Ona tili va adabiyot darslarida qo’llaniladigan zamonaviy texnologiyalar va innovatsiyalar
![Ona tili va adabiyot
darslarida
qo’llaniladigan
zamonaviy
texnologiyalar va
innova t siyalar Fidoyi insonlar o’z aqli va
iste’dodini birlashtirib,
olamni yaxshi tomonga
o’zgartira oladilar. Ularning
vazifasi- bolalarni kelajakka
munosib tayyorlash
uchun izlanish tomon olg’a
qadam tashlashdir.
Zamonaviy maktab falsafasi](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_1.png)
![Reja
1.Zamonaviy ta’lim texnologiyalari va
usullari.
2. Ona tili va adabiyot darslarida
qo’llaniladigan zamonaviy pedagogik
texnologiyalar.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_2.png)
![Ta’lim jaray onini t ashk il et ish y o’nalishiga
k o’ra pedagogik t exnologiy alarning
quy idagi t urlari ajrat iladi
empirik
k ognit iv
ev rist ik Kreat iv
Inv ersion
Int egrat iv
adapt ivink ly uziv](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_3.png)
![Rivojlantiruvchi ta’limning asosiy
yo’nalishlari
EVRISTIK TA’LIM
Muammoli ta’lim
Tadqiqotchilik
ta’limi
IMEN ( ТРИЗ)
( ixtirochilik
masalalarini
yechish
nazariyasi) .](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_4.png)
![Ev rist ik t a’lim
Yo’naltiruvchi savollar
berish yo’li bilan ta’lim berish
tizimi. Topqirlik, faollikni
rivojlantirishga xizmat qiluvchi,
o’quv izlanish ta’lim metodi
bo’lib, optimallashgan(bir
necha variantlardan eng
ma’qulini, mosini tanlash)
tafakkurni rivojlantiraadi
.
Evrik a!!!](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_5.png)
![“ Ev rik a ” so’zi biron muammoning hal etilishi bilan
bog’liq bo’lgan quvonch, biron yangi fikr tug’ilishini
olqishlashdir. Uning muammolar doirasi keng.
Unga inson faoliyatining o’ziga xos xususiyatlari
masalasi, ijodiy jarayonning tuzilishi, bosqichlari,
ijodiy faoliyatning turlari, ilmiy va badiiy ijodning
o’zaro bog’liqligi, taxmin va tasodiflarning o’rni,
iqtidor va buyuklik masalasi, ijodiy faoliyatga
rag’batlantirib va to’sqinlik qilib turuvchi omillar,
qobiliyatlarning namoyon bo’lishi va unga ta’sir
qiluvchi ijtimoiy sharoitlar, yoshga bog’liq fikriy
o’sish, samarali tafakkurda metodlarning,
innovatsion pedagogi с texnologiyalarning o’rni,
tafakkur usuli, bahs-munozaralar kiradi.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_6.png)
![Suqrot -muammoli t a’lim
asoschisidir.
U shogirdlariga qanday savol
be rmasin, ular t o’g’ri javob
be rishark an. Qanday qilib?
Shunchak i, uning savollari
t o’g’ri javobga y o’nalt irilgan bo’lar
e k an.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_7.png)
![Bilim zahiralariga asoslanadi
Har doim ham loyihalanmaydi
Mavjud savol uchun uchun
ma’qul yechim
topish Loyiha ustida ishlaydi
Har doim ham muammoga
yo’nalmaydi; har doim ham
Tadqiqot ko’nikmalariga
asoslanmaydi
Real, aniq vaziyat, amaliy
muammolar yechimini taqozo etadi
Tadqiqotlar metodi qo’llanadi
Loyihalash bilan o’xshash bo’lsa-
da, loyihalash metodining
hamma komponentini
qamrab olmaydiTadqiqotli metod
Loyihalash metodi
Muammoli ta’lim metodi I
I II-Konstruktivistik yondashuv](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_8.png)
![Konstruktivizm-
o’qish mexanizmini tushuntiruvchi nazariya. Bu
nazariyaga ko’ra, “ bola o’z int e lle k t ining me’mori” . U
o’zi o’rganmasa, unga hech kim, hech narsani o’rgata
olmaydi. Buning uchun konstruktivist o’qituvchi
o’quvchining o’quv-izlanish jarayonini konstruksiyalab, ya’ni
munosib o’quv muhitini yaratib, didak t ik t opshiriqlar
asosida harak at lar re jasini ishlab chiqishi k e rak .
Insonlar tajriba va refleksiya vositasida olam haqidagi
bilimlarini shakllantiradilar. Darslarda o’quvchilar f aol
me t odlar yordamida o’rganadilar, masalan, ular
t ajriba(e k spe rime nt ) o’t k azib , re al masalalar ye chimini
topadilar. Shiningdek, ular o’z bilim va tushunchalari
qanchalik o’zgarayotganini muhokama qilishadi.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_9.png)
![Zamonaviy ta’limning ayrim
texnologiyalari va usullari Texnologiyalar
Bumerang
FSMU
Venn diagrammasi
Baliq skeleti
Yelpig’ich
Zanjir
6х6х6
Zinama-zina Usullar
Aqliy hujum
Guruhlarda ishlash
Rolli o’yin
Ishbilarmonlik o’yini
Refleksiya
Taqdimot
Galereya
T-jadval](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_10.png)
![. •
1 guruhga bit t a t opshiriq
. •
Hamk orlik dagi ak ademik ish nat ijasi uchun
bit t a rag’bat - bit t a baho
. •
muv aff aqiy at ga erishishda t eng imk oniy at lar: har
bir o’qiy ot gan o’z shax si y y ut ug’ini
t ak omillasht irishga , shaxsiy imk oniy at lari dan k eli b
chiqqan holda o’qishga beril gan bo’li shi zarur, chunk i
u boshqal ar bilan t eng baholanadi . Hamkorlikda o’qish
tamoyil va qoidalari](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_11.png)
![Mav zu
Kart ochk a raqami
Topshiriq : Diktantning butun matnini
sherigingizga o’qib bering.
2-qadam. Har bir gapni aytib turib yozdiring.
3-qadam . Diktantni sherigingiz aytib turishi
asosida yozib oling.
4-qadam . Daftarlarni almashing va kartochkaga
qaramasdan matnni o’zaro tekshiring.
5-qadam. Xatolar ustida ish olib boring va
o’rtog’ingiz daftariga imzo cheking.
6-qadam. Xatolar ustida ish olib boring va
o’rtog’ingiz daftariga imzo cheking.
7-qadam. Sherik bilan kartochkani almashing va
yangi sherik toping.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_12.png)
![O’zaro o’qit ish uchun k art ochk alar
Mavzu : “Hayrat ul abror” dostoni, 10-maqolat
Kart ochk a raqam i.
Topshiriq.
1-qadam . 99 be t dagi 1-xat boshidan
5-xat boshigacha o’qing .
2-qadam . O’z bo’limingiz bo’y icha “ I drok xarit asi” y arat ing.
3-qadam . O’z bo’limingiz bo’y icha 4-6t a savol ishlab
chiqing.
4-qadam . “ I drok xarit asi”dan foy dalanib, she rigingizni
mazmun bilan t anisht iring .
5-qadam . Savollar be ring ba she rigingiz sizni qanchalik
t o’g’ri t ushunganligini t e k shiring.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_13.png)
![O’zaro so’rov uchun k art ochk alar
Mav zu
Kart ochk a raqami
Topshiriq :
1-qadam . Savollarni o’qing.
1.Tragik janr qahramonining o’ziga xos jihatlari?
2. Tregediya nimadan tug’iladi?
3.Tragediyada hayot haqiqatiga to’la amal qilmaslik-
shartlilikni sharhlab bering.
2-qadam .O’z javoblaringizni yozing.
3-qadam .Javobingizni darslikning …beti bilan solishtirib
ko’ring.
4-qadam .Bu savollarni o’rtog’ingizga bering, zarur
bo’lsa uning javoblarini to’ldiring va sharhlab bering.
5-qadam . Sherik bilan kartochkani almashing va yangi
sherik toping.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_14.png)
![Yangi mat erialni birgalik da
o’rganish uchun k art ochk alar .
1-qadam ….betda …-paragrafni o’qing.
2-qadam . Asosiy g’oyalarni ajrating.
3-qadam . Asosiy g’oyalarning kichik tarmoqlarini toping.
4-qadam . G’oyalarning tarmoqdan tashqari bog’lanishlarini , ya’ni oldingi
mavzular bilan qanday bog’langanligini toping.
5-qadam . Uy ga t opshiriq.
Sinfda bajarilgan ishni tahlil qiling, zarur bo’lgan o’zgartirishlar va
qo’shimchalar kiriting.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_15.png)
![«Галерея » усули кичик
гуру ларда бирданига бир ҳ
нечта масалани мухокама
илиш имконини беради.
қ
Бунда гуру нинг ар бир
ҳ ҳ
аъзоси барча таклиф
этилган масалалар
му окамасида иштирок
ҳ
этиши ва ўз улушини
ўшиши мумкин.
қ 1- адам.
қ
Масалани қўйиш.
Ўқитувчи ҳар бир
гуруҳга маълум
муаммо ёки
масалани беради](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_16.png)
![“ Галерея ”
2- адамқ . Ҳар
бир гуруҳ ўз
масаласи устида
ишлаш.
Масалалар
устида ишлаш
кичик
гуруҳларда
амалга
оширилади 3- адам. қ Кичик
гуруҳлар қўшни
гуруҳлар масаласи
ечимини охиригача
етказишга ўтиш. Ҳар
бир кичик гуруҳ ўз
ғояларини ёзган катта
варақни олмасдан
доира бўйлаб
силжийди](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_17.png)
![•
ўшни масаласи ечимини охиригача етказиш. ар бир Қ Ҳ
кичик гуру катта вара а ёзилган ўшни гуру
ҳ ққ қ ҳ
ояларини ўрганади; савол белгиси билан рози
ғ
бўлмаганларни белгилайди; ўшни масаласи ечими
қ
бўйича ўз ояларини ёзади. 5 ми-нутдан кейин
ғ
гуру лар доира бўйлаб кейинги кичик гуру га ўтиб,
ҳ ҳ
яна жойлари билан алмашади4-
qadam
•
Ўз масаласига айтиш. Масаладан масалага доира
қ
бўйича ўтишлар ар бир кичик гуру ўзининг
ҳ ҳ
дастлабки масаласига айтиш билан тугалланади.
қ
Гуру лар катта вара ларида йи илган ояларни
ҳ қ ғ ғ
ўрганадилар.5-
qadam
•
Презентация ва иш натижалари му окамаси. ар бир
ҳ Ҳ
гуру дан бир навбат билан ўзларининг о оз
ҳ қ ғ
вара ларида йи илган натижалар/ ояларни
қ ғ ғ
тушунтириш ва шар лар билан та дим этади. Бош а
ҳ қ қ
гуру лар улар презентация илаётган гуру вара ига
ҳ қ ҳ ғ
ёзган ояларни тушунтирадилар ва шар лайдилар.
ғ ҳ6-
qada
m](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_18.png)
![Refl ek siy a
Ort ga nazar t ashlang, bugungi
faoliy at ingni qanday baholay siz?
Seminar-t reningning qay si
bosqichi k o’proq y oqdi?](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_19.png)
![
Loyihalar metodi ta’limga konstruktiv
yondashuvdir. O’quvchilar ochiq loyiha va
topshiriqlar ustida ishlashadi. Faoliyat urg’usi
o’quvchi ga beriladi, o’qituvchi esa yordamchi
rol(vazifa)ini bajaradi. Ushbu davomiy jarayonda
o ’quvchi lar guruhi axborot manbalarini
to’playdilar, shaxsiy loyihalari ustida ishlaydilar.
Loyiha ishlanmasi o’quvchi dan masalalar
yechimini talab qilishi mumkin, lekin loyiha har
doim ham muammoga yo’nalgan bo’lmaydi.
Loyihalar tadqiqotga asoslanadi, lekin u har doim
ham tadqiqotchilik ko’nikmasini shakllantirishni
taqozo etmaydi.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_20.png)
![Venn diagrammasi
Venn diagrammasi o’quv talablari asosidagi fan
doirasidagi ma’lumotlarni qiyoslash uchun
qo’llaniladi. Venn diagrammasi 2 yoki 3 ta
kesishuvchi doiralardan tashkil topgan. Doiralar
kesishgan joyida o’xshash jihatlar, farqlar esa
doiraning qolgan qismida yoziladi. O’quvchilar
i kki doiradan iborat oddiy diagrammalardan asta-
sekinlik bilan 4ta doirali diagrammalarga o’tadilar.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_21.png)
![
1-minikeys.
Abu Rayhon Beruniy yil hisobi uchun rivoyat va
afsonalar, hikoyatlar nihoyatda muhim dalil ekaniga
ishonadi, ularga suyanadi, ishonchsiz, shubhali rivoyatlar
va afsonalarni rad qiladi. U rivoyat va afsonalarni
tanlashda o’zi tayangan va asosli metod haqida shunday
yozadi: “…men tutgan yo’l va belgilagan usul oson emas, balki
uzoq va qiyin yo’ldir. Xabar va rivoyatlarga ko’plab kirib qolgan
yol’g’on so’zlarning hammasi ham ravshan emas. Boshqa dalillar
bo’lmaganda ba’zilarining yolg’onligini bilib bo’lmasdi. Odamlar
hozir ham, o’tgan zamonlarda ham shunday tabiiy hodisalarga
duch kelgan, agar o’shanday hodisalar uzoq zamonlarda (yuz
bergan deb) hikoya qilinsa, albatta, biz bunga ishonmas edik.
Xalqlardan biriga tegishli xabarlarning hammasini aniqlab
bilishga inson umri kifoya qilmaydi-yu, hamma millatlar haqidafi
xabarlarni bilishga qanday kifoya etsin? Bu mumkin emas.”](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_22.png)
![
2-minikeys.
Beruniy afsonalarni…tamoyilini quyidagicha
bayon qiladi: “Ish shu yo’ldan boradigan
bo’lgach, so’ngra yaqinroq va
mashhurrog’ini olishimiz lozim. Ularning
ba’zilarini o’z arboblaridan qabul qilib,
tuzatish mumkin bo’lganini tuzatamiz,
boshqalarini o’z holiga qoldiramiz.
Shunda biz keltirgan rivoyatlar haqiqatni
qidiruvchi va hikmatni sezuvchining
boshqa rivoyatlar ustida ish yurgizishiga
yordamchi va bizga muyassar bo’lmagan
narsalarga erishish uchun yo’lovchi
bo’ladi”.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_23.png)
![T-chizma
Toifalash xaritalarining yana bir turi T-chizmasidir.
Bunday jadvallarda visual tarzda o’quvchilar
g’oyalarning ahamiyatli jihatlarini bir-biriga
qarama-qarshi qo’yib tushuntiradilar. Masalan,
ta’lim oluvchilar ijobiy va salbiy, kuchli va kuchsiz
xususiyatlar, fikrlar va qarashlar,afzalliklar va
kamchiliklar, muammo va yechimlar ro’yxatini
keltirishlari mumkin. Venn diagrammasi kabi T-
chizmasidan ham taqdimot, hisobot, esselarni
taqdim etishda grafik tashkilotchi sifatida
foydalaniladi.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_24.png)
![Alek s Osbornning “A qliy hujum” met odi O’quvchi ehtiyojini anglab yetish, muammoni o’rtaga
qo’yish va ifodalash- bular muammoning yechimini
axtarishning ilk bosqichidir.
Aleks Osborn ijodiy tafakkurni aniqlash maqsadida
“breynstorming”-“Aqliy hujum” metodini kiritdi. Uning
mohiyati muammoni yechayotgan kishi yoki guruhning
vaziyatga o’ziga xos ta’siridan iborat. A.Osborn
individual urinishlar natijasida hal bo’lmagan
muammolarning “breynstorming” vaqtida
muammolarning muvaffaqiyatli hal etilganligi bilan
bog’liq misollarni keltiradi…](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_25.png)
![Osborn fi k richa, 4t a t amoy ilga amal qilinganda, ijodiy faollik k a erishiladi :1) har qanday t anqidning
mumk inligi, y a’ni ist agan fi k rni
qo’rqmasdan, uni y omon
dey ishsa ham ay t a olish;](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_26.png)
![Osborn fi k richa, 4t a t amoy ilga amal qilinganda, ijodiy faollik k a erishiladi :2) har qanday k ut ilmagan fi k rni
rag’bat lant irish; g’oy a
qanchalik g’ayrit abiiy bo’lsa,
shuncha y axshi;](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_27.png)
![Aqliy hujum 3) imk on qadar k o’proq g’oy a
yig’ish;](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_28.png)
![Aqliy hujum 4) ayt ilgan fi k rlarning muallifi yo’q; fi k r
jamoaga t e gishli e k anligini t an olish; he ch
k im uni o’zinik i qilib olishga haqqi y o’q; har
bir isht irokchu uni boshqalarnik i bilan
qo’shib yuborish, o’zgart irish, yaxshilash va
muk ammallasht irish huquqiga e ga.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_29.png)
![
“ AQLIY HUJUM” USULI – biror
muammo bo’yicha ta’lim oluvchilar
tomonidan bildirilgan erkin fikr va
mulohazalarni to’plab, ular orqali
ma’lum bir yechimga kelinadigan
usuldir.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_30.png)
![Brainstorming / Brain -
writing
А ЛИЙ ХУЖУМҚ (Aleks
Osborn)
1 .Ta’lim oluvchilarga savol
tashlanadi va ularga shu savol
bo’yicha o’z javoblarini (fikr, g’oya va
mulohaza) bildirishlari so’raladi;
2. Ta’lim oluvchilar savol bo’yicha
o’z fikr-mulohazalarini
bildirishadi;
3 .Ta’lim oluvchilarning fikr-g’oyalari
(magnitafonda, videotasmada,
rangli qog’ozlarda yoki doskada)
to’planadi;
4 . Fikr-g’oyalar ma’lum belgilar
bo’yicha guruhlanadi;
5. Yuqorida qo’yilgan savolga aniq va
to’g’ri javob tanlab olinadi.
yechimga kelinadigan usuldir.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_31.png)
![S trength ( KUCH )
W eariness ( OJIZLIK )
O pportunity ( IMKONIYAT )
T hreat ( TAHDID )
Kuchli tomonlar :
boshqalarga nisbatan kuchli
tomonlarni topish va ularni
kuchaytirish
Ojiz tomonlar :
boshqalar oldida ojizlik tomonlari
Imkoniyatlari :
foydani topish va ko’paytirish
uchun imkoniyatlar mavjudligi
Tahdidlar :
tashqi va ichki jihatdan turli
tahdidlarning mavjudligi,
muammolarning mavjudligi Albert S Humphrey
Born 2 June 1926 (1926-06-02)
Died 31 October 2005 (2005-
10-31) (aged 79)
Fields Management
Institutions Stanford Research
Institute
Alma mater University of
Illinois (B.Sc.), M.I.T. (M.Sc.),
Harvard University (MBA )
Known
for SWOT analysis](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_32.png)
![FSMU
FIKR
SABAB
MISOL
UMUMLASHMA
К BI
KUZATISH
BAHSLASHIS
H
ISHISHONTI
R](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_33.png)
![Edigey obraziga “ FSMU” met odi
v osit asida munosabat bildiring .
F- Menimcha, Edigey Bo’ronli kuchli, yuksak ma’naviyatli
inson.
S- Chunki, u qadriyatlarni ulug’lovchi, ezgulik, samimiylik
kabi yuksak tuy’g’ular egasi.
M- Misol uchun, uning qiyinchiliklarga qaramay,
Qazangapning vasiyatini bajarishga o’zida kuch topgani,
qanchalik g’azablanmasin, o’lik bor joyda
janjallashmasligiga qudrati yetgani, bo’rondek kishi bo’lsa-
da, his-tuyg’ularini jilovlay oladigan sifatlari mavjud edi.
U- Qaysiki inson, hayotning asl mohiyatini, o’lmas
qadriyatlarni, ezgulikni, o’zlikni chuqur his qilar ekan,
unday insonlarning hayoti boqiy, ular tashigan g’oya esa
abadiyatga daxldor deb hisoblayman.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_34.png)
![Sinkveyn
Qadriyat
A badiy, ezgu.
A nglat adi, ulug’lanadi, himoya qilinadi.
Yuk sak qadriy at larni me nsimaslik
manqurt lik dir.
Ulug’vorlik](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_35.png)
![Dialogni o’qing va suhbatdoshlar ma’naviyatiga baho bering. Edilboy :
- Qani, bu yoq’ga soyaga kel, gaplashib olaylik.
Xudoga ming qatla shukr qilgin, yaxshiyamki, olamda
otangning Edigey Bo’ron degan do’sti bor ekan. Rasm-rusmini
o’rniga qo’yib, dafn etishga sen halal berma. Shoshilayotgan
bo’lsang, ushlab turganimiz yo’q. Men sening o’rningga bir
hovuch tuproq tashlab qo’ya qolaman!
Sobitjon :
-Mening otam, nima qilsam o’zim…
Edilboy :- Ota-ku seniki, biroq sen o’zingniki bo’lmay qolibsan .
Sobitjon : -Ja, unchalik emas. Bo’pti, shunday kunda janjal
chiqarmaylik. Ona bayit bo’lsa bo’laqolsin, menga nima, faqat
uzoqlik qilarmikin, deb o’ylagan edim…](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_36.png)
![Аквариум Аквариум – бу ролли ўйин.
Унда 2-3 ў увчи иштирок этади, қ
бош алари эса ўйинни кузатиб
қ
туради. Бир гуру вазиятни ва
ҳ
муаммони ўз бошидан кечирали,
иккинчи гуру ситуацияни
ҳ
му офама илиб, та лил илиб
ҳ қ ҳ қ
боради.
Методнинг афзалликлари
Эффектив метод, айни са
қ
ў увчиларнинг реакцияси билиш,
қ
уларнинг муста ил фикрлаши,
қ
арорлар абул илишини билиш
қ қ қ
учун.
Ва т дефецитида жуда ўл
қ қ
келади.
Ў увчилар экспертлар ва
қ
аналитиклар ролида чи ади.
қ
Ў увчиларни практик фаолиятга
қ
ундайди.](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_37.png)
![](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_38.png)
![Idrok xaritasi - Mind mapping
( Munosabatlar diagrammasi )
Maqsad :
1. Vizualizatsiya
2. G’oyalarni va fikrlarni yangidan
qayta tuzish va filtrlashni
tashkillashtiradi
3. Axborotni tahlil qilish va
strukturalash-tuzish , asosiy
tushunchalar o’rtasidagi o’zaro
munosabatlarni aniqlash
4. Bilimlarni boshqarish tizimini
yaxshilash
5. Yanada samarali yo’l bilan axborotni
taqdim etish va boshqarish Munosabatlar diagrammasi, shuningdek, intellekt-
karta yoki assotiativ xarita deb nomlanuvchi ushbu metod
umumiy tizimli fikrlash jarayonini tasvirlaydi.
Yo’l :
Eslab qolish
Aqliy hujum,ijodkorlik, g’oyalarni qayd
etish
G’oyalarni aniqlashtirish, xulosalar qilish
Tasvirlash
Taqdimot
Qayerda qo’llaniladi :
Rejalashtirish
Murakkab muammolarni tahlil qilish va
yechish
Ixchamlashtirish yoki kengaytirish
Kommunikatsiya](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_39.png)
![ТАЪЛИМ
( идрок аритаси)ҳ
Мактабгача таълим
Бошлан ич таълим
ғ
Академик лицей
таълими
Коллеж таълими
Олий таълим](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_40.png)
![To’g’rilik Har kishikim , tuzluk erur
peshasi,
Kajrav esa charx ne andeshasi.
O’qki, tuz o’ldi tayaroni aning,
Bo’lsa yer egri ne ziyoni anin g
Sham bo’yi tuz kelib
ayvon aro,
Shohidi bazm o’ldi
shabiston aro Sarvkim,ul to’g’ri chekib
qomatin, Ko’rmayin osubi
xazon ofatin](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_41.png)
![G’isht
sement, taxta
(nima? )o tmorfologiya
Muloqot
shakli
Sifatli
Baquvva
t
Arzon
( Qanday?
Qanaqa? )
s
ifa
t
Tez va
puxta
ishlash
ra
v
is
hson
Fe’l5000 taTafakkurni
kengaytirish sintaksis
fonetika punktuatsiyaDunyoga
chiqish](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_42.png)
![Idrok xaritasi: Fikrlarni taqdim
etish va bog’lash usuli](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_43.png)
![](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_44.png)
![(1)Bu kim?
Bu nima?
(2)Kimning
savati?
Qayerdan?
Qayerga? Qayerda ? Kimni ko’rdi?
Nimani topdi?
Misol: …tun da
o’rmon da …
( o’rin-payt
kelishigi )Adolat](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_45.png)
![Mehr-
oqibat
QorajonQaldirg’oc
h Boybo’ri Qultoy
Barchino
y
Do’stlikAlpomish
-Qultoy Alpomish-
Boychibor
Qorajon-
Alpomis
h
Dostonda
milliy
qadriyatlar
Milliylik
Oilaga
hurma
t
Vafo-
sadoqatHamjih
atlikOr-
nomus
Farovon
likka
intilishUrf-
odatlar
beshikke
rti Hikoh
to’yi
Ism
qo’yish
Kampiro’
ldi Qo’l
ushlatar Chach
siypatar](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_46.png)
![Illatlarning
qoralanishiShaxsiy manfaat
mansabparastlik Ko’kaldosh
Surxayil
Ultontoz
Ultontozning
oyisi Ultontoz Yortiboy](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_47.png)
![](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_48.png)
![](/data/documents/69335713-cfa0-423d-b2c9-43d29d757a5e/page_49.png)
Ona tili va adabiyot darslarida qo’llaniladigan zamonaviy texnologiyalar va innova t siyalar Fidoyi insonlar o’z aqli va iste’dodini birlashtirib, olamni yaxshi tomonga o’zgartira oladilar. Ularning vazifasi- bolalarni kelajakka munosib tayyorlash uchun izlanish tomon olg’a qadam tashlashdir. Zamonaviy maktab falsafasi
Reja 1.Zamonaviy ta’lim texnologiyalari va usullari. 2. Ona tili va adabiyot darslarida qo’llaniladigan zamonaviy pedagogik texnologiyalar.
Ta’lim jaray onini t ashk il et ish y o’nalishiga k o’ra pedagogik t exnologiy alarning quy idagi t urlari ajrat iladi empirik k ognit iv ev rist ik Kreat iv Inv ersion Int egrat iv adapt ivink ly uziv
Rivojlantiruvchi ta’limning asosiy yo’nalishlari EVRISTIK TA’LIM Muammoli ta’lim Tadqiqotchilik ta’limi IMEN ( ТРИЗ) ( ixtirochilik masalalarini yechish nazariyasi) .
Ev rist ik t a’lim Yo’naltiruvchi savollar berish yo’li bilan ta’lim berish tizimi. Topqirlik, faollikni rivojlantirishga xizmat qiluvchi, o’quv izlanish ta’lim metodi bo’lib, optimallashgan(bir necha variantlardan eng ma’qulini, mosini tanlash) tafakkurni rivojlantiraadi . Evrik a!!!