logo

Ahmad Yugnakiyning Hibbatul haqoyiq asari muqaddima boblarining tasvvufiy ahamiyati

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1614.34765625 KB
Mavzu:Ahmad 
Yugnakiyning"Hibbatul 
haqoyiq" asari muqaddima 
boblarining tasvvufiy ahamiyati                                           Reja:
I.Kirish.Ahmad Yugnakiyning "Hibbatul 
haqoyiq"asari haqida.
    Asar kompozitsiyasi
3.Asarning tarkibiy tahlili
4.Asarda ma'rifat talqini
5.Xulosa
6.Foydalanilgan adabiyotlar   
Adib Ahmad binni 
Mahmud Yugnakiy, 
yirik adib, hadisshunos 
va ta limiy didaktik ʼ
adabiyot namoyandasi. 
Taxminlarga ko’ra u 
XIIasrda Farg ona 	
ʻ
vodiysining Yugnak 
qishlog ida tug ilgan.	
 	ʻ ʻ 
«Hibatul-haqoyiq» 
(«Haqiqat sovgʻalari») 
asari Fargʻona hukmdori 
Dod Sipohsolor bekka 
bagʻishlangan.

Navoiyning 
taʼriflashicha, tugʻma 
koʻr boʻlgan. Asarning 
arab va uygʻur 
yozuvidagi qoʻlyozma 
nusxalari (XV asrda 
koʻchirilgan) Istanbulda 
saqlanadi. Asar 14 bobni 
tashkil qilgan Qurʼon va 
Hadis hikmatlarining 
badiiy sharhidir. 
Ta limiy doston janriga mansub bu asarda ijtimoiy, siyosiy ʼ
masalalar bayon qilingan, bilim foydasi va til odobi kabi axloqiy 
muammolar talqini berilgan. Adib Ahmad yashagan davri va 
joyi haqida adabiyotshunoslikda turli qarashlar mavjud.	
 

  Asarining to la matni (izoh va nasriy bayon) e lon qilingan, rus 	
ʻ ʼ
olimlari S.Malov, E.Bertels, N.Baskakov, I.Stebleva; turk 
olimlari F.Ko prulu, N.Osimbek, R.R.Arat, T.Takin va o zbek 
ʻ ʻ
olimlari Fitrat, Q.Mahmudov, I.Haqqulov, M.Imomnazarov, 
H.Boltaboevning tadqiqot va maqolalari bor. Dostonning o’rganilishi Adib haqida

Tarjimai holi haqida deyarli maʼlumot yoʻq. 
"Hibat ulhaqoyiq" ("Haqiqatlar tuhfasi") asari 
bizgacha yetib kelgan. Uning oxirida Adib 
Ahmad ismi tilga olinadi. Asar nusxalaridan 
biriga temuriy amaldorlardan Arslonxoja Tarxon 
tomonidan ilova qilingan 10 baytli masnaviyda 
Yu. haqida baʼzi maʼlumotlar mavjud. Undan 
maʼlum boʻlishicha, Adib Ahmad Yugnak degan 
soʻlim va bahavo joyda tugʻilgan. Otasining oti 
Mahmud Yugnakiy boʻlgan. Kitobi adabdan 
iborat boʻlib,nomi —"Hibat ulhaqoyiq". 
Kitob koshgʻariy tilda sheʼriy yoʻl bilan yozilgan. 
"Qutadgʻu bilig"dan 1—2 a. keyin yaratilgan bu asar 
oʻzbek mumtoz adabiyotining noyob durdonasi 
hisoblanadi. Alisher Navoiy "Nasoyim ulmuhabbat" 
tazkirasida Yu.ni Oʻrta Osiyoning mashhur shayxlari 
qatoriga qoʻyib, uning tugʻma koʻrligi xususida 
soʻzlaydi, yana Navoiy Husayn Boyqaroʼtt oʻgʻli 
Badiuzzamonga yozgan xatlaridan birida ham "Hibat 
ulhaqoyiq"dan parchalar keltiradi. "Hibat ulhaqoyiq" 
asari shoir haqidagi maʼlumotlarni birmuncha 
toʻldirishga, Yu. yashab ijod etgan davrni tahlil 
qilishga imkon beradi. Shoir"Hibatulhaqoyiq&
amp;amp;amp;quot;nitugatib,unihukmdoriDo
dSipohsolorbekkataqdimetadi
MashhursharqshunosolimYe.E.Bertelsbuasarqadimiy
o zbekadabiytilidanmumtozo zbekadabiytiligao tishʻ ʻ ʻ
dabirko prikbo lganiniaytadi	
ʻ ʻ
Asartilidaqadimiyturkiyso zlardanko ra,arabvaforsso	
ʻ ʻ
zlariningko pqo llanganishundandalolatberadi.	
 	ʻ ʻ ʻ     
"Hibat ulhaqoyiq" 14 bob, 512 misradan 
iborat. Dostonning 1bobi Allohga hamd, 2bobi 
Muhammad (sav) na ti va choryorlar ta rifiga, ʼ ʼ
3bobi Dod Sipohsolorbek madhiga 
bag ishlangan. 4bobda kitobning yozilish 	
ʻ
sabablari bayon qilingan. Dastlabki 4 
muqaddima bobdan so ng asosiy qismga 	
ʻ
o tiladi.	
 	ʻ 
5bob — maʼrifatning foydasiyu jaholatning 
zarari, 6bob — til odobi, 7bob — dunyoning 
oʻtkinchiligi, 8 bob — saxiylik va baxillik, 9 va 
10boblar turli masalalarga bagʻishlangan boʻlib, 
11bob — kitobning xotimasi (asarning 1480 yil 
Istanbulda Abdurazzoq Baxshi tomonidan 
koʻchirilgan nusxasida 11 bob mavjud — 3 bob 
yo tushib qolgan, yo boshqalariga qoʻshilib 
ketgan). 
Oʻziga xos axloq kitobi boʻlgan 
bu asarga Qurʼoni karim va 
Hadisi sharif maʼnolari 
singdirilgan. U islom dini 
axloqini tashviq qilish, komil 
insonni tarbiyalab yetishtirish 
maqsadi bilan yozilgan. "Hibat ulhaqoyiq“va uning nusxalari

"Hibat ulhaqoyiq" ilk bor uygʻur yozuvida bitilgan. Uning 
nusxalari koʻp boʻlib, ularda asar hajmi turlicha. Hozircha 
maʼlum qoʻlyozmalardan 3 tasi (biri uygʻur yozuvi, 
ikkinchisi arab va uygʻur yozuvi, uchinchisi esaarab 
yozuvi bilan bitilgan) toʻliq, qolganlari parchalardan 
iborat. 1444 yil Samarqandda Zaynulobidin baxshi, 1480 
yil Istanbulda Abdurazzoq baxshi va Turkiyaning 
Toʻpqopi kutubxonasidagi nomaʼlum kotib tomonidan 
koʻchirilgan qoʻlyozmalar eʼtiborli nusxalar hisoblanadi. 
Asarni 1marta turk olimi Najib Osimbek topib (inv. 
№4757), nashr ettirgan (qisqartirilgan nashri — 1906, 
toʻliq nashrlari1916, 1925). 
Keyin 1951 va 1992 yillarda uni R.R. Arat soʻzboshi, 
izohlar va 6 ta nusxasining faksimilesi va Turkiyada 16-
asrda koʻchirilgan arab yozuvidagi nusxasining tarjimasi 
bilan nashr ettirgan. Oʻzbekistonda asardan parchalar 
Fitrat, Oybek, P.Shamsiyev, S.Mutallibovlar tomonidan 
oʻzbek adabiyoti namunalaridan tuzilgan majmualarda 
eʼlon qilingan. Soʻng u Q.Mahmudov tomonidan alohida 
kitob holida eʼlon qilindi (1968; 1971). Oʻtgan asr 
oxirlarida uygʻur olimlari H.Temur va T.Ayyub, qozoq 
olimlari E.Qurishjonov va boshqaSogʻindiqovlar uni asl 
matni, tarjima va fotonusxalari bilan nashr ettirganlar. 
Shuningdek, Ye.E.Bertels, Fitrat, Fuod Koʻprulu, T.Takin, 
E.Rustamov, N.Mallayev, A.Qayumov, A.Hayitmetov, 
A.Rustamov, M.Imomnazarov, B.Toʻxliyev, N.Rahmonov, 
I.Haqqulov, G.Xoʻjanova va boshqalar Yu. va "Hibat 
ulhaqoyiq" haqida u yoki bu darajada tadqiqot ishlarini 
olib borganlar. 
"Hibat ul-haqoyiq" yozma manbaining to'liq 
nusxalaridan biri Hirotda, XV asrda qadimgi uyg'ur 
yozuvi asosida ko'chirilgan, asarning ikkinchi to'liq 
nusxasi 1480-yilda Istanbulda Abdurazzoq Baxshi 
tomonidan arab yozuvi bilan ko'chirilgan. Dostonning 
arab yozuvi bilan ko'chirilgan uchinchi nusxasi XVI asr 
boshlariga mansub. "Hibat ul-haqoyiq"ning asosiy 
nusxalari Turkiya kutubxonalarida, ayrim parchalardan 
iborat bir nusxasi Berlinda saqlanmoqda. Asar 256 bayt, 
ya'ni 512 misradan iborat. G'azal va to'rtliklar she'r 
shaklida yozilgan. Adib Ahmad Yugnakiy ham boshqa 
o'tgan buyuklar kabi Allohni madh etish bilan boshlaydi. 
1972-yilda filologiya fanlari doktori, 
qadimshunos, turkolog olim Qozoqboy 
Mahmudov "Hibat ul-haqoyiq"ning akademik 
nashrini chop ettirdi. Unda olim dostonning asli, 
nasriy bayoni, tahliliy matn, izohli lug'at hamda 
grammatik va fonetik tahlilni amalga oshirgan. 
Shu paytgacha "Hibat ul-haqoyiq" dostoni 
bugungi o'zbek tiliga she'riy tarjima qilinmagan                      1-bob

ТАНГРИНИНГ МАДҲИ ҲАҚИДА

Тангрим, сенга ҳамду сано айтаман,

Раҳмингдан умидвор минг бир қатла ман.

Гуноҳкор тил сано айта олурму?

Ўзинг кўмак бергил,..ночор қолурму?

Жонли-жонсиз, борлиқ учган-югурган,

Сенинг борлиҳингга гувоҳлик берган.

Бир нарса ичинда минглаб далил бор,

Сенинг борлиғингни ҳар вақт далиллар                        2-bob

МУҲАММАД ПАЙҒАМБАРНИНГ МАДҲИ

Энди ҳабиб фазли ҳақда байт айтай,

Эшит, ақлу ҳушинг бўлса англатай.

Эл аро яхшиларнинг яхшисидур,

Пайғаsарлар ичра ҳам нақши шудир.

Расулиллоҳ юзида нур порлаган,

Ҳидоятга, ибодатга чорлаган.

Унинг мадҳи билан бу тилим ширин,

Фақат у билади ғайбнинг-да сирин.

Насиб этса Тангрининг инояти,

Қиёмат кун толедур шафоати.                        2-bob

ТЎРТ ХАЛИФАНИНГ МАДҲИ ҲАҚИДА

Чориёрларга ҳам салом йўллайман,

Тирикман, уларнинг йўлин қўллайман.

Содиқ билан Форуқ ва Зуннурайндир,

Али тўртинчиси - қўрқмас баҳодир.

Буларга кимда-ки бўлса хусумат,

Мен унга айтаман ҳамма вақт лаънат.

Мен, кўп хатоларга йўл қўйган қулинг,

Кечирган Эгамсан, кечиргил Тангрим.                        3-bob

УЛУҒ АМИР ДОД СИПОҲСОЛАРБЕК

ТАНГРИ ЁРЛАҚАГУРНИНГ МАДҲИ

Эй тил, мадҳ айла, кел, баён этай,

Сўнг уни шоҳимга мен аён этай.

Саводхон кишилар руҳи севинсин,

Шоҳим мадҳин ўқиб, кўнгли овунсин.

Йўлбошчи — йўл кўрсатар адашганга,

Илм ўргатар омига, кўз қамашганга.

Эҳсонга тўладир вужуди анинг,

Элига аталган бор-буди анинг.

Ақлу ҳуш, яхши хислат манбаидур,

Билим манбаи, фазилат конидур.

Симак юлдузидан юксак ҳимати,

Саховатли, дардга дар.н хизмати. 
Раиятга хушмуомала, шафқатли,

ҳазаб қилса арслон каби даҳшатли.

Умардек салобат ва қуввати бор,

Усмондек саховат ва ҳиммати бор.

Булутлар уялур саховатидан,

Душманлар қўрқади важоҳатидан.

Шоҳим, саноҳи йўқ фазилатларинг,

Юрт йўлида чеккан азиятларинг.

Раҳбарлик ишлари, барча сиёсат,

қўлингда, измингда аҳли раёсат

.Мурувватли қодир Аллоҳ ато этди,

Ҳйланг, Тангри қачон зарра хато этди?

Томчи сув ҳадя этса гар булут,

Денгиз тўлқинланар кўп-оз, демай қут.

Минг карра улуҳдир шоҳим денгиздан,

қабул айлармикан, шу ҳадя биздан.                      4-bob

БУ КИТОБНИНГ ЁЗИЛИШ ТИРИХИ

ВА ЗАРУРАТИ ҲАҚИДА

Дунёда Сипоҳсолар оти қолсин, деб,

Ҳқиган кишидан дуо олсин, деб,

Эзгу номин авлодлар ҳам билсин,деб,

Унинг ёди билан диллар тўлсин, деб,

Саводли кишига нафи тийсин, деб,

Ёздим шу китобни, кўнгли ийсин, деб,

Ҳадя этдим: бир бор назар солсин, деб,

Меҳру муҳаббатим шоҳим билсин, деб.

Mavzu:Ahmad Yugnakiyning"Hibbatul haqoyiq" asari muqaddima boblarining tasvvufiy ahamiyati

Reja: I.Kirish.Ahmad Yugnakiyning "Hibbatul haqoyiq"asari haqida. Asar kompozitsiyasi 3.Asarning tarkibiy tahlili 4.Asarda ma'rifat talqini 5.Xulosa 6.Foydalanilgan adabiyotlar

Adib Ahmad binni Mahmud Yugnakiy, yirik adib, hadisshunos va ta limiy didaktik ʼ adabiyot namoyandasi. Taxminlarga ko’ra u XIIasrda Farg ona ʻ vodiysining Yugnak qishlog ida tug ilgan. ʻ ʻ

 «Hibatul-haqoyiq» («Haqiqat sovgʻalari») asari Fargʻona hukmdori Dod Sipohsolor bekka bagʻishlangan.  Navoiyning taʼriflashicha, tugʻma koʻr boʻlgan. Asarning arab va uygʻur yozuvidagi qoʻlyozma nusxalari (XV asrda koʻchirilgan) Istanbulda saqlanadi. Asar 14 bobni tashkil qilgan Qurʼon va Hadis hikmatlarining badiiy sharhidir.

 Ta limiy doston janriga mansub bu asarda ijtimoiy, siyosiy ʼ masalalar bayon qilingan, bilim foydasi va til odobi kabi axloqiy muammolar talqini berilgan. Adib Ahmad yashagan davri va joyi haqida adabiyotshunoslikda turli qarashlar mavjud.  Asarining to la matni (izoh va nasriy bayon) e lon qilingan, rus ʻ ʼ olimlari S.Malov, E.Bertels, N.Baskakov, I.Stebleva; turk olimlari F.Ko prulu, N.Osimbek, R.R.Arat, T.Takin va o zbek ʻ ʻ olimlari Fitrat, Q.Mahmudov, I.Haqqulov, M.Imomnazarov, H.Boltaboevning tadqiqot va maqolalari bor. Dostonning o’rganilishi