarning   shoxi   bor”,   „Luqmoni   hakim”,   „Shirin
qiz”, „Yolg‘on so‘z siri”, „Tilla baliq tog‘i” kabi afsonalar azaldan sharq xalqlarining
tabiatiga   xos   mardlik,   vatanparvarlik,   xalkparvarlik,   adolat,   erksevarlik,   vafodorlik
kabi fazilatlarni tarbiyalaydi. Rivoyatlar esa mavjud hayotiy ma’lumotlarga tayangan
holda,   badiiy   tuqimalar   orqali   insoniy   qadriyatlar,   insonning   ezgu   orzu-umidlari,
armonlari,   quvonchlari,   tashvishlari,   g‘am-qayg‘ulari,   ehtiroslarini   aks   ettiradi.
Rivoyatlar   negizida   tarixiy   shaxslar   hayoti,   ma’naviy   faoliyati   yotadi.   Masalan,
Jaloliddin Manguberdi vatanni tashqi dushmandan himoya qilgan va jonini fido etgan,
Amir   Temur   o‘z   xalqi,   vatanning   osoyishtaligi,   uning   milliy   g‘ururi   yo‘lida   jang
qilgan,   Bobur   o‘z   vatanidan   yiroqda   bo‘lishiga   qaramay,   o‘z   xalqini,   vatanini
e’zozlab,   ularni   qumsab   yashagan.   Navoiy,   Nodira,   Uvaysiy   kabi
mutafakkirlarimizning   insoniyligi,   buyukligi,   vatanga   hurmati,   mehr-muhabbatini
ifodalovchi   qator   rivoyatlar   mavjud.   Bundan   tashqari,   Uchtepa,   Besh-ariq,   Buxoro,
Navoiy, Xorazm, Surxondaryo kabi joy nomlari haqidagi rivoyatlar ham maktabgacha
ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarining   milliy   tuyg‘ularni   shakllantirishda   va
o‘zligini anglatishda muhim ahamiyatga moliqdir.
             Maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyalanuvchilarida milliy tuyg‘ularni
shakllantirishda shakllarida,  xalq og‘zaki  ijodining marosim  qo‘shiqlari  ham  alohida
o‘rin   tutadi.   Marosim   qo‘shiqlari   insonlarning   tabiatga,   voqelikka   estetik
munosabatlarini   bildiruvchi   tasavvurlari,   ishonchlari,   orzu-umidlari,   ahloqiy
qarashlarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Ertaklar   esa   ta’sirchan   janr   bo‘lib,
bolalarning   ruhiy   va   yosh   xususiyatlariga   ko‘ra,   ma’naviy   ongiga,   faoliyati
mazmuniga, hissiyotiga ijobiy ta’sir etadi. Ertaklarning o‘ziga xos xususiyatlarini aniq
bilgan bola unda ko‘tarilgan g‘oyaning asl mohiyatini tushunadi, ertaklarga xos badiiy
to‘qimalardagi   voqea-hodisalardan   hayotiy   xulosa   chiqarishga   o‘rganadi.   Ma’lumki,
16 ertaklarning   g‘oyaviy   yo‘nalishini   adolat,   jasurlik,   qahramonlik,   ezgulik,
insonparvarlik, farovon hayot, vafo, xalqparvarlik kabi ma’naviy tushunchalar tashkil
etadi.   Shuning   uchun   ham   momolarimiz,   bobolarimiz   o‘z   nabiralarini   doimo   ertak
bilan   siylashgan.   Xalq   dostonlari   xalq   ma’naviy   qadriyatlari,   an’analari
mujassamlashtirilgan   xalq   og‘zaki   ijodi   janrlaridan   biri   bo‘lib,   unda   musiqa   bilan
she’riyat   uyg‘unlashgan.   Dostonlarning   g‘oyaviy   va   ma’rifiy   ahamiyati   shundaki,
ularda   yuksak   go‘zallikka   va   baxt-saodatga   erishishning   birdan-bir   yo‘li   maqsadlar
sari   qat’iy   intilishdan,   sabr-chidam,   matonat,   mardlik,   qahramonlik   ko‘rsatishdan
iboratdir, degan g‘oya ilgari suriladi. Dostonlarda milliy g‘urur tuyg‘usi kuylovchi va
tinglovchi   o‘rtasidagi   badiiy-estetik   muloqot   shakllanadi.   Milliy   tuyg‘ularni
shakllantirishda samarali ta’sir etuvchi shakllardan yana biri - latifalar asosida tarixiy
voqealar, maishiy hodisalar yotadi. Ziyraklik, o‘tkir hajv, hozirjavoblik, hajm jihatdan
ixchamlik, mazmunan teranlik latifalarning asosiy tamoyili hisoblanadi. O‘zbek xalk
latifalarining asosiy qahramoni Nasriddin qiyofasi orqali nodonlik, ikkiyuzlamachilik,
firibgarlik,   munofiqlik,   ochko‘zlik,   ayyorlik,   ishyoqmaslik   kabi   ma’naviyatga   zid
illatlar   qoralanadi.   Go‘zallik,   donolik,   zukkolik,   rosguylik,   mehnatsevarlik,
mehmondo‘stlik,   himmat,   mehroqibat,   saxiylik,   ilmlilik,   insonparvarlik   kabi   yuksak
qadriyatlar   ulug‘lanadi.   Maqol   va   matallar   esa   turli   millat   kishilarining   ma’naviy
yetuklik,   zukkolik   belgisi   bo‘lib,   ularning   tub   mohiyatlari,   orzu-armonlari
umumiyligining   ko‘rsatkichlaridir.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilarda   milliy   tuyg‘ularni   shakllantirish   maqsadida   olib   borilayotgan
tadqiqot   -   tajriba   ishlari   jarayonida   shu   narsa   ma’lum   bo‘ldiki,   milliy   turmush
tarzimizga   yot   bo‘lgan   “jangari“   o‘yinchoqlar,   mul’tfil’mlar,   kinofil’mlardan   imkon
qadar   foydalanmaslik,   aksincha   sharqona   odob   va   bashariyatning   ezgu   intilishlarini
aks   ettiruvchi   o‘yinlar,   o‘yinchoqlar,   rasmli   kitobchalar,   milliy   ertaklar   asosida
yaratilgan   mul’tfil’mlar,   bolalardagi   ilk   yoshlikdan   mafkuraviy   karashlarning   tug‘ri
shakllanishida qo‘l keladi.
17                     Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   g‘urur,
vatanparvarlik va davlat ramzlari to‘g‘risida tasavvur tushunchalarini aniklashga doir
bir   necha   metodlardan   foydalanildi.   So‘rovnoma-suhbat:   Maktabgacha   ta’lim
muassasalari   tarbiyalanuvchilari   bilan   mashg‘ulotda,   milliy   g‘urur,   vatanparvarlik
mavzularida   suhbatlar   tashkil   kilish,   tarbiyalanuvchi   bilan   tarbiyachi   o‘rtasidagi
hamkorlikni   mustahkamlab,   ularning   erkin,  mustaqil   fikrlash   jarayoniga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Mustaqil   tafakkurni   tarbiyalash   bo‘yicha:   “Vatanparvarlik   o‘z   o‘lkasini
o‘rganish”,   ’’Mustaqil   vatanim   seni   kuylayman”,   Yosh   avlodni   O‘zbekiston
madhiyasi,   gerbi,   bayrog‘i,   konstitutsiyasiga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash”,   ona   vatan
mustaqil   O‘bekistonga   sodiq   bo‘lish”.   Buyuk   siymolar   bo‘yicha:   Amir   Temur,
Alisher   Navoiy,   Ulug‘bek,   Mirzo   Bobur,   Muso   Xorazmiy,   Ibn   Sino,   Jaloliddin
Manguberdi. 
Milliy   bayramlar   bo‘yicha:   “Navro‘z”,   „Qurbon   hayiti”,   “Ramazon   hayiti”   va
hokazo.   Pedagog-tarbiyachilar   ota-onalar   bilan   muntazam   ravishda   suhbatlar,
uchrashuvlar   o‘tkazishi,   ularni   bolalarga   ta’lim-tarbiya   berish   bo‘yicha   amalga
oshiradigan   ishining   mazmuni,   metodlari   bilan   tanishtirib   borishi,   oila   tarbiyasidagi
ijobiy   namunalardan   o‘zining   ta’lim-tarbiyaviy   ishida   foydalanishi   lozim.   Bolalarda
mustaqillikni   tarbiyalash,   madaniy   xulq   odatlarini   shakllantirish,   tengdoshlari   va
kattalar   bilan   munosabatda   bo‘lish,   faoliyat   madaniyatini   shakllantirish,   buyumlarga
nisbatan   ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo‘lishni   tarbiyalash,   bolalarnnng   yoshiga
xos   bo‘lgan   yaxshilik,   to‘g‘rilik,   haqqoniylik,   jasurlik,   kamtarlik   kabi   ahloqiy
tasavvurlarni   shakllantirish   lozim.   Milliy   tuyg‘uni,   xususan   yosh   avlod   qalbiga   va
ongiga singdirishda jamiyat hayotining barcha sohalarini qamrab olish, ta’lim-tarbiya,
targ‘ibot  va tashviqotning samarali  usul  va metodlaridan oqilona foydalanish taqozo
etiladi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘ularni
tarbiyalashda ta’lim-tarbiya muassasalari, jismoniy tarbiya va sport, oila muhim o‘rin
tutadi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘ularni
18 shakllantirish   asosida   ularni   ijtimoiy   hayotga,   oilaviy   turmushga   jamiyatning   faol
ishtirokchisi   va   mustaqillikni,   hukukiy   fuqarolik   asosidagi   demokratik   jamiyatni
mustahkamlash   hamda   rivojlantirishga   xizmat   qiladigan   barkamol   inson   kilib
yetishtirish   birinchi   navbatdagi   vazifadir.   Ona   yurtiga,   shahriga,   qishlog‘iga   bo‘lgan
muhabbat   dastlabki   vatanparvarlik   hislarini   o‘yg‘otishga   asos   bo‘ladi.   Bolalarni
tanishtirish   uchun   hamma   yerda   diqqatga   sazovor   joylari   bor.   Hamma   oilalarda
umumxalq bayramlari bo‘lgan navro‘z, hayit va boshqa kunlar keng bayram qilinadi.
Bolalar   ham   bu   bayramlarda   qatnashadilar.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilariga   har   bir   bayram   va   tantananing   ahamiyati   ularning   yoshlariga
mos   holda   tushuntiriladi.   Bu   yerda   tarbiyachining   eng   muhim   vazifasi   -bolalarning
hissiyotlariga ta’sir etib, ularda o‘ z halqidan, uning qadriyatlarida g‘ururlanish hissini
o‘ yg‘otish, mehnatsevar odamlarga xurmat tuyg‘usini tarbiyalashga o‘ rgatishdir.
19 II-BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALARNI
VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHNING AMALIY ASOSLARI
2.1. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida
tarbiyalashda ota-ona va tarbiyachilarning hamkorlik shakllari
                    Fuqarolik-vatanparvarlik   tarbiyasi   fuqarolik   fazilatlariga   ega   shaxs   -   vatan
vatanparvarini   shakllantirish   va   kamol   toptirishga   qaratilgan.   Bo‘lajak   fuqaroning
barcha   poydevori   oila   va   maktabda   qo‘yiladi.Oilada   bolalar   birinchi   fuqarolik
saboqlarini   oladilar.   Jamiyatning   axloqiy   me'yorlari   dastlab   bolaga   ota-onasi
tomonidan   qo‘yiladigan   talablar   shaklida   ko‘rinadi,   oilaning   butun   turmush   tarzida
mujassam   bo‘lib   ko‘rinadi   va   hatto   o‘z-o‘zidan   o‘zi   sezmagan   holda,   xatti-
harakatlarning yagona mumkin bo‘lgan usuli sifatida o‘zlashtiriladi. Odatlar va hayot
tamoyillarining shakllanishi asosan oilada sodir bo‘ladi. Oilada munosabatlar qanday
o‘rnatiladi, bu erda qanday qadriyatlar, manfaatlar birinchi o‘rinda turadi, bu bolalar
qanday   ulg'ayishiga   bog'liq.   Ha,   fuqarolik   saboqlarini   aynan   oila   hayoti   beradi.
Oilaning   birlamchi   vazifasi   bolani   odamlar   orasida   yashashga,   jamiyatning
konstitutsiyada mustahkamlab qo‘yilgan me’yor va tamoyillariga muvofiq yashashga
o‘rgatishdir.   V.A.Suxomlinskiy:   “Fuqaromiz   tushunishi   kerak   bo‘lgan   eng   muhim
hayotiy hikmat bu insoniy munosabatlardir” deb ta'kidlagan. Bola bu munosabatlarga
tug'ilishdanoq   tom   ma'noda   kiradi.   Binobarin,   fuqarolik   tarbiyasi   uning   hayotining
dastlabki   kunlaridan   boshlanadi.   Fuqaroni   tarbiyalashning   yagona   yo‘li   bor   –   uni
tug‘ilgandanoq   tuzumimiz,   jamiyatimiz,   turmush   tarzimizga   mos   keladigan
munosabatlarga,   insoniylik,   adolat   munosabatlariga   kiritish.   Bu   munosabatlar,   bir
tomondan, barcha boshqalarning bolaga bo‘lgan hurmatini, ikkinchi tomondan, uning
boshqalarga bo‘lgan hurmatini anglatadi. Demak, oila chinakam jamoa bo‘lishi kerak,
u   yerda   hamma   mehr   va   g‘amxo‘rlik   bilan   o‘ralgan,   har   kimning   ham   huquq,   ham
majburiyatlari   bor.   Jamoaning   barcha   belgilariga   ega   oila,   dedi   A.S.   Makarenko,
"ta'lim va baxtni tashkil etish". Bunday oilada yashash baxt. Bunday oiladagi kattalar
20 jamoaning  katta  a'zolari  bo‘lib,  u  uchun  jamiyat   oldida  mas'uldirlar.  Undagi   hamma
yordam   berishga   tayyor.   Oila   jamiyatning   xujayrasi   bo‘lib,   unda   bir   tomchi   suvdek
jamiyatdagi   munosabatlar   o‘z   aksini   topadi.   Bizda   mavjud   bo‘lgan   hamma   narsani
tizim, maktab tarbiyalaydi, ota-onalar tomonidan qabul  qilinadi. Bu ma’naviy meros
esa   kun   sayin   navqiron   avlodga   yetkazilmoqda.   Biz   xalqning   kuchi,   g'ururi,   shon-
shuhratini   tashkil   etuvchi   va   oilaviy   an'analarda   ehtiyotkorlik   bilan   saqlanadigan
hamma narsani  o‘zimizga o‘tkazamiz. Oilada, kundalik hayotda inson o‘zini qanday
tutishi   tabiiy   holga   aylangandek   tutadi.   Bu   yerda   chinakam   odob-axloq,   fuqarolik
darajasi sinovdan o‘tkazilmoqda. Fuqarolik tarbiyasi insonda faol hayotiy pozitsiyani
shakllantirishni,   ya'ni   jamoat   va   shaxsiy   manfaatlarni   ongli   ravishda
uyg'unlashtirishni,   shaxsni   jamoatchilikka   bo‘ysundira   olish   qobiliyatini,   burch   va
mas'uliyat   hissini,   so‘z   va   ishning   birligini   o‘z   ichiga   oladi.   Farzand   ota-onasi
qanchalik   hurmat-ehtiromga   ega   ekanini   atrofdagi   hammadan   ko‘radi   va   kelajakda
ham xuddi shunday hurmatga sazovor bo‘lishni xohlaydi. U bu hurmatga faqat halol,
mehnatsevar,   munosib   hayot   bilan   erishish   mumkinligini   tushunadi.   Ota-onaning
so‘zlaridan   emas,   balki   ularning   xatti-harakatlarini   kuzatish   orqali   bolada   or-nomus,
burch,   vatanga   muhabbat   haqidagi   ilk   tushunchalar   hosil   bo‘ladi.   Ota-onalarning
o‘zlari   fuqaroning   to‘liq,   ongli,   axloqiy   hayotini   yashashlari   kerak   -   bu   ta'limning
asosiy siri. Makarenko shunday deb yozgan edi: "Siz nafaqat bolalaringizning otasi va
boshlig'i,   balki   o‘z   hayotingizning   tashkilotchisi   ham   bo‘lishingiz   kerak,   chunki
sizning   fuqarolik   faoliyatingizdan   tashqari,   shaxs   sifatidagi   farovonligingizdan
tashqari,   o‘qituvchi   buni   qila   olmaydi.   mavjud."   Oila   tarbiya   tizimida   fuqarolik-
vatanparvarlik   tarbiyasi   markaziy   o‘rinni   egallaydi:   fuqarolik,   vatanparvarlik,
mehnatsevarlik,   axloqiy   fazilatlarni   shakllantirish,   ijtimoiy   ahamiyatga   ega
qadriyatlarni   shakllantirish,   inson   huquq   va   erkinliklarini   hurmat   qilish,   vatanga,
oilaga   muhabbat,   va   tabiiy   muhit;   kognitiv   qiziqish   ehtiyojlarini   rivojlantirish.
Vatanparvarlik nafaqat ijtimoiy, balki ma'naviy-axloqiy, g'oyaviy, madaniy va harbiy-
tarixiy   tarkibiy   qismlarni   o‘zida   mujassam   etgan   eng   muhim   qadriyatdir.
21 Vatanparvarlik   otalar   va   bobolar   meros   qoldirgan   narsalarni   sevish   va   hurmat
qilishdan boshlanadi. Biz nafaqat ilm-fan yutuqlari, tabiatni zabt etish, balki chinakam
fuqarolikni tarbiyalashga xizmat qilayotgan jonajon diyorimizning buyuk madaniyati
va tarixi bilan ham faxrlansak bo‘ladi. axloqiy va siyosiy fazilatlarga ega. Suhbatlar,
odamlarning   jasorati   va   qahramonliklari   haqida   kitoblar   mutolaasi,   askarlar,   sobiq
frontchilar   bilan   tanishuv   va   do‘stlik   o‘quvchilarda   vatanparvarlik   tuyg‘usini
shakllantirishga xizmat qiladi.
                    Oila   va   maktabgacha   ta’lim   muassasasining   o‘zaro   hamkorligining   yangi
konsepsiyasining   zamirida   ota-onalar   farzand   tarbiyasiga   mas’ul,   boshqa   barcha
ijtimoiy   institutlar   esa   ularning   ta’lim-tarbiyaviy   faoliyatini   yordamga,   qo‘llab-
quvvatlashga,   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatishga   va   to‘ldirishga   chaqirilganligi   g‘oyasidir.
Shunga asoslanib, axloqiy va vatanparvarlik tarbiyasi bir qator vazifalarni o‘z ichiga
oladi: 
*   bolada   o‘z   oilasiga,   uyiga,   bog'chasiga,   ko‘chasiga,   shahriga   muhabbat   va   mehrni
tarbiyalash; 
* tabiatga va barcha tirik mavjudotlarga ehtiyotkorona munosabatni shakllantirish; 
* mehnatga hurmatni tarbiyalash; 
* milliy an’ana va hunarmandchilikka qiziqishni rivojlantirish; 
*inson huquqlari haqida elementar bilimlarni shakllantirish; 
*qozog'iston   shaharlari   va   sizning   shahringiz   haqida   g'oyalarni   kengaytirish;
*bolalarni davlat ramzlari (gerb, bayroq, madhiya) bilan tanishtirish; 
* mas'uliyat va mamlakat yutuqlari bilan faxrlanish tuyg'usini rivojlantirish; 
*bag'rikenglik,   boshqa   xalqlarga,   ularning   an'analariga   hurmat   tuyg'usini
shakllantirish.   Ushbu   vazifalar   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   sharoitida   bolalar
22 faoliyatining barcha turlarida hal qilinadi: to‘g'ridan-to‘g'ri ta'lim faoliyati davomida,
o‘yinlarda, ishda, sayrda, uyda, bolada nafaqat vatanparvarlik tuyg'ularini tarbiyalash,
balki uning bolalar bilan munosabatlarini shakllantirish. kattalar va tengdoshlar.
           Bolalarni axloqiy va vatanparvarlik tarbiyasiga qanday kiritish kerak? 
1.  Oila  va  uy  har   bir  inson   hayotidagi   juda  muhim   qadriyat  ekanligini  ayting.
Oilangiz,   yaqin   do‘stlaringiz   an'analari   haqida   gapirib   bering.   Bolani   birinchi
navbatda   dizaynerdan,   yog'och   kublardan   uy   qurishni   taklif   qiling.   Uy   qurilgach,
bolangiz bilan uy qurishni  o‘ynang,  qo‘g'irchoqlar, quyonlar, ayiqlarni  joylashtiring.
Uy mustahkam qurilganmi, chiroylimi, yashash uchun qulaymi, qarang. 
2.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   o‘z   ona   shahri   bilan   tanishtirish   oson   ish
emas,   chunki   kichik   bola   katta   shaharning   tuzilishini,   uning   paydo   bo‘   lish   tarixini,
diqqatga   sazovor   joylarini   tasavvur   qilish   qiyin.   Bolaga   birinchi   navbatda   oila,
yashash   ko‘chasi,   keyin   bolalar   bog'chasi,   qishloq,   keyin   shahar,   mamlakat   haqida
gapiring.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   juda   erta   mamlakat,   mintaqa   tarixiga
qiziqishni   boshlaydilar.   Muzeyga,   “Mangi   alanga”   yodgorligiga   ekskursiyalar
uyushtiring,   urush   yillarida   kechgan   og‘ir   hayot,   oziq-ovqat   yetishmasligi,   o‘lganlar
xotirasi qanday e’zozlanishi haqida gapirib bering. 
3.   Farzandingizga   narsalar,   o‘yinchoqlar,   kitoblarga   g'amxo‘   rlik   qilishni
o‘rgating.   Unga   ko‘p   odamlarning   mehnati   har   bir   narsaga   sarmoya   kiritilishini
tushuntiring.   Kitob   mazmuniga   qiziqishni   rivojlantirishga   harakat   qiling.
Farzandingizni   kutubxonaga   olib   boring   va   u   erda   kitoblar   qanday   saqlanishini
ko‘ring.   "Kutubxonadagi   kabi"   o‘yin   texnikasi   bolani   kitobga   g'amxo‘   rlik   qilishni
o‘rgatishda yordam beradi. 
4. Farzandingizda nonga hurmatli munosabatni tarbiyalang. Nonni qanday olib
kirish   va   tushirishni   tomosha   qiling.   Ayting-chi,   non   qanday   yetishtiriladi,   unga
qancha mehnat sarflanadi. 
23 5.   Farzandingizga   ishingiz   haqida   gapirib   bering:   nima   qilasiz,   ishingiz
odamlarga, Vatanga qanday foyda keltiradi. Ishingiz haqida nimani yoqtirganingizni
ayting. 
6.   O‘yin   kuzatishga   o‘rgatadi,   atrof-muhit   haqidagi   tasavvurlarni
shakllantirishga   yordam   beradi.   Bolalar   bog'chasidan   bola   bilan   qaytib,   uni   "Kim
ko‘proq   qiziqarli   narsalarni   sezadi?",   "Kelinglar,   bizning   ko‘chamizda   kim   ko‘proq
qiziqarli   narsalarni   ko‘rishini   bir-birimizga   aytaylik.   Ko‘chani   tozalayotgan
mashinalarni   ko‘raman.   Nimani   ko‘ryapsiz?"   Uyda   bolangizga   eng   ko‘p   yoqqan
narsani chizishga taklif qiling. 
7. Vatanga muhabbat ham ona yurt tabiatiga muhabbatdir. Tabiat bilan muloqot
insonni   sezgir,   sezgir   qiladi.   Dalalar,   pichanzorlar   yonidan   o‘tayotib,   to‘xtang,
yerimiz juda unumdor, mo‘l hosil berayotganini ayting.
2.2. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda vatanparparlik ruhini
shakllantirishda tadbirlar texnologiyasi
                    Mustaqillik davridagi islohotlarning birinchi bosqichida butun xalqni, asosan,
yosh   avlodni   ma’naviy-axloqiy   jihatdan   yetuk   insonlar   qilib   tarbiyalashda   ko‘zda
tutilgan   maqsadlarga   erishildi.   Bu   davrda   yosh   avlod   milliy   qadriyatlar   va
an’analarning   tub   mohiyatini   bilishdi.   O‘tmishda   ajdodlarimizning   jahon   fani
ravnaqiga   qo‘shgan   buyuk   ta’limoti   bilan   yaqindan   tanishdi.   Boshqacha   aytganda,
yosh   avlod   o‘zligini   angladi.   Darhaqiqat,   Maktabgacha   ta’lim   muassalarida   ta’lim-
tarbiya   ravnaqi,   bolalarning   milliy   g‘ururini   tarbiyalash   va   yuksaltirish   singari
ijtimoiy-pedagogik   vazifalarni   amalga   oshirishda   kuchli   ijtimoiy   siyosat   yaratib
24 bergan   imkoniyatlar   salmog‘i   katta   bo‘lib,   bunda   tarbiyaviy   ishlar   yuqoridagi
masalani   sifatli   hal   qilishga   yo‘naltiridi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
tarbiyalanuvchi   bolalarning   milliy   tuyg‘ularini   shakllantirish,   tarbiyalash   va
takomillashtirish   jarayonlarini   puxta   tahlil   qilish,   shu   muhim   muammoni   hal   etish
maqsadida   o‘tkazilgan   tajribalar   shuni   ko‘rsatdiki,   bolalarda   e’tiqod,   vatanparvarlik,
xalqparvarlik,   mardlik,   jasurlik,   milliy   tafakkur,   metin   iroda,   kuchli   xotira   va   milliy
tuyg‘ular   orqali   vujudga   keladigan   milliy   g‘ururni   tarbiyalashda   milliy   qadriyat   va
an’analar, urfodat va udumlar, tarixiy xalq qahramonlari va davlat arboblari faoliyati,
xalq   og‘zaki   ijodi,   adabiyot   va   san’at,   hozirgi   mustaqillik   davrida   sodir   bo‘layotgan
olamshumul   voqea   va   hodisalar,   mashg‘ulotlar   va   tarbiyaviy   tadbirlar
pedagogikpsixologik omil va vositalar sifatida muhim rol o‘ynaydi.
           Maktabgacha ta’lim muassasalarida o‘tkaziladigan tadbirlar turli-tuman bo‘lishi
kerak.   Tarbiyalanuvchilar   yorqin   ishlarni   uzoq   eslab   yuradilar,   shu   bois   bunday
ishlarni  takrorlash   maqsadga  muvofiq  emas,  chunki   ahamiyatini  yo‘qotishi   mumkin.
Tarbiyaviy-tadbirlarni har doim yangisini  topish qiyin ammo ularni topishga harakat
qilish  kerak.  Tarbiyaviy  ishlar  zahirasida   ko‘plab   qiziqarli  tadqiqotlar   mavjud  va  bu
takrorlamaslikni,   aksincha,   aniq   sharoitlar   bilan   muvofiqlashtirgan   holda
tarbiyalanuvchini   rivojlantirishni   kafolatlaydi.   Milliy   g‘ururni   shakllantiruvchi
tadbirlarni   his-tuyg‘ularning   qudratli   katalizatori   kabi   loyihalashtirish   kerak.
Ma’lumki,  hayajonga  tushgan   kishi  nihoyatda  ta’sirchan  bo‘ladi.  Har   bir  tarbiyaviy-
tadbir   ishda   tarbiyalanuvchiga   yaqin,   hamohang   bo‘lgan   jihatlarni   topish   va   unda
ijobiy   xislatlarni   rivojlantirish,   mustahkam   hayot   tarzini   shakllantirish,   tarbiyaviy-
tadbir   ishlar   madaniyatini   oshirishning   muhim   yo‘llaridan   biri   bo‘lib,   o‘rab   turgan
dunyo haqiqatini to‘g‘ri tushunishga yordam beradigan qilib yetkazish kerak. Tadbir
ishlarini   rejalashtirish   bosqichi   maqsadni   ko‘zlash   bosqichidan   keyin   boshlanadi   va
undan   faqat   nazariy   jihatdan   farqlanadi,   ammo   amaliy   jihatdan   bu   ajralmas
jarayondir. 
25                     Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘uni
shakllantirish,   bolalar   shuuriga   milliy   istilol   g‘oyasi   asosida   milliy   g‘urur
tushunchasini   singdirish   hozirgi   davrning   muhim   va   zaruriy   talablaridan   biri
hisoblanadi. Bu siyosiy-pedagogik, ma’naviy-mafkuraviy vazifani amalga oshirishda
tarbiyachilarning   pedagogik   mahorati   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Tarbiyachilar   bu
ishlarni   mashg‘ulot   jarayonida   va   mashg‘ulotdan   tashqari   tarbiyaviy   tadbirlar   orqali
amalga   oshiradilar.   Shuning   uchun   ular   maktabgacha   ta’lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilar   ruhiga   milliy   g‘ururni   singdirilish   ijodkoridirlar.   Bunda,   albatta,
pedagog   ijodkorligi,   avvalo,   o‘z   burchlari   va   mas’uliyatini   his   etishlari   kerak.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasi   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘uni   shakllantirish
maqsadida   turli   ma’naviy   –   tadbirlar   yaxshi   natija   beradi.   Milliy   tuyg‘uni
takomillashtirish   uchun   o‘tkaziladigan   tadbirlarga   rahbarlik   hamda   nazorat   to‘g‘ri
tashkil   qilinsa   va   yo‘naltirilsa,   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilari
faoliyati adolatli baholansa va rag‘batlantirilsa, bu borada yaxshi  natijalarga erishish
mumkin.   Burch   tushunchasi   har   bir   inson   unga   tegishli   vazifalarni   bekamu-ko‘st
bajarishni,   sodiqlikni,   shu   jarayonda   boshqalar   bilan   to‘g‘ri   va   halol   munosabatda
bo‘lishni   anglatadi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   faoliyat   ko‘rsatuvchi
pedagoglar burchi, birinchidan, mashg‘ulot jarayonida bolalarga chuqur bilim berish,
ikkinchidan, bolalar bilimini baholashda ularni rag‘batlantirish yoxud tanbeh berishda
adolatli   bo‘lish,   uchinchidan,   mashg‘ulot   va   tadbirlar   davomida   tarbiyalanuvchilarni
milliy   tarbiya   an’analariga   asoslangan   holda   tarbiyalash,   ular   ongiga   milliy   istiqlol
g‘oyasini,   milliy   ahloq-odobni,   vatanparvarlik,   insonparvarlik,   mehr-muruvvat
aqidalarini   singdirish   va   nihoyat   milliy   tuyg‘ularni   shakllantirish   va
takomillashtirishdan   iboratdir.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchida
mardlik,   do‘stlik,   vatanparvarlik,   milliy   tuyg‘ularni   o‘stirish,   Ertaklar   olamiga
sayohat"   kechasini   o‘tkazish,   ularning   adabiyot,   san’atga   qiziqishlarini   orttirish,
milliy-estetik   didlarini   o‘stirish,   shuningdek,   hikmatli   so‘zlar   bilan   tanishtirish
maqsadida Dono bobo davrasida" kechasini o‘tkazish kutilgan natijani beradi.
26              Maktabgacha talim muassasalarida bahor faslida Navro‘z" bayrami, Sumalak"
sayillarini   o‘tkazish   va   ulardagi   ota-bobolarimizdan   meros   bo‘lib   kelayotgan   milliy
kurash, laparlar, turli milliy o‘yinlaru qizlarning tol popuklar taqib yurishlari, Navro‘z
taomlarini ulashishlari bilan bu yerdagi bolalarni o‘z millatiga, xalqiga, urf-odatlariga,
milliy   merosiga   mexr-muhabbat   uyg‘otishda   yaxshi   samara   beradi.   Tarbiyachi-
pedagoglar   sharqona   ta’lim-tarbiya   yo‘llarini,   ahloq-odob   mezonlarini,   mumtoz
pedagoglar   merosini,   xalq   pedagogikasi   an’analarini   chuqur   o‘rganishlarida   ularni
tarbiyaviy   -   tadbirlar   jarayonida   tatbiq   etish-lari   maqsadga   muvofiqdir.   Biz   tadqiqot
davomida   yuqoridagi   vositalardan   keng   foydalangan   holda   turli   tadbirlar   o‘tkazdik.
Masalan,   “Bilimlar   yurtiga   sayohat”.   Bu   tadbirning   maqsadi   maktabgachata’lim
muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg‘ularni   shakllantirish,   vatan   tuyg‘usi,
vatanparvarlik hislari, buyuk siymolar, mustaqillik g‘oyasi hamda o‘z o‘lkasi, hududi
va   xalqiga   mehr,   sadoqat   tushunchalarini   tarkib   toptirish   va   rivojlantirishdan   iborat.
Shu   tadbirlar   bolalar   ruhiga   samarali   va   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatish   qudratiga   ega.   Ular
o‘smirlarda   milliy   tuyg‘uni   shakllantirish   va   tarbiyalashga   yordam   beradi.   Va   ayni
chog‘da, o‘sha pedagogik-tadbirlar natijasida hosil bo‘ladigan fikrlar majmuasi milliy
tuyg‘ularni   tarbiyalash   mazmunini   belgilaydi.Bunda   pedagoglar   quyidagi   usullardan
foydalanishlari mumkin:
a) suhbat;
b) savol-javob daqiqalari;
c) sayohatlar uyushtirish;
d) turli xil kechalar;
e) uchrashuv kechalari;
           Tarbiyaviy tadbirlar –turli xil moddiy va ma’naviy ehtiyojlarga javob beruvchi,
tarbiyaviy   maqsadlarning   yagona   majmuasiga   bo‘ysundirilgan,   bir-biri   bilan   o‘zaro
27 hamkorlik   qiluvchi,   o‘zida   bir   butun   ta’limni   ko‘zda   tutgan   tarbiyaviy   ta’sir
majmuidir.   Ta’limda   jarayonida   alohida   mashg‘ulotlardan   tashkil   topgani   kabi
tarbiyaviy tadbirlardan tarbiya jarayoni vujudga keladi. Tadbirlar, tarbiyaviy ishlar –
tarbiya ishlarining bir bo‘lagidir. Maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyalanuvchilari
milliy tuyg‘uni anglashining ahamiyati katta. Milliy tuyg‘u tushunchasini anglashning
tiklanishi   esa,   o‘z   navbatida,   mustaqil   jamiyatimizning   ijtimoiy   iqtisodiy,   siyosiy,
madaniyma’naviy   zaminlarining   mustahkamlanishiga   sabab   bo‘ladi.   Shuning   uchun
ham   milliy   o‘zlikni   tiklash   masalasi   O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   mustaqilligiga
erishishdan   keyin   mamlakatimiz   oldida   turgan   eng   asosiy   vazifalardan   biri   sifatida
davlat siyosati darajasiga ko‘ tarildi. 
28 Xulosa
                    Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   yosh   avlodga   milliy   g’urur   va   milliy
qadriyatlarni   singdirish   borasida   qilayotgan   ishlarimiz   o‘z   samarasini   berdi.
Maktabgacha yoshdagi bolalardaxalqimizning qadriyatlari urf-odatlarini ardoqlashga,
ularga   amal   qilishga,   millatimiz   fidoiylari   kabi   jasur,   vatanparvar   bo‘lish,
vatanimizning   gerbi,   bayrog’i,   madhiyasi   bizning   faxrimiz,   g’ururimiz   ekanligi,
konstitutsiyamizga hurmat, vatanni ardoqlash to‘g’risidagi tushunchalari hosil bo‘ldi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarda buyuk siymolar bilan tanishtirish orqalibobolarimiz
ibratini   o‘zlariga   singdirib   oladilar.   Bobolarimiz   qanchalar   xalq,   manfaatini   ko‘zlab
tutishganliklari,   ularga   o‘xshash   inson   bo‘lishga   harakatqilishlari   kerakligini   anglab
yetadilar.   Mashg’ulotlar   bolalarni   qiziqishlaridan   kelib   chiqqan   holda   ekskursiyalar,
sayohatlar,   suhbatlar,   bahs-munozaralar,   tarbiyaviy-tadbirlar   uyushtirish   orqali   olib
boriladi.   Biz   maxsus   shakl   va   metodlardan   foydalanib,   “Bolajon”   tayanch   dasturiga
asoslanib,   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarida   milliy   tuyg’uni
shakllantirish   bevosita   tarbiyachi-pedagoglarga   va   ota-onalarga   bog’liq,   ikki
tomonlama   harakat   ekani   tadqiqotlarimiz   davomida   ko‘rindi.   Shuning   uchun   ham
tarbiyachi-pedagoglar va ota-onalar uchun quyidagi tavsiyalarni beramiz. 
29 -   Tarbiyachi–pedagoglar   muomala   odobi,   pedagogik   bilimlari,   hamda   doimo   o‘z
mahoratlarini oshirib borishlari muhimdir; 
- Maktabgacha  yoshdagi  bolalarda milliy tuyg’ularni  shakllantirish jarayoniga jiddiy
yondashib,   tarbiyalanuvchilarning   o‘z   qobiliyatini   namoyish   qilishiga   e’tiborni
qaratish kerak;
- Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy tuyg’ularni shakllantirish, ularni baholashni
o‘tkazish jarayonda bolalar o‘zini erkin tutishi va noqulay his qilmasligiga imkoniyat
yaratish kerak;
-Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilariga   beriladigan   savollar   va
topshiriqlarning   ta’lim-tarbiya   maqsadi   aniq   belgilangan   bo‘lishi,   ya’ni   hajmi,
murakkabligi jihatidan belgilangan ta’lim-tarbiya mazmunlariga javobberishi kerak;
- Maktabgacha ta’lim muassasalarida o‘tkaziladigan tarbiyaviy-tadbirlar ham bugungi
kun   talabi   asosida   yangiliklarga   boy   va   bolani   qiziqtira   oladigan   darajada   bo‘lishi
kerak;
-   O‘   tkazilgan   mashg’ulotlar   bolalarni   qiziqishlaridan   kelib   chiqqan   holda
ekskursiyalar,   sayohatlar,   suhbatlar,   bahs-munozaralar,   tarbiyaviy-tadbirlar
uyushtirish orqali olib borilishi lozim.
-   Maktabgacha   ta’lim   muasasalari   tarbiyalanuvchilarning   ota-onalari   bilan   ham
mafkuraviy ta’lim ishlarini olib borilishi maqsadga muvofiqdir;
- Har bir farzandi bo‘lgan ota-onalarga tarbiyachi-pedagog sog’lom, barkamol, milliy
g’ururli   komil   inson   bo‘lib   yetishishlari   uchun   ota-onalar   bilan   hamkorlikda   ishlash
uchun o‘ quv markazlarini tashkish etish hamda doimiy seminarlar o‘tkazib borishlar
maqsadga muvofiqdir.
30                     Yuqoridagi   fikrlarning   zamirida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   milliy
g’ururni   shakllantirish   orqali   ularni   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   to‘g’ri   topib,   ijtimoiy
hayotga   tayyorlash,   Vatandan   faxrlanib,   unga   xizmat   qila   oladigan,   har   tomonlama
barkamol inson etib tarbiyalashdir.
Foydalanilgan adabiyotlar
O‘zbekiston Respublikasi qonunlari
1.O‘zbekiston Respublikasining "Ta'lim to‘g‘risida"gi qonuni 
2." Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"
3."Maktabgacha   ta'lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi farmoni hamda “O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta'lim vazirligi
faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida”gi qarori
                                                  Prezident asarlari
1. Barkamol avlod-O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori-T 1997 y. 
2.   Birinchi   Prezident   Karimov   I.A.O‘zbekistonning   o‘z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo‘li-
1992y. 
3. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni-T.1997y.
4.   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston
davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga
31 kirishish   tantanali   marosimiga   bag’ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining   qo‘shma
majlisidagi nutq / Sh.M. Mirziyoyev. – Toshkent: O‘zbekiston, 2016. – 56 b.
5.   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   Tanqidiy   tahlil,   qat‘iy   tartib-intizom   va
shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va
2017   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga
bag’ishlangan  Vazirlar  Mahkamasining  kengaytirilgan majlisidagi  ma‘ruza,  2017 yil
14 yanvar / Sh.M. Mirziyoyev. – Toshkent: O‘zbekiston, 2017. – 104 b.
6. Birinchi Prezident Karimov I.A. Jamiyatimiz mafkurasi xalqni-xalq, millatni-millat
qilishga xizmat etsin. – T.: O‘zbekiston, 1998. 
                                                        
Ilmiy asarlar
1. Alimov X. Milliylik va ijtimoiy ruxiyat. T. 1992 y.
2. Mamatov M. Milliy qiyofa va uning xususiyatlari. T. 1999 y.
3. Xudoyberdiev I. Islom, shaxs va milliy psixologiya. T. 1999 y
4. Sh.R.Barotov, L.Ya.Olimov,R.J.Solieva, E.M.Muxtorov Mentalitet T.2008y
5. E.G‘oziev “ Tafakkur psixologiyasi” 1990.y.
6. E. G‘oziev “ Menejment psixologiyasi” T. 2001 y.
7. E. G‘oziev, R.Toshimov “Psixodiagnostika va amaliy psixologiya” T.2004 y.
8.   E.G‘oziev,   R.Toshimov   “Pedagogik   faoliyatingizni   baholashni   uddalaysizmi?”   T.
2001 y.
9. N.B.Kamilova “ Muammoli o‘smir: tashxis,tadqiqot metodlari. T. 2004 y.
10. B.R.Qodirov “Kasbiy tashxis metodikalari to‘plami” T. 2003.
11. Z.T.Nishanova “ Psixologik xizmat” T. 2006. y.
12. Beruniy Abu Rayxon Tanlangan asarlar. T.1. – T.: 1957.
13. Ibn Sino Falsafiy qissalar. – T.: O‘qituvchi, 1963. – B.48.
14. Karimova V.M. Psixologiya. O‘quv qo‘ llanma. – T.: A.Qodiriy nomidagi xalq
merosi nashriyoti, “O‘AJBNT” markazi, 2002. – 205 b.
32                                                      Internet manbalar
1. https://lex.uz/docs/-3805404
2.https://hozir.org/falsafaning-asosiy-yonalishlari-fanlar-tizimidagi-orni-va-
vazi.html?page=11
3. https://arxiv.uz/ru/documents/referatlar/psixologiya/shaxsning-bilish-jara-yonlari
4. https://hozir.org/interfaol-talim-metodlari.html
5. www. pedagog.uz,  www. ziyonet. uz,  www. google. uz
6.  http://www.perl.org
7. http://www.php.net
8. www.glef.org,
9.  www.newhorizons.org ,
10. www.rhecherswithoutborders.org,
11. www.thelearningweb.net,
12.  www.inetlibrary.com ,
13. www.search.re.uz,
14. www.ictcouncil.gow.uz,         
15. www.ecsoman.edu.ru
16. www.ziyonet.uz
17.  www.google.ru
18. www.arxiv.uz
19. www.aim.uz
33 34

« MAKTABGACHA TA’LIM YOSHIDAGI BOLALARNI VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHNING O’ZIGA XOS XUSUSIYATLARI » MUNDARIJA Kirish …………………………………………………………………………………. 3 I - BOB Maktabgacha ta ’ lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning pedagogik asoslari ……………………………………………………………………………….…… 5 1.1. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning o‘ziga xos xususiyatlari……………………………………………………………….. ……..…..5 1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda xalq og‘zaki ijodining ahamiyati…………………………………………………………………………. 8 II-BOB. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning amaliy asoslari……..……………………………………...… 22 2.1. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda ota- ona va tarbiyachilarning hamkorlik shakllari …………………………………... 22 2.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda vatanparvarlik ruhini shakllantirishda tadbirlar texnologiyasi…………………………………………………………….. 27 Xulosa ............................ ....................................................................................... 32 Foydalanilgan adabiyotlar ......................... ............................................................ 34 1

Kiris h Mavzuning dolzarbligi. Yosh avlodni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash muammosi bugungi kunning eng dolzarb muammolaridan biridir , chunki bolalik va yoshlik vatanga muqaddas muhabbat tuyg ‘ usini singdirish uchun eng qulay davr hisoblanadi . Yosh avlodni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash masalalari o ‘ qituvchilarning ko ‘ plab qo ‘ llanmalari , uslubiy ishlanmalari , ilmiy ishlarida ko ‘ rib chiqilgan . Zamonaviy bolalarda vatanparvarlik , mehr - oqibat , saxovatpeshalik haqidagi g ‘ oyalar buzilgan , bu esa keyingi yillarda mamlakatimizda ro ‘ y berayotgan o ‘ zgarishlar bilan bog ‘ liq . Odamlarning vatanga munosabati ham o ‘ zgardi . Bugungi kunda moddiy qadriyatlar ma ' naviy qadriyatlardan ustundir . Biroq , o ‘ tish davrining qiyinchiliklari zamonaviy bolalar bog ' chasida vatanparvarlik tarbiyasining to ‘ xtatilishiga sabab bo ‘ lmasligi kerak . Katta yoshdagi maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash bo ‘ yicha ishimda men , boshqa o ‘ qituvchilar singari , bolalar bilan ishlashning turli usullari , vositalari va shakllaridan foydalanaman . Ularning faoliyati natijasida vatanparvar, vatanimiz himoyachisi etib tarbiyalash vazifalari hal etilmoqda. Bolaning vatanparvarlik tarbiyasi kelajakdagi fuqaroni shakllantirishning asosidir. O‘z vatanining vatanparvarini tarbiyalash mas'uliyatli va qiyin vazifa bo‘lib, uni hal qilish maktabgacha yoshdagi bolalikdan boshlanadi. Rejali, tizimli ishlar, turli ta’lim vositalaridan foydalanish, bog‘cha va oilaning umumiy sa’y-harakatlari, kattalarning o‘z so‘zi va qilgan ishlari uchun mas’uliyati ijobiy samaralar berib, vatanparvarlik tarbiyasi borasidagi keyingi ishlarga asos bo‘lishi mumkin. Ishning maqsadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda psixologik xususiyatlarini nomoyon etishdagi rolini nazariy va amaliy 2

tadqiq etish orqali umumlashtirilgan xulosalar olish va shu asosda psixologlar amaliy tavsiyalar berishdan iborat. Tadqiqot ob’ekti . Maktabgacha ta'lim yoshidagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash jarayonlarini aniqlash uchun "Binafsha" nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasi. Tadqiqot predmeti: Maktabgacha yoshdagi bolalarda vatanparvarlik ruhida tarbiyalash jarayonini nazariy va amaliy tadqiq etish. Kurs ishining vazifalari: 1) Kurs ishini ilmiy adabiyotlar asosida yoritib berish. 2) Kurs ishini amaliyotda qo‘llanilgan metod va o‘yinlar asosida boyitish. 3) Kurs ishining ahamiyati haqida ma'lumot berish 4) Yig‘ilgan ma'lumotlar asosida xulosa va tavsiyalar ishlab chiqish. Kurs ishining strukturasi va hajmi. Bitiruv malaka ishi 2 bob, 4 bo‘lim, xulosa, tavsiya, foydalanilgan adabiyotlar va ilovalardan iborat. 3

I-BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALARNI VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHNING PEDAGOGIK ASOSLARI 1.1. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni vatanparlik ruhida tarbiyalashning o‘ziga xos xususiyatlari Bugungi kunda barcha sohalar singari ta’lim tizimi oldiga qo‘yilgan bosh maqsad kelajak avlodni ulg‘ayayotgan farzandlarimizni insonparvarlik, vatanparvarlik ruhida komil inson qilib tarbiyalashdir. Shu asnoda o‘sib kelayotgan avlodni boy va betakror tariximiz milliy an’analarimiz o‘gitlari asosida tarbiyalash bugungi kun talabidir. Farzand ulg‘aya borar ekan, ijtimoiy hayot ijtimoiy munosabatlar atrofdagi hodisalarga o‘z nuqtai nazari bilan moslasha boradi. Bolada bu jarayonning kechishi shaxsni o‘rab turgan muhitning, jamoaning, oilasining qay darajada milliy va dunyoviy munosabatlarga munosabati asosida vujudga keladi va shu asnoda jamiyatni borliqni, unda shakllangan ong dunyoqarash orqali idrok qiladi. Bir qaraganda bu jarayon-ijtimoiy muhit ko‘rinishida sodda ko‘rinsada, xalqaro miqyosida, turli davlatlar misolida ko‘radigan bo‘lsak har xil ko‘rinishga ega bo‘lgan etnik tarbiya vujudga kelayotganini ko‘rasiz. Shu o‘rinda bizning yurtimiz tarixiy madaniyati- ma’naviyati, milliy an’nalari va qadriyatlari bilan o‘zbek xalqining qalbiga tushirilgan ming asrlik tarixini namoyon etib kelmoqda. Xalqimizning ko‘p asrlik an’analari, qadriyatlari, mif, afsona va dostonlarida, bizning milliyligimizni aks ettiruvchi, muqaddas xilqatlar ko‘rinishida asrdan asrga o‘tib xalqimiz hayotida o‘ z qimmatini saqlab kelmokda. O‘zbek xalqining milliy g‘urur umuminsoniy qadriyatlar katta bir jarayoni tashkil etadi. Bizning milliy xususiyatlarimiz umuminsoniy qadriyatlar bilan bog‘lanib ketgan. Asrlar davomida xalqimiz umumbasharish, umuminsoniy qadriyatlar takomilligi ulkan hissa qo‘shgan turli millat vakillariga hurmat, ular bilan bahamjihat yashash, diniy bag‘ri kenglik, dunyoviy bilimlarga intilish o‘zga xalqlarning ilg‘or tajribalari va madaniyatini 4

o‘rganish kabi xususiyatlar ham xalqimizda azaldan mujassamdir. Xuddi shunday milliy tabiatimizga xos bo‘lgan mehr oqibat, muruvvat, andisha, or-nomus, sharmu- hayo, ibo-iffat, betakror fazilatlar va xalqimizni ko‘p jihatdan ajratib turadigan bag‘ri kenglik, mehmon do‘stlik oq ko‘ngillik xususiyatlari ham xalkqmiz tomiriga singib ketgan bugungi kunda farzandlarimizni komil inson qilib tarbiyalashda ushbu masalalarni tarbiya mazmunining bosh g‘oyalaridan biri qilib quyish lozimdir. Shu bilan birga diniy qadriyatlarimiz ham muhim ahamiyat kasb etadi. Olloh barchamizning qalbimizda, yuragimizda, yaratganni doim yod etamiz, undan madad so‘raymiz, binobarin islom dini hayotimizning tub zamiriga chuqur singib ketgani. Bu -inkor etib bo‘lmaydigan haqiqat. Shunday ekan farzandlarimizni muqaddas dinimizning mohiyati, uning insonparvarlik g‘oyalari, dinga sog‘lom munosabat masalalarini ular ongiga singdirishimiz zarur masalalardan biridir. Shu tariqa farzandlar tarbiyasidagi birinchi maqsadimiz bu xalqimizning qadimiy va boy tariximiz, yuksak madaniyatimiz va urf-odat, qadriyatlarimizga asosan mentolitetimiz asosida hayotga moslashishi, komil inson tarbiyasidagi buyuk maqsaddir. Bu insonga ibratli xulosalar beribgina qolmasdan, ba’zan achchiq saboqlarni ham tan olishga undaydi. Ushbu qadriyatlar milliy xususiyatlarni o‘zlashtirishi tavsiya etish mumkin: - xalqimiz hayotida qadim qadimdan jamoa bo‘lib yashash ruhining ustunligi; - jamoa timsoli bo‘lgan oila, mahalla, el yurt tushunchalarning muqaddasligi; - ota-ona, mahalla -kuy, umuman jamoatga yuksak hurmat e’tibor; - millatning o‘lmas ruhi bo‘ lgan ona tiliga muhabbat; - kattaga hurmat, go‘zallik va nafosat; - sabr-bardosh va mehnatsevarlik; - halollik, mehr oqibat kabi masalalar ta’limning mazmuni bo‘lishi davr talabidir. Bugun biz ko‘pdan ko‘p masalalar ustida bosh qotirayapmiz. Jamiyatimiz rivoji uchun o‘z hissamizni boricha qo‘shishga harakat qilmoqdamiz. Bularning hammasi kelajak avlod farzandlarimiz baxti saodati uchun. Albatta, shu o‘rinda ulg‘ayayotgan to‘la qonliga qabul qilishga tayyorlashimiz ham kerakdir. 5